paard wat in slaap valt.. nu bij sbs6

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:23

Ik vind het maar makkelijk dat ze zeggen dat het een gedragsprobleem is.. :=
Er was op zijn ECG wel duidelijk een afwijking te zien.

Brainless; Oké, dat had ik niet mee gekregen..
Edit; Aangepast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:23

Wat is het nou? -O-
Ik heb het net gemist.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:24

nou ja zeg dt was het?
Nou ik ga nu maar snel naar bed ...
Trusten allemaal :z

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:25

het is niks ernstigs
het was psichisch of hoe je dat ook mag schrijven...

weltrusten iedereen! ik ga slapen :Z

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:26

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het maar makkelijk dat ze zeggen dat het een gedragsprobleem is.. :=
Er was op zijn ECG wel duidelijk een afwijking te zien.

Brainless; Oké, dat had ik niet mee gekregen..
Edit; Aangepast.

Maar dat was niet de oorzaak, maar het gevolg van het in slaap vallen en niets ernstig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:28

Ik heb het niet gezien maar ben nu toch wel benieuwd. Hoezo was het psychisch en wat was de oplossing?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:30

Na 8 weken, in zn uppie slapen met een deken en dekensingel op. Viel het dier eindelijk niet meer in slaap tijdens t zadelen. Hij was te waakzaam en sliep hierdoor niet goedgenoeg.

LindyH

Re: paard wat in slaap valt.. nu bij sbs6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:39

Hmmm, raar hoor... Door dat slaapgebrek viel hij elke keer precies tijdens het opzadelen in slaap? Ik geloof er niks van.

En wat was dan het nut van het slapen met een dekensingel?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:41

Dat was dat psychische, das niet altijd te volgen. Wellicht door bepaalde druk dat er iets getriggerd werd zonder dat het een lichamelijke medische oorzaak heeft.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:49

Ik kan wel begrijpen dat het aansingelen kortstondig een bepaald soort stress veroorzaakt waardoor het paard eventjes 'op zwart' gaat. Dan snap ik ook dat ze hebben geprobeerd hem te desensibiliseren met een dekensingel.

Maar dan zie ik nog steeds geen verband met slaapgebrek.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:07

Nouja, ik ook niet, maar ben dan ook geen dokter, hun blijkbaar wel en het heeft geholpen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:21

Sodeletuut schreef:
Tigra_ schreef:
Heeft iemand het een aantal weken terug gezien? Toen was er ook een paard bij maar dan met een huidaandoening. Was erg zielig en pijnlijk.

Ja die heb ik gezien, sneu was dat he!

Ook gezien, ik werd er gewoon spontaan bang van!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:56

Nu heb ik dit even gemist. Maar ik vraag me af in hoeverre het paard werkelijk "in slaap valt" ? Hier heb ik een merrie die heel langzaam door haar benen zakt na het aansingelen, ze gaat dan gewoon op haar zijde liggen. Dat heeft een aparte en bijzondere oorzaak:

tijdens het aansingelen is het "normaal" dat een paard de buik en ribben iets uitduwd, daarom moet je vaak nog nasingelen.

Onze merrie doet het precies andersom, zij maakt buik en ribben zo smal mogelijk, waardoor je, als je dit niet weet, al snel te strak aansingelt. Daardoor beperk je haar ademhaling. Is het gelijk te strak, gaat ze direct liggen, is het te strak zodra er gewicht op komt, dan gaat ze liggen zodra de ruiter erop zit.

Simpele oplossing, 2 of 3 gaatjes te los laten en nasingelen, -> indien nog nodig! <- , als de ruiter erop zit, niet gelijk te strak weer, gaatje voor gaatje tot het goed zit. Moet je maar net weten ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:58

Dat klinkt een stuk logischer. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:03

Mijn paardje had in het begin ook ernstige singeldwang waardoor hij door zijn knieën op de grond zakte.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:20

Deze had geen singeldwang, je zag hem duidelijk zijn oogjes dicht laten vallen en wegzakken....
in elk geval is het nu opgelost! en gelukkiog geen narcolepsie, dat zou gevaarlijk zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:40

Ik heb het nl meerdere keren meegemaakt en eergisteren nog bij mijn eigen paard die na schrik in zo'n diepe buiging bleef staan.

Het is soms een bijna flauwvallen. Iets wat je trouwens ook bij mensen op kan wekken door de borstkas in te snoeren.

Paarden met singeldwang en paarden die "cold backed" of een rugprobleem hebben zijn vertonen dit gedrag wel vaker bij het aansingelen. Dan is het extreem toegeven aan druk. De ogen gaan niet dicht omdat ze gaan slapen. oogknipperreflexen of ogen sluiten ontstaan bij allerlei dingen, ook als ze bang zijn of pijn hebben bv.

Het is ook al gezegd dat paarden normaal staande in slaap vallen (knieën gaan dan op slot) of gaan liggen waarbij ze eerst op de knieën gaan, maar zeker niet in deze houding en ze sluiten ook niet eerst de ogen...

Het is volkomen logisch dat als een paard vervolgens dagelijks een dek op heeft en het dus went aan een singel, de singel dwang minder wordt.

Het is vaag waarom zo'n film op YouTube wordt geplaats met "paard valt in slaap" terwijl hij dat duidelijk niet doet. Zegt wel iets over de onkunde van de filmer of eigenaar en wat me nog meer verbaasd is dat het serieus wordt genomen door een programma.

Stel je bent een paard en er komt wat straks om je heen, wat is dan de beste manier om dat losser proberen te krijgen? Juist, rekken. Is er nou niemand die dat kan bedenken?

En wat doe je zelf als je uitrekt met de armen boven het hoofd? Juist, de ogen dicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:57

ElCamino schreef:
Deze had geen singeldwang, je zag hem duidelijk zijn oogjes dicht laten vallen en wegzakken....
in elk geval is het nu opgelost! en gelukkiog geen narcolepsie, dat zou gevaarlijk zijn.

Dat deed de mijne ook, alleen zakte de mijne sneller op de grond.
Hij keerde zo inzich zelf dat hij "flauwviel".
Mijn DA legde het zo uit, als er wat engs gebeurd kunnen er 3 dingen gebeuren.
1 stil staan, 2 wegrennen, 3 bevriezen daarna omvallen.
Dat laatste komt heel weinig voor en vaak alleen als de andere opties niet kunnen.
Vooral met (ernstige!) singeldwang heeft een paard het gevoel geen kant op te kunnen en treed optie 3 inwerking.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:11

ShamalArabs schreef:
Nu heb ik dit even gemist. Maar ik vraag me af in hoeverre het paard werkelijk "in slaap valt" ? Hier heb ik een merrie die heel langzaam door haar benen zakt na het aansingelen, ze gaat dan gewoon op haar zijde liggen. Dat heeft een aparte en bijzondere oorzaak:

tijdens het aansingelen is het "normaal" dat een paard de buik en ribben iets uitduwd, daarom moet je vaak nog nasingelen.

Onze merrie doet het precies andersom, zij maakt buik en ribben zo smal mogelijk, waardoor je, als je dit niet weet, al snel te strak aansingelt. Daardoor beperk je haar ademhaling. Is het gelijk te strak, gaat ze direct liggen, is het te strak zodra er gewicht op komt, dan gaat ze liggen zodra de ruiter erop zit.

Simpele oplossing, 2 of 3 gaatjes te los laten en nasingelen, -> indien nog nodig! <- , als de ruiter erop zit, niet gelijk te strak weer, gaatje voor gaatje tot het goed zit. Moet je maar net weten ;)

Oh das ook een apart 'probleem', hoe ben je daar achter gekomen?! ik ken alleen maar paarden die hevig hun best doen om die buik zo bol mogelij kte krijgen als je met de singel bezig bent.

Lusitana schreef:
Ik heb het nl meerdere keren meegemaakt en eergisteren nog bij mijn eigen paard die na schrik in zo'n diepe buiging bleef staan.

Het is soms een bijna flauwvallen. Iets wat je trouwens ook bij mensen op kan wekken door de borstkas in te snoeren.

Paarden met singeldwang en paarden die "cold backed" of een rugprobleem hebben zijn vertonen dit gedrag wel vaker bij het aansingelen. Dan is het extreem toegeven aan druk. De ogen gaan niet dicht omdat ze gaan slapen. oogknipperreflexen of ogen sluiten ontstaan bij allerlei dingen, ook als ze bang zijn of pijn hebben bv.

Het is ook al gezegd dat paarden normaal staande in slaap vallen (knieën gaan dan op slot) of gaan liggen waarbij ze eerst op de knieën gaan, maar zeker niet in deze houding en ze sluiten ook niet eerst de ogen...

Het is volkomen logisch dat als een paard vervolgens dagelijks een dek op heeft en het dus went aan een singel, de singel dwang minder wordt.

Het is vaag waarom zo'n film op YouTube wordt geplaats met "paard valt in slaap" terwijl hij dat duidelijk niet doet. Zegt wel iets over de onkunde van de filmer of eigenaar en wat me nog meer verbaasd is dat het serieus wordt genomen door een programma.

Stel je bent een paard en er komt wat straks om je heen, wat is dan de beste manier om dat losser proberen te krijgen? Juist, rekken. Is er nou niemand die dat kan bedenken?

En wat doe je zelf als je uitrekt met de armen boven het hoofd? Juist, de ogen dicht.

Jouw verhaal klinkt heel aannemelijk! :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:39

jorretje schreef:
Oh das ook een apart 'probleem', hoe ben je daar achter gekomen?! ik ken alleen maar paarden die hevig hun best doen om die buik zo bol mogelij kte krijgen als je met de singel bezig bent.

We hebben de singel direct losgemaakt na de eerste keer en toen goed gekeken wat er gebeurde met aansingelen, haar lichaam(shouding), ademhaling en evt. spanning in de gaten houden, toen viel het op dat ze dit zo deed. Heel veel dingen kun je gewoon ontdekken door goed te kijken naar een paard en lichaamstaal te lezen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:17

IK heb dit zelf heel aandachtig gevolgd, mijn verzorgpaardje heeft dit namelijk ook!
precies hetzelfde al gaat het bij haar alleen als het opzadelen erg lang duurt.

ze heeft geen problemen aan haar rug, die is onlangs nog nagekeken en zelf ( fysiotherapie-studente) kijk ik hem ook regelmatig na. zadel past, singel is de enige singel tot nu toe die haar geen wondjes geeft en niet schuift. hoeven zijn in orde, geen problemen aan haar benen, in het kort: helemaal gezond.

een tijd geleden deed ze het vrij regelmatig, de eerste keer schrok ik me een ongeluk! ik heb haar meteen afgezadeld en ben met haar gaan lopen omdat ik koliek vermoedde. ze heeft het daarna nog een aantal keer gedaan, ze laat zich trouwens niet vallen, ze vangt zichzelf op voordat ze echt valt.
zonder dat ik er echt op lette hield ze er mee op, tot een paar dagen terug. ik leer de vrouw van de boer ( paarden zijn van de zus van de boer, maar de vrouw van de boer vind rijden gewoon leuk) hoe ze moet opzadelen zodat ze het paard zelf kan rijden ( daarnaast krijgt ze ook rijlessen van me). dat opzadelen duurt natuurlijk veel langer en ja hoor, ze zakte weer door haar knieen.

nu merk ik dat als ik snel opzadel ( ik heb een handige routine en ben meestal binnen 5 minuten klaar) dan doet ze niks. maar als het lang duurt dan zakt ze toch weer door haar benen. als ik haar laat lopen is het probleem over en de singel hooft niet eens strak te zitten, vaak zit hij er alleen maar om zodat hij niet loshangt terwijl ik iets uitleg.

er waren meer dingen die overeenkwamen, zo heb ik haar nog nooit zien slapen, ze rolt graag ( vieze schimmel :P ) maar ik betrap haar nooit op slapen of gewoon liggen. ja één keer, ik had s'ochtends gereden en s'middags lag ze ineens in het weiland, bleef ook liggen en ik kon zo bij haar komen zitten, ze lag lekker te soezen. dat is zo ongewoon dat we zelfs bang waren dat ze iets had. pas toen we gingen voeren kwam ze rustig overeind.
ze staat met twee anderen op de wei en heeft een vrij hoge status. enkele jaren geleden was zij echt de dominante merrie, maar inmiddels is de rest volwassen en is er een meer dynamische rolverdeling ( paard A staat boven paard B, Paard B staat boven paard C en paard C staat boven paard A). toch is zij nog steeds de merrie die duidelijk het minst volgt. als ze vanuit stal op de wei gaan en ik ze met z'n allen achter het draadje moet krijgen terwijl er een heel weiland open ligt ( ze hebben een afgezet stukje zodat ze zich niet dood vreten) moet ik haar en de jongste merrie meenemen terwijl de middelste er los achteraan loopt. alleen de middelste wil namelijk graag bij de rest in de buurt blijven, de jongste vind het grote weiland veel leuker en rent graag rond en de oudste kan het niks schelen als zij een stuk verder van de rest is. ook als we ze binnen halen ( nu met de regen gaan ze snacht's weer naar binnen) kan ik de jongste twee los laten lopen, die vinden hun weg wel, maar haar moet ik meenemen want die loopt dus echt niet achter de rest aan.

ik dacht eigenlijk dat ik eindelijk de oplossing had, maar nu zeggen ze dat het een gedragsprobleem is en dat ze gescheiden zou moeten blijven.... helaas wordt dit paard heel erg onrustig als zij alleen op stal staat.
ik ben nou nog steeds benieuwd naar wat het is...