Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee_

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Normaal rijd ik wel met cap. Mijn cap had ik die dag niet bij, verder vertrouw ik m'n paard volledig, maar rijd ik normaal wel met cap!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Bij ons op stal is er geen één, geen één ruiter die niet bewust aan het paard zijn mond zit om "nageeflijkheid" te krijgen. Geen één.
Dan is het niet moeilijk dat als ik mijn rondjes daar af en toe loop, er meisjes van 13-15 jaar zich afvragen: Hoe kan je je paard nu naar beneden rijden zonder bit?
Ik wist écht niet wat ik moest zeggen.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:57

MaritAriel schreef:
We hebben gister samen in de zelfde topics gediscuseerd := . En tja , waar licht de fout ... Ik denk bij de ruitertjes zelf . Het is stoer om er een bijzet teugel bij te hangen want dan loopt ie mooier, of dat ziet er gewoon mooi uit , of dan lijkt het net een heel sterk paard die alleen maar met een bijzet teugel te houden is . Ik weet zeker dat dat bij vele de reden is . Natuurlijk niet bij allemaal . Maar wel dingen die ik vaak hoor.

ik denk het ook, maar ik denk dat het je alleen op valt van de gene die zich zelf laten opvallen door dit soort acties, de 'betere' om het even zo te noemen vallen niet zo op omdat ze niet zo op willen vallen of het zelfde denken als jullie maar gewoon geen lef hebben om het te zeggen. Maar ik zou niet ieder over een kam scheren

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:58

LDRD schreef:
Ooit van voorschreidende inzichten gehoord?
Als je jong bent denk je álles te weten. Met name pubers zijn hierin zeer goed :j .
De inzichten en mogelijkheid tot zelfrelativering komen met de jaren ;) .

Haha inderdaad. Waren we vroeger niet allemaal de volgende Anky en waren alle volwassenen die je raad gaven niet evil en onwetend over onze talenten? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in dit topic een nobel ruitertje was die nooit wat fout deed en altijd naar advies van ouderen luisterde.

Tuurlijk, voor de pony's is het ontzettend sneu, maar door erop te gaan bitchen verander je er echt niks aan.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:59

horzlover schreef:
MaritAriel schreef:
We hebben gister samen in de zelfde topics gediscuseerd := . En tja , waar licht de fout ... Ik denk bij de ruitertjes zelf . Het is stoer om er een bijzet teugel bij te hangen want dan loopt ie mooier, of dat ziet er gewoon mooi uit , of dan lijkt het net een heel sterk paard die alleen maar met een bijzet teugel te houden is . Ik weet zeker dat dat bij vele de reden is . Natuurlijk niet bij allemaal . Maar wel dingen die ik vaak hoor.

ik denk het ook, maar ik denk dat het je alleen op valt van de gene die zich zelf laten opvallen door dit soort acties, de 'betere' om het even zo te noemen vallen niet zo op omdat ze niet zo op willen vallen of het zelfde denken als jullie maar gewoon geen lef hebben om het te zeggen. Maar ik zou niet ieder over een kam scheren

Maar jij bent zelf nog 13 dus jij ziet dit heel anders . :) Kijk hier over een paar jaar nog eens op terug . Dan denk je er allemaal heel anders over!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:02

ik ben 17 (pas net) maar ik rijwel met sporen, omdat ik met mijn pony in het Z reed, en toen ik met die pony overging naar het M moest je nog met sporen rijden. ik heb daar altijd heel er tegen op gezien omdat ze heel heet was, maar nu is er er aan gewent en kun je met en zonder sporen rijden. ik heb er ook wel eens ooit een slof aan gehangen, omdat ze gewoon de benen met mij nam en dat moet niet. ik moet hier wel bij zeggen dat ik vaak 2x in de week dressuur les kreeg van een gp ruiter en 1x in de week springles van een hele goede springruiter, en die waren het er allebij mee eens dat ik er een slof aan hangde.
ik rij ook een jonge hengst en daar heb ik ook meestal een slof aan hangen maar die hangt wel echt los, die hangt er meer al voor de veiligheid, want hij weet wel dat hij hengst is en als ik hem rij staat er vaak een merrie langs de bak en dan is het niet echt fijn als hij niet op let.
maar ik vindt wel dat er veel mensen een hulpteugel aan hangen omdat ze het mooi vinden, maar op het moment dat dat ding eraf is, dan kunnen ze helemaal niks meer.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:04

ja dat weet ik maar ik zou bijvoorbeeld nooit zo gaan rijden ook om dat ik het hier mee krijg en wat ik hier geleerd heb en ik vins dat het een goede reden moet hebben om zo te rijden.
nu zou ik dit nooit zonder reden zomaar bijzet enz pakken ik ben al geen voorstander van de zweep omdat ik dat niet heel fijn vind maar als het meot dan moet het ik rijd liever met mijn been maar als een paard een tik verdiend krijgt hij deze ook.
Ik heb dit aan de hand van mij zelf en vriendinnen geschreven en weet dit uit ervaring omdat ik ergens vandaan kom waar er meisjes met een eigen paard dit toepassen ik geen grote mond heb en geen lef om zo iets te zeggen.
Ik heb er net zo een hekel aan als anderen het is een wat ingewikkelder verhaal en veeel langer maar dan moet je even pben dan weet je waar mijn menig op gebaseerd is.

ik denk dat mijn anderen kijk ook de anderen kant van het verhaal kan laten zien want naar mijn idee scheert ts veel pubbers over een kam

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:11

luf_horses schreef:
LDRD schreef:
Ooit van voorschreidende inzichten gehoord?
Als je jong bent denk je álles te weten. Met name pubers zijn hierin zeer goed :j .
De inzichten en mogelijkheid tot zelfrelativering komen met de jaren ;) .

Haha inderdaad. Waren we vroeger niet allemaal de volgende Anky en waren alle volwassenen die je raad gaven niet evil en onwetend over onze talenten? Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in dit topic een nobel ruitertje was die nooit wat fout deed en altijd naar advies van ouderen luisterde.

Tuurlijk, voor de pony's is het ontzettend sneu, maar door erop te gaan bitchen verander je er echt niks aan.

Nee, natuurlijk is niet iedereen geboren als de volgende Anky.
Sterker nog: we zijn allemaal NIET geboren als de volgende Anky.
Maar ik denk dat we de richting in dit topic een beetje aan het verliezen zijn..
De discussie gaat voornamelijk om meiden van 14/15/16 jaar, die dus volgens hun leeftijd voldoende ontwikkeld zijn om logisch te kunnen nadenken, zonder na te denken, en zonder research te doen of het na te vragen bij iemand die ervaring heeft, zonder pardon hulpteugels of andere hulpmiddelen aan hun (verzorg)paard hangen. Of net zo lang doortrainen tot hun paard 'met zn nek in een mooi boogje' loopt.

En ja, dit komt 9 van de 10 keer uit onwetendheid. Je had me ook niet gehoord als het over meiden van 10/11/12 jaar ging. Maar ik persoonlijk, vind het behoorlijk beangstigend dat meiden van deze leeftijd blijkbaar dus extra teugels aan hun paard hangen zonder ook maar enig besef te hebben wat het doet, hoe je er mee om moet gaan en wat voor consequenties dit heeft.

Natuurlijk had ik liever gezien dat iedereen eerst goede research zou doen voordat hij/zij zomaar wat aan zijn paard hangt. Maargoed, dit gebeurt dus niet altijd. Kan ik nog mee leven. Maar zodra er foto's worden gepost en daar wordt door bokt opbouwende/lichte kritiek op gegeven, dan wordt dat niet gepikt.. En als er raad wordt gegeven, als er zelfs lessen worden aangeboden, wordt er een gigantische grote bek gegeven. Opmerkingen als 'Het kan me niet schelen wat jullie zeggen, ik ga er toch wel mee door', 'Ik hoef geen kritiek, ik doe toch wel wat ik zelf wil' en 'Wat een onzin, ik weet heus wel wat ik doe, ik hou van mn pony en ik zou hem nooit pijn doen!' worden echt niet matig rondgestrooid.

En ja, DAT neem ik ze wél kwalijk.
Een dosis gezond verstand en inlevingsvermogen naar je paard toe lijkt me niet te hoog gegrepen voor een 14/15/16 jarige. En ik spreek uit ervaring.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:15

horzlover schreef:
ja dat weet ik maar ik zou bijvoorbeeld nooit zo gaan rijden ook om dat ik het hier mee krijg en wat ik hier geleerd heb en ik vins dat het een goede reden moet hebben om zo te rijden.
nu zou ik dit nooit zonder reden zomaar bijzet enz pakken ik ben al geen voorstander van de zweep omdat ik dat niet heel fijn vind maar als het meot dan moet het ik rijd liever met mijn been maar als een paard een tik verdiend krijgt hij deze ook.
Ik heb dit aan de hand van mij zelf en vriendinnen geschreven en weet dit uit ervaring omdat ik ergens vandaan kom waar er meisjes met een eigen paard dit toepassen ik geen grote mond heb en geen lef om zo iets te zeggen.
Ik heb er net zo een hekel aan als anderen het is een wat ingewikkelder verhaal en veeel langer maar dan moet je even pben dan weet je waar mijn menig op gebaseerd is.

ik denk dat mijn anderen kijk ook de anderen kant van het verhaal kan laten zien want naar mijn idee scheert ts veel pubbers over een kam

Ik zal je vertellen waarom ik niet teveel pubers over één kam scheer.
Punt 1: Ik ben 16 jaar, dus volgens velen zelf nog een puber. Deze reden lijkt me dus duidelijk.
Punt 2: Als je alle berichten, en dus ook de mijne, goed doorleest, benadruk ik een paar keer dat lang niet alle meiden zo zijn ;)
Dus mag ik je misschien vragen, waar je je mening op baseert, dat ik teveel pubers over één kam scheer?

kznd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:18

ik denk dat het groten deels aan begeleiding ligt.
ik heb zelf in mijn tiener/pubber jaren te weinig begeleiding gehad.
en sinds een dikke 3 jaar heb ik goeie begeleiding en vind ik zelf dat ik diverse dingen toch wel fout heb aangepakt.
maar ik merk dat die fouten puur kwammen door niet weten wat er mee te moet en hoe er mee om tegaaan.
ik adviseer alle jonge ruiters om goeie begeleiding op te zoeken

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:19

ik denk dat het veel manege mensen zijn die dan ook een verzorg op hebben, en een hulp teugel aan zullen hangen. maar dat zullen ze ook niet allemaal doen, maar die vinden dat vaak stoer tegenover elkaar

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

[quote="Liesje1611"]
Punt 1: Ik ben 16 jaar, dus volgens velen zelf nog een puber. Deze reden lijkt me dus duidelijk.
[\quote]

uhuh, nee hoor :n volgens mijn bio boek behoor je dan tot jong volwasse :+

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

sorry daar heb ik over heen gelezen,

Ik kom van een manege waar de paarden en pony's komen en gaan gaat hij sneller dan een langzame galop bijzet martingaal weet ik het allemaal als hij niet luisterd maar een flinke tik enz daar werd niet goed met de paarden omgegaan en dat werd door een groot deel van de ruiters over genomen en helaas ook door mij. tot ik op bokt terecht kwam en tegen kwqam hoe het ook kan toen ben ik gaan twijfelen en ben ik veranderd van stal enz nu rijd ik ongeveer alles met mijn benen en soms een tik bij hoge nood. dit is kort samen gevat want ik heb geen zin om het helemaal uit te typen en het word nog persoonlijker en dat zet ik neit openbaar omdat het kan zij ndat bokkers weten wie ik ben.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:21

Dat is ook nog een goeie reden: omdat het op manege ook gedaan wordt, zonder een rede af te geven en/ of goeie rede

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:23

ben je als 16 jarige geen adolosent of zo iets?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:25

horzlover schreef:
sorry daar heb ik over heen gelezen,

Ik kom van een manege waar de paarden en pony's komen en gaan gaat hij sneller dan een langzame galop bijzet martingaal weet ik het allemaal als hij niet luisterd maar een flinke tik enz daar werd niet goed met de paarden omgegaan en dat werd door een groot deel van de ruiters over genomen en helaas ook door mij. tot ik op bokt terecht kwam en tegen kwqam hoe het ook kan toen ben ik gaan twijfelen en ben ik veranderd van stal enz nu rijd ik ongeveer alles met mijn benen en soms een tik bij hoge nood. dit is kort samen gevat want ik heb geen zin om het helemaal uit te typen en het word nog persoonlijker en dat zet ik neit openbaar omdat het kan zij ndat bokkers weten wie ik ben.

Maakt niet uit, ik snap dat je dat niet op internet wil zetten :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:25

Romana01 schreef:
Liesje1611 schreef:
[\quote]

uhuh, nee hoor :n volgens mijn bio boek behoor je dan tot jong volwasse :+

Hallelujah! _/-\o_
Maargoed, iedereen begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:18

Ik heb net alles even teruggelezen.
Ik ben het met eigenlijk bijna alles wel eens, al vind ik wel dat er heel veel gesproken word over de mééste pubers. Ik ben zelf 15, en ik sta echt volledig aan jullie kant, maar het komt wat aanvallend over. Omdat sommige het inderdaad gewoon niet beter weten door slechte begeleiding. Ik heb zelf ook 8 jaar op de manege gereden, van 4 tot 12. En rij nu 3 jaar met instructrice, en ik vind zelf dat ik al hele vorderingen heb gemaakt.

Ik rij dus niet met sporen, zweep, hulpteugels etc. Met het ene paardje bitloos, en de andere zijn we aan het doorrijden, dus gewoon met een enkelgebroken watertrensje.

Ik vind dat al die aanhangsels zelf niet nodig zijn, behalve als je er een goede reden voor hebt.
Nu zullen de meesten wel zeggen of denken ; wat weet een vijftienjarige hier vanaf, ja ik snap jullie standpunt. Maar niet iedere puber is hetzelfde.

Als ik foto's zou plaatsen van m'n paardjes aan het werk, dan verwacht ik niet alleen leuk commentaar. Ik hoop op tips, opbouwende kritiek en natuúrlijk wat complimentjes. Maar als ik commentaar krijg, dan neem ik het aan, en ik ga het niet af staan omdat ik het zelf zogenaamd wel beter weet.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:25

Ik vind dat bij alles jonger dan 18 jaar, er begeleiding bij moet zijn. In de vorm van instructeur, pa/ma, eigenaar van het paard.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:28

naoomszz schreef:
Ik heb net alles even teruggelezen.
Ik ben het met eigenlijk bijna alles wel eens, al vind ik wel dat er heel veel gesproken word over de mééste pubers. Ik ben zelf 15, en ik sta echt volledig aan jullie kant, maar het komt wat aanvallend over. Omdat sommige het inderdaad gewoon niet beter weten door slechte begeleiding. Ik heb zelf ook 8 jaar op de manege gereden, van 4 tot 12. En rij nu 3 jaar met instructrice, en ik vind zelf dat ik al hele vorderingen heb gemaakt.

Ik rij dus niet met sporen, zweep, hulpteugels etc. Met het ene paardje bitloos, en de andere zijn we aan het doorrijden, dus gewoon met een enkelgebroken watertrensje.

Ik vind dat al die aanhangsels zelf niet nodig zijn, behalve als je er een goede reden voor hebt.
Nu zullen de meesten wel zeggen of denken ; wat weet een vijftienjarige hier vanaf, ja ik snap jullie standpunt. Maar niet iedere puber is hetzelfde.

Als ik foto's zou plaatsen van m'n paardjes aan het werk, dan verwacht ik niet alleen leuk commentaar. Ik hoop op tips, opbouwende kritiek en natuúrlijk wat complimentjes. Maar als ik commentaar krijg, dan neem ik het aan, en ik ga het niet af staan omdat ik het zelf zogenaamd wel beter weet.

Het was niet mijn bedoeling om dit een 'aanvallend topic' te laten worden naar tieners toe hoor ;)
Dat zou nergens op slaan, ben zelf 16. :D
Alleen in dit geval ging het, in sómmige gevallen, over een aantal topics. Die toch wel wat ernstiger waren dan het gemiddelde wat je af en toe tegen komt. Ik ga hierover verder niet uitweidden, als je wilt weten welke topics dit waren, dan moet je me maar even PB'en. Ik denk dat je dan beter snapt waarom er soms op deze manier gereageerd werd, en waardoor het soms blijkbaar aanvallend kon overkomen.
Nogmaals, dit was niet de bedoeling!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:31

__YSB__ schreef:
Ik vind dat bij alles jonger dan 18 jaar, er begeleiding bij moet zijn. In de vorm van instructeur, pa/ma, eigenaar van het paard.

dat ben ik niet met je eens, ik rij al heel lang alleen, 3 jaar of zo heb wel begleiding 3x in de week, maar dan blijver er nog 3 dagen over waar geen begleiding bij zit. ik vindt het zelf ook wel eens ooit fijn om even alleen te rijden.

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:37

Liesje1611 schreef:
Het was niet mijn bedoeling om dit een 'aanvallend topic' te laten worden naar tieners toe hoor ;)
Dat zou nergens op slaan, ben zelf 16. :D
Alleen in dit geval ging het, in sómmige gevallen, over een aantal topics. Die toch wel wat ernstiger waren dan het gemiddelde wat je af en toe tegen komt. Ik ga hierover verder niet uitweidden, als je wilt weten welke topics dit waren, dan moet je me maar even PB'en. Ik denk dat je dan beter snapt waarom er soms op deze manier gereageerd werd, en waardoor het soms blijkbaar aanvallend kon overkomen.
Nogmaals, dit was niet de bedoeling!

Nee ik heb het over het algemeen, niet alleen over jou en je topic. Vind het goed dat je zo'n topic aanmaakt. :j
En volgens mij weet ik al 1 van de topics sowieso waar je het over hebt. :')
En ik snap de manier van de reacties ook, sowieso. Dat zei ik ook al, sta volledig aan die kant van het verhaal, maar het kan tegenover de jongeren onder ons die het ook wél goed doen ook aanvallend overkomen. Ik ben zelf ook nogal een watje dat zich snel aangevallen voelt, terwijl het niet nodig is. :')

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:43

Liesje1611 schreef:
horzlover schreef:

Punt 2: Als je alle berichten, en dus ook de mijne, goed doorleest, benadruk ik een paar keer dat lang niet alle meiden zo zijn ;)
Dus mag ik je misschien vragen, waar je je mening op baseert, dat ik teveel pubers over één kam scheer?

als je het wil weten wil ik het anders best in een pb zetten maar denk niet dat het nog iets uit maakt omdat ik het wel oke heb samengevat denk ik

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:47

Liesje1611 schreef:
horzlover schreef:

als je het wil weten wil ik het anders best in een pb zetten maar denk niet dat het nog iets uit maakt omdat ik het wel oke heb samengevat denk ik[/quote]

Nee ik denk dat het zo ook wel duidelijk is hoor :)

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:48

Volgens mij zit het niet zo in de leeftijd, maar in de persoon zelf.
Ik heb 2 stalgenoten 1 van 20 en 1 van 51 en ze zijn allebei precies het zelfde.
Als het er maar stoer uitziet en o ja wel Anky, maar dan met krul. :+
Allebei zijn ze van de slof, thiedemann enz. Rijd ik daar bitloos rond kijken ze me aan als ik van mars kom.
Terwijl het paard van het 20 jarige stalgenootje 2 wolfskiezen heeft, maar die hoeft toch niet naar een tandarts kan gewoon een bit in. Paard moet zich niet zo aanstellen. ;( Vind ook de 51 jarige. Dus volgens mij ligt het aan iemand zelf. :j