Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
trollenranch schreef:Toen ik nog op pension stond met 1 paard en 2 ponytjes was ik voor het paard 230,-, en voor de pony's 160,- samen kwijt. Dat was dus 390,- per maand plus een gehuurd stukje wei voor de winter a 50,-. Totaal Euro 440,- (in de randstad). Nu heb ik ze aan huis staan. 1 paard en 9 pony's. Kosten hooi p.maand 200,- 's winters. 1 zak grasbrok p.mnd. 18,- en vit.suppl. Bodembedekking in schuilstal strokorrels is ong. 50 p.mnd.
Investering ong. 6000 euro geweest voor aanleggen verharding, schuilstal en goede omheining voor 2 hectare.
Die investering hebben we er al uit in 3 jaar tijd. Mijn mest hergebruik ik weer.
Maar het is echt onbetaalbaar dat ik nu eigenlijk tussen mijn kudde leef, de blije en gelukkige paarden zie die altijd buiten hun gang kunnen gaan. Uitslapen kan ik gewoon, flinke hooinetten 's avonds ophangen en ze hebben mij niet nodig! Het vele werk wat er bij komt aan onderhoud, stront ruimen en ga zo maar door, is niet erg omdat het voor jezelf is. Ja, ik kan zeggen na 3 jaar de paarden bij huis, nooit meer anders. Als wij hier weg zouden moeten om een of andere reden zal ik de paarden nooit meer op een pensionstal zetten waar het 's winters vechten is om een plaatsje in de paddocks te bemachtigen, zodat ze toch nog 2 uurtjes buiten kunnen komen. Dan voor mij geen paarden meer.
loveeguess schreef:ik denk wel zeker dat aan huis voordeliger is als je ziet wat sommige mensen p.m betalen moeten
ElCid schreef:Amalarab schreef:Ik denk dat je de lange en korte termijn kosten moet splitsen. Ja je gaat duurder wonen voor je hobby maar je investeert daarmee in een 'oudedagsvoorziening'. Op korte termijn kan het zeker niet uit maar als je achteraf terug kijkt en je verkoopt over 40 (?) je perfect ingerichte paardenobject dan is het ws wèl geslaagd.
Inderdaad, het huis wat wij 4 jaar geleden hebben gekocht is alleen al door de bouw van de ( zeer luxe) paardenstal met 3 ruime boxen, hooizolder, wasplaats, etc. , rijbak en aanleg weilandjes ( + drastische verbouwing woonhuis) flink gestegen. Dus bij verkoop gaan we er dan ook vanuit dat we onze investering terugverdienen. Dus als iemand nog op zoek is naar een mooi paardenobject in de Achterhoek
catalyst1 schreef:Dus als ik het goed begrijp,draait het merendeel van de pensionstallen verlies????
Als hooi in de randstad zo duur is,bestel het dan ergens anders,zo groot is nederland niet.Ik betaal 2.00 voor een baal prachtig 1e kwaliteit hooi,kuilvoer kost mij € 15.00 voor een baal van 450 kg.Vlas koop ik voor 6 euro en brokken kosten gemiddeld ( ik voer brok en muesli) €12.00-15.00/zak.Dan kom ik in de winter op zo'n 85/paard,in de zomer de helft.Hoe kom je dan dus aan €200,0 voor brok/hooi en vlas?
Zilvermoon schreef:Pashon schreef:Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
Hooi eten ze voor €200,- per maand
stro is €70,- per maand
Dit alles is voor slechts 2 paarden.
Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.
Vraagje:
eten jou paarden 4 grote balen hooi in de maand op? Als je een dure grote baal hebt is 50 euro. En jij voert voor 200 euro? Ik doe 3 tot 4 weken over 1 grote baal met een drachtige merrie en een jaarling...
Pashon schreef:Menig mens droomt er van de paarden aan huis te hebben.
Ik heb het geluk dat ik dat altijd gehad heb, met dank aan mijn ouders heb tot ik het huis uit ging ook nooit wat hoeven te betalen enkel de luxe dingen die ik wou dus nog een extra hoofdstel of wat dan ook.
brok, hooi, stro en b.v. als mijn zadel niet meer paste kreeg ik zonder pardon van mijn ouders.
Toen ik uit huis ben gegaan en het huisje, mannetje, kinderen en nog meer werd hebben mijn ouders gezegt dat ik zelf de paarden moest gaan betalen dus puur het brok, hooi, stro en het tuigage.
Nu hebben wij vorig jaar onze woning in de bouw verkocht en hebben nu een nieuw huis aangekocht (die we overigens pas in april kunnen betreden) waar de paarden ook kunnen staan, dus een ruime schuur genoeg land noem maar op.
Nu heb ik momenteel 2 paarden en die kosten me klauwen vol geld, zoveel dat ik in principe goedkoper zou zijn om ze in pension te zetten enkel wat voer betreft al maar nu heb ik dit ook voor 90% zelf in de hand natuurlijk.
Maar nu wat ik bedoel is het wel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?
Je moet een huis hebben waar je de mogelijkheid hebt om paarden te kunnen houden, je moet stallen bouwen als deze nog niet aanwezig zijn bij de aangekochte woning je moet een weiland hebben met goede omheining of een bak/ paddock of allemaal het is maar net hoeveel grond en geld je hebt. Dan woon je daar alles klaar, je bent gewend aan de vrij lage gas/water/licht rekening en dan huppa schiet omhoog want de paarden drinken erg veel, de paarden moeten wel eens gewassen worden, de paarden willen graag een lamp in de stal hebben nouja dat wil je eigenlijk zelf want in de winter wil je s'avonds ook wel eens je paard zien om te poetsen of wat dan ook. de prijzen van het voer schieten ook gigantisch de lucht in, een zak brok is al gemiddeld met een euro omhoog gegaan en dat is slechts het begin het stro is verdubbeld en het hooi idem dito jaja allemaal dingen die wel betaald moeten worden en noodzakelijk zijn voor het paard. Dan heb je je paard aan huis, je moet een trailer hebben want op die fijne pension stal waar ze altijd stonden kon je vrijwel altijd de trailer van pietje lenen maar pietje heeft het liever niet meer of je moet continu op en neer rijden voor de trailer leuk met de huidige benzine prijzen. en zo kan ik nog wel heel wat puntjes noemen die de kosten omhoog doen schieten.
Maar allemaal leuk, het huis wat je gekocht hebt is vele malen duurder dan de woning in de bouw die je had of huurde de gemeentebelasting schiet ook heel hard omhoog, ja het is maar jaarlijks maar reken uit je winst.
in de winter wil je ook graag rijden want je bent een gedreven wedstrijd ruiter, tja dan ontkom je er niet aan om zo nu en dan eens af te reizen naar de manege.
Dus ik vraag me wel eens af is het wel zoveel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?
Ik persoonlijk kan ze voor het geld dat ze maandelijks opeten al goedkoper in pension zetten en dan heb ik het nog niet over het duurdere huis, het water, het licht en ga zo maar door.
Daarintegen ik wil niet anders, simpelweg omdat ik ook niet anders gewend ben en ik alles zelf wil doen met de paarden zelf de stallen zelf bepalen welk merk voer en wat ik ze allemaal voer, maar dat heeft iedereen uiteraard zelf in de hand.
Dus ik vraag me af, mensen die het graag willen en dromen van de paarden aan huis hebben die over een aantal punten wel heel goed nagedacht? want misschien is het dan in eens niet meer haalbaar om de paarden aan huis te hebben.
Dan heb ik hier enkel nog maar de financiele kant genoemd en om maar te stoppen met de tijd die het met zich mee brengt om de paarden aan huis te houden, altijd op tijd moeten zijn om de paarden binnen te zetten en te voeren, nooit meer uitslapen na die wilde nacht stappen want de paarden moeten wel tijdig gevoerd worden en willen graag hun benen strekken in het land/ paddock of wat dan ook.
Verder hoor ik heel vaak, ja maar jij hebt de paarden aan huis dus niet klagen zo duur is dat niet in verhouding tot wat ik moet betalen aan mijn super de luxe pensionstal. tja tijd om wakker te worden denk ik dan, maar hoe denken jullie hier nou over?
improver schreef:Beste,
Hoe je het ook bekijkt,
Het kost veel geld en eveneens veel tijd om een paard aan huis te houden / hebben.
Wat zeg ik; het slokt al je geld en vrije tijd op en voor je het zelf in de gaten hebt leef je alleen nog maar voor je liefhebberij / hobby.
Dat zie je pas in als andere mensen je daar op attenderen. En dan nog denk je dat ze het verkeerd zien.Ik schrijf dit hier uit eigen ervaring. helaas maar het is zo.
Ook mijn relatie ging hieraan bijna ten onder.
Pas toen gingen mijn ogen open en zag in dat het zo toch eigenlijk niet meer kon.
Het was kiezen of delen geworden. Niet moelijk, toch voor de relatie met mijn partner gekozen.
Met pijn in mijn hart afstand gedaan van mijn eigen paard. En als ik nu wil rijden huur ik er gewoon een.
Dit doe ik nu al bijna een jaar en het bevalt mij uitstekend.
Echt, mijn relatie is weer helemaal top en hoe raar het ook klinkt, ik heb nu tijd en inderdaad geld over om eens andere leuke
dingen te doen.
Je moet een eigen paard houden als je het ook ECHT KUNT HOUDEN !!! In alle opzichten dus.
Groetjes van een paardenvriend.
Bob.
ritahaarman schreef:Ik sta er een beetje van te kijken hoeveel hooi sommigen geven en wat soomigen aan kosten kwijt zijn. ik heb 2 paarden, 2 D'tjes, een C en een B-pony en 2 shetjes en die eten samen een 2 grote balen per maand a 30 euro.Ik gebruik 2 grote balen stro, ze staan snachts binnen ( is 2x 30 euro) en gebruik voor zo'n 100 euro aan biks en 50 aan muesli. Ik voer 4 a 5 keer per dag en ze zien er allemaal gezond uit. Dus max. zo'n 250 euro per maand.Daar kan ik er net 1 van op een pension zetten. mest wordt 2x per jaar bij buurman uitgestrooid over het land en al het voer wordt aan huis gebracht.
Pashon schreef:Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
Hooi eten ze voor €200,- per maand
stro is €70,- per maand
Dit alles is voor slechts 2 paarden.
Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.