mijn shetlander heeft manen ongeveer tot op der schouder, en vind dit nog mooi, maar langer hoeven ze zeker niet.. haar staart is ook gewoon netjes geknipt. mijn verzorg bwp gaat met een halflang sportcoupje door het leven, en ik moet toegeven, praktischer is het wel !
Dat doet hij dus al... Ergens aan het einde zie je een hele pluk er achteraan dwarrelen omdat hij er op heeft gestaan. Lijkt me niet prettig!
Ik vind het bij dit paard echt wel een sprookjesachtig effect geven, zeker die voorpluk erbij is prachtig! Maar toch zo het sprookjeseffect niet minder zijn als de manen 30cm korter waren. Het is toch echt iets te lang...
Ik hou wel erg van lange manen bij barokke rassen. Dan mag het best tot de knie komen! Maar veel langer? Bij andere rassen wordt het al gauw dun en plukkerig als het voorbij de hals komt. De sportcoupe vind ik lelijk, zal mijn paard nooit krijgen. Het wordt bij hem maar niet langer dan halverwege zijn hals, maar is prima zo!
Mitchall, zo vind ik het ook lang zat, dat moet mijn haffie ook krijgen haha! Ze is al wel een end op weg alleen er is een hap uit door halsdeken van de winter... De stukken die nog wel lang zijn hoeft ze nog maar cm of 15 om het zo lang te krijgen.
Staart vind ik mooi als ze ongeveer 1,5/2 handen onder het spronggewricht komen, lekker sportief & vol!
xMercury
Geplaatst: 29-06-11 21:12
Wow dat is echt wel super lang! Die staart snap ik ook niet. Mijn Currie heeft ook van die lange manen, maar ga ze toch echt niet tot op de grond laten groeien hoor. Maar ja, zoals het nu is is het gewoon wel een prachtig plaatje
boooo
Geplaatst: 29-06-11 21:13
Lange manen vind ik mooi, maar staart.. Nee absoluut niet!! Bij onze pony zou hij dan ook echt nooit op de grond komen te hangen!
Lange manen vind ik prachtig,maar dan zeker niet te lang. Bij mijn shet spaar ik manen,het wil niet zo snel groeien,we doen er nu al 5 jaar over Nu is het zo: http://94.100.120.238/1325750001-132580 ... _sZ5E.jpeg Maar mijn pony heeft ook dikke manen,ik vind lange,dikke manen wel mooi,maar dunne,lange manen niet. Mijn paard heeft hele dunne manen,die wil mijn moeder ook lang laten,maar ik vind dat vreselijk staan,zo onverzorgd.
Lange staarten vind ik vreselijk. Al lijkt de 1e foto uit de OP mij wel heel nep....
Trennie
Geplaatst: 29-06-11 21:28
Ik vind lange manen bij de rassen waar het ook bij staat erg mooi. Mits vol! Dun en slierterig vind ik al gauw onverzorgd.
Bij mn fries heb ik er onlangs dus ook weer een stuk van af gesneden. Het was te dun geworden aan de onderkant.
Mijn shet's manen vind ik wel erg mooi. Hoewel het er niet uit ziet als hij gewoon inde wei staat. Hieronder foto waarbij het helemaal is uitgeborsteld.
1Boefje
Geplaatst: 29-06-11 21:30
Bij een merrie vind ik het prachtig, zo sierlijk! Maar niet zo erg dat het tot op de grond komt. Bij een hengst heb ik liever iets korter en lekker wild haar. Helaas heb ik schuurders staan, tja dan houdt het op!
lonna1989
Geplaatst: 29-06-11 21:30
Una schreef:
Het gaat mij te ver als het storend is voor het paard, dus niet dat hij erover struikelt. Lange manen zijn oke, maar een staart moet wel op normale lengte blijven, anders heeft die toch ook niet meer de functie om vliegen weg te jagen ?
helemaal mee eens!
W0PPY
Geplaatst: 29-06-11 21:47
Die foto's.... Arme dieren kan me niet voorstellen dat paardlief daar gelukkig van word! Ik vind t er persoonlijk ook erg onverzorgd uit zien als het zo lang is. Kan me zelfs zo voorstellen dat dat ook zo is, lijkt me knap lastig om dat bij te houden! Nee. Ik vind het niks! Ik vind "gewone" lange manen bij barokke paarden wel gaaf (als in; max. tot op de schouder) Maar t gaat mij er om dat het leefbaar blijft voor het paard!
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 29-06-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Die voorste pluk is zo lang voor de vliegen. En tja de manen horen er dan gewoon bij vind ik. Het staat ook mooi bij hem, en ik vind dat dat ook belangrijk is. Staat het bij je paard ja of nee? Afentoe vlecht ik het wel in, maar hij staat eigenlijk gewoon 24/7 met lange manen op de wei. Ik borstel het om de 2dagen eventjes door, en nooit kom ik 1 of andere klit tegen die ik eruit zou moeten knippen ( meneer zelf is er ook heel zuinig op, dat scheelt haha ) Maar verder tja, zo lang tot aan de benen vind ik echt totaal niet mooi en zo zou het bij mijn pony ook NOOIT mogen worden.
Sharkj
Geplaatst: 29-06-11 22:22
Vind lange manen wel mooi , maar dan moeten ze ook mooi vol zijn en het paard niet in de weg zitten zoals in het openings topic... Gewoon mooi tot aan de knieen ofzo Staart zo lang lijkt me vreselijk onhandig en nutteloos , vind ik ook niet mooi. Gewoon zon 5cm boven de grond is lang zat
DB_CARTAGO
Geplaatst: 30-06-11 08:48
Ik vind het niet mooi voor mijn eigen paard maar als mensen het mooi vinden mioj goed hoor. Mijn paard zal er in ieder geval nooit last valhebben want die gaat een stoer rambo kapsel hebben xp kijk maar!!! http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... d1f9m.jpg/ Zo vind ik het het mooiste en zo hangt het het minst in de weg en heb je er het minst werk aan. Ik wil geen half uur bezig zijn met de manen van een paard te kammen daar heb ik geen zin in en ben daar eigenlijk(schamend) een klein beetje te lui voor!!!! IK weet het erg maar de staart pluis ik gewoon uit en knip ik af en toe is alleen bij evenementen of wedstrijden kam ik hem grondig uit!! grtjs Demi
Zo'n staart over de grond vind ik inderdaad geen gezicht! Ik hou wel van lange staarten (mits vol!) Maar hier heb ik ook zo'n 5 cm afgehaald.. als ze er op gaat staan gaat het ook niet goed.. Hier hing het nog tot de grond:
speedyweedy
Geplaatst: 30-06-11 13:15
Dat zou een smerige bende worden als onze shetlander die staart overal door de modder heen zou slepen. Hij is nu al vrij lang en dat laten we zo, maar ik wil niet dat hij erop stapt. Voor onze fjord is het helemaal niet mogelijk zo'n lange staart. Die schuurt zijn halve staart eraf door zomereczeem, dus die heeft maar een dun sliertje.. Ik vind lange manen wel mooi, maar ik vind het echt te lang worden als ze tot de voorknie komen zoals in die filmpjes.
BlauweSteen
Geplaatst: 30-06-11 19:57
mee eens
Ina_H
Geplaatst: 30-06-11 20:56
Ik vind lange manen wel mooi, maar er is een grens. Te lang vind ik namelijk ook weer niet mooi ( eigenlijk vooral niet handig, maar tot aan de grond ofso, vind ik ook gewoon echt lelijk ) . Ik denk dat ik tot net over de nek toch wel de grens vind, al vind ik dit toch ook nog wel heel leuk. Het moet wel echt in verhouding blijven.
Trouwens, korte dressuurmanen zegmaar vind ik ook echt niet mooi, maar ik denk dat dat ook een beetje aan het ras ligt. ( Ik bedoel, bij bijvoorbeeld barokke rassen en arabieren vind ik dat dus écht niet staan, maar bij warmbloeden dan weer wel )
Ik vind lange manen eigenlijk nooit mooi. Het ziet er vaak onverzorgd uit (vies, klitten) óf het zit in vlechten, en dan zie je er nog niks van (en dikke vlechten vind ik nou ook niet echt een mooi gezicht)
Daarnaast, het lijkt me ook gewoon zwaar voor je paard. Als je zelf van heel lang naar kort haar gaat dan is het ook veel lichter aan je hoofd. Sommige mensen krijgen zelfs hoofdpijn van te lang haar. Lijkt me dat echt dikke lange manen (tot de grond) aan één kant van de hals door het gewicht ook wel invloed hebben op de bespiering in de hals (aan één kant hangt immers gewicht, aan de andere kant niet) en dus op je rijden.
roxiie
Geplaatst: 01-07-11 09:13
Ik vind lange manen en staart prachtig!! De foto´s zoals in de OP vind ik te veel van het goede, maar een goed lange staart die net niet op de grond komt en een lekkere bos lange manen!! Ik vind die kort gewiekte manen (muv rechtop/fjordenkapsel.) en van die ' verminkte' staarten echt uber lelijk..
xApple
Geplaatst: 01-07-11 09:53
Ik vind lange manen echt lelijk.. Bij een Fries vind ik het wel erg mooi, mits netjes bijgehouden. Maar bij elk ander ras vind ik het er niet uitzien. Daarom knip ik elke 2 weken de hanenkam nog even bij
Soprano
Geplaatst: 01-07-11 11:44
Ik had vroeger een paardje met zomerexceem en dus echt niet manen en staart toen zij was gestorven droomde ik van een tinker met veel behang en lange manen, prachtig vind ik het! Uiteindelijk heb ik Iowa gekocht. De foto's in de OP vind ik ook erg overdreven. Zolang het paard er geen last van heeft vind ik het goed. Iowa haar staart moet ik ook steeds bijknippen of hij sleept over de grond, het zelfde met haar sokken daar kan ze ook op gaan staan dat ze plukken haar uittrekt zo lang worden ze. Haar manen mogen van mij zelfs nog iets langer worden Ik moet wel zeggen dat het veel werk is, haar manen zit veel in vlechten wegens dreadlockgevaar En ook in de zomer omdat ze haar anders kapot zweet onder haar haar. Haar staart dreadlockt ook al na 1 dag en is vreselijk dik, die mocht ook wel iets dunner zijn... Haar voorpluk is wel handig, een natuurlijk vliegenmasker!
Siets
Geplaatst: 01-07-11 11:53
Mijn fjord heeft ook lange manen. Op extreem warme dagen maak ik er een hengstenvlecht in, maar verder werken ze heel goed tegen de vliegen. Vooral haar voorpluk, ze heeft gewoon nooit last van vliegen op die plekken. Het is dus zeker wel functioneel . http://i1218.photobucket.com/albums/dd4 ... /Trix8.jpg