@tigra bokt is om gezellig te praten over dingen niet over mensen aftekraken dat ze geen genoeg ervaring hebben
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MaximeViola schreef:waar maken jullie nou allemaal problemen om of je wel genoeg ervaring hebt?
@tigra bokt is om gezellig te praten over dingen niet over mensen aftekraken dat ze geen genoeg ervaring hebben
mariska32 schreef:ik draai echt al een poosje mee,op vele vlakken op paarden gebied.
ik ben echt wel wijs genoeg om in te schatten welk type paard ik voor me heb.
vaak IS het de eigenaar,dat klopt.
maar ik vind het aardig min dat er hier doodleuk verteld word dat het ALTIJD aan de eigenaar ligt.
hopelijk [of niet] zal je die ene ooit eens tegenkomen.
dan begrijpen we elkaar......
Tigra_ schreef:ik zie hier ineens wonderbaarlijk "veel" valse en slechte paarden...
Noisy schreef:Tigra_ schreef:ik zie hier ineens wonderbaarlijk "veel" valse en slechte paarden...
Wel geteld 8 stuks.
Voor het gemak heb ik vast de slecht opgevoedde en gewoon dominante dieren er tussenuit gelaten.
In NL alleen al lopen 400.000 dieren...Tel daarbij op dat 3 kwart van de paarden eigenaren in NL ook op bokt vertoeven...Dan is het ineens niet zo "wonderbaarlijk veel" meer of wel?
Net zoals er mensen met een genetisch defect, zoals een pschygopaat, zijn, zullen er ook ongetwijfeld zulk soort paarden zijn. Het zijn er maar weinig maar ze bestaan, zoals je hier al wel kunt lezen.
Met zulke paarden ga je niet soebatten, doe je ook niet met zulke mensen. Die gaan achter slot en grendel. Dat gaat bij een paard nou eenmaal niet maar je kan ze ook niet rond laten lopen...Dus blijft er nog maar 1 optie over...Maar zodra je "dat" woord in de mond neemt gaan er een hoop mensen steigeren "want dat is sielugh..." en "ze moeten maar met een andere oplossing komen...". Lekker makkelijk om zo te denken maar er wordt niet gedacht vanuit het paard. Zo'n dier zal zijn levenlang zonder enig sociaal contact verder moeten want andere dieren, mensen incluus, bijt hij de kop af. Om verzorgd te worden moet hij letterlijk plat gespoten worden (wat al een probleem an sich is want je kan hem niet benaderen) want anders ben je je leven niet zeker en er is geen één smid of DA of wie dan ook die dat wel voor lief neemt.
Ben jij dan bereid Tigra_, om de zorg voor zo'n dier op je te nemen (en dan laat ik het kostenplaatje even buiten beschouwing)? Wetende dat hij zo'n leven als hierboven beschreven krijgt? Want dat is de toekomst voor zo'n dier. Dat is je reinste dieren mishandeling. Wat is dat nou voor een leven voor een KUDDEdier. Dan zijn ze beter af als ze er niet meer zijn...Maar dat mag niet want paarden zijn net zo gelijk als wij... Wat een kolder. Er zijn veel te veel mensen die hun paard, of enig ander huisdier wat dat betreft, als mens/kind benaderen en al veel te vaak heb ik, en vele anderen hier vast ook, gezien dat dit helemaal verkeerd uitpakt. Maar dat is weer een andere discussie...
Noisy schreef:Tigra_ schreef:ik zie hier ineens wonderbaarlijk "veel" valse en slechte paarden...
Wel geteld 8 stuks.
Voor het gemak heb ik vast de slecht opgevoedde en gewoon dominante dieren er tussenuit gelaten.
In NL alleen al lopen 400.000 dieren...Tel daarbij op dat 3 kwart van de paarden eigenaren in NL ook op bokt vertoeven...Dan is het ineens niet zo "wonderbaarlijk veel" meer of wel?
Moll schreef:jury schreef:Ik dacht ook altijd dat een vals paard gecreeerd werd.
Helaas heb ik dit anders mogen ervaren.
Een merrie, als veulen door mij gekocht. Na een jaar begon het. Uit het niets direct gericht te slaan.
Echt een pismerrie, dus met rijden ook niet de makkelijkste tussen haar periodes door.
Nadat ze de hoefsmid al een x te pakken had gehad en bij mij twee tanden uit mijn mond sloeg heb ik eerst de tandarts gebeld en toen de slager.
Een volle zus van een jaar ouder bleek ook losse benen te hebben.
Ik weet dus dat dit paard niets fouts meegemaakt heeft. Goed opgevoed is.
Dit was echt kortsluiting tussen de oren.
vraagje over dit verhaal, heeft de merrie wel tot een jaar of 3 in de opfok gestaan?
Winddancer schreef:Een paard dat echt gevaarlijk is en niet goed bij z'n hoofd zet je helaas niet zo maar ergens in een wei.
Ten eerste heb je dan onnodig kosten (klinkt misschien cru, maar zo is het wel), daarbij is de kans op ongelukken veel te groot.
Buiten het feit dat er regelmatig een hoefsmid of DA aan te pas moet komen (en dus gevaar lopen), zou ik ook niet het risico willen nemen dat er iemand onwetend bij in de buurt komt en er gebeurd wat.
Voor mij is het heel simpel....de veiligheid van de mens staat voorop.
Citaat:Ik heb 4 jaar lang een merrie gehad die lichamelijk helemaal gezond was, maar knetterknettergek in haar hoofd. Die merrie was levensgevaarlijk en na 4 jaar bloed zweet en tranen was ik er klaar mee en heb ik haar verkocht als fokmerrie.
Kim90 schreef:Ik heb het iig over een paard wat ik kende, dus uit mijn omgeving. Er vanuit gaande dat iedereen op bokt zelf veel paarden en paardenmensen kent en voorbij ziet komen, is het best mogelijk om aan 8 paarden op 5 blz te komen, zonder dat dat veel is..
Het topic is al 2440 keer bekeken.
Als je dan er van uit gaat dat al die 2440 mensen minimaal 10 paardenmensen/paarden kennen dan hebben we het al over 24400 paardenmensen waar een gek paard tussen kan zitten. dan is 8 gekke paarden niet zo veel
Kimmie1974 schreef:Citaat:Ik heb 4 jaar lang een merrie gehad die lichamelijk helemaal gezond was, maar knetterknettergek in haar hoofd. Die merrie was levensgevaarlijk en na 4 jaar bloed zweet en tranen was ik er klaar mee en heb ik haar verkocht als fokmerrie.
Dit begrijp ik echt niet, dat je zo'n paard dan nog verkoopt, notabene ook nog om mee te fokken![]()
Levengevaarlijk + veulen gaat volgens mij niet echt lekker samen... Naast het feit dat je niet weet of dit paard een goede moeder zal kunnen zijn speelt er ook nog zoiets mee als erfelijkheid en gedragsoverdracht aan het veulen (straks wordt die net zo, gelet op het voorbeeld?)
Daarnaast belandt zo'n paard meestal in het handelscircuit wat zo'n beestje toch ook niet verdiend heeft....
Zelf heb ik door de jaren heen een aantal volwassen hengsten in training meegemaakt die wel wat valse trekjes hadden, maar dat had voornamelijk te maken met hun hormonen en het gedrag was redelijk voorspelbaar. Bijvoorbeeld: 1 hengst kon je alleen naar zijn eigen wei brengen als echt alle anderen op stal stonden Deed je dat niet dan werd hij zo boos dat hij in zijn woede degene die het dichtst in de buurt was greep , dus meestal de ps die hem naar buiten bracht![]()
Hield je je aan de 'gebruiksaanwijzing' dan was er geen enkel probleem... Denk dat daar ook een probleem in schuilt, dat mensen persé op hun manier dingen willen doen terwijl sommige paarden juist een andere aanpak nodig hebben, waardoor je naar gedrag in de hand werkt.
Immers staat daar dat er wat "geknapt" is na een ongeluk waarbij ze aangereden is door een auto.