Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:44

Wat een goede om over na te denken eigenlijk zeg! Ik denk inderdaad dat veel mensen die een paard kopen er op een andere manier voor zorgen dan de oude eigenaar en dat die oude eigenaar dus in hun ogen fout bezig was...

Ik heb zelf een heel dubbel geval: Een afgekeurd dravertje met een gouden karakter. Ze is gewoon als draver getraint, op een, in mijn ogen, veel te harde manier. Neemt niet weg dat ze het daar verder erg goed had: veel weidegang met een vriendinnetje, mooie ruime stallen en later een super vrouw die haar op een hele eerlijke wijze zadelmak heeft gemaakt.
En toch kreeg ik op stal een schuw iel paardje dat over zich heen liet lopen, bang was voor onverwachte bewegingen in de buurt van haar hoofd en met angst voor de mestvork en alles. Nu, ruim 3 jaar later krijgt mevrouw echt praatjes, durft steeds meer en is zeker niet schuw meer. Schrikt soms nog wel van beweging omhoog vlak voor of naast haar hoofd maar verder niet. Of ze dan vroeger mishandeld is? ja in mijn ogen dus wel. In de ogen van de persoon die haar getraind heeft waarschijnlijk niet...

LadyMadonna

Re: Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:53

Ach, mijn shetje is voor ze bij mij kwam 5 jaar grasmaaier geweest. Is ze niet slechter van geworden (wel dikker ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:25

Mindim schreef:
Ik vind dat paard welke Anthea op de foto laat zien wel mee vallen hoor, ik zie ze liever zo dan op de tweede foto, waar ik het paard eigenlijk te zwaar vind tonen. Maar goed, dat is wat ik zo van een foto zie.

Hetzelfde verhaal met jou Maramba, de allereerste foto's die je liet zien begin september, daar zie ik geen ondervoed paard hoor, ze is wat smal, maar goed, ze is pas 3 toch? Ik zie daar echt geen ondervoeding in, misschien wat meer bespiering kweken. Hier komt de smid ook wel eens 4 maanden niet bij bepaalde paarden, bij sommige paarden is het om de 8 weken nodig en bij anderen groeien de hoeven amper. Dat een smid dat dan ook zomaar kan beweren, vind ik vreemd. Ik heb een tinker en een kwpn, bij mijn tinker moet twee maal zo vaak een smid bij.
Mok bij paarden met sokken is lastig te behandelen en daar kan ook een lange periode overheen gaan.
Onze tinkers staan ook om eem zeer schrale wei, koudbloeden worden soms dik van lucht.
Dus om dat als verwaarlozing te bestempelen, vind ik wat zwaar. Wat ik me dan af vraag, waarom koop je dan een paard, als het er allemaal niet rooskleurig uit ziet, het is gestressed, ondervoed, medisch verwaarloosd volgens jou wat betreft hoeven en mok?
Maar als ik dan een foto zie van 9 september zie ik niet echt een verwaarloosd paard hoor.

Dit is ondervoed en dan is dit nog een milde foto, niet de paarden die hier boven genoemd worden.
[img]http://www.savethedogs.it/wp-content/uploads/2009/05/p1020845.JPG[/mg]

Aan die van mij is niks te dik, als je dat te dik vindt... Zo word ie als ie veel moet rijden. Meer dan een handje basisbrok, hooi en gras krijgt ie niet. Hij kan niet eens dik zijn met zo'n schema. :') Hij word wel magerder van stres, zoals op de 1e foto.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:18

laten we eerlijk zijn een te dik paard is ook niet goed daar moet een eigenaar gewoon ook op letten. meestal word dat niet als verwaarlozing gezien. maar o mensen paarden met hoefbevangenheid is ook eigenlijk verwaarlozing maar soms hebben mensen de kennis niet en dan gebeur het toch. Ik denk dat veel mensen die net een paard komen niet weten hoe ze een paard echt moeten verzorgen. ik maak het mee hoor, kom ik daar en als je het mensen erover heb en uitleg dan kunnen ze zich voor de kop slaan. En hebben ze spijt.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:20

Ik hoop niet dat de nieuwe eigenaar van mn pony dat over mij zegt _O-

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:02

maranba schreef:
laten we eerlijk zijn een te dik paard is ook niet goed daar moet een eigenaar gewoon ook op letten. meestal word dat niet als verwaarlozing gezien. maar o mensen paarden met hoefbevangenheid is ook eigenlijk verwaarlozing maar soms hebben mensen de kennis niet en dan gebeur het toch. Ik denk dat veel mensen die net een paard komen niet weten hoe ze een paard echt moeten verzorgen. ik maak het mee hoor, kom ik daar en als je het mensen erover heb en uitleg dan kunnen ze zich voor de kop slaan. En hebben ze spijt.

Je moet uitkijken met dit soort uitspraken want hoefbevangenheid kan ook van medicatie komen.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:21

Er zijn ZAT mensen die paarden slaan of letterlijk mishandeld. Ik en een klasgenoot hebben op verschillende stallen stages gelopen. En 1 stal zijn wij van geschokken. Ze kregen normaal en goed te eten. Maar hoe ze die paarde daar behandelen... Paarden de stallen in slaan met een zweep.. Gaat mij wat te ver. En tis niet een tikkie van hup lopen nou, nee slaan zo hard dat de striemen van de zweep op het lichaam staan en 4 uur later nog op de huid staan. Die paarden deden niks echt niks. Als wij ze uit het land haalden terug naar de stal brachten was er niks aandehand, liepen rustig mee en ook de box in was geen probleem. Die stal eigenaar pakte al een zweep zodra ze het land in ging en het paard tepakken had al het weiland uit sloeg, en bij de stal, in stal sloeg. Nou dat vind ik niet bepaald normaal. Over het eten is niks te klagen, ze zijn niet brood en brood mager. Maar paarden zo behandelen voor dat ze wat gedaan hebben vind ik niet kunnen.

kleine schetlanders de stal in schoppen, lekkerlijk schoppen en nee ik overdrijf niet. die shetlanders waren zo bang voor dat mens, dat als zij hun naar stal bracht en dat mens hun de stal ging schoppen, gingen ze in stal terug schoppen puur omdat ze bang zijn. Vervolgends zegt die stal eigenaar ''ja dit verdienen ze nou eenmaal voor ze mij schoppen laat ik even weten hoe hard ik kan schoppen'' Die pony's doen echt niks. Als die paarden werden gelongeerd werden ze in de bak gezet en vast gemaakt aan de longeerlijn. Voor dat ze de commando stap zei sloeg ze ze eerst 5 minuuten door de bak heen met de zweep en ook echt hard. En als je wat der op zei kreeg je te horen: '' Waar bemoei jij je mee. Als ik dit niet doe lopen ze helmaal niet voor me. Deze paarden hebben nou eenmaal een keiharde aanpak nodig, en dit is nou eenmaal een ter*ng knol, die verdiend het'' Als ik erop terug zei, die paarden doen niks ze hebben t toch niet nodig om zo hard geslagen te worden, deed jou vader dat ook bij jou voor dat jij kattekwaat uit kon halen, jou eerst verrot te slaan, voor je wat deed?. Tuurlijk werd ze boos, maar al der argressie gooide ze op dat paard die ze op dat moment aan het longeren was. Ze bleef slaan, en het paard(dat een hengst was) die werd zo hard die bak door ge mept, en ging stijgeren om onder dat gemep uit te komen, en op het moment dat hij weer met 4 benen op de grond stond pkte ze een halster touw en hinh met de musketon erop los slaan, zelfs op z'n hoofd.

Dit vind ik een voorbeeld van dieren mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:32

Anthea schreef:
Mindim schreef:
Ik vind dat paard welke Anthea op de foto laat zien wel mee vallen hoor, ik zie ze liever zo dan op de tweede foto, waar ik het paard eigenlijk te zwaar vind tonen. Maar goed, dat is wat ik zo van een foto zie.

Hetzelfde verhaal met jou Maramba, de allereerste foto's die je liet zien begin september, daar zie ik geen ondervoed paard hoor, ze is wat smal, maar goed, ze is pas 3 toch? Ik zie daar echt geen ondervoeding in, misschien wat meer bespiering kweken. Hier komt de smid ook wel eens 4 maanden niet bij bepaalde paarden, bij sommige paarden is het om de 8 weken nodig en bij anderen groeien de hoeven amper. Dat een smid dat dan ook zomaar kan beweren, vind ik vreemd. Ik heb een tinker en een kwpn, bij mijn tinker moet twee maal zo vaak een smid bij.
Mok bij paarden met sokken is lastig te behandelen en daar kan ook een lange periode overheen gaan.
Onze tinkers staan ook om eem zeer schrale wei, koudbloeden worden soms dik van lucht.
Dus om dat als verwaarlozing te bestempelen, vind ik wat zwaar. Wat ik me dan af vraag, waarom koop je dan een paard, als het er allemaal niet rooskleurig uit ziet, het is gestressed, ondervoed, medisch verwaarloosd volgens jou wat betreft hoeven en mok?
Maar als ik dan een foto zie van 9 september zie ik niet echt een verwaarloosd paard hoor.

Dit is ondervoed en dan is dit nog een milde foto, niet de paarden die hier boven genoemd worden.
[img]http://www.savethedogs.it/wp-content/uploads/2009/05/p1020845.JPG[/mg]

Aan die van mij is niks te dik, als je dat te dik vindt... Zo word ie als ie veel moet rijden. Meer dan een handje basisbrok, hooi en gras krijgt ie niet. Hij kan niet eens dik zijn met zo'n schema. :') Hij word wel magerder van stres, zoals op de 1e foto.

Ik zeg niet dat ie te dik is, ik zeg dat ik hem te zwaar vindt tonen, ik zeg zelfs nog dat ik alleen op de foto kan oordelen. Maar op de eerste foto is ie scht niet verwaarloosd mager. Meteen in je wiek schieten had niet gehoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:36

Active schreef:
maranba schreef:

Je moet uitkijken met dit soort uitspraken want hoefbevangenheid kan ook van medicatie komen.

Nou inderdaad.
@Maranba Soms balanceer je met hoefbevangenheid net op de lijn van wat wel of niet kan, we hebben hier een hoefbevangengevoelig paard. Het is constant opletten en ook al let je zo goed op, toch kan het de kop opsteken.
Daarom staan sommigen ook op een schrale wei, zonder een spriet gras. En ook niet alle hoefbevangen paarden zijn te dik trouwens. Voor je deze uitspraken doet, moet je zelf ook enigszins beslagen ten ijs komen ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:42

Je hoort en ziet het wel veel om je heen maar mishandeld of verwaarloosd of niet, dan nog mag een paard mij niet bijten :n Ik heb 3 pony's die gewoon van normale eigenaren kwamen. 1 heeft het echt heel heel slecht gehad. Feit is dat ie klappen heeft gehad en feit is dat hij onwijs veel tekort gekomen is (zie onderaan profiel voor zijn transformatie) maar als hij mij bijt krijgt hij ook van mij een knal. Grenzen moeten heel duidelijk zijn en je past je aanpak wel aan de pony aan maar dat betekent niet dat hij alles maar mag :) En heel leuk voor iedereen die het idee heeft om een pony op te knappen maar bezint voor ge begint. Het is onwijs zwaar en duur. Bereid je voor op tegenslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:49

De merrie van m'n moeder was ook daadwerkelijk niet zo best behandeld toen we haar kregen.
Als je je hand ietsje omhoog deed, bijvoorbeeld om de mouw van je jas naar achteren te laten zakken, dan spoot ze met een rotgang naar achteren en vluchtte ze naar de achterste draad van de wei. Die was zó vreselijk kopschuw en bang toen we haar kregen. Kán niet anders dan dat die een naar verleden heeft gehad.
Zij was vanuit Ierland met de boot naar NL gekomen voordat de vorige eigenaar haar kreeg. Die kon er vervolgens niets mee.
Na 2 jaar was de merrie pas volledig hersteld en dikke maatjes met m'n moeder. Een jaartje later overleed ze helaas aan koliek.

Het paardje dat m'n moeder daarna kreeg, was ook uit Ierland, maar dat was een hele makkelijke :)

De ruin van m'n zus was ook niet zo'n makkelijke. Die plofte letterlijk als je 'm wilde aansingelen. Met 4 voetjes van de vloer. En we wéten van de vorige eigenaar dat hij voor straf wel eens onder de hoge druk slang met water werd gezet achter de schuur, dat vertelden ze er destijd "voor de grap" bij...
Na een paar maandjes bij ons, werd het weer een "gewone" brave pony. Wel nog steeds pittig natuurlijk, maar dat zat gewoon in het karakter en dat zochten we destijds ook.

De overige paarden waren eigen fok. Geweldige dieren. :)

Nu hebben we ze helaas allemaal niet meer.
Maar als ik ooit een ander paard zou kopen, wordt het weer gewoon een veulen.
Via een fokker die ik zelf heel goed ken. Want er gaat toch niets boven een paardje dat je helemaal zelf naar je eigen knopjes kunt zetten vanaf het begin :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:19

Hahaha ik moest echt lachen toen ik de openingspost las, het klopt gewoon echt heel erg _O-

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:10

Jullie begrijpen het echt niet he. Ik bedoel gewoon te zeggen dat veel mensen een paard kopen en niet eens weten hoe ze het moeten behandelen of te eten moeten geven. Er zal altijd uitzonderingen zijn. Maar in mijn werk zie ik meer onkunde of verkeerde verzorging dan de uitzondering. Helaas een feit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:10

En waarom zouden we dat niet begrijpen? Maar als jij al noemt dat mensen met een hoefbevangen paard al hun paard aan het verwaarlozen zijn. Dan kan ik mezelf ook afvragen of je zelf wel over de nodige kunde beschikt, evengoed dat een paard op een zeer schraal landje soms een must is en niet altijd een kwestie van geen eten aan willen bieden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:43

@Maranba
Helaas (gelukkig?) heeft de gemiddelde eerste paardeneigenaren weinig kaas gegeten van hoefbevangenheid.
Daarnaast zijn er zoveel mensen die denken te weten hoe het te voorkomen en wat te doen als ze het hebben. Hoe vaak hoor je wel niet, dat het probleem nog steeds bij eiwitten ligt? Of dat gelijk veel bewegen en omgekeerde ijzers het de oplossing is?

Ik heb geprobeerd HB te voorkomen, maar helaas is ze het toch geworden.
Het paard van mijn opa werd HB door rennen over de verharde weg.
Beide geen verwaarlozing (in mijn ogen... ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:36

Bij iedereen ligt volgens mij de mishandel-grens anders :)
Ik vind dat je je paard best een harde rotschop mag geven als hij trapt ;)

Maar je hebt penny en penny...

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:57

ik heb zoiets van als je het al wil voorkomen ben je goed bezig.
Een schrale wei is soms een must voor de gezondheid. Dat klopt helemaal maar er zijn heel wat mensen die gewoon hun wei niet onderhouden en er over nadenken om zo lang mogelijk gras te hebben voor de paarden. Maar dan wel denken dat ze geen bijvoeding nodig hebben of te weinig bijvoeding geven om een paard gezond te houden. ik vind dat een goed voedings schema voor elk paard nodig is. En bij elk paardje
is het anders. Maar over het algemeen weten mensen toch wel dat een dier in de groei meer nodig hebben voor hun ontwikkeling. Maar zo blijk dat het niet het geval is. Ik ben zelf naar mensen toe gestapt dat ik vroeg waarom de sint jacobs kruid in hun wei lieten staan. En waarom hun wei zo schraal is. etc...

passie appel ik vind dat dus van niet.... Maar als het zelfde paard door je heen komt moet je duidelijk maken dat het niet de bedoeling is. Ik vind het eigenlijk heel erg jammer dat je als dertien jarige dat al zegt. want 99 procent van de dertien jarige kijken niet waarom die dat doet. En vaak is het niet zo dat een paard kiest om je pijn te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:19

De tinkers hier krijgen naast hun schrale wei ook geen bijvoeding hoor, dus ook geen voerschema.
Ik vind dat er soms te snel over verwaarlozing of mishandeling gesproken wordt. Vaak heeft men al een oordeel klaar over een situatie, zonder uberhaupt eens met de betrokkenen te praten. Hier heeft men ook wel eens kritiek, dan wordt de politie op ons afgestuurd, want mijn paard heeft een deken op met 26 graden, de wei is nat, de droge stukken zien ze niet. Mensen vinden ook al gauw iets zielig.
Als ik een paard tegenkom zoals eentje waarvan ik een foto heb geplaats, dat noem ik verwaarloosd of paarden met veel te lange hoeven. Maar zoals jouw Maramba, nou daar kan ik persoonlijk weinig verwaarloosd aan ontdekken.
Je hebt eerder genoemd dat je daar al 2 maanden hebt proef gereden, waarom meld je dat dan niet aan die mensen, dat de hoeven te lang zijn, waarom kijk je dat dan zelf 2 maanden aan, waarom niet eerder ondervoeding ter sprake brengen. En als het dier zo ondervoed was en slechte hoeven had, waarom dan 2 maanden er op proefrijden en gelijk laten inrijden en niet eerst even laten wennen en lichamelijk bijkomen? Ik snap dat dan niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:23

mijne is geen tinker maar kruising tinker. en die is nog jong en in de groei. ze heeft gewoon te weinig gekregen bij hun.

Een tinker word gauw veel te vet.

als je had gelezen zeg ik voor hun gezondheid als je een paard te veel geef is niet gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:26

maranba schreef:
mijne is geen tinker maar kruising tinker. en die is nog jong en in de groei. ze heeft gewoon te weinig gekregen bij hun.

Een tinker word gauw veel te vet.

als je had gelezen zeg ik voor hun gezondheid als je een paard te veel geef is niet gezond.

We hebben hier ook tinkers, dus ik weet hoe dat met ze gaat en die van mij is ook 5 maanden geweest en 2 geweest, toen had ik hem ook al. Op die leeftijd zijn ze schraal en moeten ze niet te vol zijn, das namelijk niet zo bijster goed voor de groeiende beenderen en gewrichten. Ze gaan eerst de lucht in en dan de rest. Dus als een driejarige schraal is, is dat totaal niet vreemd.

Ik bedoel je niet aan te vallen hoor, maar dat jij bepaalde normen en waarden hebt met een paard en een ander heeft die niet of in mindere mate, dan is dat niet gelijk verwaarlozing of dat ze minder zijn dan die van jou, alleen om dat ze anders zijn. We werken hier ook niet met voerschema's voor elk paard, we kijken gewoon naar ze.
Ik laat de paarden wennen aan situaties en zou bijvoorbeeld mijn nieuwe paard nooit gelijk laten inrijden en zeker niet als ik denk dat hij mentaal en fysiek niet in orde is. Jij doet dat wel, dat noem ik dan toch ook geen verwaarlozing of mishandeling, omdat het mijn manier niet is?
Ik zou persoonlijk de verkoper van het paard hebben aangesproken, als ik vind dat het paard er niet goed verzorgd bij loopt en ik zou ook niet op een paard gaan rijden welke fysiek niet in orde zou zijn.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:58

de mijne is nu inderdaad ruim drie. en ja ze word nu beleerd. Ze was niet vel over been tuurlijk niet. Maar ik vond, net als de paarden arts en mijn nicht dat ze te schraal was. Ja we beleren haar nu maar dat is niet alleen rijden maar de grond beginselen leren we inderdaad aan. De keurings arts zij dat hij haar niet schraal vond. Ze mag iets aan komen nog maar verder niks mis mee. Ik vond niet dat ze zielig mager was. Maar ze kon wel wat meer wegen. Wat ik vooral vond is dat ze eigenlijk heel schuw is ook met naam maar ook in omgang mensen willen vertrouwen maar niet durven. Weten dat ze al maanden mok heeft en niet behandelen. Nu heeft ze opgezette benen achter en ja dat verzekeren ze nu niet. Erop rijden zonder grond werk gedaan te hebben. Dier was zo in angst op de keuring dat ik dan denk zo hoef een paard niet te reageren. Ze zat vol klitten en had een doffe vacht. Haar hoeven waren veel te lang. mensen laten hun paarden kappen 1 x in de 10 weken. Bij mijn andere tinker was het nodig om de 6 weken. Deze hoeven waren gewoon echt als minimaal 4 maanden niet gedaan. De mensen hebben 2 nesten met honden die ze willen verkopen en dat gaat voor de paarden. zeiden ze zelf, ik vind dat niet faire tegen over de andere dieren.

Ik weet hoe een dier moet zijn als het veulen is of als drie jarige. Maar ik ben niet gek, ik weet dat deze mensen meer hun best hadden moeten doen voor dit beestje. En ik heb ook verteld wat ik deed en heb mijn mening gegeven. De mensen schrokken zichtbaar en daar hebben we over gepraat gewoon als volwassenen onder elkaar. Ik ga niet van het slechte uit. Maar dit dier heeft in mijn ogen geleden van de mok en ook het gemis van liefde en verzorging.

Ik weet helaas ook dat er paarden en andere dieren die er veel slechter aan toe zijn. En daar zet ik mij ook voor in. Want het is gewoon een feit ze hebben ons nodig...
En wat ik hier voor al schreef een dier heeft een intrinsieke waarde en ik vind dat iedereen dat daar iedereen van uit moet gaan. Dus ja dit beestje van mij is verwaarloosd en dat meen ik dan ook uit de grond van mijn hart. Maar helaas weet ik ook dat dit een van de gevallen is dat het nog mee valt. 1 a 2 weken en het is weer goed voor andere dieren heb je maanden of jaren voor nodig om ze er boven op te krijgen als het al lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:17

Maar naar ik heb begrepen in een eerder topic is dat je 2 maanden hebt proefgereden, wat heb jij er dan aan gedaan in die 2 maanden? Heb jij met de verkoper om tafel gezeten over de toestand waarin het paard verkeerde. Heb je in die 2 maanden proeftijd dan niet aangegeven dat een smid wenselijk was. Wanneer heeft dat dier dan een keuring gelopen, in de 2 weken dat jij hem nu hebt, naast het inrijden.
En wat is ook niet snap is dat je 2 maanden hebt proefgereden en dat het dier nu nog beleerd moet worden.
Persoonlijk had ik een dier wat zo angstig was, eerst even laten bijkomen bij mij op stal en had alles later opgepakt, als ie er mentaal wat beter aan toe zou zijn, ik had hem even rust gegund.
Maar goed, dat zou mijn manier zijn, jij gaat imo te snel als het paard er zo aan toe is als je noemt. Ik bedoel te zeggen dat meningen over wat wel en niet goed is voor een paard nogal verschillen.

Ik lees in het ene topic dat de mok bijna weg is en hier dat ze opgezette benen van de mok heeft. Als het eerste zo is, dan zou ik graag willen weten hoe je het behandeld, ik krijg mok nooit in een week weg, dus wanneer je een tip hebt?
Wanneer ze dikke benen van de mok heeft, moet je opletten dat het niet naar binnen slaat.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:36

maranba schreef:
Erop rijden zonder grond werk gedaan te hebben. Dier was zo in angst op de keuring dat ik dan denk zo hoef een paard niet te reageren. .

Onzin altijd dat gezeur met dat grondwerk. Er zijn zat mensen die zonder grondwerk zadelmak maken. Dat heeft niets met mishandeling te maken.

Die mok kan echt niet, maar als ik je verhaal zo hoor, heb je gewoon een jong paard gekocht zo uit de opfok. Ja die kun je niet ff zomaar bij de benen pakken en die zitten dik in het haar.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:38

Oh het was geen jong paard, maar wel 2 maanden proefrijden en er zelf niets aan doen?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:58

ik merk het ook steeds vaker, maar moet wel ook bekennen dat ik steeds meer paarden om me heen verwaarloost vind uitzien, brood mager, eigenaar weken niet op stal geweest, geen voer, stal niet gemest etc.... liefst zou ik ze allemaal helpen dan, gewoon wat voer aan ze geven en mesten op zn minst... mja niet t geld voor.Zou wel voor ze allemaal de zorg willen overnemen als ik de eigenaren ooit eens zou zien.

T gaat gewoon stiekem wel steeds slechter met dieren, nl staat niet voor niks tegenwoordig wel erg hoor wat betreft t slecht met dieren omgaan.
Tis gewoon dat we het van huisdieren in huis niet snel merken omdat je ze niet veel ziet. Dus daar horen we ook minder over. Ik heb dr ook in huis.. waarvan 1 echt wel heel slecht behandelt is..

Maar ik denk dat er ook een groot gedeelte zich erachter verschuilt.