een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:57

Tja het zal wel aan mij liggen maar snap heel de logica niet wat Horsemanship of Anky aan jouw statement zou moeten verduidelijken?!

Jouw hele statement bestaat overigens alleen uit aannames,omdat jij wantrouwend bent dat je denkt dat iedereen die bij jouw paard in de buurt komt met alleen de intentie je paard iets geweldadigs aan te doen en daarom maar van iedereen afschermt uit protectie,vreemd vind ik dat?!

Meeste mensen om me heen vinden paarden juist geweldig en staan er mee te kriebelen,kroelen en teuten
of nemen iets lekkers mee zoals een appeltje wanneer ze een keer op bezoek komen,ook wanneer ze erop zitten zijn ze juist voorzichtig dat ze niks verkeerds doen!

En dan erbij hoezo er van uit gaan dat men perse komt om op je paard te mogen??Veel mensen vinden het leuk je paard eens een keer te komen bekijken en te zien hoe zo'n dier er van dichtbij uitziet omdat ze je zovaak over het dier hebben horen vertellen en weten dat het je allesie is!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:00

wie van de ruiters die wqel iemand op hun paard laten, zou er ook iemand systematisch (dus bv wekelijks, al dan niet onder begeleiding?) oplaten?

ikzelf heb al aangegeven dat er gerust iemand mag rijden met het paard dat ik rij (als ik van de huidige eigenaars niet mocht rijden met haar, had ik nu vast geen eigen paardne gehad, en vast al lang gestopt met de paardensport! )

Maar dat idd enkel onder begeleiding, als het van mij afhangt komt er zelfs niemand aan als ik er niet ben, en neemt ze al zeker niet mee op buitenritten (omdat mijn paard wel degelijk eenkennig is, ze tolereert andere mensen,maar ik merk het direct als er iemand anders meegereden heeft in haar gedrag.)

MAar ik zou dan ook niet willen dat er een persoon bv iedere week lest op haar. ik laat er al gauw eens iemand op om ze eens te laten kennismaken, om ze een plezier te gunnen, of als ik bv les geef, om ze een specifiek iets te laten voelen. maar iedere week een vaste ruiter er mee leren rijden zal ik toch nooit doen denk ik.
wat ik eventueel wel bereid ben, ze is nu 15, volgend jaar wordt mijn kleine beleerd, jaar derop mag ze volop aan het werk voor mij, dan is mijn "oud" paard 17, en mag ze lichtjes beginnen afbouwen,
dan zou ik het eventueel wel een beginnende ruiter gunnen om tegen een kleine bijdrage eens of 2 maal per week, onder begeleiding, te rijden met haar, maar dat enkel als ik niet meer echt train ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:01

Ik kan niet meepraten over het rijden maar wel over het longeren etc.
Nee ik denk niet dat ik iemand anders met [naam] aan de slag laat gaan. Ten eerste omdat ze énorm koppig is (shetlander he :Y) )
En ten tweede omdat ik het niks vind dat ik er niet bij kan zijn.
[naam] mag haar wel gewoon doen maar dat komt omdat [naam] [naam] heel goed kent.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:03

Als iemand van zn mond af zou blijven zou ik het v even een keer geen punt vinden, maar oh wee als ze in zn mond gaan lopen trekken of zagen :P .
Ik snap dus zeker je punt en bovendien: het is jouw paard en daar gebeurt mee wat jij wil! :j

Abiola

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:14

Wij hebben een vaste bijrijder en zij doet het altijd alleen. Maar ik weet natuurlijk wel wat voor vlees ik in de kuip heb!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:16

Abiola schreef:
Miska schreef:
Oftewel horse-man-ship! :+

Dan noem jij dat zo, prima. Ik noem het onhandig gedoe :D

Relativeer het maar terug naar mensen die het vertrouwen kwijt zijn geraakt door negatieve traumatische ervaringen in het verleden, dat blijft altijd deel uit maken van iemands leven ook al is er niks meer aan de hand en heb je iemand om je heen die 200% te vertrouwen is, zul je altijd je voorkeuren hebben en sensoren ontwikkelen die je kunnen helpen of iemand wel of niet deugt.

Amable schreef:
Naar mijn gevoel scheer je nu een boel mensen over 1 kam Mariska. Jij hebt een paard die er niet gelukkig van wordt en je kiest er dus niet voor, prima. M.i. zou het trainbaar zijn om haar te leren dat met andere mensen omgaan ook leuk is, maar ik weet dat dat met een paard die bij voorbaat al aversie tegen vreemden heeft dat dat een moeilijke trainingsgang is, vooral omdat je erg afhankelijk bent van vreemden, anders kan je het niet trainen. Of je dat wel of niet traint is een keuze.
Maar een paard waar meer mensen mee kunnen rijden hoeft echt niet ongelukkig te zijn, zolang hij maar geleerd heeft dat het ook met anderen leuk kan zijn. Jauke bijv is een echte allemansvriend, hij vindt mij heus geweldig hoor, ik ben zijn houvast, rots in de branding en de persoon waar hij op kan bouwen, maar hij vindt vreemde mensen ontzettend leuk omdat ze gewoon zijn ego strelen. Dat merk je, hij mag bij vreemden meer en hij geniet van alle aandacht die hij krijgen kan. Hij gaat liever met een vriendin van mij lekker wat rondjes stappen en draven om daarmee een boel aandacht binnen te halen dan met mij hard aan het werk. Zoals ik al zei, deels karakter, maar ook deels training. Maar hij is echt niet ongelukkig hoor! Je hebt hem gezien tijdens HE, daar stond toch geen diep ongelukkig paard volgens mij...

Ik ga met mijn paard ook naar demo's en dan wordt hij ook geaaid door vreemden en zolang ik erbij ben gaat het goed, maar hij heeft wel zijn voorkeur en doordat ik daar op let en daar naar luister kan ik grenzen stellen voor hem, omdat hij die zelf niet kan maken zonder dat het verkeerd vertaald wordt en ik ben degene die hij kan vertrouwen dus moet ik het beste met hem voor hebben.
Ik beweer ook niet dat er paarden zijn die er ongelukkig van worden, maar er zijn veel paarden die dingen moeten doen wat hen zéér triest maakt.
Kijk maar eens goed in de ogen van een paard, dan weet je vast wel wat ik bedoel.

Paddenpad schreef:
Tja het zal wel aan mij liggen maar snap heel de logica niet wat Horsemanship of Anky aan jouw statement zou moeten verduidelijken?!

Jouw hele statement bestaat overigens alleen uit aannames,omdat jij wantrouwend bent dat je denkt dat iedereen die bij jouw paard in de buurt komt met alleen de intentie je paard iets geweldadigs aan te doen en daarom maar van iedereen afschermt uit protectie,vreemd vind ik dat?!

Meeste mensen om me heen vinden paarden juist geweldig en staan er mee te kriebelen,kroelen en teuten
of nemen iets lekkers mee zoals een appeltje wanneer ze een keer op bezoek komen,ook wanneer ze erop zitten zijn ze juist voorzichtig dat ze niks verkeerds doen!

En dan erbij hoezo er van uit gaan dat men perse komt om op je paard te mogen??Veel mensen vinden het leuk je paard eens een keer te komen bekijken en te zien hoe zo'n dier er van dichtbij uitziet omdat ze je zovaak over het dier hebben horen vertellen en weten dat het je allesie is!

Wat fijn dat je het voor mij invult en als -jij- dat denkt dan vind ik dat helemaal prima, maar zelf ben ik toch iets anders van mening. :j
En volgens mij begrijp je mij verkeerd of anders snap ik jou nu niet... :?
Kan een paard niet denken dan en heeft een paard geen emoties?
Mijn paard houdt ook van positieve aandacht, maar ik kan mijn paard heel goed lezen en hij geeft heel duidelijk met kleine signalen aan wat hij wel of niet fijn vindt.
Maar alles bestaat uit energie en er hoeft maar één storende vibe te zijn en ik merk het aan mijn paard en ik vraag me dan altijd af waardoor dat komt.
Dat kan duizend en één redenen hebben, maar zoals Abiola zegt; die vindt dat maar onhandig gedoe en ik absoluut niet, want alles heeft een gegronde reden en het maakt niet uit of dat groot of klein is.
Anders gebeurde het niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:20

Miska schreef:
Relativeer het maar terug naar mensen die het vertrouwen kwijt zijn geraakt door negatieve traumatische ervaringen in het verleden, dat blijft altijd deel uit maken van iemands leven ook al is er niks meer aan de hand en heb je iemand om je heen die 200% te vertrouwen is, zul je altijd je voorkeuren hebben en sensoren ontwikkelen die je kunnen helpen of iemand wel of niet deugt.

Laat ik mijn paard nou hebben uitgezocht op haar nuchtere karakter, haar verleden (ze was drie toen ik haar kocht) en hoe ze reageert. En omdat wij netjes met haar omgaan, en goed voor haar zorgen, heeft ze geen traumatische ervaringen. Horsemanship misschien ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:26

Abiola schreef:
Miska schreef:

Laat ik mijn paard nou hebben uitgezocht op haar nuchtere karakter, haar verleden (ze was drie toen ik haar kocht) en hoe ze reageert. En omdat wij netjes met haar omgaan, en goed voor haar zorgen, heeft ze geen traumatische ervaringen. Horsemanship misschien ;)

Absoluut en dat is alleen maar mooi, maar je hebt niet altijd de controle over 'ongelukkige' gebeurtenissen waar je toch mee moet dealen helaas en dan moet je op een andere manier gaan kijken en op een andere manier met jezelf en je paard omgaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:06

Sonja schreef:
Om een ander een plezier te doen?

Wat een onzin. Zou niet weten waarom ik iemand die ik amper ken of waar ik prive geen contact mee heb een plezier zou moeten doen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:10

Quellian schreef:
Sonja schreef:
Om een ander een plezier te doen?

Wat een onzin. Zou niet weten waarom ik iemand die ik amper ken of waar ik prive geen contact mee heb een plezier zou moeten doen.

Nou ja, wie goed doet goed ontmoet.
Het is best oke om iemand out of the blue eens blij te maken, maar het moet geen gewoonte gaan worden natuurlijk.
Dan is het spontane eraf, maar er is niks mis mee om een ander eens te plezieren, wordt je zelf ook een beter mens van. :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:16

naast mij mag mijn bijrijdster er zonder toezicht op, verder moet ik er altijd bij zijn :j niet iedereen mag er op, ik moet ze heel goed kennen en weten hoe ze rijden, en of ze genoeg overwicht hebben om op hem te kunnen rijden :) zijn maar een stuk of 2, 3 meiden die ik er op laat als ik bijvoorbeeld geblesseerd ben :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:22

Nou vraag ik me af he, de mensen die niemand anders op hun paard laten, stap je zelf wel op andermans paard als je dat aangeboden krijgt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:23

Ik heb een hartstikke fijn paard en daar mag een ander best een keer op. Hij is makkelijk na te rijden, voor iedereen, geen probleem. :)
Ik vond het zelfs erg leuk om hem onder een goede ruiter eens te zien lopen en met een minder goede ruiter vind ik het leuk om te zien dat iemand lekker aan het rijden is. :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:23

Amable schreef:
Nou vraag ik me af he, de mensen die niemand anders op hun paard laten, stap je zelf wel op andermans paard als je dat aangeboden krijgt?

Niet snel. :') Maar dat komt ook meer door mijn angst voor 'vreemde' paarden. Ben één keer nog op een paard van mijn instructrice gestapt maar dat was meer om me van mijn angst af te krijgen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:24

Helemaal begrijpelijk hoor TS! Ik heb zelf verzorgpaarden, waar ik al 9 jaar liefde en tijd en energie instop. Laatst kwamen er 2 meiden uit de buurt langs, die mochten erop van de eigenaar. Daar was ik natuurlijk niet blij mee. ''Je kunt toch wel delen?'' was het commentaar van een van de meisjes. Helaas voor die meiden zijn bijna alle spullen van mij, dus heb ik de hoofdstellen, dekjes en m'n zadel daar weggehaald en kunnen ze dus niet rijden.

Misschien flauw, maar we hebben daar geen bak o.i.d. Ik ken die paarden door en door, maar als er met hun iets gebeurt op buitenrit... zit ik er uiteindelijk mee! Een van de paarden werd tot voor 2 jaar terug nog altijd met oogkleppen en stang gereden en heb ik met gevaar voor eigen leven (en daar heb ik eigenlijk weinig aan overdreven :Y) ) zover gekregen dat hij nu met een trenshoofdstelletje zonder oogkleppen naar buiten kan. Toch schrikt hij nog wel eens, en ik weet zeker dat àls er iets gebeurt met dat paard op buitenrit, dat ik dan compleet overnieuw kan beginnen..
Dus nee,.. liever niemand erop, behalve mijn zusje die ik zelf heb leren paardrijden en die naar me luistert als ik aanwijzingen geef.

Knuffelen en poetsen vind ik niet erg.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 15-09-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:24

Ik heb mijn pony al 8 jaar. Toen we haar kregen was ze klaar om naar de slacht gegaan maar ik en mijn zus zijn toen met haar aan de slag gegaan en nu kan ze eigenlijk alles. Ik laat er dus ook gewoon niemand anders oprijden omdat zij gewoon heel makkelijk fout gereden kan worden en ook snel dus weer "verpest" kan worden. Natuurlijk is het leuk als andere ruiters er ook van kunnen genieten maar dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van je paard!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:27

Amable schreef:

Nee, eigenlijk niet.
Heb niet zo de behoefte om op een andermans paard te gaan zitten, want er gaat niks boven mijn eigen paard. :P
Mijn geluksgevoel is er ook niet van afhankelijk, al zou ik nog wel eens willen ervaren hoe het is om van zo'n grote Shire naar beneden te kijken, gewoonweg omdat ik dat nog nooit gedaan heb.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:27

Amable schreef:

Dat hangt van het paard af, als het me leuk lijkt doe ik het :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:30

Amable schreef:

Nou, waarom niet? Diegene vind het blijkbaar niet erg om iemand anders op z'n paard te laten.. dus ik snap niet wat dat hiermee te maken heeft.
Als iemand me 10,- aanbiedt, pak ik het ook aan. Betekent niet dat ik zelf ook geld ga weggeven :+

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:30

ligt er aan op welk paard..
de 15 jarige mag wel iemand anders op, en derest alleen ik, en de eigenaresses :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:33

Er mag wel iemand op mijn paard, maar hangt van de persoon zelf af, en dus de rijkunsten.
Die bepalen of het een rondje stappen wordt of serieus aan de bak.
Daarnaast ben ik ook een miep in de verzorging, doe ik het liefst zelf dan weet ik dat het "goed" gebeurt en alles heb gecontroleerd alvorens te gaan rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:34

Amable schreef:

Als het geen rotbok is, waarom niet. ik kan zo enorm veel bijleren van andere paarden (zeker als ze wat verder in opleiding staan dan mijn eigen knollies), en als de eigenaar het vraagt of aanbied, waarom niet?
Wil daarom niet zeggen dat ik mijn eigen paard te pas en te onpas moet uitlenen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:36

Amable schreef:

Ik ben ook zo iemand die liefst niemand anders op haar paard laat, maar als iemand anders mij zijn of haar paard aanbiedt en ik denk dat ik er iets mee kan of het paard in elk geval leuk genoeg vind om te proberen stap ik er zo op.

Ik heb er zelf moeite mee om anderen op mijn paard te laten en het is niet dat ik denk dat ik beter kan rijden dan iedereen maar bij mij is het denk ik toch echt meer bezitterigheid. In 3 jaar tijd hebben er naast mij:
- een gp-ruiter (omdat ik mijn sleutelbeen gebroken had dus die heeft haar gedurende 6 weken 2x per week gereden)
- mijn moeder (ik had mexicaanse griep dus was niet zo snel op de been als ik gehoopt had)
- mijn springinstructrice (ik kreeg zelf het gestaak uit pure dominantie in het springparcours niet opgelost dus heeft zij mijn paard een keer of 4 gereden zodat het wel opgelost werd)

Hieruit valt wel af te leiden dat ik alleen mensen er op laat waarvan ik 200% zeker weet dat ze beter kunnen rijden dan ik en dan nog alleen als ik het zelf niet kan. Dus ik denk dat ik maar moet concluderen dat ik vreselijk bezitterig ben :o

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:39

ik denk dat die vraag helemaal los staat van de vraag waar het in principe gaat in dit topic Amable

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:44

Ligt eraan hoe degene rijdt die op mijn paard zou willen, ik zou ook niet iedereen er op laten rijden. Uitstappen is sowieso geen probleem natuurlijk, en verder gaat t rijden dan zoals ik dat wil. Als ik op vakantie zou gaan dan weet ik aan wie ik de verzorging (en evt rijden) zou overlaten. Maar ook niet jan en alleman nee, maar goed dat lijkt me logisch.
Voor nu moeten mijn paard en ik nog veel samen leren, dus denk ik zelf dat het niet altijd handig kan zijn dat er iemand anders op rijdt. Alhoewel dat natuurlijk niet altijd verkeerd hoeft te zijn.

Maar voor een keer vind ik dat niet erg meestal.
Tenminste.... dat vond ik toen ik mn vorige paard had, maar deze is zo lief dat ik ze maar moeilijk af zou kunnen staan denk ik hoor...! :=

Op een ander zn paard rijden als me dat aangeboden wordt zou ik ook doen, is leuk om andere paarden eens te voelen. Maar dan doe ik zelf ook altijd wat de eigenaar me opdraagt te doen.