Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miska schreef:gummie schreef:[Ik weet niet precies hoe het zit, weet alleen dat ik een voorstander ben van wetenschappelijk bewijs. En op jouw vraag zou ik altijd JA antwoordenAan de mensen die er NEE op zeggen zou ik ernstig twijfelen. Vooralsnog beschik ik niet over voldoende informatie over hoe zo'n inwerking binnenkomt bij een paard, en dus kies ik voor de weg van de zekerheid. en dat is dat ik zelf nooit deze rijstijl zou aannemen, in ieder geval totdat ik er zeker van ben dat het niet indruist tegen allerlei ethische zaken
Doe je onderzoek, want er zijn wel degelijk mensen die hier onderzoek naar hebben gedaan en probeer het eens op een andere manier in plaats van voor zekerheid te gaan, want wie zegt dat het zo zeker is?
Electra63 schreef:Miska schreef:Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.
Jij denkt echt door grondwerk deze top-springpaarden beter onder controle te houden tijdens een topwedstrijd?
Electra63 schreef:Miska schreef:Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.
Jij denkt echt door grondwerk deze top-springpaarden beter onder controle te houden tijdens een topwedstrijd?
Miska schreef:Dat klopt, maar waarom zouden dieren geen menselijke emoties kunnen ervaren?
Misschien zijn wij wel veel dierlijker en zijn dieren veel menselijker dan wij voor ogen houden.
Het blijft altijd de kip of het ei, maar als we nu kijken naar mijn vorige vraag.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de teugeldruk etc. en een paard is gevoelig, maar wat een paard in de natuur doet heeft niet altijd met pijn te maken, maar met de voedingsstoffen die hij op dat moment nodig heeft en neemt dan het risico om geprikt oid te worden door een brandnetel of distel.
Dus het is geen juiste vergelijking in mijn ogen, want een dier handelt altijd vanuit een bepaalde overlevingsdrang en het is een vrije keuze.
Dat wij er een bit en dergelijke in knallen en zo heerlijk door de mond heen sleuren, is niet een keuze van het paard, maar van ons!
mick75 schreef:Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).
Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.
Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.
En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.
Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.
mika11 schreef:Een springruiter op het hoogste niveau heeft niks aan een paard dat alleen uit angst voor pijn of straf een parcours springt. Zo'n paard zou sowieso niet de top halen.
Een springruiter op zo'n hoog niveau kan dat alleen met een paard die meewerkt, meedenkt, graag springt en ervoor gaat.
Een paard die alleen uit angst voor de zweep of sporen dingen voor de ruiter doet, is geen vrolijk en gelukkig paard onder het zadel, en zal niet meer doen dan hem wordt gevraagd.
Daarom kan het niet zo zijn dat in de top - springsport op zo'n manier gereden wordt.
Zo'n combinatie zou namelijk niet ver komen.
mick75 schreef:Komop mensen, topspringpaarden zijn van een heel ander kaliber dan de springpaarden die de gemiddelde, zichzelf springruiter noemende Bokker in de achtertuin heeft staan. Denk dat de meeste Bokkers, mijzelf incluis, niet eens zo dicht in de buurt van zo'n topspringpaard kunnen komen dat we ze een wortel zouden kunnen voeren en dat ligt niet aan de beveiliging. Laat staan dat wij erop zouden kunnen blijven zitten, ervanuit gaande dat we erop zouden komen (wat de meesten van ons niet zou lukken!).
Topspringpaarden doen echt wel meer dan springen. Die springen feitelijk helemaal niet zo vaak, juist om ze goed heet te houden tijdens de wedstrijden. Het grootste deel van de tijd worden die dressuurmatig gereden, en topspringpaarden gaan vaker op buitenrit dan een gemiddelde recreatieknol. En worden dus doorgaans ook normaal gereden. Denk dat de gemiddelde topspringruiter jullie huis-tuin en keukenpaarden stukken netter rijdt dan jullie zelf, al denken jullie natuurlijk van niet.
Tijdens zo'n springwedstrijd worden die paarden zo gruwelijk heet, daar kan je je geen voorstelling van maken. Ik niet in elk geval. En als zo'n paard zo ongelooflijk graag WIL springen als die toppers, dan MOET je wel harder inkomen dan sociaal wenselijk is om dat in goede banen te leiden en niet samen te verongelukken. En wat je op wedstrijd ziet is slechts een heel erg miniscuul klein deel van hoe het paard gereden word en is dus alles behalve representatief voor de ruiters. Maargoed, het is alles wat het publiek doorgaans te zien krijgt. Dus word de mening daarop gebaseerd.
En dan ook nog, van de gemiddelde Bokker kan je in een enkele trainingssessie ook een minutenlange film maken met gruwelijk ogende snapshots die willekeurig tijdens de training genomen zijn, op hele normale, standaard paarden. Dan is het ietwat overmoedig om topruiters te gaan vertellen hoe ze zouden moeten rijden. Ik zou zeggen: Probeer eens een ECHT springpaard fatsoenlijk door een parcours te loodsen ZONDER dat je eens in moet komen om je eigen huid te redden. Gaat de meesten echt niet lukken! Die paarden zijn veel TE gretig.
Oja, over de vergelijking met een hond: Een hond word niet bereden en ik heb nog nooit gehoord van een hond die 500 kilo weegt of meer.
gummie schreef:Als ik twijfel aan een methode, zal ik altijd kiezen voor een andere...en dus kies ik altijd voor zekerheid. En als ik niet in de mond trek, niet aan de teugels ga hangen, niet 10x met een zweep zit te rammen, etc. weet ik in ieder geval zeker dat ik geen schade aanricht. En zodra ik ergens lees dat het geen drol uitmaakt of je wel of niet in zijn mond trekt, weet ik dat ik voor die methode KAN kiezen. en dan is het de vraag of ik dat, vanuit mijn gevoel, WIL.
ofwel: de geitenwollensok
ElineB schreef:Dus om de springsport goed te kunnen beoefenen moet je harde ophoudingen maken, trekken, sjorren, iig een harde hand hebben? Of lees ik nou verkeerd?
Is dit het dan? Is dit onze sport? Dat je zo een harde hand moet hebben omdat je anders verongelukt? Ik weet ineens weer waarom ik niet de sport in wil...
gummie schreef:Ik denk dat deze discussie voortkomt uit het feit dat de een dit hele verhaal bekijkt vanuit "het te behalen einddoel", terwijl de ander het bekijkt vanuit "een grens die vooraf gesteld moet worden".
Ofwel je zegt: ze moeten wel zo rijden, want anders kunnen ze niet op dat niveau met die paarden springen. ofwel je zegt: je zou dus helemaal niet op dat niveau moeten willen springen als dat betekent dat je op deze manier moet rijden.
Ofwel je zegt dat je een bepaalde methode moet toepassen, omdat je anders een oefening niet kunt uitvoeren. ofwel je zegt dat je een oefening niet moet rijden, omdat je dan deze methode moet toepassen...
Tja.........
papagroom schreef:ElineB schreef:IKKE
@ papagroom
Dan kun je beamen dat het met t welzijn in de regel best welgoed zit.........het welzijn is eerder in t geding bij de niet wetende recreant die niet gestoord door enige kennis te werk gaat....