buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:25

Karin"]
[quote="mobick schreef:
Het gaat er om dat er vaak wordt beweerd dat het beoefenen van dressuur/spring sport zo'n kunst is, maar dat vaak vergeten wordt dat het buitenrijden eveneens als een kunst beschouwd kan worden.
Toch?

OK dan!
[/quote]

Amen

Buitenrijden is ook mijn tak van paardensport Lachen .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:27

Desiree"]
[quote="Katja schreef:
[Ik heb er echt één gehad. Buitenrit eindigde altijd voor hem eerder dan voor mij omdat ik nou eenmaal minder snel kan lopen naar huis. Scheve mond
.
[/quote]
o kom op Katja, niet zo flauw he, gewoon blijven oefenen en dan komt er misschien wel een dag dat JIJ eerder thuis bent! Extreme duivel

Is een keer gebeurd. Paard was verdwaald. Haha!
Kan niet meer oefenen want hij is inmiddels aan iemand verkocht die ook niet meer met hem wil buitenrijden.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:35

Nee, ik heb het niet over durf. Want als je niet durft te springen dan spring je niet. Maar je paard onder controle houden buiten. Want het ging over het buiten rijden. Durf je niet te crossen... prima. maar je paard onder controle hebben, dat bedoel ik.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:36

Ben het 200 % met deze stelling eens! Buitenrijden is een 'vak apart' en vraagt een bepaalde instelling van de ruiter.
Het streven van veel ruiters is te rijden met maximale controle. En die heb je buiten nou eenmaal wat minder. Je paard is alerter op de omgeving en je moet als ruiter aandurven een (klein) stukje van het initiatief aan je paard over te laten. Kortom, je moet je paard durven vertrouwen. Als je heel geforceerd je paard zo veel mogelijk onder controle probeert te houden, creeer je alleen maar meer spanning.
Verder is het volgens mij niet alleen een kwestie van durven maar ook van doen. Als je nooit (meer) buitenrijdt, wordt buitenrijden vanzelf iets waar je tegenop gaat zien.
Zelf heb ik veel bewondering voor topruiters die met hun hoog in training staande, gevoelige wedstrijdpaarden regelmatig buiten rijden. Zonder angst voor blessures of voor controleverlies. Lijkt me voor deze paarden ook veel fijner; die moeten zich toch ook af en toe kunnen ontladen!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:37

Katja"]
[quote="Desiree"][quote="Katja schreef:
[Ik heb er echt één gehad. Buitenrit eindigde altijd voor hem eerder dan voor mij omdat ik nou eenmaal minder snel kan lopen naar huis. Scheve mond
.
[/quote]
o kom op Katja, niet zo flauw he, gewoon blijven oefenen en dan komt er misschien wel een dag dat JIJ eerder thuis bent! Extreme duivel

[/quote]

haha, da's een goeie! *LOL*
desiree, daar had je nou niet op gerekend hé Haha! ?!
en, katja, jij verdient hier toch wel de 'moed-prijs' hoor! OK dan!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:49

ik ben het er ook echt voor 200% mee eens, mss zelfs meer.
Als je hoort dat sommigen hoogstens 1x per jaar buiten de bak komen valt mijn mond open... hoe houden ze dat vol en vooral de paarden. Het is toch doodsaai al die rondjes (dat is mijn mening, heeft er verder niks mee te maken ik weet het)
maar goed, hoe meer je binnen blijft rijden hoe groter die angst toch wordt en hoe minder 'enge' dingen je paard tegenkomt, ja natuurlijk is ie dan bang als ie in de bossen iets tegenkomt wat ie nooit heeft gezien... Oefenen, gewoon met een ander paard naar buiten gaan, voor mijn part in een groep. Als je zelf je angst kwijt bent wordt het paard vanzelf rustiger en beseft dat het eigelijk veel leuker is in het bos (niet voor alle paarden hoor)

ik was eerst ook bang voor starlight, heel stom, maar goed, ze was zo snel zenuwachtig en paniekerig (dravertje). Dus de eerste keer buiten heeft ons pap haar vastgehouden. Hij is ook echt altijd meegegaan in het begin, starlight was neit de makkelijkste, maar ik wilde gewoon niet altijd in de bak.
totdat ikzelf bang werd reed ik regelmatig buiten. Ik was met een vriendin s avonds en toen waren er 2 waakhonden van een manege hier (waarschijnlijk van equinova, of hoe het dan ook heet nu, hoorde ik later) los en kwamen op ons af.
Tot die tijd had ik amper ooit op starlight gegalopeerd of zowiezo snel gegaan. Daar ben ik wat dat betreft vanaf gekomen, ik durfde haar los te laten. Maar toen durfde ik dus gelijk ook de bossen niet meer in.
Nog wel een paar keer gedaan en toen nog wat honden op me af gekregen, zo erg dat ik helemaal in paniek weggalopeerde en bij het joe mann als een klein kind jankend ons pap op stond te bellen Bloos! ik durfde niet meer naar huis Bloos!)
Heel lang in de bak gereden, paar maanden wel of zo en toen heb ik weer eens een buitenrit gemaakt Haha! zoooo fijn, toen besefte ik wat ik al die tijd gemist had en heb daarna amper meer in de bak gereden Haha!

in het 'enge' bos heb ik lang niet durven rijden maar is nu ook weg, zelfs bij honden reageer ik redelijk rustig. haha gewoon er keihard op af stormen en die beesten schijten serieus in hun broek *LOL*

Mijn paardje wordt juist zenuwachtig als we in de bak gaan, simpelweg omdat we dat nooit doen. Het is dus gewoon een kwestie van oefenen.

Iedereen die niet durft neem je paard maar mee hierheen, de mijne is superrustig en braaf en er zijn hier echt keiveel ruiterpaden en bossen Haha! Wedden dat je niet anders meer wilt Tong uitsteken

oei dat was wel een heel banketstaaf bij elkaar maar goed

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:58

Ik denk dat het idd met durven te maken heeft.
Kijk, voor het paard is het ook wel eens heerlijk om in de bossen te mogen rennen. Hem los gooien en weer terug te nemen als ie genoeg gerent heeft. Of hem terug nemen als je daar reden toe ziet. Het is toch iets anders dan in de bak of in de wei te mogen rennen. Maar je moet dat dus wel durven doen. Haha!
Ikzelf vind het ook heerlijk om het paard een keer te laten gaan, je ziet ook dat het paard ervan geniet. Je moet natuurlijk wel goed kunnen blijven zitten mocht ie ineens iets doen, en dan ook weer terug kunnen nemen... Schijnheilig
Tuurlijk zijn er paarden bij waarbij dat niet kan, maar uitzonderingen heb je altijd wel. Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 17:59

ps. je kunt ze ook zo laten rennen terwijl je volledige controle blijft houden, maar dat is toch anders vind ik...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:18

griebels schreef:
ps. je kunt ze ook zo laten rennen terwijl je volledige controle blijft houden, maar dat is toch anders vind ik...

starlight vind het super!
rendraf en rengalop, maakt niet uit als ze maar hard kan Haha!

ik heb gewoon losse teugels, ook in rengalop, maar als het nodig is luisterd ze meteen, altijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:42

organiseert nze spaanse bokker ook vakanties?

Dan komt deze niet truttige bokker wel een keertje langs als ze genezen is van d'r hernia.

gaan we een niet truttige buiterit maken door de bergen.

Buitenrijden is gewoon geweldig, ben niet voor niets weer verhuis met depaarden naar Bergen. En heb ook niet voor niets 2x vakantie op Ijsalnd geboekt. hahah en dat was nou echt een ruitervakantie voor avonturiers die het niet eng vinden om een 500meter hoge berg af te dalen met 2 ijslanders aan je hand op je rijlaazren. GEWELDIG.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 18:53

Cowgirl schreef:
En heb ook niet voor niets 2x vakantie op Ijsalnd geboekt. hahah en dat was nou echt een ruitervakantie voor avonturiers die het niet eng vinden om een 500meter hoge berg af te dalen met 2 ijslanders aan je hand op je rijlaazren. GEWELDIG.

*zucht*

dat wil ik ook gaan doen, alleen niemand wil mee Verdrietig
(ouders kunnen niet rijden en de meesten vinden ijsland te koud Verward)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:19

Ik ben in principe niet zo'n buitenritmens. Maar toch, elk jong paard gaat mee langs de weg, om verkeersmak te worden, hier zijn geen echte bossen om te rijden. En af en toe maak ik ook met de meer ervaren paarden wel ene buitenritje. Meestal als het slecht weer is. Het ligt helemaal aan de ruiter of je wel of niet de dressuur bij wilt schaven tijdens een buitenrit. Ik doe dat soms wel, dan ga ik halthouden, of goede overgangen oefenen.
Soms rij ik ook gewoon aan een lang teugeltje. Voor paardne vind ik het gewoon goed om ook eens eruit te zijn. Tja, of die echte recreatieruiters mindere ruiters zijn? Ze hebben een ander doel dan een dressuurruiter of een springruiter. En dat wordt vaak vergeten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 19:45

germie schreef:
Het ligt helemaal aan de ruiter of je wel of niet de dressuur bij wilt schaven tijdens een buitenrit.

Ik heb het gevoel dat er vaak te strikt wordt gedacht, zo van: als je buitenrijdt, doe je niet aan dressuur en recreatieruiters al helemaal niet. Maar als je op een buitenrit overgangen rijdt (wat iedereen doet) en van je paard verlangt dat hij stilstaat wanneer jij dat wilt en netjes beheerst een bocht neemt, dan ben je in principe ook dressuurmatig bezig. Dressuur is immers de basis van alles. Het is IMO iig niet zo dat je pas dressuurmatig bezig bent als je (ook tijdens een buitenrit) 'hogere' oefeningen vraagt zoals wijken, schouderbinnenwaarts en achterwaarts.

Wat je zegt over het andere doel dat recreatieruiters hebben, dat klopt. Maar een 'pure' dressuurruiter heeft ook een ander doel dan een spring- of enduranceruiter. En het ene doel is IMO niet per definitie minder dan het andere doel, wat sommigen (in de praktijk) echter wel lijken te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:01

Toen ik nog regelmatig in het bos reed kon ik ook echt genieten van de omgeving (geen wijdse einder, maar oke) en de dingen die mijn paard deed. Zo merkte ik bijvoorbeeld hoe reageerde en anticipeerde op bijvoorbeeld een reiger, dat was echt grappig. Als hij een reiger zag dan wist hij ook wanneer die reiger zou opvliegen, hij telde zowat de meters 5, 4, 3, 2, 1, go! Toch leuk als je ziet dat je paard daar mee bezig is en dus ook kennelijk zoveel vertrouwen heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 20:59

Cowgirl schreef:

een 500meter hoge berg

Ja.

'500'????? We wónen al op 750 en de berg in ons uitzicht is 1600.... Voor na de fiesta staat een rit naar een bergmeertje op 1200 meter in de planning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:00

Huertecilla"]
[quote="Cowgirl schreef:

een 500meter hoge berg

Ja.

'500'????? We wónen al op 750 en de berg in ons uitzicht is 1600.... Voor na de fiesta staat een rit naar een bergmeertje op 1200 meter in de planning.
[/quote]

wanneer kunnen we komen ?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:12

Over de stelling: dresseur paarden zijn moeilijker buiten omdat ze ook veel meer bloed hebben zegmaar.

Ik ben het daar niet mee-eens. kijk maar naar arabieren die zijn toch naar mijn idee toch wel net zo vurig en die dresseur paarden. Ik denk dat het komt omdat ze gewoon niks gewent zijn. Natuurlijk zijn ze wat pittiger maar ze zullen toch ook wel zo slim zijn dat ze bij de 3e keer wat engs zijn het niet meer eng vinden.
Lijkt me toch ook wel gebrek aan vertrouwen als ze van alles schrikken.

Maarja voor mij makkelijk praten Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 21:52

Och, die van ons springt in een cross over de dikste boomstammen en de engste jungleheggetjes zonder met z'n ogen te knipperen. Maar op een simpel buitenritje in z'n thuisland wil hij nog best wel eens schrikken van een boomstam in de berm. Je weet tenslotte nooit of er kaboutertjes (of erger nog: paardenetende woezels) achter verstopt zitten.

Tja, 't zijn en blijven paarden... Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:10

Ik vind heel hard gaan juist geweldig! Jur kan heel hard, maar die heb ik dan niet meer onder controle. Haha!

Razin heeft het nog niet echt door dat ze hard kan. Ik was met Eyes naar het Amsterdamse bos en we wilden Cres en Razin eens goed voluit laten gaan maar we kwamen niet verder dan middengalop. Haha!
Hoewel ze later op een recht bospad toch ineens wat sneller durfden! Haha!

Met Or ben ik nog niet heel hard geweest maar ik denk dat hij dat erg leuk vindt! We hebben iig al wel keihard gedraafd tijdens een buitenrit. Lachen

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:22

Ik lees hier best veel reacties over het hard gaan..... maar dat heeft toch niets te maken met het feit dat buitenrijden een kunst apart is ?

Ik ben geen type wat hard wil / durft te gaan. Maar in mijn eentje in het bos en mijn bijna anti-schrik paard kan ik heerlijk rijden. Zou ik op een hete knol zitten en ik heb het gevoel dat ik hem niet onder controle zou hebben, dan probeer ik dus zo weinig mogelijk en houd ik de rit voor zowel mij als het paard prettig. Het gaat tenslotte om het buitenrijden, toch ?

Vroeger kreeg je me op elk paard, wilde alles uit proberen, kon niet gek genoeg. Hete paarden, Geweldige uitdaging.
nu..... nee dank je wel. springen ? iekkksss.. mij niet gezien.... ja 30 cm en dan houdt het echt op. Ik wil wel, maar durf niet hoger. Ieder izjn eigen plezier. Maar ik zou niet willen dat ik nooit buiten kon rijden. Ik ben echt van mening dat dat met elk paard kan, mits je weet wat je er wel en niet mee kan natuurlijk.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 22:26

Ja grappig is dat.
Zo hoorde ik dat Anky (ja van Grunsven ja) voor de foto`s voor een reclame voor haar kledinglijn met een van de paarden in het bos zou rijden. Dat heeft ze wel gedaan maar ze eiste wel dat heel het terrein goed omheind werd Verward Haha! . Dacht dat je als Granprix ruiter (oh ja ook nog een van de besten van Nederland Schijnheilig ) toch wel een beetje controle over je paard moest kunnen hebben.
Bij mij in de manege lopen er ook zat rond die noit een stap met hun paard buiten de bak zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 03:15

gijsenkim schreef:
wanneer kunnen we komen ?

PB maar! Buitenritten gegarandeerd OK dan!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 06:55

En dan achteraf als 'miepje' op bokt besproken worden
als je iets niet gedurfd hebt en de laatste zes km overal
dwars doorheen moeten racen achter 'a very considerate host,
the perfect gentleman' aan?

Dan boek ik maar liever bij een professioneel adres.
Die manege-ongein heb ik te lang geleden al beleefd.

Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 09:12

Askja"]
Buitenrijden is een 'vak apart' en vraagt een bepaalde instelling van de ruiter. Het streven van veel ruiters is te rijden met maximale controle. En die heb je buiten nou eenmaal wat minder.

Verder is het volgens mij niet alleen een kwestie van durven maar ook van doen. Als je nooit (meer) buitenrijdt, wordt buitenrijden vanzelf iets waar je tegenop gaat zien.
[/quote]
Ben het geheel met je eens.
maar ook "durven" komt hier weer om de hoek kijken, een paard durven vertrouwen. Maar eigenlijk ook durven te vertrouwen op de situatie, nuchter blijven tussen de oren en er gewoon vanuit gaan dat alles weer goed komt. Ik heb al zoveel meegemaakt dat mijn paard iedere keer op zij sprong voor iets van links of rechts. En daar raak je ook weer aan gewend.

[quote="ingeo"]
[quote="Katja"][quote="Desiree"]
[quote="Katja"][Ik heb er echt één gehad. Buitenrit eindigde altijd voor hem eerder dan voor mij omdat ik nou eenmaal minder snel kan lopen naar huis. Scheve mond
.
[/quote]
[/quote]

[/quote]

haha, da's een goeie! *LOL*
desiree, daar had je nou niet op gerekend hé Haha! ?!
en, katja, jij verdient hier toch wel de 'moed-prijs' hoor! OK dan!
[/quote]
grinnik, niet echt nee. Dus ook totaal geen geschikt buitenrijdpaard, ondanks Katja.

[quote="germie"]
Tja, of die echte recreatieruiters mindere ruiters zijn? Ze hebben een ander doel dan een dressuurruiter of een springruiter. En dat wordt vaak vergeten.
[/quote]

[quote="Karin"]
[En het ene doel is IMO niet per definitie minder dan het andere doel, wat sommigen (in de praktijk) echter wel lijken te denken.
[/quote]
PRECIES! Zo ken ik een hoop dressuurmiepen die niet open staan voor clinics of instructie van springruiters, terwijl ze er zoveel van zouden kunnen leren wat ze zouden kunnen gebruiken voor hen dressuur.

Ik durf wel te zeggen dat van alle soorten ruiters je onder de dressuurruiters wel de meeste hebt die eenzijdig bezig zijn met hun paard.
Anky van Grunsven voorop!

[quote="Karin schreef:
of erger nog: paardenetende woezelsD:

Die kende ik nog niet! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:57

Recreatierijders???? Buitenrijders wel en bak- of wedstrijdrijders niet? Is het op een enkele prof na niet allemaal recreatie?

En bovendien: Wat ook de reden om, zonder daarmee bewust bezig te zijn, met de domesticatie van het paard te beginnen; voedsel, trekdier, rijdier of wat danook, de toename van de mobiliteit die het paard gaf had enorme, fundamentele gevolgen voor de ontwikkeling van onze cultuur.
Hét belang van het paard was, niet eeuwen, maar duídenden jaren, het sneller van A naar B kunnen komen en dan met name met het paard als rijdier.
Daaruit volgt dat de essentie van het páárdrijden het sneller dan te voet van A naar B verplaatsen is.
Voor dit ruitervervoer moet het paard zich behoorlijk aanpassen en een aantal dingen doen die verder gaan dan zijn natuurlijke gedrag. Daarmee is de essentie van het paardríjden dat het paard voor zijn ruiter meer doet dan hij van nature zou doen.

Pas in de loop van de 20ste eeuw wordt het paard vervangen door gemechaniseerde vormen van aandrijving en verandert het paard van vervoermiddel in hobby-onderwerp. Let wel, hooguit pakweg de zeventig laatste jaren van een drieduízendjarige geschiedenis is het paard niet hoofdzakelijk vervoermiddel.
In de loop van die drieduizend jaar hebben ruiters allerlei spelletjes bedacht om hun vaardigheden en de capaciteiten van hun paarden onderling te testen. 'Moderne' sporten als bijvoorbeeld springen, dressuur, draven en rennen zijn directe afgeleiden.
In de loop van de 20ste eeuw zijn door de toenemende urbanisatie in verschillende gebieden de mogelijkheden om het paard als vervoermiddel of voor recreatieve doeleinden te gebruiken sterk afgenomen. De recreatie is uitgeweken naar omheinde of zelfs overdekte speciaalgelegenheden en als vervoermiddel is het paard zo goed als verdrongen.

De vraag over wat paardrijden nu eigenlijk ís, is daarmee evenwel niet moeilijker te beantwoorden geworden. Paardrijden is het te paard van A naar B verplaatsen.
Wedstrijdsport en recreatie in speciaalgelegenheden zijn respectievelijk tests en uitwijkoplossingen.
De essentie van paardrijden was en is dus vervoer, het buitenrijden. Sporten als endurance, en in extreme zin de militairie, kunnen gezien worden als een vaardigheids- en capaciteitstest van vervoer over lange(re) afstanden, dat buitenrijden.

Zonder de onbetwist enorm hoog ontwikkelde vaardigheden en capaciteiten die bij allerlei vormen van dressuur of topsporten met paarden worden getoond te willen devalueren, is de 'proof of the pudding' van het paardrijden het te paard een stuk(je) buitenrijden.
Élk paard is hier bij uitstek voor geschikt en het individuele paard dat er moeite mee heeft is onvoldoende of te eenzijdig opgevoed. Hetzelfde geldt voor de ruiter....

Ik realiseer me dat ik hierbij schijnbaar voorbij ga aan de mogelijkheden van de individuele ruiter en de persoonlijke voorkeuren. Het kan best zijn dat iemand in een grote stad alleen maar in een binnenbak kán rijden of de letterlijk hoogste lat als hoogste ambitie heeft. 'Schijnbaar', want het past helemaal binnen het geschetste plaatje.

Buíten is 'the proof of the pudding'.