wanneer mag ik beginnen met mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:49

Magrathea schreef:
Simon ga lekker iemand anders pesten.. *zucht* Jammer toch dat elke gek zomaar een account kan aanmaken.

_O- _O- Nou, inderdaad. Heeft zich gisteren aangemeld op Bokt en denkt dat zij kan bepalen wanneer er een slotje op een topic komt en leest zelf de berichten niet goed.

TS, zoals je waarschijnlijk wel weet, heeft iedereen, dus ook iedereen op Bokt, een andere mening.
Probeer voor jezelf de serieuze berichten eruit te filteren en rare reacties te negeren.

Ga lekker met Fiona knuffelen, af en toe wandelen, poetsen, voetjes uitkrabben en lees je goed in, zowel hier op Bokt als in boeken.

Simon1234

Re: wanneer mag ik beginnen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:26

Haha, je hebt gelijk, Cynthia en natuurlijk ook die Magrathea. Boeiend nieuws, maar we gaan ff door op dat veulen van, hoe heet ze ook alweer? Jullie dragen de oplossing wel aan denk ik. Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:00

Heeft weinig met pesten van doen.
Snap niet waarom mensen Simon aankijken op een opmerking die ik maak. Maar oke, dat zal ook wel weer typerend Bokt zijn.

Nav. PB van TS leg ik het hier even uit:
Ik vind het jammer dat onervaren mensen die duidelijk geen idee hebben hoe en wat betrefd paarden beginnen met een jong veulen dat een hoop wijsheid vraagt.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:03

hmmm

wij hebben al een veulen gehad een paarden veulen
maar omdat dit veulen werdt verkocht kan ik niks mee beginnen

en dit is een kleine fallabella veulen
dus heb wel ervaring met veulens

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:07

Als je voldoende ervaring hebt waarom dan dergelijke vragen stellen waarvan de antwoorden zóooo belangrijk zijn om te weten?

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:16

omdat
ik niet weet wanneer je moet beginnen met alles
daarom vroeg ol het

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:17

Ik denk dat je nu ongeveer wel weet wat je moet den toch? Ik wens je heel veel plezier met je veulen!!

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:18

ja dankje allemaal
die tips gaven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:59

De basisopvoeding begint met dag 1 na de geboorte. Dat is: laten wennen aan mensen, beetje wijken voor druk, voetjes geven. Allemaal heel spelenderwijs.

Longeren en bitje in is het hogere werk. Jij gaat toch ook leren kruipen voordat je leert lopen, en je gaat toch ook leren lopen voordat je gaat leren fietsen?

Dat is bij een veulen net zo. Alleen, een veulen leert heel snel. De goede, en de verkeerde dingen. Om een gehoorzaam en evenwichtig en sociaal paard te krijgen, moet je bij een veulen heel goed weten waar je mee bezig bent.

Kijk even naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg ... re=related

De vrouw die met het veulen omgaat heeft heel veel ervaring met een stroming die Parelli Horsemanship heet. Ze leert het veulen voetjes geven, ze leert hem wijken voor druk, vooruit gaan, achteruit gaan, laat meteen de druk vallen als er reactie van het veulen komt. Eerste keer halster om zie je hier ook. En dat was alles. Even 10 minuten werken en klaar. Te lang met een veulen omgaan kan averechts werken. Verkeerd met een veulen omgaan kan hele vervelende veulens opleveren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-10-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:01

En laat dat laatste nu duidelijk NIET het geval zijn.

Wat op zich nog niet erg is, mits men dan bereid is hulp in te schakelen om veelvuldig begeleiding te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:04

Wat bij een veulen niet gedaan is, kan op latere leeftijd ingehaald worden. Dus als er eenmaal een basis inzit, halster om is, voetjes gegeven kunnen worden: zo veel mogelijk van afblijven. Wandelen is eigenlijk ook al verkeerd. Inscharen met vriendjes of vriendinnetjes en verder zo min mogelijk naar omkijken. Natuurlijk wel blijven controleren of hij niet ziek is en geen wondjes heeft, maar niet teveel mee tutten of knuffelen.

Dus valt het tegen dat je dan een veulen koopt als je er niets mee mag doen? Ja dat kan ik me heel goed voorstellen. Veulens worden vaak gekocht omdat ze goedkoper zijn in aanschaf, en zo schattig zijn. Maar kleine veulens worden groot en een paard dat je van veulen af aan hebt opgevoed en opgefokt kan duurder zijn dan een volwassen paardje.

Veel plezier met je veulen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:31

Ervan uitgaande dat dit gewoon echt is: met 2,5 langzaam aan beginnen met longeren, bitje misschien.
Als je zadelmak wil maken, wat ik heb gelezen dus ook vanaf 3 jaar.

Wat je nu kan doen is dus poetsen, knuffelen, een halstertje om enz.
Verder gewoon baby laten zijn :)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:50

wat bedoelen jullie eigenlijk met nep
dat de pony niet bestaat ofzo?

want ik snap dat niet helemaal?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:14

nou heb het filmpje bekeken van je zus neem ik aan waarom vraag je het haar niet? ziet er prima uit op het filmpje van je zus en tarzan, lijkt me dat je haar voorbeeld goed kan volgen en een beetje paarden lover laat eerst zijn paardje redelijk volwassen worden rond de 3 jaar voor je begint met het echte werk dit is belangrijk omdat de botten en gewrichten zich nog moeten ontwikkelen, verder is regelmatig korte dingen zoals wat je nu wel kunt doen b.v korte wandelingen, af en toe poetsen en als je keuringen wil gaan doen mag je hem ook leren dat je hem normaal aan zijn hooft,oren en benen moet kunnen zitten dus regelmatig lekker aaien op die plekken.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:20

dat ben ik samen met tarzan maar met tarzan heb ik een hele andere band

mijn zus heeft dat filmpje voor mij gemaakt ;)
daarom staat er ook for my little sister

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:22

lekker tot ie 2,5 is in de wei laten staan, af en toe lekker poetsen en hoefjes krabben en misschien eens een wandelingtje maken maar voor de rest niets totdat ie 2.5 is, hij leert genoeg van zn weidemaatjes en heeft al zn energie nodig om te groeien, daarom mag je ook niet longeren totdat ie zeker 2.5 is

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:27

Wat een reacties hier weer...
TS: met een veulen hoef je nog geen bit en longeren. Dat begint bij ongeveer 3 jaar pas. Veulens hebben amper nog concentratie. Nadenken is ook werken! Je kan haar leren meelopen en voetjes geven en borstelen enzo. Houd het wel kort (5 minuutjes ofzo) en niet te vaak. Het moeten ook geen lessen zijn maar meer spelend leren.
Op een keuring hoeven veulens geen bit in. In elk geval niet bij mijn stamboek (NRPS). Dat is pas vanaf 3 jaar. Voordat je met een bit begint kan het ook handig zijn om een paardentandarts langs te laten komen.
Opfok vind ik niet een verplichting ofzo. Denk dat iedereen die heel hard 'opfok' roept in dit topic, zelf zijn/haar paard in een klein manegestalletje heeft staan ofzo. In elk geval staan je pony's niet alleen!
Begin hier eerst maar eens mee en open nog een topic als je pony'tje 2,5/3 jaar is ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:37

Moderatoropmerking:
Houden we het hier een beetje gezellig? Er kan ook normaal gereageerd worden. Dat zie ik bij veel van jullie wel, maar niet bij iedereen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:19

Euhm, wij laten de veulens idd altijd tot drie jaar staan en beginnen dan met poetsen enzo, pas als ze bij de keuring zijn geweest, beginnen ze een beetje met trainen, maar dat hangt er wel vanaf of de eigenaar vind dat ze sterwaardig zijn of niet.... Ligt een beetje raar, maar daar even buiten om.

Ik heb geleerd dat het voor een paard van 6 maanden geestelijk ook niet goed is om er al veel mee te doen, naast het lichamelijke. Dus ik was wel nieuwsgierig hoe dat dan zit?

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:16

een veulen kan je wel degelijk mee beginnen!
Zelfs als het nog bij de moeder loopt, wennen aan mensen, verkeer etc.
Met halstermak maken, voetjes geven, wandelen, stilstaan, vaststaan en andere opvoedingsdingen. dekje opleggen, poetsen ed.
Maar een bit, waarom? Leer het dier (haflingers, friezen ed zijn later rijp dan bloedpaardjes) als het GEESTELIJK volwassen is (en dus niet als baby van 3 jaar)
eerst maar eens aan een halster zonder bit te longeren etc, bitloos rijden ivm tandenwisselen is helemaal geen gek idee.
Dan na het 5e jaar een keer een bit in, waarom heb je zo'n bit nodig?
Een gebroken trens werkt heel onduidelijk in, een mylerbit wel weer zeer zuiver maar daar zijn onze handen meestal niet stil genoeg voor...

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:51

wij gaan geen bit in doen als hij 5 jaar is dan kan al een paard beleerd zij ?

wij beginnen rustig met een bit van 3 jaar
en ik heb al genoeg informatie van anderen

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:26

Dan lijkt mij het nu zaak om hier een slotje op te doen. Natasha heeft haar antwoord gevonden, dus zal ons niet meer nodighebben.Citaat "ze heeft genoeg informatie van anderen". Mooi, toch? Dicht!

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:52

jeez wat staat hier een onzin. :(

je kan al met 2/2.5 longeren. misschien nog wel jonger. in het wild legen ze toch ook kilometers er dag af.

in de opfok is ook slecht. ze moeten door wat oudere paarden worden opgevoed. jij als mens leert m echt niks. met 'leeftijdsgenootjes' is het gewoon lang leven de lol.

het is een mini dus k ga ervan uit dat je niet gaat rijden.

ik heb zelf ook een veulen van 6 maanden. ik heb daar zelf ook geen ervaring mee maar we komen er wel

maar dat hier alleen rare reacties komen laat echt nergens op. zeker omdat er 1996 staat en ze dus niet zo oud is ofzo

veel succes met je paardje opvoeden;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:58

Blubje11 schreef:
jeez wat staat hier een onzin. :(

je kan al met 2/2.5 longeren. misschien nog wel jonger. in het wild legen ze toch ook kilometers er dag af.

in de opfok is ook slecht. ze moeten door wat oudere paarden worden opgevoed. jij als mens leert m echt niks. met 'leeftijdsgenootjes' is het gewoon lang leven de lol.

het is een mini dus k ga ervan uit dat je niet gaat rijden.

ik heb zelf ook een veulen van 6 maanden. ik heb daar zelf ook geen ervaring mee maar we komen er wel

maar dat hier alleen rare reacties komen laat echt nergens op. zeker omdat er 1996 staat en ze dus niet zo oud is ofzo

veel succes met je paardje opvoeden;)

@TS: hier heb je niets aan, gewoon aanhouden wat de meesten hier aangeven, lekker rustig aan kleine dingetjes doen en dan als ie 2.5/3 is kan je langzaam aan gaan beginnen met beleren ed

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:05

Blubje ..

Wij zijn de onzinnigen en jij bent diegene die niet eens een veulen op kan voeden of zoiets van ""zie maar hoe het ervoor staat".. Joh, dan ben je toch zeker geen paard waardig. Of wel?

Maar wij zijn allemaal dom en jij bent slim, maar gezien je 3 reacties, tja ..

Laat ons hier dan maar doortobben, wij redden het wel. Jij weet alles al, maar een veulen opvoeden is niet zo moeilijk. Lekker laten staan en veulens zijn wispelturig. Hele verhalen, maar oefening baart met alles kunst.