Vallen, teugels los laten of vast houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:55

Ik ben bij paniekacties tot dusver nog niet gevlogen (klopt af) omdat ze dan gaan rennen en dat levert hie vooral het Wooooowwwwwwwww-gevoel op. Een keer ben ik met rennen gevallen omdat we recht op de muur afgingen en ik me zelf eraf smeet omdat ik niet wist links of rechts of door de muur maar dat paard rende ook niet vanuit angst maar omdat hij wist dat ik dan weinig meer eraan te rijden had. Als ik val is het altijd maar dan ook altijd omdat er een flink nijdig begint te bokken, dat zit ik dus niet uit :+ .

Een paniekerd die ik vasthou, krijg ik echt niet op de rem, die gaat aan het rennen met mij nog aan de teugels hangend voor de tijd dat ik vast kan houden (ben pas nog een keer letterlijk gaan vliegen omdat een groot paard aan de longe begon te panikeren en ik deed een Supermanact aan de longe _O- ).
Met loslaten lopen ze nog een paar seconden verder en staan dan stil, tenzij ze veel te heet zijn maar of ze nu los bokkend rondrennen of met mij er nog op is ook lood om oud ijzer, heb er dan toch geen controle meer over.

@Stef: zoals je terug kunt lezen zeg ik ook: loslaten!
Op welke tijden iemand al dan niet kan komen trainen en of ze hun paard wel of niet onder controle kunnen houden is echt mijn pakkie an niet, sorry. Als ik een kalm en/of ervaren paard heb, wil ik te allen tijde met iedereen rekening houden maar als ik zelf moeite heb mijn paard te houden of ik lig er al naast dan moeten ze zelf hun plan maar even trekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:57

Broccoli schreef:
Ik kreeg mijn paard niet rustig in 10 seconden hoor. Was al begonnen toen ik er nog op zat met gerust stellen, maar helaas... En toen ik viel en zij me meesleurde werd haar blinde paniek alleen maar erger. Ik moest wel loslaten want ik kwam tussen de benen. En ja hoor, paard holde nog 5 galopsprongen en stopte...

Ja , als een paard iemand achter zich aan sleept dan zal hij niet snel rustiger worden inderdaad :P

Maar dan heb je toch je best gedaan :)

Dikke kans dat je door het in eerste instantie vasthouden er juist voor hebt gezorgd dat het dier daarna al na die 5 galopsprongen stil stond omdat de ergste eerste vluchtreactie er al af was gegaan door het bij je houden , terwijl die anders direct bij de eerste schrik + val aan de kletter en buiten bereik was gegaan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:05

eowyn04 schreef:
pmarena, vind dat je heel makkelijk praat met je vasthouden van het paard.
Misschien heb jij een makkelijk paard en kan je die makkelijk vast houden.
Een paard van 500-600 kilo die ga jij echt niet houden als ze er daadwerkelijk vandoor willen gaan.

Verder ben ik het geheel met broccoli en urielle eens.
En net als ik al eerder zei, ik laat eigenlijk altijd mn paard los, en dit gaat niet met opzet, maar als ik ga, wordt ik echt gelanceerd, nou dan denk ik niet van oooo ik moet mn teugels vast houden, want hij/zij kan ervandoor gaan of stel je voor er zijn meerdere paarden in de bak die zouden kunnen schrikken.
(gelukkig staat die van mij stil, maar als ze daadwerkelijk schrikt dan weet ik niet of ze bij me blijft buiten en eerlijk gezegd hoop ik dit niet uit te vinden, 1 keer buiten erafkukkelen vond ik genoeg en toen bleef ze wel braaf bij me).

Niemand valt voor zijn plezier van een paard af.
Tenminste ik niet. Vind het zitten blijven toch prettiger dan de grond van dichtbij bekijken....

Geloof mij : er kunnen weinig paarden zo enorm in paniek raken als die van mij , dus ik weet verdomd goed hoe sterk een paard wordt dat alleen nog maar een waas van doodsangst voor de ogen heeft :') Dat die van mij dan een D-pony is en geen paard doet er weinig aan af , want een Shet wordt nog onhoudbaar sterk als die ècht weg wil :=

Maar ik vind gewoon dat je er als ruiter alles aan moet doen om te voorkomen dat je paard aan de kletter gaat. JIJ gaat met dat paard op stap op plekken waar ook andere mensen zijn en dan ben JIJ er dus verantwoordelijk voor dat JOUW paard geen schade maakt. Dat je van je paard af valt is balen , en als je per ongeluk loslaat of ècht niet vast kùnt houden dan valt er weinig aan te doen , maar expres loslaten om jezelf te beschermen , waardoor je anderen dus liever in gevaar brengt , vind ik echt ZEER asociaal.

Zou toch lekker worden als we in allerlei situaties voor onszelf gaan kiezen... paard erg druk buiten waardoor het allemaal erg gevaarlijk wordt : laat maar los , die loopt wel naar huis / pakken we wel een keer wanneer hij zich even lekker uitgeleefd heeft :P

Dat kun je gewoon niet maken , als je een dergelijke instelling hebt ben je een gevaar voor je medemens :=

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:13

Met jonge paarden laat ik los want die schrikken er zelf ook hard van en dan heb je kans dat ze door draaien en zwart voor de ogen krijgen en dan heb je zelf een probleem! Maar met mijn eigen pony hielt ik vast die bleef toch gelijk staan en ging dan met zijn neus in mijn gezicht roeren!! <3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:36

Als mijn paard erg druk was buiten, draaide ik om en ging ik dus niet buiten rijden... Maarja, tegenwoordig lijkt het dat een ieder maar vind dat iedereen zich aan hun aan dient te passen en niet andersom.
Als ik af en toe hier verhalen lees van ongeleide projectielen die buiten aan de kletter gaan denk ik tja, met zo'n paard heb je ook niks buiten te zoeken IMO (en dan heb ik het niet over een paard wat schrikt van een opvliegende eend oid)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 01-11-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Re: Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:02

Klopt, Stef.
Laat ik in elk geval zeggen dat mijn paard eigenlijk altijd braaf is buiten. Maar die ene keer schrok ze idd... Dat kun je niet voorkomen. Het blijven paarden.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:04

Heel stom, ik heb juist de "loslaat" reflex als ik eraf rol... heb nog nooit een teugel vast gehad terwijl ik op de grond lag... vind het buiten op zich wel een strak plan om vast te houden. Het is mij 1x gebeurd dat ik er buiten afviel en hield dus ook niet vast, wel het eerste wat ik dacht was: PAK PAARD! Gelukkig wassie zelf ook een beetje geschrokken (hij zag een greppeltje niet..) dus ik kon hem zo pakken. Heb ook eens meegemaakt op ons clubterrein dattie meteen een sprint trok het achterliggende weiland in dus toen had vasthouden waarschijnlijk niet echt prettige gevolgen gehad. Maar ja, dat vasthouden zit gewoon niet echt in mijn systeem ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:08

Zover dat ik mij kan herinneren heb ik de teugels altijd losgelaten bij het vallen. Was dan meer bezig om er op te blijven... Nu is het wel zo dat ik alleen in de wei of bak ooit eens ervan afgevallen ben. Gelukkig nooit tijdens een buitenrit.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:44

Broccoli schreef:
Klopt, Stef.
Laat ik in elk geval zeggen dat mijn paard eigenlijk altijd braaf is buiten. Maar die ene keer schrok ze idd... Dat kun je niet voorkomen. Het blijven paarden.

Ben ik het mee eens.

Kijk ieder paard moet natuurlijk ook leren verkeersmak te worden.
Voor schrikpaarden is het dan wel verstandig om met rustige paarden mee naar buiten te gaan, zodat deze het kunnen leren.
In het algemeen blijven de paarden dan bij het andere paard en voorkom je gevaarlijke situaties.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:04

klopt Eowyn, maar dagelijks in pi/pa/vliegend de polder doorgaan omdat je gewoon een neuroot onder je kont hebt is van een ander kaliber. En dat gebeurt ook, veel te veel, en dan moet "die achterlijke automobilist" zich maar aanpassen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:21

stef schreef:
klopt Eowyn, maar dagelijks in pi/pa/vliegend de polder doorgaan omdat je gewoon een neuroot onder je kont hebt is van een ander kaliber. En dat gebeurt ook, veel te veel, en dan moet "die achterlijke automobilist" zich maar aanpassen

jep,

eigenlijk moeten we hier een combi hebben.

Die van mij zijn gelukkig goed verkeersmak en reageren niet op auto's.
Maar sommige automobilisten maken er ook een sport van om zo hard mogelijk langs een paard te gaan.
sommige automobilisten doen dat natuurlijk expres om te kijken wat het effect, maar daar hoef je niet vrolijk van te worden.
Hierin komt dan ook: geven en nemen en om elkaar denken. Helaas doen mensen dat te weinig.
Maargoed, dit is efkes een ander onderwerp/off-topic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:22

Sommige automobilisten ja.. Echter als je bokt moet geloven is elke automobilist een zondagsrijder, en het zal niet in hun opkomen dat ze zelf misschien wel niks op de openbare weg te zoeken hebben...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:47

Dat is wel zo , maar het is natuurlijk ook wel een partijtje irritant als je aan de ene kant aangevallen wordt door een niet-aangelijnde keffer waardoor paard uitwijkt een polderweggetje op...en net op dàt moment komt er een flink doorblazende auto een paar honderd meter verderop aan die het nodig vindt om ook nog even flink te toeteren van "opzij met die knol" :P

Die pak-paard-reflex is sowieso al wel goed om te hebben +:)+

Ik heb meerdere keren gezien dat er buiten een ruiter van een paard af viel , teugels los liet , paard loopt weg al snorkend maar blijft nog-net-in-de-buurt...en ruiter gaat op zijn / haar gemakje eerst even het stof van de kleren kloppen , capje recht zetten , shirtje strak naar beneden trekken , GSM controleren , lachen en geinen tegen vriendinnen *paard draaft onzeker rond op zoek naar uitgang van parkje / weg om sloot heen / enz* en dan gaan ze pas eens kijken of ze het paard nog te pakken krijgen , terwijl het dier inmiddels een eind verderop op de weg staat 8)7

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:27

Pmar: ja dat is natuurlijk van de zotte.
Dan behoor je natuurlijk, mits het gaat gelijk op te staan en naar je paard te gaan. Dan is het idd vragen om problemen.
Op dat soort mensen mag idd gemopperd worden. Ben ik het helemaal met je eens.
Niet eerst alles afstoffen en controleren. Dat doe je maar als je je paardje weer vast hebt.

Stef: jep, bokt is zo.
Ik blijf erbij, geven en nemen. Ook ben ik wel eens op automobilsten of van die wielelikkers (race-fietsers) die vinden dat ze alle rechten hebben. Toch probeer ik altijd vriendelijk te blijven, mits ik echt merk dat door een actie van hun eowyn of iertje dusdanig schrikt dat ik het ook effe niet meer leuk vind.

Ik zei laatst goedemorgen tegen een 2-tal wielrenners. Die waren verbaasd dat ik goedemorgen zei. dus ik vroeg waarom, nou omdat ze altijd uitgescholden werden. Nou dat hoeft dus niet.
Als zij zich aanpassen ik pas mij aan, dan zijn we er toch??

(haleluja amen :P :D )

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:33

Uit reflex laat ik altijd los. In de bak is dat denk ik wel goed, maar buiten kan het wel gevaarlijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:42

Ik heb net als anderen, buiten koste wat kost paard vast houden (paarden staan aan een drukke 80 km weg die ze eerst moeten oversteken om thuis te komen) maar in de bak laat ik los. Dan kunnen ze toch geen gevaarlijke kant op.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:49

VSW -> PP

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:21

Ik hield eerst altijd vast todat ik een keer langs mijn ex-verzorgpony lag met hoofdstel in de hand, die pony ging ook niet braaf stilstaan;p (was wel in de bak gelukkig). Met mijn eigen paard heb ik tot nu toe altijd losgelaten, zij blijft gelukkig ook meteen stil staan omdat ze er zelf ook van geschrokken is (tot nu toe heeft ze me er nooit bewust afgegooid). Buiten ben ik er gelukkig in al tijd dat ik paardrijdt nog nooit afgevallen (kan natuurlijk nog wel gebeuren) maar als ik er af zou vallen probeer ik vast te houden (mijn hoofstel zit ook strakker dan die van mijn toenmalige verzorgpony haha)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:23

stef schreef:
Als mijn paard erg druk was buiten, draaide ik om en ging ik dus niet buiten rijden... Maarja, tegenwoordig lijkt het dat een ieder maar vind dat iedereen zich aan hun aan dient te passen en niet andersom.
Als ik af en toe hier verhalen lees van ongeleide projectielen die buiten aan de kletter gaan denk ik tja, met zo'n paard heb je ook niks buiten te zoeken IMO (en dan heb ik het niet over een paard wat schrikt van een opvliegende eend oid)

Mijn paard is gelukkig niet zo'n zenuwpees buiten...:)
Maar toen ik een paar weken geleden een buitenrit ging maken en er een of andere gestoorde man tegen mij zat te vertellen dat mijn paard echt wel even over dat prikkeldraad van een meter hoog kon springen, en hij haar er vervolgens naar toe begon te drijven is ze toch wel even heel hard weg gerend :(:)
Gelukkig verder niks ergs gebeurd maar waarom zo'n man in het bos mensen loopt lastig te vallen snap ik dan niet helemaal :n

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:08

Vind het knap dat mensen bewust een actie kunnen ondernemen wat betreft vast of los laten, als ik val is dat uit het niets vaak, en heb ik echt geen tijd na te denken hoe ik ga vakllen en of ik de teugels nu wel of niet ga vasthouden, na te denken dat mijn paard weg rent etc etc. Best makkelijk gezegt. Zovaak oefen ik nou ook weer niet hoe ik eraf val, maar dat kan bij anderen anders zijn :D Kan begrijpen dat je na 10x zandhappen wel een soort van methode hebt ontwikkeld. Ik heb tot nu toe altijd vast gehouden, en paard bij mij gebleven.. Ik ben in 5 jaar tijd zo'n 5x gevallen volgens mij.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:27

ik probeer altijd buiten mn teugels vast te houden, want tijden de val, en als het paard op hol slaat, ga ik denken 'wat nou als er een auto komt? 'wat als hij word doodgereden' :j
binnen probeer ik ook altijd vast te houden, meestal stop mn paard gelijk en blijft ze mij staan.. maar als ze gaat trekken ofzo laat ik wel gelijk los!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:40

Je hoeft er helemaal niet vaak voor te vallen of over na te denken : gewoon jezelf inprenten dat je je knuistje dichtknijpt rondom die teugel : vast = vast :P

Ik zit in totaal aan die 5 keer vallen denk ik , in 20 jaar , je moet gewoon een heel vastberaden "vàsthouden" in je hoofd installeren en dan doe je het als je het ècht wilt :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:07

pmar, ff die naam van je afkorten hoor.... :D
Ik blijf het niet eens met deze stelling van je :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:25

Hoeft ook niet :P

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:10

:D :D :