Vroeger met les sprong ik met gemak een meter (daar wachtte ik eigenlijk de hele les op want de dressuur ervoor vond ik niet zoveel aan), nu schijt ik al in mijn broek als ik over mijn springblokken van 40cm moet. Komt mischien ook wel een beetje door mijn fjordenduivel

Die kleine rotzak heeft in eerste instantie nooit zin om te springen en als het dan toch moet springt hij er huizenhoog overheen en probeert hij na de sprong altijd weg te crossen.
Wegcrossen gaat dan natuurlijk kriskras door de bak met zijn dikke nek ervoor, recht op de omheining af met scherpe onverwachtse bochten naar links en rechts

Nu zou ik met hem op les kunnen gaan maar daar vind ik dat 21 jarige bejaarde monster niet zo geschikt meer voor. Ik wil er in de toekomst nog wel graag een springpaard bij maar straks heb ik er 1 staan en dan durf ik weer niet omdat ik mezelf dan te oud vind worden om het risico te nemen

Met de shire springen is ook niet zo'n goed idee. Steeds dat enorme gewicht op zijn knieën is niet goed voor hem, steeds af- en opstijgen op een paard van 2 meter omdat hij liever dwars door de hindernis loopt is niet goed voor mij. Ik ben altijd alleen in de bak (eigen bak), dus ik moet er ook steeds af om de balk er weer op te leggen. En als ik van hem af zou vallen dan val ik 2 meter naar beneden, mijn hoofd vanaf ongeveer 3 meter... en dat is best wel een eind voor een hoofd om te vallen

Dus zo nu en dan dwing ik mezelf te springen met de fjord (bang dat ik het anders nooit meer ga doen), en na zo'n vlieg/crossactie dwing ik mezelf hem weer te laten springen tot hij het normaal doet en dan stop ik. Ik weet dat hij me steeds weer aan het uitproberen is want hij kan wel normaal springen en ik ga ook maar niet hoger dan die stomme 40cm maar ik ben altijd wel weer blij dat ik er op ben blijven zitten.
Vroeger toen ik nog nooit les had gehad sprong ik gewoon 80cm met paarden die zo dwars waren als ikweetnietwat die je bij een boer kon huren voor 5 gulden per uur, toen stond ik nergens bij stil. Dat mis ik best wel, dat onbevangene.