rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

bobbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:27

Ik vind het altijd zo zielig om mensen met een superscherp bit te zien rijden EN nog aan de teugels zitten te trekken ook. Ik snap dan niet dat mensen dan kunnen zeggen: "Wow! Wat loopt dat paard mooi!" terwijl dat paard alleen maar van die pijn uit zijn mond af wilt komen. Dan zeg ik niet dat scherpe bitten slecht zijn ofzo, maar je moet er wel mee om kunnen gaan hoor!! Hetzelfde met martingalen enzo, dat het paard om "mooi" te lopen in de krul getrokken wordt. Ik had echt een goeie zin gelezen in het boek van Pat Parelli: "Severe bits, martingales an tie-downs are good excuses for bad hands and not enough knowledge." Het is gewoon ongelofelijk hoe ver mensen gaan voor de titel :(

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:29

Miska schreef:
gummie schreef:
[Ik weet niet precies hoe het zit, weet alleen dat ik een voorstander ben van wetenschappelijk bewijs. En op jouw vraag zou ik altijd JA antwoorden ;) Aan de mensen die er NEE op zeggen zou ik ernstig twijfelen. Vooralsnog beschik ik niet over voldoende informatie over hoe zo'n inwerking binnenkomt bij een paard, en dus kies ik voor de weg van de zekerheid. en dat is dat ik zelf nooit deze rijstijl zou aannemen, in ieder geval totdat ik er zeker van ben dat het niet indruist tegen allerlei ethische zaken :)

Doe je onderzoek, want er zijn wel degelijk mensen die hier onderzoek naar hebben gedaan en probeer het eens op een andere manier in plaats van voor zekerheid te gaan, want wie zegt dat het zo zeker is? ;)

Als ik twijfel aan een methode, zal ik altijd kiezen voor een andere... ;) en dus kies ik altijd voor zekerheid. En als ik niet in de mond trek, niet aan de teugels ga hangen, niet 10x met een zweep zit te rammen, etc. weet ik in ieder geval zeker dat ik geen schade aanricht. En zodra ik ergens lees dat het geen drol uitmaakt of je wel of niet in zijn mond trekt, weet ik dat ik voor die methode KAN kiezen. en dan is het de vraag of ik dat, vanuit mijn gevoel, WIL. :) ofwel: de geitenwollensok ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:30

Electra63 schreef:
Miska schreef:
Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.

Jij denkt echt door grondwerk deze top-springpaarden beter onder controle te houden tijdens een topwedstrijd?

Volgens mij zegt TS alleen dat de methode zoals ze in het begin heeft omschreven in ieder geval NIET bedoeld is om paarden onder controle te houden. Da's wat anders :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:31

ElineB schreef:
papagroom schreef:
Nog stugger....ik denk dat de meesten een dergelijk paard nog niet eens zonder brokken aan de halster mee kunnen voeren...

Je veroordeelt ons, maar zelf kan je niet eens normaal Nederlands typen.

ik ben het met papagroom eens !!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:32

Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).

Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.

Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.

En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.

Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.

Barbulet

inderdaad @ gummie, dat gaat dus iets verder dan alleen grondwerken... Dat heeft imo vooral te maken met je hele kijk op je paard: Beschouw je hem als 'geldbron/inkomst/product' of beschouw je hem als maatje...
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 15-09-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Electra63 schreef:
Miska schreef:
Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.

Jij denkt echt door grondwerk deze top-springpaarden beter onder controle te houden tijdens een topwedstrijd?

Ik denk wel dat het enig verschil zal maken. :j

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:34

Miska schreef:
Dat klopt, maar waarom zouden dieren geen menselijke emoties kunnen ervaren?
Misschien zijn wij wel veel dierlijker en zijn dieren veel menselijker dan wij voor ogen houden.
Het blijft altijd de kip of het ei, maar als we nu kijken naar mijn vorige vraag.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de teugeldruk etc. en een paard is gevoelig, maar wat een paard in de natuur doet heeft niet altijd met pijn te maken, maar met de voedingsstoffen die hij op dat moment nodig heeft en neemt dan het risico om geprikt oid te worden door een brandnetel of distel.
Dus het is geen juiste vergelijking in mijn ogen, want een dier handelt altijd vanuit een bepaalde overlevingsdrang en het is een vrije keuze.
Dat wij er een bit en dergelijke in knallen en zo heerlijk door de mond heen sleuren, is niet een keuze van het paard, maar van ons!

Tsja. En dat is nu moeilijk te bewijzen. We kunnen niet voelen wat een paard voelt. We kunnen niet weten wat een paard denkt. Toch jammer dat we geen gedachten van paarden kunnen lezen. Dus idd miss is er wel helemaal geen schade bij t paard zoals in t topic beschreven wordt. En ligt dat alleen aan onze eigen verbeelding, gevoelens?

Om t voorbeeld van de brandnetel nog maar eens aan te halen. Als wij een brandnetel over onze huid halen, dan krijgen we bultjes. Als een paard door brandnetels loopt of op eet dan gebeurt er niks. De huid van een paard blijkt toch niet t zelfde te zijn als die van ons. Nogmaals sommige dingen zien er niet fijn uit, maar hoe t paard het beleeft, daar kunnen we alleen maar naar gissen.

gummie

ElineB schreef:
inderdaad @ gummie, dat gaat dus iets verder dan alleen grondwerken... Dat heeft imo vooral te maken met je hele kijk op je paard: Beschouw je hem als 'geldbron/inkomst/product' of beschouw je hem als maatje...

Dat denk ik ook.... :)

mika11

Een springruiter op het hoogste niveau heeft niks aan een paard dat alleen uit angst voor pijn of straf een parcours springt. Zo'n paard zou sowieso niet de top halen.
Een springruiter op zo'n hoog niveau kan dat alleen met een paard die meewerkt, meedenkt, graag springt en ervoor gaat.

Een paard die alleen uit angst voor de zweep of sporen dingen voor de ruiter doet, is geen vrolijk en gelukkig paard onder het zadel, en zal niet meer doen dan hem wordt gevraagd.
Daarom kan het niet zo zijn dat in de top - springsport op zo'n manier gereden wordt.
Zo'n combinatie zou namelijk niet ver komen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:36

mick75 schreef:
Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).

Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.

Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.

En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.

Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.

Dus om de springsport goed te kunnen beoefenen moet je harde ophoudingen maken, trekken, sjorren, iig een harde hand hebben? Of lees ik nou verkeerd?

Is dit het dan? Is dit onze sport? Dat je zo een harde hand moet hebben omdat je anders verongelukt? Ik weet ineens weer waarom ik niet de sport in wil...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:38

mika11 schreef:
Een springruiter op het hoogste niveau heeft niks aan een paard dat alleen uit angst voor pijn of straf een parcours springt. Zo'n paard zou sowieso niet de top halen.
Een springruiter op zo'n hoog niveau kan dat alleen met een paard die meewerkt, meedenkt, graag springt en ervoor gaat.

Een paard die alleen uit angst voor de zweep of sporen dingen voor de ruiter doet, is geen vrolijk en gelukkig paard onder het zadel, en zal niet meer doen dan hem wordt gevraagd.
Daarom kan het niet zo zijn dat in de top - springsport op zo'n manier gereden wordt.
Zo'n combinatie zou namelijk niet ver komen.

Zoals ik al eerder zij, natuurlijk hebben de paarden echt lol in het springen, natuurlijk, want daar zijn ze immers voor gefokt! Maar ze zijn NIET gefokt om een vreselijk harde hand aan hun mond te krijgen oid. Dat kan namelijk niet in het bloed zitten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:39

mick75 schreef:

Zo ist maar net _/-\o_

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:40

gummie schreef:
Als ik twijfel aan een methode, zal ik altijd kiezen voor een andere... ;) en dus kies ik altijd voor zekerheid. En als ik niet in de mond trek, niet aan de teugels ga hangen, niet 10x met een zweep zit te rammen, etc. weet ik in ieder geval zeker dat ik geen schade aanricht. En zodra ik ergens lees dat het geen drol uitmaakt of je wel of niet in zijn mond trekt, weet ik dat ik voor die methode KAN kiezen. en dan is het de vraag of ik dat, vanuit mijn gevoel, WIL. :) ofwel: de geitenwollensok ;)

Maar als niemand veranderen WIL, dan zal er ook nooit iets verbeteren ten op zichte van het paard.
Dat die zogenaamde topruiters dat niet willen komt doordat er veel geld mee gepaard gaat, want dat is het hele corrupte van het hele verhaal.
De 'sport' draait niet om de paarden, want de paarden zijn het middel om te krijgen wat je wilt en dan maakt het niet uit tegen welke prijs.
En dan klopt de term RUITERsport helemaal, want PAARDENsport is het niet. :Y)
Alleen wat mij zo tegenstaat is dat die zogenaamde topruiters zoveel verschil kunnen maken en een voorbeeld (kunnen) zijn, maar het is absoluut niet het voorbeeld wat ik wil volgen, omdat het lijnrecht tegen mijn gevoel in gaat wat betreft de paarden.

Electra63

[
Miska schreef:
Ik denk wel dat het enig verschil zal maken. :j

Ik zou zeggen: bied je aan bij Jeroen Dubbeldam ofzo?????????

gummie

Ik denk dat deze discussie voortkomt uit het feit dat de een dit hele verhaal bekijkt vanuit "het te behalen einddoel", terwijl de ander het bekijkt vanuit "een grens die vooraf gesteld moet worden".

Ofwel je zegt: ze moeten wel zo rijden, want anders kunnen ze niet op dat niveau met die paarden springen. ofwel je zegt: je zou dus helemaal niet op dat niveau moeten willen springen als dat betekent dat je op deze manier moet rijden.

Ofwel je zegt dat je een bepaalde methode moet toepassen, omdat je anders een oefening niet kunt uitvoeren. ofwel je zegt dat je een oefening niet moet rijden, omdat je dan deze methode moet toepassen...

Tja......... :\

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:43

ElineB schreef:
Dus om de springsport goed te kunnen beoefenen moet je harde ophoudingen maken, trekken, sjorren, iig een harde hand hebben? Of lees ik nou verkeerd?

Is dit het dan? Is dit onze sport? Dat je zo een harde hand moet hebben omdat je anders verongelukt? Ik weet ineens weer waarom ik niet de sport in wil...

Precies, daarom zul je mij niet op een wedstrijd terrein zien en kan ik niet kijken naar de RUITERsport op tv al had je het graag.
Ik word er gewoon echt verdrietig van...

papagroom

En wat ik me dan weer afvraag.....wie van jullie is er wel eens op een top stal geweest,of kent een topruiter IRL??

Miska

gummie schreef:
Ik denk dat deze discussie voortkomt uit het feit dat de een dit hele verhaal bekijkt vanuit "het te behalen einddoel", terwijl de ander het bekijkt vanuit "een grens die vooraf gesteld moet worden".

Ofwel je zegt: ze moeten wel zo rijden, want anders kunnen ze niet op dat niveau met die paarden springen. ofwel je zegt: je zou dus helemaal niet op dat niveau moeten willen springen als dat betekent dat je op deze manier moet rijden.

Ofwel je zegt dat je een bepaalde methode moet toepassen, omdat je anders een oefening niet kunt uitvoeren. ofwel je zegt dat je een oefening niet moet rijden, omdat je dan deze methode moet toepassen...

Tja......... :\

Wat is volgens jou het doel dan?

Barbulet

IKKE ;)

@ papagroom

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:45

papagroom schreef:
En wat ik me dan weer afvraag.....wie van jullie is er wel eens op een top stal geweest,of kent een topruiter IRL??

Michiel Brusse
Kevin Olsmeyer
Anne van Uytert

Misschien niet helemaal de top van de top, maar wel allemaal mensen die serieus voor hun werk hiermee bezig zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:47

ElineB schreef:
IKKE ;)

@ papagroom

Dan kun je beamen dat het met t welzijn in de regel best welgoed zit.........het welzijn is eerder in t geding bij de niet wetende recreant die niet gestoord door enige kennis te werk gaat....

Barbulet

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:48

Maar die topruiter die ik ken gaat respectvol met haar paarden om en sjort ze niet in de mond. TS had het namelijk over beelden die ze op tv zag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:52

papagroom schreef:
ElineB schreef:
IKKE ;)

@ papagroom

Dan kun je beamen dat het met t welzijn in de regel best welgoed zit.........het welzijn is eerder in t geding bij de niet wetende recreant die niet gestoord door enige kennis te werk gaat....

Wat versta je onder te welzijn van een paard?
TS had gisteren nog een advertentie op Bokt staan, waar zij vraagt of iemand hooi voor haar paarden over een hek wil gooien. Eén ding is zeker: de topspringpaarden hebben aan hooi geen gebrek, denk ik zo.

PS Ik heb vroeger springles van Piet Mooij gehad, telt dat mee? Of is dat te lang geleden? :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:52

Neem van mij aan dat een ophouding op dat nivo zo af en toe nodig is ,ter behoud van zowel paard als ruiter.....alles beter dan niet goed uitkomen,en er dwars door heen gaan......dat kan gemakkelijk de laatste hindernis betekenen..