De baas of ons beste vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:16

]
VivaLaVida schreef:
Deauke_girl schreef:
Paarden ogen zeggen alles

Oh. De ogen van mij paard kijken altijd alleen naar het voerhok |(
maar ik rijd dan ook met sporen (wieltjes!) een scharenbit.... en die van mij krijgen een knal als ze over me heen lopen. Daarom doen ze dat ook nooit...

ik denk dat jij een heel braaf paard getroffen hebt TS, ooit kom je hier nog wel op terug ben ik bang....

zE DOEN HET NIET OMDAT ZE BANG VOOR JE ZIJN!
NOU DAT IS LEUK EEN PAARD DAT BANG VOOR JE IS.
EEN PAARD HOORT HET NIET TE DOEN OMDAT IE RECPECT VOOR JE HEEFT NIET OMDAT HET BANG VOOR JE IS.[/quote]

Misschien hebben ze ook wel respect.
Ze laat haar grenzen zien, net zoals ik doe bij Zorro.
De heeft na die schop onder haar kont bijna nooit meer naar me getrapt.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:20

BinkieDusty schreef:
aerdenhout1 schreef:
Mijn paarden zijn zeker NIET mijn beste vrienden! Dat zijn mijn honden en gelukkig enkele mensen om me heen.
Ik ben de baas over mijn paarden en die zien mij ook niet als een vriendin, maar meer als leider en diegeen die voor het eten zorgt.
Ik word af en toe bloedlink op mijn paarden en dan kunnen ze, mits terecht..ook een goed pak op hun donder krijgen!
Negatief gedrag negeer ik niet, ik als baas moet en zal respect krijgen van mijn paarden!Daar in tegen beloon ik uitbundig als ze wel braaf zijn!
Als het nodig is, krijgen ze een mep met een zweep en die is dan heel gericht! Dus echt om pijn te doen!
Ik gebruik sporen en af en toe word er op de paarden een zweep gebruikt!
Met longeren hebben de goed afgerichte paarden geen zweep nodig, dan is een stemhulp al voldoende, maar een onbeleerd paard, of een probleem paard, heeft wel een zweep nodig.
Al is het maar om ze te leren dat een zweep niet altijd straf is , maar een hulp middel voor bepaalde onderdelen bij het longeren.

Met andere woorden...Jij zou niet hier op stal gelukkig worden vrees ik!!

Amen _/-\o_

hier 't zelfde!
af en toe is 't echt nodig, vooral 2 van mij zijn echt erg dominant en die lopen rustig over me heen als ik ze niet heel streng aanpak. daarmee wil ik niet zeggen dat ik ook niet erg lief tegen ze kan zijn, want ook vaak genoeg staan we heerlijk te knuffelen!
we zijn dikke maatjes, maar ik ben wel de baas/leider, en ik ben ook niet bang om een flinke mep uit te delen af en toe; ook met zweep.
er moet wel geluisterd worden.

edit:
TS, ik vraag me even af:
wat als je paard eens even flink gaat steigeren? wat dan, zeg je dan: oeeh, paardje doe maar rustig.
of verkoop je je paard dan een flinke mep en wordt je kwaad?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:21

Deauke_girl schreef:
EEN PAARD HOORT HET NIET TE DOEN OMDAT IE RECPECT VOOR JE HEEFT NIET OMDAT HET BANG VOOR JE IS.

Mijn paard is niet bang voor me, dat is juist het probleem ;) Hij weet dondersgoed dat ik de leider ben, maar zoekt nog regelmatig zijn grenzen op. In die gevallen moet ik hem op zijn plek zetten, anders gebeuren er ongelukken. Ik kan namelijk niet op tegen 500 kg, dus ik heb hem liever niet boven me in de rangorde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:23

Deauke_girl schreef:
EEN PAARD HOORT HET NIET TE DOEN OMDAT IE RECPECT VOOR JE HEEFT NIET OMDAT HET BANG VOOR JE IS.

Kom je een keertje bij mijn paarden kijken anders? kan je zien dat ze allesbehalve bang voor me zijn. gewoon netjes opgevoed ;) en ze hebben HEEL erg veel respect voor me. (voor alle mensen trouwens)

Ik zet ze achterwaarts met mijn pink, nou nog niet eens, als ik zeg "backup" gaat ze achterwaarts.
ze gaan voor mij netjes aan de kant,
ze zouden me nooit meesleuren of lomp doen met zn 2-en als ik er tussen sta,
ze gaan netjes "om" als ik dat alleen maar zeg zonder een aanraking.
ze lopen mee zonder touw omdat ze me volgen.
ze slaan elkaar onderling wel trouwens :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:26

VivaLaVida schreef:
Deauke_girl schreef:

ja, ik denk ook dat mijn paarden bang voor me zijn.
daarom komen ze ook elke keer, en dat is zo'n 4 tot 5 keer per dag, hinnikend naar me toe.
Ik denk dat ze heel bang zijn hoor.

niet dus, ze weten precies wat ze wel en niet kunnen flikken bij me, ook al vergeten ze dat nog wel eens; maar dan herrinder ik ze er weer eventjes goed aan.

Melisjee

Re: De baas of ons beste vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:34

TS,

Een paard dat geen respect voor zijn baas heeft kan erg gevaarlijk worden. Als 600 kilo niet naar je luistert, en gewoon doet waar hij zelf zin in heeft: geloof me, daar word je niet vrolijk van!

Als jij de leider van je paard bent ben je dus ook de baas over hem.
Ik ben het met je eens dat respect niet verkregen moet worden door geweld, maar je moet wel duidelijk aangeven wat jou grenzen zijn en je moet ze ook duidelijk terugzetten als ze over jou grens heen gaan. En ja, soms moet dat net iets duidelijker dan alleen maar: 'Kom Bonfire, laten we even een stapje terugdoen. Nee, Bonfire, dit mag niet, dat is niet lief van je'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:36

Ik heb op vakantie een paard ontmoet dat nooit grenzen aangereikt heeft gekregen. Geloof me, daar word je NIET vrolijk van - en dan was dit nog maar een C-pony'tje. Mijn 16-jarige nichtje van 1.80 lang kon die pony niet houden, omdat ook zij teveel een 'vriendin' voor het beestje wilde zijn. Er was toch echt even stevige correctie nodig om gevaarlijke situaties te voorkomen. Dan kun je zeggen dat wij een beest niet in zijn vrijheid mogen beknotten, maar sorry, dan kies ik toch voor de veiligheid van de kinderen die erbij staan.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:51

Amen _/-\o_[/quote]

hier 't zelfde!
af en toe is 't echt nodig, vooral 2 van mij zijn echt erg dominant en die lopen rustig over me heen als ik ze niet heel streng aanpak. daarmee wil ik niet zeggen dat ik ook niet erg lief tegen ze kan zijn, want ook vaak genoeg staan we heerlijk te knuffelen!
we zijn dikke maatjes, maar ik ben wel de baas/leider, en ik ben ook niet bang om een flinke mep uit te delen af en toe; ook met zweep.

edit:
TS, ik vraag me even af:
wat als je paard eens even flink gaat steigeren? wat dan, zeg je dan: oeeh, paardje doe maar rustig.
of verkoop je je paard dan een flinke mep en wordt je kwaad?[/quote]

ikz al me paard nooit slaan
En me paard zal ook nooit tegen me aanstijgeren ze dee het wel tegen de dierenarts maar toen pakte me stiefvader deauke rustig vast.
En toen was er niks meer aan de hand:)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:54

Futurefox schreef:
Ik ben de baas over mijn beste vriendin....

Dat is precies wat ik wilde zeggen :D

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:54

Maar een aantal posts terug zei je nog dat als je paard jou trapt, hij een trap terugkrijgt? Wat is het nou?

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:56

Nou je geeft hem geen klap met een zweep als hij sloom gaat lopen dat bedoel ik ;)
of dat hij je weg duwd hem een klap geeft.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:56

maar het gaat helemaal niet over slaan van paarden..
het gaat er om ben je de baad over je paard of is je paard je beste vriend.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:59

baas en vriend zijn kan volgens jou niet?
Laatst bijgewerkt door kallista90 op 29-09-11 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:02

Ik ben zowel de baas als een vriend van mijn paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:05

Een dier, paard, hond. kat, rat, of wat anders is nooit je vriend.
Ze zijn wel afhankelijk van je.
Je sluit ze op in een wei, stal, huis of een hok.
Dus je moet die dieren verzorgen en voeren.

De dieren komen alleen maar naar je toe om dat je ze verzorgt, voert.
Daarnaast zijn de meeste dier soorten een kudde dier en die zoeken een leider.
Een echte vriend komt naar je toe en geeft je een advies.

Ik heb van mijn paarden nog nooit een advies gehad, hooguit een vriendelijk gehinnik als ik met voer eraan kom.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:14

Ik vind dit een interessant topic en wil mijn menig graag ook even hier neer zetten.
''Vrienden zijn bestaat niet bij paarden'' is iets wat veel mensen zeggen. Maar ik vind dat dit wel degelijk bestaat,maar nóóit op gelijke voet. In een kudde staat een paard nooit even hoog als een ander paard,maar ze zijn wel ''vrienden'' van elkaar. Ik betwijfel alleen of je dit zo kunt noemen,veel mensen vinden dat je iemand alleen een vriend kunt noemen als je even hoog staat. Je moet ook niet streven naar echte vriendschap,want dat is gewoon niet realistisch. Je kunt geen vrienden worden met een paard,dat bestaat nergens. En dat wil een paard ook niet,een paard wil een leider,een vertrouwd iemand die de boel wel voor hem in de gaten houdt,iemand die voor hem zorgt,iemand die uitwijkt voor gevaar,een leider... dat wil een paard!

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:17

god, nou wordt dit opeens nog een erg interessant topic :=

vrienden zijn is iets menselijks, het wordt denk ik gewoon vaak gebruikt om de band met je paard te beschrijven

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:32

Leider = baas. Leiderschap verkrijgt een dier uit respect. Respect krijgt een dier door sterker te zijn (dwang toe te passen). Wanneer de positie verworven is, blijft dit dier net zo lang leider als er wederzijds respect voor de rangorde is. Vroeg of laat stapt het volgende paard naar voren dat de rangorde wilt verstoren.

Wat wij graag willen van onze paarden is respect. Vergeet niet TS, dat een paard in zijn natuur geen vriendschap zoekt, maar veiligheid en duidelijkheid. Dit vindt een kuddedier in zijn leider. Omdat hij zijn leider, de sterkere respecteert, zal hij zich schikken en dit paard 'de baas' laten zijn. Deze verhouding is bij paarden gebaseerd op oerinstinct, respect voor de sterkere in de kudde die de kudde zal beschermen en naar voedsel zal leiden. En ja, in de gemiddelde kudde wordt leiderschap toch echt door dwang verkregen en gehandhaafd... De hengsten (en ook merries onderling) zullen vechten (dus dwang gebruiken) om de baas te worden en de verliezer schikt zich in een lagere rang. Simpel as that. Het is wel deze rangorde die de onderlinge verstandhouding in de kudde gezond houdt en die duidelijkheid en veiligheid biedt, precies wat een paard nodig heeft om te overleven! Als jij als paard besluit die rangorde te negeren, kunnen twee dingen gebeuren: a) je bent de sterkere en door jouw dwang verandert de rangorde, of b) je wordt onder dwang terug op je plek gezet en afhankelijk van het 'vergrijp' kan dit met een oogopslag of met een flinke trap/bijt gebeuren.

Paarden zijn geen vrienden van elkaar, ze leven in onderlinge harmonie die gebaseerd is op rangorde, duidelijkheid en correcties van de sterkere (de baas). Wat jij doet TS, is van het paard een mens proberen te maken. Alleen de mens kent respect uit andere methodes dan dwang. Wij kennen ook respect uit liefde en bewondering, zoals geldt voor familie of vrienden. Paarden kennen die vorm van respect niet. Ze zullen niet niet proberen leiderschap te verkrijgen over jou omdat ze van je houden, of omdat je zo lief bent. Wanneer jij voor hen niet aan hun basisbehoeften voldoet, niet een goede leider bent, dan denkt paardlief "Ow, ok, dan word ik wel de leider". Alleen, daar zijn wij mensen niet zo blij mee omdat dat gewoon gevaarlijke situaties met zich meebrengt. Een paard leidt ons namelijk op zijn manier en helaas past die niet in de situatie waarin we zitten. Er is helemaal niks mis met de mens als leider van het paard. Wij, als deel van hun kudde, moeten onze plek op de rangorde krijgen en de leiderschapspositie is daarbij gewoonweg de veiligste. Dan kunnen wij ons paard ook beschermen tegen onze mensenwereld (zodat paardlief niet onder een auto wandelt omdat hij als leider besloot toch links te willen). Om leiderschap over een paard te krijgen, moeten we dus 'sterker' zijn. Let wel, omdat we dat niet in kracht zijn, moeten we dat door volhardendheid en duidelijkheid verkrijgen. Feitelijk dus een heel stuk liever al dan paarden het onderling doen. Maar net zoals bijpaarden onderling... als de subtiele correctie dan niet werkt, moet er harder opgetreden worden. Het doel is de rangorde duidelijk te houden en dat doe je niet door hem snoepjes te voeren, maar door grenzen te stellen en (hard) op te treden als deze overschreden worden. Je paard zal 'van je houden' (voor zover ze dat doen) wanneer je aan zijn basisbehoeften en oerinstinct voldoet en een gerespecteerd leider voor hem bent.

Let op.. ik heb nergens gezegd dat je er maar op los moet slaan om de baas te worden, maar een gelijkwaardige relatie zoals dat in vriendschap bedoeld is is voor een paard gewoon onnatuurlijk! Een leider moet er altijd zijn!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:32

Ariebren schreef:
Een dier, paard, hond. kat, rat, of wat anders is nooit je vriend.
Ze zijn wel afhankelijk van je.
Je sluit ze op in een wei, stal, huis of een hok.
Dus je moet die dieren verzorgen en voeren.

De dieren komen alleen maar naar je toe om dat je ze verzorgt, voert.
Daarnaast zijn de meeste dier soorten een kudde dier en die zoeken een leider.
Een echte vriend komt naar je toe en geeft je een advies.

Ik heb van mijn paarden nog nooit een advies gehad, hooguit een vriendelijk gehinnik als ik met voer eraan kom.

Hier ben ik het niet mee eens, mijn dieren komen wel degelijk naar me toe ookal heb ik geen eten. Als ik mijn pony uit de wei haal (zonder eten, hij krijgt nooit eten van me, dus hij weet dat hij dat niet zal krijgen, hooguit een kleine appel maar dat is ook zelden) en toch komt hij met oren naar voren naat me toe. Hij is gewoon blij aandacht te krijgen. Dat hebben ze naar mijn idee liever dan weken rotten in het weiland of stal

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:34

YelaBrenda11 schreef:
Ik vind dit een interessant topic en wil mijn menig graag ook even hier neer zetten.
''Vrienden zijn bestaat niet bij paarden'' is iets wat veel mensen zeggen. Maar ik vind dat dit wel degelijk bestaat,maar nóóit op gelijke voet. In een kudde staat een paard nooit even hoog als een ander paard,maar ze zijn wel ''vrienden'' van elkaar. Ik betwijfel alleen of je dit zo kunt noemen,veel mensen vinden dat je iemand alleen een vriend kunt noemen als je even hoog staat. Je moet ook niet streven naar echte vriendschap,want dat is gewoon niet realistisch. Je kunt geen vrienden worden met een paard,dat bestaat nergens. En dat wil een paard ook niet,een paard wil een leider,een vertrouwd iemand die de boel wel voor hem in de gaten houdt,iemand die voor hem zorgt,iemand die uitwijkt voor gevaar,een leider... dat wil een paard!

Dat ligt er dus maar helemaal aan hoe je vriendschap definieert, want voor mij is vriendschap gelijkwaardigheid aan elkaar. In vriendschap is er geen rangorde. Dus zolang er rangorde is, is er geen vriendschap maar hierarchie en dus leiderschap. Echter, in een rangorde kan men nog steeds wel vriendelijk zijn!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:39

kirrepir schreef:
god, nou wordt dit opeens nog een erg interessant topic :=

vrienden zijn is iets menselijks, het wordt denk ik gewoon vaak gebruikt om de band met je paard te beschrijven

Dat klopt, ik heb een band met mijn paarden.
Maar vrienden worden ze niet.
Ze hebben mij niks te vertellen, alle 15.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:00

Ik geloof dat dieren wel degelijk kunnen nadenken, en ook onderling vriendschappen sluiten.
Maar vrienden met mijn verzorgpony's...
We hebben een band, maar vrienden zijn ze met elkaar. Dat merk ik echt wel tussen mijn verzorgveulen en verzorgezelveulentje, zijn echt vriendjes van elkaar!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:25

Deauke_girl schreef:
Amen _/-\o_

hier 't zelfde!

edit:
TS, ik vraag me even af:
of verkoop je je paard dan een flinke mep en wordt je kwaad?[/quote]

ikz al me paard nooit slaan
En me paard zal ook nooit tegen me aanstijgeren ze dee het wel tegen de dierenarts maar toen pakte me stiefvader deauke rustig vast.
En toen was er niks meer aan de hand:)[/quote]

Zeg nooit nooit,
ik hoop echt niet dat je ooit een paard krijgt zoals 1 van die van mij,
want die zul je dan toch wel echt een flinke mep moeten verkopen.
Die van mij had 't truckje bedacht om lekker te gaan steigeren als hij het ergens niet mee eens was,
ik heb hem een paar keer zo'n enorme harde mep met de zweep gegeven en toen was het over.
hij luistert niet altijd, maar steigeren; dat doet ie noooit meer.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:53

Ik heb 2 mini`s en dan is de verleiding heel groot om vriendjes te zijn en och,laat maar gaan die ukken.
Toch ben ik wel degelijk bezig met opvoeding,en moet daardoor optreden als baasje(vrouwtje).
Groot of klein,het zijn en blijven paardjes en net zoals grote paarden,moeten ze respect leren hebben.
Daarbuiten kunnen we best goede vriendjes zijn en blijven ;)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:13

YelaBrenda11 schreef:
''Vrienden zijn bestaat niet bij paarden'' is iets wat veel mensen zeggen. Maar ik vind dat dit wel degelijk bestaat,maar nóóit op gelijke voet.

Inderdaad. Ik heb ooit eens een verhaal gelezen van een bokker (die nu gebanned is) en haar paard, wat mij ervan overtuigde dat dit zéker mogelijk is.