Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Op het moment dat de weersituatie hier niet toestaat dat ik mijn paarden veilig uit stal kan halen, laat ik ze op stal staan. Van een dag op stal gaan ze niet dood.
Maar als ze een Bambi schuiver maken of een been breken, is het over, kan ik ze wegbrengen.
En dan heb ik er helemaal niets aan de mening van een select groepje bokkers die vinden dat het paard ten allen tijde naar buiten moet kunnen. Als het niet verantwoord is, kan het niet. Punt.
En nu ga ik naar stal voordat de boel zo bevriest dat ik me serieus moet afvragen of het vanavond wel verantwoord is of niet om ze hun beweging te geven.
Twiggy2008 schreef:IMJ schreef:Een weiland is ook geen natuurlijke manier van paarden houden..
Ben het met Mika11 eens..
Ach, je hebt weilandjes en weilanden.![]()
Daarbij kan een paard op het land in de kudde wel zijn natuurlijke gedrag aanhouden (fourageren/sociaal contact hebben/bewegen, om maar wat te noemen). Een paard op stal kan bv geen diepe relaties aangaan met andere paarden. Moet je eens kijken in een kudde wat jaren buiten bij elkaar loopt. Is echt gaaf om te zien, hoe diep en hecht hun contact kan worden.....
) 
Cassidy schreef:Sorry dejavu, heb jij je weleens verdiept in de kosten van de aanschaf van een accomodatie met voldoende land erbij om de paarden meer dan een aantal uur op een weiland te kunnen hebben? En dan in een regio binnen Nederland waar voldoende potentiele eigenaren rondwandelen die hun paard op een dergelijk DURE accomodatie willen hebben staan?
Geld regeert nog steeds de wereld, en als ik een mooie accomodatie neerzet op een locatie in Limburg of in het noordelijke gedeelte van Groningen, kan ik lang op klanten wachten, omdat deze of het paard aan huis hebben staan, of bedanken voor een dergelijke dure accomodatie.
Woon je in de randstad, is de grond onbetaalbaar, of heb je gemeentes die je serieus tegen gaan werken. En hoe duur denk je dat je stalling gaat worden als je een paar miljoen Euro moet neertellen voor een accomodatie die aan je eisen voldoet?

Cassidy schreef:Ja en nee.
Er wordt hier op bokt door een selecte groep heel veel waarde gehecht aan het boomloos, bitloos, ijzerloos dekenloos houden van paarden.
Zonder dat ze ook maar enige nuance aanbrengen over omstandigheden waarin je een paard moet houden, afstand waarin je hem gaat stallen, het betreffende ras, discipline waarvoor je je paard gebruikt...you name it...
Maar er wordt even aan voorbij gegaan dat het houden van een paard op een stukje in het formaat van een postzegel in de Randstad niet mogelijk is.
Vervolgens is het wachten op een reactie dat je dan geen paard moet gaan houden, of hem wat verder weg moet stallen.
Vervolgens ga ik daar weer op antwoorden dat ik een paard hem om dagelijks van te genieten en niet om in het oosten van het land een keer in de maand te kunnen gaan bezoeken.
Dus, ik het kort: als ik een accomodatie heb die een paar Miljoen Euro kost, en plek biedt aan 100 paarden die allemaal een stukje van 3x3 paddock buiten kunnen krijgen,
voldoet dit aan de eis van alle "Natural" boomloos, ijzerloos, dekenloos, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijstere bokkers?
Ik schrijf even vanuit mezelf, dus heel afgebakend is het niet (nooit!). Natuurlijk moet er altijd sprake zijn van nuance. Vind ik ook hoor. Die nuance moet wel binnen de perken blijven, dit gaat lastig en dus is de wetgeving voor het houden van paarden nog steeds minimaal.
Maar binnen die nuance vind ik wel dat er altijd ruimte moet zijn om paarden een x-aantal uur buiten te hebben. 
Cassidy schreef:Bij woorden als "altijd" en "nooit", moet je altijd uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
Helaas is het denken in grijstingen vooral onder de "Naturals" ver te zoeken.
Je wordt bijna vermoord als je het in je hoofd haalt om een dier op ijzers te zetten, onder een deken te zetten, met sporen/bit/boomzadel te rijden.
Men vergeet dat je ook moet kijken naar het individu. En dan niet alleen de paarden, maar ook de eigenaeren die ermee om moeten/willen/kiezen te gaan....

Citaat:Dat schat de Dierenbescherming
Citaat:In de eerste helft van 2010 rukte de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming ruim 1100 keer uit vanwege doorgegroeide hoeven of weides zonder één droog plekje.
Citaat:Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt.
Citaat:105 Konikpaarden bijeengedreven. De raszuivere blijven in het gebied, dat zijn er zo'n vijftig
Citaat:Er is voedsel voor zo'n 70 à 80 paarden
Oliiviia schreef:Tja je hebt ook zo'n mensen die meerdere paarden houden op een zeer klein stuk grond, dat ze dan een weiland noemen waar nog geen sprietje gras op staat en helemaal kapotgelopen is, is dit dan beter dan de paarden die staan te 'verpieteren' ?