Mensen die nooit voor hun paard komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:14

tsja,
ik ken het ook wel ik vind eigelijk wel dat opseminst omde dag moet komen maar het beste gwn elke dag!
waar ik eerst stond met me paardje was en man :( die ik keer in de week kwam op zondag en dan liet hij hem heeel zwaarwerken dat kon hij heelemaal neit aan om dat hij niet getraint was dan ging hij met het karretje crossen door het bos en toen kwam ik hemm een keer tegen en toen zei ik van daarmag je toch heelemaal neit met dekar rijden en hij zegt zo:ja maakt mij wat uit schijt :( :( :(
ik kan er ook boos om worden als mensen nooit naar hun paard gaan?!

xxx

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:16

Nou nou famke, ik kan op dit moment maar enkele keren per week naar mijn paardjes omdat ze 50 km van huis staan, maar als er wat is ben ik er.
Gelukkig komt hier binnenkort verandering in en kan ik weer dagelijks gaan.
Maar ik vind ook dat je een beetje makkelijk praten hebt met je paardje aan huis.
Wat moet je op een pensionstal smorgens voor je werk gaan doen als alles gedaan wordt, op zulke stallen mag je niet zelf paardje voeren en mesten.
Niet iedereen heeft de luxe van paardjes aan huis en sommige willen dat niet eens.
Er zijn ook mensen die hun kinderen 5 dagen per week naar de opvang brengen, hier zijn ook wisselende gedachten over.
Bij ons op stal ben ik diegene die het meeste komt van het rusthuis gedeelte de rest komt zelden.

tinkerfunss

Re: Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:24

de eigenaaresse van mijn rijpaard komt ook zelden! maar het paard word goed verzorgd door mij en de stalhouder, dus hij komt niets te kort. en nog een paard waarvan de eigenaaresse 2 keer per maand komt. voor de rest komt iedereen wel dagelijks tot 4 keer per week.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:32

jesito schreef:
Nou nou famke, ik kan op dit moment maar enkele keren per week naar mijn paardjes omdat ze 50 km van huis staan, maar als er wat is ben ik er.
Gelukkig komt hier binnenkort verandering in en kan ik weer dagelijks gaan.
Maar ik vind ook dat je een beetje makkelijk praten hebt met je paardje aan huis.Wat moet je op een pensionstal smorgens voor je werk gaan doen als alles gedaan wordt, op zulke stallen mag je niet zelf paardje voeren en mesten.
Niet iedereen heeft de luxe van paardjes aan huis en sommige willen dat niet eens.
Er zijn ook mensen die hun kinderen 5 dagen per week naar de opvang brengen, hier zijn ook wisselende gedachten over.
Bij ons op stal ben ik diegene die het meeste komt van het rusthuis gedeelte de rest komt zelden.

Nee hoor, ik had eerst mijn paard ook niet aan huis, maar verzorgde haar wel zelf.
Tja en makkelijk praten omdat hij (nu wel) aan huis staat, het heeft zijn voordelen, maar als ik zo lees wat er op een volpension zo allemaal voor je gedaan wordt, dan is dat ook wel erg makkelijk. En tuurlijk daar betaal je voor en je moet er ook voor werken, maar hier moet ik er even goed voor werken en tijd voor maken. Het enige verschil is dat ik mijn paard op loopafstand heb.
Bij jou is dat nu 50 km, en das idd best veel. Maar er zijn hier in dit topic vast ook mensen die hun paard in volpension hebben staan op een paar km afstand, en dan zou t evt wel te doen zijn

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:37

Ik heb ze ook aan huis staan en het is best wat werk hoor en ik geniet er elke dag weer van.
Ik ben me 100% ervan bewust wat het inhoud om een paard te hebben.Niet alleen het rijden en voeren telt,denk aan hooi en stro halen,mest afvoeren,stal schoon houden,paddock bijhouden,wei bijhouden enz enz.
En als je dan ziet dat het allemaal netjes is en je beestjes hinneken je 's morgens,'s middags en 's avonds tegenmoed dan is dat de beloning voor al het werk wat eromheen bij komt kijken.

Ik zou het werk zoals voeren en stal uitmesten en binnen en buiten zetten geneens af willen geven,ik doe dat liever zelf.
Als een vreemde aan mn paardje zit word ik al helemaal ongemakkelijk hoor!!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:32

Zo herkenbaar helaas..
Vriendin van me heeft bijna een jaar geleden nu haar lievelingspaardje van de manege gekocht, na 10 jaar trouwe dienst,
nu staat hij te niksen in de paddock. Op zich ook lekker voor hem, hij heeft genoeg moeten rijden op de manege,
maar rijden vind hij ook leuk..
Als ze komt is het om te poetsen om voor 5 minuuutjes longeren..
Of om meteen een rit te maken van 2 uur..
Als ik vraag 'waarom rij je niet in de bak dan'? Vind hij eng, geen zin, geen tijd,
etc..

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:38

Tja ik ken er ook een paar..kan het ook echt niet begrijpen..alleen maar zielig voor het paard..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:40

Ik zie het probleem niet.
Zolang hij in de gaten gehouden wordt en buiten kan spelen is dat voor veel paarden genoeg.
Als je een paard in de opfok hebt of met pensioen is het wel normaal als je 1x in de maand gaat kijken, maar zodra ze oud genoeg zijn om te rijden gaat je omgeving piepen 8)7

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:43

Zo herkenbaar, bij ons op stal zie ik het jammer genoeg ook veel.
Ik heb het ook heel erg druk maar zorg toch dat ik er elke dag ben, al is het maar voor 5 min te knuffelen of na 10u 's avonds, ik ga elke dag!
Bij mijn buurpaard is het zelfs zo erg dat als ik voor de stal ben 'nt poetsen het buurpaard echt gemeen uit blijft halen naar die van mij, puur omdat er nooi iemand naar hem omkijkt..

Laatst bleven de paarden 2 maanden buiten, maar wegens overgewicht wilde ik die van mij 's nachts binnen hebben, dan kwam ik dus ook smorgens voor m'n werk om hem buiten te zetten en voeren en stal opstrooien, smiddags om te rijden (en vaker stal uitmesten) en 's avonds weer om hem binnen te zetten en voeren, pittig maar onze band is alleen maar sterker geworden hierdoor.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:56

Ik snap niet waarom zoveel dat 'jammer' vinden als de eigenaren niet of amper komen. Als het dier toch niets tekort komt, laat die mensen het dan lekker zelf uitzoeken wanneer ze willen komen?

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:59

ik ken er ook iemand...
maar aan diegene heb ik gevraagt of ik der paardje voor der mag doen,
dus die doe ik nu elke dag of om de dag,
en als ik nie kan komt er een vriendin van mij, omdat het voor haar 5 min fietsen is.

zei rijd hem zelf alleen op zondag

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 02:14

Ik snap het Eigenlijk ook niet. Als ze op vol pension staan, dagelijks buitengaan, hoefsmid, DA....

Ik sla gerust ook dagen over en als de hoefsmid komt regelt de pension eigenaar alles, ik hoef gewoon op voorrand te betalen, hij komt toch meestal 7 paard of meer doen, ze hebben daar man genoeg, als ik er speciaal voor kom sta ik meestal in de weg.

Nu ga ik wel de meeste dagen omdat we nog bezig zijn met het inrijden, maar ik ga mij er echt niet slecht of schuldig om voelen dat ik 1 niet ga, paard heeft genoeg lol met zijn kudde in de wei, hij gaat mij ook echt niet missen.

En tja als de eigenaars de da/hoefsmid niet laten komen, dan moeten de pensionhouders maar ingrijpen en zeggen dat ze maar degelijk de paard moeten verzorgen of vertrekken, dan is de keus ook snel gemaakt, ik heb het meer als 1x zien gebeuren

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 02:26

tsja, waar je je druk om maakt.

zoals hier al vaker is gezegd, als de hoefsmit op tijd komt, en de DA zonodig, en als ze lekker vrij kunnen staan met andere paarden in het weiland, zie ik het probleem niet. vind het paard echt niet erg.
ik sla ook wel eens een paar dagen over.

maar als mensen echt nooit komen en hun paarden zo laten doorlopen, zoals geen controle van hoefsmit en niks, dan mogen ze wel even aan het jasje getrokken worden ja.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 08:43

Thirty schreef:
Ik snap niet waarom zoveel dat 'jammer' vinden als de eigenaren niet of amper komen. Als het dier toch niets tekort komt, laat die mensen het dan lekker zelf uitzoeken wanneer ze willen komen?

Ik begrijp deze opmerking en ergens is dat ook wel zo, maar in 9 van de 10 gevallen die ik heb gezien komt het paard uiteindelijk wel wat tekort.
Het paard komt zowiezo aandacht te kort, vaak worden dit hele vervelende paarden, toevallig pas geleden nog een meegemaakt.
Maar vaak zijn dit ook paarden als ze iets mankeert mag het niet teveel kosten dus nog maar effe wachten met de da of ze komen niet eens en dan zeggen ze tegen de pensionhouder: kijk maar wat je doet maar kijk het maar eens eerst aan.
Dan zit dus de pensionhouder ermee gebakken en het paard met zijn klachten.
Omdat ze nooit naar het paard toe gaan boeit het hen ook niet zo heel veel en wat niet weet wat niet deert.
Ik woon 50 km van mijn paarden vandaan en rij er ongeveer 40 minuten over om daar te komen.
Ik ga 2a3 keer per week maar als er iets is met mijn paard ben ik zo daar, dan laat ik echt geen pensionhouder het daarmee uitzoeken.
Al moet ik er blijven slapen in de stal, maar ik verzorg ze op dat moment zelf.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:07

Moeilijke discussie.
Zelf ging ik ook elke dag naar mijn paard toen die nog op de pensionstal stond *(staan nu thuis)
Maar begrijp ook wel dat als je 70 uur werkt per week * wat ik voorbij zag komen * dat je dan s avonds even geen zin meer hebt. En als je paard verder buiten komt en zijn natje en droogje krijgt..

Mijn paard stond eerst op een pensionstal (daar heb ik haar ook gekocht en nog even laten staan) waar ik zelf moest mesten. Binnen - buiten zetten , voeren werd wel gedaan.
Dus elke dag er heen was een must, want ik hou van een schone stal en even checken hoe ze er bij staat.
Toen ben ik verhuisd met haar naar een all in pension stal omdat deze dichter bij mijn huis was. Maar ook hier kwam ik elke dag. Soms had ik ook geen zin, maar als ik dan niet zou gaan, zou ik me schuldig voelen.

Nu staan de paarden aan huis, en kost het me nog meer tijd. Maar dat valt helemaal weg bij het feit dat ze me op staan te wachten in de wei als thuis kom van het werk :).