is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:41

Toen ik nog op pension stond met 1 paard en 2 ponytjes was ik voor het paard 230,-, en voor de pony's 160,- samen kwijt. Dat was dus 390,- per maand plus een gehuurd stukje wei voor de winter a 50,-. Totaal Euro 440,- (in de randstad). Nu heb ik ze aan huis staan. 1 paard en 9 pony's. Kosten hooi p.maand 200,- 's winters. 1 zak grasbrok p.mnd. 18,- en vit.suppl. Bodembedekking in schuilstal strokorrels is ong. 50 p.mnd.
Investering ong. 6000 euro geweest voor aanleggen verharding, schuilstal en goede omheining voor 2 hectare.
Die investering hebben we er al uit in 3 jaar tijd. Mijn mest hergebruik ik weer.
Maar het is echt onbetaalbaar dat ik nu eigenlijk tussen mijn kudde leef, de blije en gelukkige paarden zie die altijd buiten hun gang kunnen gaan. Uitslapen kan ik gewoon, flinke hooinetten 's avonds ophangen en ze hebben mij niet nodig! Het vele werk wat er bij komt aan onderhoud, stront ruimen en ga zo maar door, is niet erg omdat het voor jezelf is. Ja, ik kan zeggen na 3 jaar de paarden bij huis, nooit meer anders. Als wij hier weg zouden moeten om een of andere reden zal ik de paarden nooit meer op een pensionstal zetten waar het 's winters vechten is om een plaatsje in de paddocks te bemachtigen, zodat ze toch nog 2 uurtjes buiten kunnen komen. Dan voor mij geen paarden meer.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:46

trollenranch schreef:
Toen ik nog op pension stond met 1 paard en 2 ponytjes was ik voor het paard 230,-, en voor de pony's 160,- samen kwijt. Dat was dus 390,- per maand plus een gehuurd stukje wei voor de winter a 50,-. Totaal Euro 440,- (in de randstad). Nu heb ik ze aan huis staan. 1 paard en 9 pony's. Kosten hooi p.maand 200,- 's winters. 1 zak grasbrok p.mnd. 18,- en vit.suppl. Bodembedekking in schuilstal strokorrels is ong. 50 p.mnd.
Investering ong. 6000 euro geweest voor aanleggen verharding, schuilstal en goede omheining voor 2 hectare.
Die investering hebben we er al uit in 3 jaar tijd. Mijn mest hergebruik ik weer.
Maar het is echt onbetaalbaar dat ik nu eigenlijk tussen mijn kudde leef, de blije en gelukkige paarden zie die altijd buiten hun gang kunnen gaan. Uitslapen kan ik gewoon, flinke hooinetten 's avonds ophangen en ze hebben mij niet nodig! Het vele werk wat er bij komt aan onderhoud, stront ruimen en ga zo maar door, is niet erg omdat het voor jezelf is. Ja, ik kan zeggen na 3 jaar de paarden bij huis, nooit meer anders. Als wij hier weg zouden moeten om een of andere reden zal ik de paarden nooit meer op een pensionstal zetten waar het 's winters vechten is om een plaatsje in de paddocks te bemachtigen, zodat ze toch nog 2 uurtjes buiten kunnen komen. Dan voor mij geen paarden meer.

mag ik vragen hoe jij je mest hergebruikt???

annastasia

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:47

Waarschijnlijk op eigen land?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:50

ik vroeg hoe en niet waar :) met een mestverspreider ofzo? en hoe lang laat je het liggen op een bult voor je het verspreid.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:00

Wij doen het zelf altijd rond deze tijd het land op.
Met een mestverspreider (breedstrooier).

Nu kan het gras goed de voedingsstoffen uit de mest halen om te groeien.
Daarnaast regent het in deze tijd ook vrij veel wat beter is voor de vertering van de mest.
Tussentijds nog ca 2x slepen om de laatste resten ook goed verteerd te krijgen en je grasmat te optimaliseren.

Het mooiste is natuurlijk dat je een ''oude'' bult hebt, dit verteerd nl beter/sneller.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:01

Huis gekocht met oude schuren en 1.5 ha land.

Stallen in de schuur gemaakt voor 300 euro ( 1 stal van 5x5. 1 stal van 2.5 x 5)
kwestie van verder kijken dan de standaard. Word mijn paar gelukkig van een dure stal met schuifdeur en traliesdie al snel 1000 euro kost? Nee.. Als het maar functioneel is. Dus ik heb ergens goedkoop steenschotten kunnen kopen ( gebruikte maar nog 100 procent goed) en balken van een sloopbedrijf hier in de buurt. Ook gebruikt maar helemaal niks mis mee. Zo heb ik goedkoop mn stal kunnen maken.

Hooi van eigen land. Geperst met eigen pers en trekker ( vriend heeft loonbedrijf / akkerbouw) stro komt van mn schoonvaders land dus kost me ook niet veel.. Water uit een bron. ( grondwater dus. Is hier zo schoon dat je het kan drinken)

voor mij is het dus zeker goedkoper om ze aan huis te hebben. En ik kan alles zelf bepalen mbt voeren en buiten lopen. En het idee dat ze dichtbij zijn.. Heerlijk!

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:10

ik raak elke keer mijn antwoorden kwijt of ze staan er 2x op! Nog een keer proberen: ik heb 2 mesthopen, 1 waar dagelijks opgegegooid wordt en 1 die ruim een half jaar ligt en composteerd met behulp van regenwormen die je gratis komen helpen! Door de hoge temperatuur in de mesthoop(ik dek hem met stro af) sterven de wormeneitjes af. De gecomposteeerde hoop laat ik in het voorjaar uitrijden door de loonwerker met een mestverspreider. Kosten 50 Euro. Dan laat ik de 2e hoop met rust tot het volgende voorjaar en zo verder. Gevolg: na 3 jaar een veel betere bodemstructuur en geen zure grond meer. (ik heb voor en na gebruik bodemonderzoek laten doen.)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:17

Geld is voor mij nooit een motivatie geweest om een huis te kopen waar de paarden bij huis staan.
Het is "the way of life" waar ik voor ga.
En in dat plaatje passen mijn paarden en mijn ander vee dat ik bij huis heb.
Maar ik betaal dus ook voor woongenot, vrijheid, natuur, moestuin, kruidentuin, uitzicht op weilanden (achter) en bos (voor), fantastische uitrijmogelijkheden etc. etc.
Het is het totaalplaatje waar ik voor ga.
En ik zou niet graag terug willen naar een woonwijk...

Ik ben als kind zo opgegegroeid (agrarisch) en het is voor mij eigenlijk de enige optie waar ik echt gelukkig van word.
En als ik de positie heb waarin ik dit gemakkelijk kan betalen...dan is geld dus geen issue...
Ik heb het ook nooit uitgerekend...ik hoef dat ook niet te weten.
Daarnaast is het huis ook een stuk pensioenvoorziening.

En het werk dat je hebt? Dat is geen werk...dat is hobby en is heerlijk.
En wat ik ook ergens lees, dat je dan zo druk bent dat je geen tijd meer hebt voor rijden...ook voor mij niet van toepassing.
Erf en stal zijn dusdanig praktisch ingericht dat het werk daar snel en efficiënt gedaan kan worden.
Ik heb een baan van 24 uur, een eigen bedrijf waar ik ook nog zo'n 20 uur per week voor werk (wel zelf tijd indelen) en ik studeer psychologie in deeltijd en studeer bijna af...en toch rijd ik vrijwel dagelijks paard en doe ik ook nog wat leuks met mijn honden.

Je kunt namelijk druk zijn, of je druk maken... Ik kies voor het eerste....en dan is het een kwestie van strak plannen, keuzes maken en dan gaat het prima. En heb ik toch een relaxed leven...juist door mijn way of life.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:25

loveeguess schreef:
ik denk wel zeker dat aan huis voordeliger is als je ziet wat sommige mensen p.m betalen moeten

Niet als je je extra hoge hypotheek en onderhoudskosten en alle investeringen voor aanleg/bouwkosten mee rekent en je maar 2 paarden hebt staan...

Wij hadden een hypotheek van zo'n €500,- per maand, toen een hypotheek van zo'n €1500,- per maand (bruto, en dat was voor dat we ons kleine huisje gingen uitbouwen, wat we nu aan hypotheek hebben ga ik hier niet noemen :P)
dan nog tienduizenden euro's die je investeert om het erf in te richten voor de paarden: paddock, bak, bestrating, mestbak, en nu een nieuwe stal voor meerdere paarden.

Dat kan ook met dure pensionstalling van €300,- per maand (en dan heb je meestal wel een stal met binnenbak) echt wel uit als je maar 2 of 3 eigen paarden hebt... Want je hebt maandelijks ook nog gewoon je voer en strooisel en het loonbedrijf wordt ook steeds duurder met wikkelen en persen en eventueel maaien en schudden van je eigen ruwvoer.

Mijn kosten per paard in de winter zitten qua ruwvoer, strooisel en evt, een heel klein beetje krachtvoer op zo'n €60,- per maand.
Moet ik regelmatig strooizout kopen om de bestrating voor de paarden begaanbaar te houden zoals afgelopen winter met veel sneeuw en ijzelvorming, dan komt dat er bovenop (met 9,50 voor 25kg gaat dat heel snel) En dan heb je nog de rest.

Het kan alleen goedkoper als je al zo woont dat het kan zonder extra investeringen, of iets wat kant en klaar is goedkoop kunt kopen. Of als je bijvoorbeeld verhuist van je vrijstaande huis in de randstad zonder ruimte voor paarden, naar een vrijstaand huis in de uithoeken van Nederland met ruimte voor paarden. Maar dan moeten de banen natuurlijk wel meeverhuizen! Want in het uiterste Noorden/Zuiden of Zeeland is er minder werk dan in de Randstad...

Misschien als je je paarden sober kunt houden op zandgrond (bijna) het hele jaar buiten met alleen een beetje bijvoeren en je rijdt voornamelijk buitenritjes dus een goede bak is niet noodzakelijk, dat het dan wel uit kan als je meerdere paarden hebt. Maar waarschijnlijk kun je dan nog steeds beter een stukje land huren...

Goedkoper uit zijn is in mijn ogen dus onjuist, om paarden aan huis te houden spelen vaak andere motivaties mee...
Makkelijker te combineren met een gezin
Je paard vaker zien
Zelf bepalen hoe je paard er bij staat en verzorgd wordt, wat hij te eten krijgt en wat voor strooisel etc.
Meer zeggenschap willen hebben over je paard
Lekker rustig/priv'e/geen geroddel

Lekker buiten wonen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:49

ElCid schreef:
Amalarab schreef:
Ik denk dat je de lange en korte termijn kosten moet splitsen. Ja je gaat duurder wonen voor je hobby maar je investeert daarmee in een 'oudedagsvoorziening'. Op korte termijn kan het zeker niet uit maar als je achteraf terug kijkt en je verkoopt over 40 (?) je perfect ingerichte paardenobject dan is het ws wèl geslaagd.

Inderdaad, het huis wat wij 4 jaar geleden hebben gekocht is alleen al door de bouw van de ( zeer luxe) paardenstal met 3 ruime boxen, hooizolder, wasplaats, etc. , rijbak en aanleg weilandjes ( + drastische verbouwing woonhuis) flink gestegen. Dus bij verkoop gaan we er dan ook vanuit dat we onze investering terugverdienen. Dus als iemand nog op zoek is naar een mooi paardenobject in de Achterhoek :D

Dat kan wel eens tegenvallen. En gaat in lang niet alle gevallen op
Wij hebben ons huis 4,5 jaar geleden gekocht, 2,5 jaar geleden laten verbouwen en toen ook laten hertaxeren, maar inclusief nieuwe garage en paardenstal (die nog gebouwd moeten worden en waarvoor eigen geld en/of extra financiering moet worden opgenomen) zit onze hypotheek al ruim boven de taxatiewaarde.
Dat duurt echt wel een flink aantal jaren voordat dat verlies gecompenseerd kan worden en er overwaarde ontstaat en dan moet niet de huizenmarkt instorten omdat de overheid de hypotheekrente aftrek afschaft...
huizen in het hogere segment staan steeds langer te koop omdat het voor mensen steeds moeilijker te financieren is en het slechte economische tijden zijn voor velen.

Mensen die in de gulden-tijd gekocht hebben zitten vaak nog wel goed. Die hebben inderdaad een mooie overwaarde als ze daarna niet al te veel geïnvesteerd hebben...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:16

catalyst1 schreef:
Dus als ik het goed begrijp,draait het merendeel van de pensionstallen verlies????
Als hooi in de randstad zo duur is,bestel het dan ergens anders,zo groot is nederland niet.Ik betaal 2.00 voor een baal prachtig 1e kwaliteit hooi,kuilvoer kost mij € 15.00 voor een baal van 450 kg.Vlas koop ik voor 6 euro en brokken kosten gemiddeld ( ik voer brok en muesli) €12.00-15.00/zak.Dan kom ik in de winter op zo'n 85/paard,in de zomer de helft.Hoe kom je dan dus aan €200,0 voor brok/hooi en vlas?

Sorry, maar ik laat hooi maken van mijn eigen land en betaal voor een loonwerker die alleen perst en wikkelt, (de boer doet de rest in ruil voor gebruikersverklaring voor de mest) al minimaal €12,- per baal exclusief BTW en dat was bij de laatste loonwerker van het najaar gewon 19%! De andere loonwerker is duurder per baal, maar rekende maar 6% BTW. Maar de KOSTprijs komt dan toch al snel op €15,- exclusief kosten maaien en schudden en op de plaats laten zetten...

De goedkoopste gewikkelde balen die je kunt krijgen hier zijn €20,- zelf ophalen,van een natuurbeheerorganisatie die het niet voor de winst hoeft te doen. Verder betaal je over het algemeen in normale jaren €25,- tot €30,- per baal.

€2,- hooi, in deze tijden? Dat adresje mag je in ere bewaren want de normale prijs op dit moment ligt toch ruim boven de €3,- per pakje. Als je kijkt naar het topic over de huidige hooiprijzen, dan schrik je je rot. Ben blij dat ik het nog net op tijd bestelt heb.

Je kunt uitzonderingen niet als regel hanteren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 13:22

Zilvermoon schreef:
Pashon schreef:
Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
Hooi eten ze voor €200,- per maand
stro is €70,- per maand

Dit alles is voor slechts 2 paarden.
Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.

Vraagje:

eten jou paarden 4 grote balen hooi in de maand op? Als je een dure grote baal hebt is 50 euro. En jij voert voor 200 euro? Ik doe 3 tot 4 weken over 1 grote baal met een drachtige merrie en een jaarling...

Mijn paarden eten 5 grote balen hooi op in de maand, nouja 4 voordroog en 1 kuil ik betaal €40,- per baal

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:25

Mijn god, wat ''vreten'' die beesten van jou dan veel zeg!
Ik doe met 2 twenters 1 maand van 1 baal kuil.
Onbeperkt worden ze gevoerd.

En ze krijgen meer als een gemiddeld paard in pension.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 13:31

hier word ook onbeperkt gevoerd. s'ochtends om 6 uur krijgen ze een goed gevulde kruiwagen hooi, 7 uur brok/ meusli tegen half 8/ 8uur gaan ze de wei op waar ze ook nog 2 a 3 grote kruiwagens krijgen. ergens op de dag doe ik de stallen en dan krijgen ze een halve kruiwagen kuil in stal maar ze gaan pas tegen het schemer op stal dus dat is bij deze dagen tegen half 7 dan krijgen ze ook brok/ meusli gelijk bij binnenkomst in stal. tegen 11 uur s'avonds voer ik af en krijgen ze 1 grote kruiwagen hooi, een grote (20liter) emmer lucerne en slobber. Ze eten niet abnormaal veel en zijn ook niet abnormaal vet ofzo, wel staat er 1 wegens medische redenen op dieet dus die krijgt momenteel wat minder brok maar nog net zoveel hooi/ kuil

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:08

Ik ben denk ik al bijna duurder uit dan op pension, uitgaande van iets met alleen een buitenbak erbij :\

Ik heb 3 volwassen paarden, 2 veulens en regelmatig 1 of 2 gastpaarden staan maar die reken ik even niet mee.
Dat is maandelijks 130 Euro aan krachtvoer, 380 Euro aan kuil en stro. De basis is dus al dik 100 Euro per paard.
Elke dag krijgen ze 3 x 20 liter water (geen idee wat het kost).
Maandelijks 2 zakken mais, 4 zakken lucerne en 2 zakken slobber. Regelmatig een zak peeën.
De electriciteitskosten van licht en boiler (geen idee).
De mestophaal, die we nu niet laten doen ivm geen geld voor, zou 350 Euro in de maand kosten. (stelletje idioten)
De bak slepen, laat ik nu niet doen, maar kost ook 50 Euro per keer.

Qua investeringen 10.000 Euro voor de bak, nog zonder omheining, wel met drainage.
Stallen, spuitplaats, solarium, drinkbakken ... ongeveer 8000 Euro aan kwijt geweest.
Het hele terrein is 2 meter hoog omheind, extra poorten ertussen.
Verder wat decoratieve elementen (oa heg, tegen opstuivend zand en inkijk)

Taken die nog liggen:
verharden van het buitenterrein voor de stallen, we hebben stoeptegels liggen en krijgen er binnenkort ook bij dus als het droog is vlakken, stabilisatiezand en tegelen.
omheining van de bak
verlichting voor de bak
sproeiinstallatie
hindernismateriaal aanschaffen
waaklamp voor het erf
de inmiddels kapot gesprongen waterleiding weer repareren
bij de buitenstallen wil ik verharde uitloopjes.

verder moet het stalgebouw gevoegd en gewit. er moet een dakgoot en regenpijp bij de buitenstallen. De overkapping achter de stal moet vervangen en daar moet de grond terug verhard. Een nieuwe stalpoort en een nieuwe staldeur.

Er moet wei bij gehuurd want we hebben nauwelijks grond.

En ooit investeer ik in een trainingsmolen :+

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:07

Het is met paarden zo dat je het zo gek kunt maken als jezelf wilt!
Ik heb een grote kwpn-er en een knap shetje, en die grote eet heel veel!!
Maar aan huis is gewoon geweldig, meer contact met je paard en je kan zelf beslissen wat hij eet, wanneer en hoeveel.
Ze hebben een uitloopstal met een kleine buitenbak, ideaal, want ik zit er nooit mee dat je bent werken en dat ze op stal staan, of dat het gaat regenen als je niet thuis bent,etc.etc.
En ze staan heel veel buiten ook s'nachts, heerlijk toch voor die beestjes!!
Ze gaan een paar uur op de wei iedere dag en verder krijgen ze hooi en kuil en brok en meusli, wortelen etc.
Maar meerdere porties per dag voeren werkt wel beter, en kijk je paard aan dan zie je hoeveel hij nodig heeft alles wat je teveel voert komt er als mest weer uit en heeft ie nodig, met minder en meerdere portie's hoef je minder te voeren.
Dus scheelt weer in de kosten, ze krijgen bij mij 3 plakken hooi en 2 grote emmers kuilgras,en een beetje gras van de wei.
En zien er top uit!!!!

improver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:47

Beste,

Hoe je het ook bekijkt,

Het kost veel geld en eveneens veel tijd om een paard aan huis te houden / hebben.
Wat zeg ik; het slokt al je geld en vrije tijd op en voor je het zelf in de gaten hebt leef je alleen nog maar voor je liefhebberij / hobby.
Dat zie je pas in als andere mensen je daar op attenderen. En dan nog denk je dat ze het verkeerd zien.
Ik schrijf dit hier uit eigen ervaring. helaas maar het is zo.
Ook mijn relatie ging hieraan bijna ten onder.
Pas toen gingen mijn ogen open en zag in dat het zo toch eigenlijk niet meer kon.
Het was kiezen of delen geworden. Niet moelijk, toch voor de relatie met mijn partner gekozen.
Met pijn in mijn hart afstand gedaan van mijn eigen paard. En als ik nu wil rijden huur ik er gewoon een.
Dit doe ik nu al bijna een jaar en het bevalt mij uitstekend.
Echt, mijn relatie is weer helemaal top en hoe raar het ook klinkt, ik heb nu tijd en inderdaad geld over om eens andere leuke
dingen te doen.
Je moet een eigen paard houden als je het ook ECHT KUNT HOUDEN !!! In alle opzichten dus.

Groetjes van een paardenvriend.
Bob.
Pashon schreef:
Menig mens droomt er van de paarden aan huis te hebben.

Ik heb het geluk dat ik dat altijd gehad heb, met dank aan mijn ouders heb tot ik het huis uit ging ook nooit wat hoeven te betalen enkel de luxe dingen die ik wou dus nog een extra hoofdstel of wat dan ook.
brok, hooi, stro en b.v. als mijn zadel niet meer paste kreeg ik zonder pardon van mijn ouders.
Toen ik uit huis ben gegaan en het huisje, mannetje, kinderen en nog meer werd hebben mijn ouders gezegt dat ik zelf de paarden moest gaan betalen dus puur het brok, hooi, stro en het tuigage.

Nu hebben wij vorig jaar onze woning in de bouw verkocht en hebben nu een nieuw huis aangekocht (die we overigens pas in april kunnen betreden) waar de paarden ook kunnen staan, dus een ruime schuur genoeg land noem maar op.

Nu heb ik momenteel 2 paarden en die kosten me klauwen vol geld, zoveel dat ik in principe goedkoper zou zijn om ze in pension te zetten enkel wat voer betreft al maar nu heb ik dit ook voor 90% zelf in de hand natuurlijk.

Maar nu wat ik bedoel is het wel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?

Je moet een huis hebben waar je de mogelijkheid hebt om paarden te kunnen houden, je moet stallen bouwen als deze nog niet aanwezig zijn bij de aangekochte woning je moet een weiland hebben met goede omheining of een bak/ paddock of allemaal het is maar net hoeveel grond en geld je hebt. Dan woon je daar alles klaar, je bent gewend aan de vrij lage gas/water/licht rekening en dan huppa schiet omhoog want de paarden drinken erg veel, de paarden moeten wel eens gewassen worden, de paarden willen graag een lamp in de stal hebben nouja dat wil je eigenlijk zelf want in de winter wil je s'avonds ook wel eens je paard zien om te poetsen of wat dan ook. de prijzen van het voer schieten ook gigantisch de lucht in, een zak brok is al gemiddeld met een euro omhoog gegaan en dat is slechts het begin het stro is verdubbeld en het hooi idem dito jaja allemaal dingen die wel betaald moeten worden en noodzakelijk zijn voor het paard. Dan heb je je paard aan huis, je moet een trailer hebben want op die fijne pension stal waar ze altijd stonden kon je vrijwel altijd de trailer van pietje lenen maar pietje heeft het liever niet meer of je moet continu op en neer rijden voor de trailer leuk met de huidige benzine prijzen. en zo kan ik nog wel heel wat puntjes noemen die de kosten omhoog doen schieten.
Maar allemaal leuk, het huis wat je gekocht hebt is vele malen duurder dan de woning in de bouw die je had of huurde de gemeentebelasting schiet ook heel hard omhoog, ja het is maar jaarlijks maar reken uit je winst.
in de winter wil je ook graag rijden want je bent een gedreven wedstrijd ruiter, tja dan ontkom je er niet aan om zo nu en dan eens af te reizen naar de manege.

Dus ik vraag me wel eens af is het wel zoveel goedkoper om de paarden aan huis te hebben?

Ik persoonlijk kan ze voor het geld dat ze maandelijks opeten al goedkoper in pension zetten en dan heb ik het nog niet over het duurdere huis, het water, het licht en ga zo maar door.

Daarintegen ik wil niet anders, simpelweg omdat ik ook niet anders gewend ben en ik alles zelf wil doen met de paarden zelf de stallen zelf bepalen welk merk voer en wat ik ze allemaal voer, maar dat heeft iedereen uiteraard zelf in de hand.

Dus ik vraag me af, mensen die het graag willen en dromen van de paarden aan huis hebben die over een aantal punten wel heel goed nagedacht? want misschien is het dan in eens niet meer haalbaar om de paarden aan huis te hebben.
Dan heb ik hier enkel nog maar de financiele kant genoemd en om maar te stoppen met de tijd die het met zich mee brengt om de paarden aan huis te houden, altijd op tijd moeten zijn om de paarden binnen te zetten en te voeren, nooit meer uitslapen na die wilde nacht stappen want de paarden moeten wel tijdig gevoerd worden en willen graag hun benen strekken in het land/ paddock of wat dan ook.
Verder hoor ik heel vaak, ja maar jij hebt de paarden aan huis dus niet klagen zo duur is dat niet in verhouding tot wat ik moet betalen aan mijn super de luxe pensionstal. tja tijd om wakker te worden denk ik dan, maar hoe denken jullie hier nou over?

ritahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:24

Ik sta er een beetje van te kijken hoeveel hooi sommigen geven en wat soomigen aan kosten kwijt zijn. ik heb 2 paarden, 2 D'tjes, een C en een B-pony en 2 shetjes en die eten samen een 2 grote balen per maand a 30 euro.Ik gebruik 2 grote balen stro, ze staan snachts binnen ( is 2x 30 euro) en gebruik voor zo'n 100 euro aan biks en 50 aan muesli. Ik voer 4 a 5 keer per dag en ze zien er allemaal gezond uit. Dus max. zo'n 250 euro per maand.Daar kan ik er net 1 van op een pension zetten. mest wordt 2x per jaar bij buurman uitgestrooid over het land en al het voer wordt aan huis gebracht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:00

improver schreef:
Beste,

Hoe je het ook bekijkt,

Het kost veel geld en eveneens veel tijd om een paard aan huis te houden / hebben.
Wat zeg ik; het slokt al je geld en vrije tijd op en voor je het zelf in de gaten hebt leef je alleen nog maar voor je liefhebberij / hobby.
Dat zie je pas in als andere mensen je daar op attenderen. En dan nog denk je dat ze het verkeerd zien.
Ik schrijf dit hier uit eigen ervaring. helaas maar het is zo.
Ook mijn relatie ging hieraan bijna ten onder.
Pas toen gingen mijn ogen open en zag in dat het zo toch eigenlijk niet meer kon.
Het was kiezen of delen geworden. Niet moelijk, toch voor de relatie met mijn partner gekozen.
Met pijn in mijn hart afstand gedaan van mijn eigen paard. En als ik nu wil rijden huur ik er gewoon een.
Dit doe ik nu al bijna een jaar en het bevalt mij uitstekend.
Echt, mijn relatie is weer helemaal top en hoe raar het ook klinkt, ik heb nu tijd en inderdaad geld over om eens andere leuke
dingen te doen.
Je moet een eigen paard houden als je het ook ECHT KUNT HOUDEN !!! In alle opzichten dus.

Groetjes van een paardenvriend.
Bob.

Ik snap in dat stukje wat ik vet heb gemaakt je punt niet helemaal...
Je bent er zelf bij, je kiest er zelf voor.
Ik heb heus wel door dat mijn leven voor het grootste deel bestaat uit zorgen voor mijn dieren (ik heb meer dan alleen paarden).
Maar ik zou niet anders willen. Zonder dat word ik doodongelukkig (spreek uit ervaring).
En ik kan snappen dat als je een relatie hebt met iemand die er niet van houdt...dat dit lastig kan zijn.
Maar dit is onderdeel van mij...en als mijn relatie dat niet zou trekken, zou de persoon een belangrijk deel van mij daarmee afwijzen...en dus werd het voor mij einde relatie dan....
Gelukkig deelt mijn man mijn way of life volledig....dus dergelijke problemen ken ik gelukkig niet.

Ik heb wel respect voor je keuze. Je moet wel heel veel van je partner houden....als ik dat zo lees. :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 08:08

ritahaarman schreef:
Ik sta er een beetje van te kijken hoeveel hooi sommigen geven en wat soomigen aan kosten kwijt zijn. ik heb 2 paarden, 2 D'tjes, een C en een B-pony en 2 shetjes en die eten samen een 2 grote balen per maand a 30 euro.Ik gebruik 2 grote balen stro, ze staan snachts binnen ( is 2x 30 euro) en gebruik voor zo'n 100 euro aan biks en 50 aan muesli. Ik voer 4 a 5 keer per dag en ze zien er allemaal gezond uit. Dus max. zo'n 250 euro per maand.Daar kan ik er net 1 van op een pension zetten. mest wordt 2x per jaar bij buurman uitgestrooid over het land en al het voer wordt aan huis gebracht.

Tja dat klinkt allemaal erg leuk, maar ik heb het niet enkel over voer alleen want dan zijn de meesten goedkoper uit.

Ik heb het echt over alle kosten, de grotere hypotheek die je hebt, hogere vaste maandlasten (gas, water, licht).
Als je dus een groter huis koopt, moet je stallen bouwen mits nog niet aanwezig een bak aanleggen en een redelijke bak kost al gauw €20.000,- dus ik kan niet geloven dat er mensen zijn die daadwerkelijk goedkoper uit zijn. niet als je alles bij elkaar op teld.

Klopt je kan het over het algemeen zo duur maken als je wilt, maar je hebt nou eenmaal standaard lasten waar je niet aan ontkomt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:46

Even kort gerekend:

Stalling met buitenbak inclusief voer en strooisel en (evt. verzorging: voeren, binnen/buiten zetten en uitmesten) kost hier €120 tot €175,- per maand.

Kosten aan huis aan ruwvoer, krachtvoer en strooisel, gemiddeld gerekend: €60,- a €75,-

Per maand kun je dus tussen de €50,- en €100 euro besparen op pensiongeld.
Voor die €50 tot 100,- extra in de maand moet er een omheining onderhouden worden, stallen onderhouden worden, weiland en bak onderhouden worden, water, gas, licht, reparaties en vervanging.

En om je paard aan huis te houden moet je verhuizen.
Hoeveel meer kosten heb je aan hypotheek per maand? (reken maar eens uit op funda als je een huis gezien hebt wat de bijbehorende maandlasten zijn)

Je zult dus al meerdere paarden in bezit moeten hebben, of er bij in pension nemen, voor het voor jezelf gaat renderen.

Dus, heb je 1 of 2 paarden? Niet goedkoper, wellicht wel veel prettiger wonen en andere voordelen van paarden bij huis.

Heb je meer dan 2 paarden, hoe meer paarden, hoe eerder het uit kan ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:50

Nee het is niet voordeliger, qua tijd/geld.

Je moet alles zelf doen en onderhouden/schoonhouden en betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:56

TS, als ik je openingspost lees, ben ik wel heel erg benieuwd hoe jouw kosten plaatje er uit ziet

Ik heb 2 volwassen paarden en 2 shetten, maar ik heb ze wel voor een kleine 100 euro per maand, dan staan mijn paarden nog niet eens op stro, wat dus stukken goedkoper is dan vlas.

Als je een huis koopt wat geen faciliteiten heeft voor paarden, dan weet je dat van te voren, maar dan is je huis ook weer goedkoper dan dat het er wel is.

Maar ik voer kwalitatief goed hooi en 5 keer per dag, dan krijgen ze met mate goede kwaliteit brok, geen basis brok en dan ook alleen maar in de winter als bij voer, in het voorjaar dus niet, dan heb ik vers gras en dan eten ze weer de helft minder aan hooi.

Je kunt grote pakken hooi kopen, als je goede kwaliteit rollen kan inkopen, dan voer je een rol per maand aan 2 paarden en die heb je al voor 30 euro als je weet waar je koopt anders voor 45 en grote pakken hooi voor 60 en daar kan je ook een maand mee doen. Grote pakken stro kan je laten komen en dan heb je plakken en geen pakjes die je snel opvoert, ze eten er van en dat is ook weer een beetje ruwvoer, iig goede vezels voor erbij

Dat water wat ze drinken valt best mee, wat kost een cuub water????Sommige paarden dinken meer dan ze nodig hebben, maar dan hebben ze een liksteen waar ze niet van afblijven of het hooi is erg eiwitrijk, dan heb je waterslobbers met hooi en dat kost ook weer mee. Je zou dan met emmers kunnen werken. Weet je ook hoeveel ze drinken en of ze goed drinken.

Ik kan geen 2 paarden voor 100 euro in pension zetten, dan pas zou ik straatarm worden....en ik zie ook niet dat ik ergens 2 shetten voor samen 100 euro kan zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:05

natuurlijk ben je meer tijd kwijt, maar je moet het wel leuk vinden en je geeft er meer tijd aan omdat je dat wilt, ken er ook die gooien eten in de stal en zijn weg en die paarden komen in de winter er niet eens meer uit, staan in hun eigen mest.

Een spaarlamp die goed licht geeft in de stal, daar merk je niets van in de maand in je portemonee

Dan vind ik het onzin om je wei en stallen elke maand, elk jaar te gaan onderhouden, Dat doe je 1 keer goed en dan gaat het mee in het onderhoud van het huis, maar ik hoef niet elk jaar nieuwe palen te zetten, die gaan wel even mee, als je ze goed behandeld voor je ze in de grond zet. Dan heb ik hout ipv lint omdat ik dat mooier vind. Daar smeren wij afgewerkte olie vermengd met zwarte carboleum op, meer olie dan die teer, want dat is alleen maar bij houden na de 1e keer.

Nu na 3 jaar ga ik de stallen van binnen weer een wit verfje geven, maar dat is maar wat je zelf wilt.

Je kunt alles zo duur maken als je het zelf wilt en zo mooi maken als dat je nodig vind. Verwaarlozen hoeft niet, maar als je gewoon netjes bent met al je spullen dan blijft het lang goed.

wat ik wel uitgeef is speciale kunstmest, maar dat strooi ik niet dik, daar kan ik elk jaar met een paar zakken mee toe en dan doe ik heel het jaar doorzaaien met speciale paardengrassen, die zak heb ik vorig jaar gekocht is nog voor de helft vol en moet dit jaar op...ik heb veel gras.

We sproeien elke avond in een droge zomer, gewoon uit de vaart en de pomp draait, maar we hebben zonnencellen op het dak en in de zomer zitten we heel de avond buiten, geen CV, geen lichten aan binnen, de meter loopt terug, ook met de waterpomp aan voor een uur of 3 elke avond. Zo heb ik steeds weer gras en zo lopen ze heel het weideseizoen gratis buiten.....met alleen op stal in de nachten met hooi.

Ik snap echt niet waarom mensen er altijd zo dramatisch over doen, maar ik verwacht dat er mensen tussen zitten met pensionklanten en die moeten natuurlijk wel de eer hoog houden om te verantwoorden waarom ze zoveel geld moeten vragen.
Let wel!!! natuurlijk mag je geld vragen voor je verzorging, dat is verantwoordelijk werk en kost veel tijd, maar het zit niet in de middelen, daar gaat het geld niet heen....en hypotheekkosten meetellen is ook weer niet reëel, dat doet niemand die 4 dure honden heeft en die ook nog eens vers vlees eten, dat is pas duur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:27

Pashon schreef:
Mijn voerrekening per maand is al €400,- dit is puur brok, meusli, lucerne en slobber
Hooi eten ze voor €200,- per maand
stro is €70,- per maand

Dit alles is voor slechts 2 paarden.
Land word gratis 2 maal per jaar bemest, mestbult word ook gratis opgehaald 2 maal per jaar dus die kosten bespaar ik me weer. Straks gaan de paarden met ons mee naar Duitsland en daar zal ik in eerste instnatie gewoon moeten betalen voor land bemesten en mest ophalen.

Ik heb hem gevonden..

Dan reken ik even mee. 200 euro per maand is 100 euro per maand aan hooi, dat is 26,6 pakken hooi per maand van 3,75 euro per pakje..dat is 53 pakken hooi per maand, per jaar is dat 636 pakken hooi per jaar......
Als je zoveel hooi voert, dan heb je niet zoveel brok, muesli, slobber en lucerne nog nodig....dan voer je veel te veel en dat is niet goed voor paarden, vraag mij af of ze niet veel te dik zijn. je zou toe kunnen met alleen brok en de rest is de mesthoop vullen met heeel veeeel mest per dag....

als je 3 kg brok per dag per paard voer, en dat is veel maar goed, dat is 6 kg per dag, is per maand 180 kg, is 9 zakken van 20 kg rond de 110 per maand aan brok

Dan heb je 20 pakken stro voor ongeveer 3,50 per maand, dat is ook behoorlijk veel, dan kan je beter op vlas gaan staan.

Als je zo met je paarden omgaat, dan is het echt heeel veeel geld naar de mesthoop brengen.

Dan heb je nog een wei, dus bovenop al dat voer, eten ze nog gras.

je zult het wellicht helemaal niet met mij eens zijn, maar overdaad schaadt en alles wat niet schaad gaat de afvoer in.

Als je normaal gaat voeren en al die luxe weghaalt wat ze niet nodig hebben, dan ga je geld overhouden..dan kan je er nog wel 2 bij nemen..