12jarig meisje, paard of pony kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

?

Paard
289 (52%)
Pony
258 (47%)

Totaal aantal stemmen: 547

chriske

Re: 12jarig meisje, paard of pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:23

grote D pony??
of E pony??
een net paard?
heeft een vriendin van mij ook gehad op haaf 12e,, en die heeft ook streken;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:45

dan zou ik denk ik toch eerder naar een E pony gaan kijken ipv een D....

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:04

ik zou voor een grote pony gaan dat ze nog lekekr tussen de pony's start meisje bij mij op stal 14jaar had een paard gekocht maar vond hettotaal niet leuk tussen de paarden en heeft der paard weer verkocht

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:15

Ik heb gestemd paard, maar ik lees nu pas goed. Ik denk dat je het aan haar moet vragen, of ze liever bij de pony's wil blijven starten of niet. Dat zou ik de doorslag laten geven. Het verschil tussen 1.50 en 1.60 is niet zo groot, en dan zou ik toch voor een klein paard gaan als zij dat ook wil.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:17

Ik zou voor een paard gaan. Het zou zonde zijn als idd na 2 jaar wegmoet.
Meestal heb je op dat moment juist een band opgebouwd. :j

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:18

Haha... Ik heb de stemmen precies gelijk gemaakt:)
Dat gaat je dus ook niet meer helpen... |o

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:19

Ik heb niet alles gelezen maar als je zusje zo groot is zou ik zeker voor een paard gaan.

Mijn dochter is ook 12 en heeft ook een paard, niet mijn eerste keuze maar om over een jaar weer afscheid te moeten nemen zagen we totaal niet zitten.
Toen ze 7 was is ze met een A-pony begonnen, 9 jaar met een D en daar was ze met haar 11 jaar alweer te groot voor, dus ja...een E-pony zou ook niet voor langere tijd zijn.
Ik zeg dus paard :D

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:21

een te klein gebleven paard? mn collega is 14 en rijd ook tussen de pony's met een raspaard die te klein is gebleven. op mn werk hebben we nog wel zon toppertje staan!!

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:21

Ik heb op mijn elfde mijn pony gekregen was toen al erg lang (180) maar de pony was een flinke e-pony (het type smokkelen om het een pony te laten zijn). Ik heb er tot mijn vijfiende fanatiek mee wedstrijden gereden en ben toen overgegaan naar de paarden. Op dat moment hadden wij ook paarden thuis maar op een pony had ik toch meer bij te zetten. Inmiddels heb ik die pony al 13 jaar en rijdt nog steeds regelmatig op hem simpelweg omdat het een type paardje is wat ook makkelijk met volwassenen rondloopt en ik ben blij dat ik toen niet meteen voor de paarden ben gegaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:15

susannevdv schreef:
Ik heb op mijn elfde mijn pony gekregen was toen al erg lang (180) maar de pony was een flinke e-pony (het type smokkelen om het een pony te laten zijn). Ik heb er tot mijn vijfiende fanatiek mee wedstrijden gereden en ben toen overgegaan naar de paarden. Op dat moment hadden wij ook paarden thuis maar op een pony had ik toch meer bij te zetten. Inmiddels heb ik die pony al 13 jaar en rijdt nog steeds regelmatig op hem simpelweg omdat het een type paardje is wat ook makkelijk met volwassenen rondloopt en ik ben blij dat ik toen niet meteen voor de paarden ben gegaan.

Of ie nou 1.549 is of 1.60 maakt in België niks uit, vanaf 1.485 is het nl een paard. ;)
Dus dan kan ze net zo goed oor eentje van 1.60 gaan.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:33

anneliesdj schreef:
pmarena schreef:
Wil ze liever nu nog een pony-meisje zijn , met het risico dat ze vrij snel weer afscheid moet nemen van die pony waarna ze dan ALSNOG over "moet" op een paard , of vind ze het ook wel leuk om die kleine tussenstap over te slaan en nu meteen maar alvast maar lekker te gaan trainen met een toekomst-bestendig paard ?

Dat is geen eerlijke vergelijking, op die leeftijd is dat kiezen tussen je vriendinnen of 'stoer' zijn op een groot paard.

Ayasha schreef:
Ik weet niet of ze LRV of VLP rijdt maar in de VLP móet je op 16 over. Er zitten dus wel meer jongeren tussen de paarden.
En die overgang valt ook wel mee, zeker als ze er nu al af en toe op rijdt.

Tuurlijk zijn ze er wel maar 12 en 16 is nogal een verschil.
En nee, de overgang van een pony van 1,25 naar een paard van 1,65 valt niet mee.
Dat ze er af en toe weleens op rijd is heel wat anders dan dagelijks en ook te maken krijgen met alle nukken van een paard, dan valt het ineens vies tegen.
Ik heb het al zo vaak gezien, kinders die lang zijn voor hun leeftijd en met 11-12 jaar van een C of kleine D overgaan naar een paard, eerste weken is het geweldig maar als het stoere eraf is is zo'n paard ineens wel erg groot als ie dwars wordt, de hindernissen zijn erg hoog, les is van een totaal ander niveau, andere ruiters zijn veel ouder en hebben andere mentaliteit enz enz.

En dat die pony dan zo snel weer verkocht moet worden valt ook wel mee, je weet niet hoe ze verder zal groeien, ze kan best 2 of 3 jaar nauwelijks groeien en op de D pony op de vorige pagina paste ze prima op en dat is zelfs nog een kleine maat.
Als ze de ervaring heeft kan ze mooi met een jonge pony rijden, die rijd ze 3 jaar en kan ze hem verkopen aan een wat minder ervaren ruitertje die weer profijt heeft van het werk wat zij erin heeft gestoken, kan ook veel voldoening geven.

Ze rijdt dus wel al dagelijks op grote paarden, van alle soorten karakter.
Dus de overgang zu het probleem niet zijn.
Wij rijden bij de KR, hier mag een pony niet tussen de paarden starten.
De hindernissen bij de paarden zijn zo hoog als je zelf kiest. Ze gaat ook sowieso op 90 beginnen als ze een paard neemt.
Wat je zegt van die jonge ponys is helemaal waar.
Maar naast de pony/het paard dat zij krijgt zal ze ook altijd nog een 2de pony erbij krijgen.
Dus ze krijgt er altijd eentje om mee te starten op jumping, en eentje om op te leren, vervolgens te starten en verder te verkopen.

Maar onze keuze is ongeveer gemaakt, en ik denk toch dat nog eventjes bij de pony's leuk zal zijn.
Ookal is het maar 2 jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:37

Schat ik rijd ook KR en het mag wel. Bij dressuur tot en met niv 4 dus lijkt me dat het met jumping ook mag.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:41

Ayasha schreef:
arsiana_x schreef:
Hoi,

Mijn zusje (12 jaar) heeft nu een b-pony waar ze ondertusen veel te groot voor is.
Nu willen wij graag een d-pony kopen, omdat we haar nog wat jong vinden om al tussen de paarden te starten.
Maar...
Ze heeft al zulke lange benen.
Ikzelf ben 18 jaar, en heb een paard.
De laatste tijd laat ik haar veel op mijn paard rijden, en ze rijdt ook veel andere paarden.
Altijd als ze op een paard gaat die ik eerst wat heb voorgereden, moeten haar stijgbeugels nieteens korter gemaakt worden.
Het past gewoon zo.

Dus nu heb ik schrik dat als we een d-pony kopen, dat dit weer maar voor een jaar of 2 gaat zijn.
Nu zal ze dar nog goed op passen, want ik pas ook nog op een pony.
Maar als haar lange benen nog veel groeien, gaat ook een d-pony te klein worden.

Als we een paard kopen gaat dit misschien een klein beetje een rare verhouding zijn in het begin, omdat haar lijf natuurlijk nog niet zo heel lang is, maar qua benen gaat dit goed zijn.
Het voordeel als we een paard nemen is ook dat ik dit paard eventueel zou kunnen starten op wedstrijd als het niet goed zou gaan.
Met een pony gaat dit niet, want hier in belgië mag je een pony niet tussen de paarden starten.

Vinden jullie hte de moeite om voor 2 jaar nog een pony te kopen,
of zeggen jullie dat we beter onmiddellijk een paard nemen?

Dat mag wel ;) Ga ik nl ook doen vanaf volgend jaar en een vriendin deed het ook een paar jaar geleden.

Rijd je LRV?
Want wij zijn bij de KR.
Enja je MAG tussen de paarden starten, maar een pony die tussen de paarden gestart geweest is, mag nooit meer terug naar de pony's.

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:42

ik ben 12 en heb een E-pony van 1.52 sinds kort.
Ik vind het leuk dat ik nog bij de pony's kan

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:44

Ayasha schreef:
Schat ik rijd ook KR en het mag wel. Bij dressuur tot en met niv 4 dus lijkt me dat het met jumping ook mag.

Ja, maar dan MOET je ook bij de paarden blijven rijden, en mag je niet meer terug naar de pony's.
bij springen dan toch..
Maar waar gaat dit nu over?
Zij zal nooit klein genoeg blijven om deze pony nog langer dan 4 jaar te houden, dus zij zal nooit met een pony tussen de paarden mogen.
Dus zo belangrijk is dit toch niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:48

Bij een nieuwe ruiter mag de pony na meting gewoon weer naar de pony's volgens mij. Maar dan moet er wel een officieel meetattest zijn. :) Kan het voor alle zekerheid eens navragen maar een vriendin haar pony die tussen de paarden liep, is iig gewoon weer pony nu. Dus vind je een pony die breed genoeg is dat ze nog past kan het wel. :)
Bovendien met eentje van 1.49 heb je een paard _O-
Nergens in de reglementen staat die regel trouwens dus ze kunnen je sowieso niks maken. :)

Er hangt meer af van hoe breed/rondgeribt het dier is dan hoe groot ie is eigenlijk. :) VAndaar dat ik dus zeg dat het wel kan en mag, je moest maar eens een lekker brede droompony vinden waar ze nog mee kan.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:09

Ik zou misschien ook wel voor een paard gaan, en dan niet té groot, gewoon 1.64 ofzo.. Ze heeft genoeg rij ervaring toch? Plus ervaring met paarden.. En vooral op die leeftijd zou ik het verschrikkelijk vinden om na 2 jaar, als je dan eindelijk een goede band met je pony hebt en hij het goed gaat doen, dat je hem dan weer meot verkopen..

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:38

Ik rij sind's mijn 8ste al paarden. En niet kleine paardjes, volgroeide Friesche paarden. Ik ben hier ook niet opgegroeid, en heb nog nooit een "vast" systeem van paarden/pony's kopen gekend. Bij ons was het meer: wil je een pony of een paard? (Als je een ging kopen.) Ik heb dan ook nooit ponies echt gereden. Als ze een goede ruiter is, met een paard die niet "verhard" is door iemand anders (die te hard aan de mond heeft getrokken of te hard heeft zitten schoppen, en dus is hij ge de-sensitized) , zou je echt geen problemen moeten hebben. :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:01

Toen ik 10 was twijfelden mijn ouders er ook over.
Uiteindelijk een paard van 1.65 gekocht waar ik nu zelfs nog maar krap aan op pas, maar heel veel plezier mee had/heb. :)
En dat ponywedstrijden leuker zou zijn dan paardenwedstrijden vind ik niet waar.
Mijn beste vriendin doet ponywedstrijden, en ik vind dat de wedstrijden die ik rijd veel gezelliger zijn en veel minder de ik-moet-winnen-sfeer hebben. :j

Dus ik zeg: paard(je) kopen.
Niet teveel 'goed bloed' of een heel erg jong ding kopen, gewoon een leuk paard waar ze lol mee krijgt. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:06

ach wat een onzin dat ponywedstrijden leuker zijn..............ik denk dat het het mooiste is om een paard te kopen,is niks minder leuk aan als een pony.

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:43

ik zou voor een E-pony gaan!
en als het een wat stevige is der rest van der leven1 :)

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:14

Ik zou voor een mooi damesmaatje paard gaan.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:30

ik heb op mijn 13e mijn huidig paard gekregen , daarvoor reed ik bij de pony's
op mijn 14e ben ik wedstrijden gaan rijden bij VLP met mijn paard
het nadeel is: je ben echt wel de jongste, je tegenstanders zijn veel ouder en hebben vaak veel meer ervaring
in het begin is dat niet leuk, daar moet je een paar jaar doorbijten

maar als je denkt dat ze er klaar voor is zou ik toch voor een paard gaan, daar leer je meer van dan bij de pony's denk ik

ik vond ook dat de jaloezie en het geroddel bij de paardenreeksen een hoop minder was dan bij de pony's, al is het zeker niet verdwenen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:38

_Azar_ schreef:
ik heb op mijn 13e mijn huidig paard gekregen , daarvoor reed ik bij de pony's
op mijn 14e ben ik wedstrijden gaan rijden bij VLP met mijn paard
het nadeel is: je ben echt wel de jongste, je tegenstanders zijn veel ouder en hebben vaak veel meer ervaring
in het begin is dat niet leuk, daar moet je een paar jaar doorbijten

maar als je denkt dat ze er klaar voor is zou ik toch voor een paard gaan, daar leer je meer van dan bij de pony's denk ik

ik vond ook dat de jaloezie en het geroddel bij de paardenreeksen een hoop minder was dan bij de pony's, al is het zeker niet verdwenen :P

Hangt van regio tot regio af. Kempische heeft een pak jonge paarden ruiters. :)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:39

dat zou idd kunnen
en waar ik over spreek is ook al 5 jaar geleden, dat kan allemaal veranderd zijn