ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:15

Wat een lastige beslissing die je moet nemen, TS....

Je hebt misschien een hoop lol van je paard gehad en je houdt hem al 4 jaar aan terwijl je niet meer kan rijden ed. Je houdt blijkbaar heel veel van hem.
In dan om deze reden hem weg moeten doen, of zelfs in laten slapen, lijkt me heel erg moeilijk.

Zelf heb ik en half jaar geleden mijn paard in laten slapen. Die was ziek, dus de beslissing was iets makkelijker. Ik had hem best ergens in een wei kunnen laten staan, maar om verschillende redenen heb ik dat niet gedaan.

Ik heb namelijk het idee dat mijn paard daar helemaal niet blij van geworden was. daarbij had ik hem regelmatig moeten opzoeken en daar was ik zelf ook niet blij van geworden (ik heb het paard 2 jaar gehad, maar eigenlijk had ie altijd wat. Het was mijn droom die een nachtmerrie geworden was. ik had het niet leuk gevonden om wekelijks naar dat beeld te kijken, hoe gemeen ook van mezelf...)

en nog iets, wij mensen kunnen redeneren, een paard niet. Hij wordt echt niet anders wakker op de dag dat hij ingeslapen wordt. Hij weet echt niet wat er komen gaat. okee, hij merkt misschien iets aan jou, maar hij zal er niet heel anders om gaan doen.
Soms moet je het beste voor je paard kiezen, en ook voor jezelf. en nog iets, weet jij zeker dat hij geen pijn heeft aan zijn benen? Hij heeft daar iets (misschien heb je het in je verhaal al gezet, maar ik weet ff niet wat ie heeft, doet er ook niet toe), dus hij zal daar echt wel eens last van hebben.
Paarden laten dat niet merken, aangezien zij kuddedieren zijn. Zo leuk is het niet, te leven met een lichaam dat niet helemaal kan wat het zou moeten. soms is het nou eenmaal humaner om je paard te laten gaan...

Ik probeer je niet over te halen, maar gewoon even een andere kijk op inslapen. het lijkt voor mensen echt heel gemeen en het gevoel dat je kan beslissen over jouw lieve dier, is een rotgedachte. althans, dat vond ik. Voor een paard is het volgens mij echt een heel ander verhaal....

succes met je beslissing!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:30

Waarom...wil je een paard dat verwekende botten enz heeft, al jaren mooi op rust staat..nog uit handen geven? Ik snap dat niet, al die stichtingen, enorm nobel maar in feite zadel je een ander met jouw probleem op. En je paard moet verkassen, wennen, misschien in omstandigheden die het dier niet meer aankan (kan hij zich nog redden in een nieuwe kudde? wegrennen, afslaan enz?).
Laat het dier gaan, hoe maakt niet uit, maar gewoon...liefde, loslaten.

Jes

Re: ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:02

Indien je het niet meer kunt betalen zou ik toch kiezen voor het in laten slapen (via DA of slacht, dat is een ieder zijn eigen keus).
Een paard dat kreupel loopt heeft pijn, anders kreupelt hij niet... Ik heb voor mijn paarden besloten dat indien ze iets krijgen waardoor ze zonder pijnstillers niet pijnloos op de wei kunnen staan (en dan bedoel ik niet als ze net kreupel zijn, of dingen die over kunnen gaan) ik ze laat gaan. Nou heb ik het geluk dat een paar HA weiland huren hier niet al te duur is en ik die mogelijkheid dus ook heb. Maar een paard met pijn laat ik gaan.

TS, heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt. Vraag ook aan het pension waar hij staat hoe je paard is als jij er niet bent, is hij down, of komt hij met de groep mee? etc etc.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:08

Er zijn absoluut nog wel mensen die een weidemaatje zoeken!

Ik heb mijn eigen paard aan huis, maar die staat 's nachts binnen. Daarnaast staat de fjord van mijn zus ook bij ons. De Fjord kan niet alleen staan, en via via staat hier nu een Friese merrie die haar heup uit de kom heeft. Ze heeft geen pijn, maar ze kan niet bereden worden o.i.d.

Je zou een advertentie op marktplaats kunnen zetten, maar ik zelf zou er voor kiezen om hem in te laten slapen. Je hebt hem al zo'n tijd verzorgd, als ze echt pijn krijgt, is het voor haar ook eerlijker om in vrede ingeslapen te worden..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:16

Het is erg hard maar ik zou dit paard los laten en in laten slapen, slachten oid.

Helaas is de wereld niet zo mooi daarbuiten en zijn er te veel louche figuren die je paard maar al te graag willen hebben als weide maatje om vervolgens voor veel geld door te verkopen als rij paard.
Nee, daar zou ik voor passen. Kan je een goede kennis blij maken is het een ander verhaal maar een doodvreemde een paard "meegeven" zou ik nooit doen.
Contracten zijn helaas in veel gevallen ook onzin gebleken en paarden werden alsnog verkocht.

Wil je echt goed voor je paard zorgen en alles voor hem over hebben dan weet je ook wanneer het tijd is om afscheid te nemen.
Het klinkt cru en bot maar er zijn al teveel zielige paardjes die graag een huisje willen terwijl de eigenaar eigenlijk iemand anders met zijn verdriet opzadeld op het moment dat die paarden ergens anders naar toe gaan.

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:54

Wat is het fijnst voor je paard? Kijk vanuit het paard zijn positie, niet uit die van jou. Het paard moet eronder lijden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:16

Je dier in het zogenaamde marktplaatscircuit is echt vreselijk. Steeds weer opduiken, en jij hebt er niets meer over te zeggen. :n

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:31

hey TS wat een moeilijke keus zeg mijn recpect dat je dit al zo lang volhoud ik zal het zelfde doen daar niet van maar als mijn paard dit zal mankeren, dan wist ik wel mijn keus zal ze niet weggeven of verkopen maar bij mij was het afscheid nemen hoe moeilijk het ook is, maar zal het mij zelf nooit vergeven als ik de keus zal maken om hem wegtegeven en vervolgens op MP te vinden onder mum van te koop leuk rijpaard.

ik zelf weet hoe het is om van weinig te leven en dingen laten voor de dieren ik heb dit er voor over maar je moet er niet zelf onder gaan lijden je gezondheid gaat voor je werkt al 40 uur dit is in mijn ogen wel een max en meer zal ik zelf ook niet gaan werken.

ik wens je veel sterkte met je keus en jou keus en gevoel is gewoon het beste dan menige mening die hier gemeld word ik zal je er nooit voor veroordelen welke keus jij ook maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:51

Ik heb het topic destijds gevolgd. Hoe is het nu afgelopen?

Lijkt me echt afschuwelijk en vooral eng om zo iets mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 15:56

AmoorM schreef:

TS is sinds september 2015 niet online geweest, maar de tekst in haar profiel heb je ook gelezen? In 2013 reed ze weer met dit paard, twee jaar na dit topic van zes jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:06

Anoniem schreef:
AmoorM schreef:

TS is sinds september 2015 niet online geweest, maar de tekst in haar profiel heb je ook gelezen? In 2013 reed ze weer met dit paard, twee jaar na dit topic van zes jaar geleden.

Oh oeps! Helemaal niet aangedacht...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:01

Hier een slotje omdat dit wel een heel oud topic is :)