Wat is zieliger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is zieliger?

200.000 paarden die op stal verpieteren
304 (88%)
100 konikjes naar de slacht na een goed leven
40 (11%)

Totaal aantal stemmen: 344

Chaos

Re: Wat is zieliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:17

Hier staan de paarden ook lekker een aantal uren buiten, 10 uur komen we overigens niet aan hoor. Maar zonder hooi hoor. Ze zoeken lekker het gras op tussen de sneeuw en over 3/4 uurtjes staan ze allemaal aan het hek omdat ze naar binnen willen. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:18

200.00 paarden die op stal staan te verpieteren is natuurlijk zielig!

Gezonde paarden naar de slacht brengen is ook niet echt mijn manier..
maar slacht zelf, niets mis mee, pijnloze snellere dood bestaat er niet.

maar men zou eens moeten denken vóór ze iets doen... dan krijg je dit soort beslissingen niet!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:53

Cassidy schreef:
Op het moment dat de weersituatie hier niet toestaat dat ik mijn paarden veilig uit stal kan halen, laat ik ze op stal staan. Van een dag op stal gaan ze niet dood.
Maar als ze een Bambi schuiver maken of een been breken, is het over, kan ik ze wegbrengen.
En dan heb ik er helemaal niets aan de mening van een select groepje bokkers die vinden dat het paard ten allen tijde naar buiten moet kunnen. Als het niet verantwoord is, kan het niet. Punt.

En nu ga ik naar stal voordat de boel zo bevriest dat ik me serieus moet afvragen of het vanavond wel verantwoord is of niet om ze hun beweging te geven.

idd.

Sinds deze week help ik vrijwillig mee op stal met uitmesten en ondanks dat ik een enrome voorstander ben van zolang mogenlijkm buiten was ik er binnen 1 minuut grote voorstander van de paarden afgelopen dinsdag op stal te houden.
De paddocks waren nat en opgevroren...een grote spiegel. Dan ga je niet de beesten, die niet eens van jou zijn, buiten zetten.

Ik vind beide dingen wel triest. Bij mij op stal staan er paarden die niet eens weten dat ze een baasje hebben en het overtollige fokken vind ik ook niks.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:07

Oh gelukkig gaan ze hier wel naar buiten! Het valt erg mee met de gladheid op het erf, staleigenaar doet erg zijn best voor de paarden!

Ben ook grote voorstander van naar buiten, maar ik vind ook dat je voor veiligheid moet kiezen. En als dat in dit geval een dagje binnen blijven is, dan zij het zo.

Maar dat het op sommige stallen een standaard iets is dat ze niet buiten komen vind ik het ook echt NIET kunnen. Veel triester dan een aantal paarden die om praktische reden worden afgemaakt na een goed leven te hebben gehad! Een veel beter leven dan de paarden die dag in dag uit in een hokje van 3×3 staan te staan en uiteindelijk op die manier aan het eind van hun verveelde leven komen.

merwylex1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:10

het is gewoon allebij zielig vind ik
ik vind het altijd zo zielig als paarden geslacht worden
maar ik ben gewoon een dikke dierenvriend
dus iedere dieren die worden geslacht vind ik zielig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:18

merwylex1997 schreef:
het is gewoon allebij zielig vind ik
ik vind het altijd zo zielig als paarden geslacht worden
maar ik ben gewoon een dikke dierenvriend
dus iedere dieren die worden geslacht vind ik zielig

Eet jij vlees?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:21

Merwylex: Dan ben je vegetarisch?
Edit: zie dat dat al gevraagd is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:22

:')

Ik vind slacht top. Ik heb nog nooit een snellere dood gezien.
En je hebt nog spul voor consumptie ook!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:30

Twiggy2008 schreef:
IMJ schreef:
Een weiland is ook geen natuurlijke manier van paarden houden..
Ben het met Mika11 eens..

Ach, je hebt weilandjes en weilanden. ;)
Daarbij kan een paard op het land in de kudde wel zijn natuurlijke gedrag aanhouden (fourageren/sociaal contact hebben/bewegen, om maar wat te noemen). Een paard op stal kan bv geen diepe relaties aangaan met andere paarden. Moet je eens kijken in een kudde wat jaren buiten bij elkaar loopt. Is echt gaaf om te zien, hoe diep en hecht hun contact kan worden..... :j

Tja je hebt ook zo'n mensen die meerdere paarden houden op een zeer klein stuk grond, dat ze dan een weiland noemen waar nog geen sprietje gras op staat en helemaal kapotgelopen is, is dit dan beter dan de paarden die staan te 'verpieteren' ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:36

Paarden op een kaal kapotgelopen weiland moet je bijvoeren anders gaat paard dood. Dat weet iedere ezel.

Maar verantwoord vind ik het niet, veel paarden op een klein stuk. Ze moeten wel ook de mogelijkheid hebben om te bewegen anders heeft het nog geen nut.
Sociaal contact kan in de stal nl ook (bij ons iig wel)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:02

Beide problemen uit de OP ontstaan door ruimtegebrek voor het houden van een bepaald aantal paarden op een beperkt stukje grond. Pensionstallen die paarden geen x-aantal uur buiten kunnen bieden in de winter, verdienen eigenlijk geen bestaansrecht. Ondanks al die tig dingen die er wel aangeboden worden, moet je altijd kijken of de vestiging zich wel leent voor het houden van paarden. (Soms op zijn hoogst het helft aantal paarden/ombouwen tot zo'n hit-actiefstal. Al gaat dat laatste in de Ooijpolder/Oostvaardersplassen wat moeizaam. :+ )

Wat is zieliger vind ik altijd een dooddoener. Er is namelijk altijd iets nog zieliger. Liever had ik gezien dat ze in al die natuurgebieden wat eerder hadden gekeken naar de mogelijkheden die het aantal KM2 biedt. Je wéét dat je dan de populatie ergens moet remmen. Dat slachtverhaal is naar mijn idee wel mosterd na de maaltijd. Vorig jaar stierven de dieren heel sneu aan een hongerdood en nu moet er rap geslacht worden. Kunnen die beheerders (die o zo dichtbij de natuur zeggen te staan) niet inschatten hoe fout dat zal gaan? Is dat nu zo moeilijk? Hetzelfde geldt voor sommige stallingen. Wat heb je de paarden te bieden met zo weinig grond? Pensionstallingen met weinig grond zullen blijven bestaan zolang er mensen bestaan die daarvoor kiezen. Tot die tijd staan er paarden te verpieteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:07

Sorry dejavu, heb jij je weleens verdiept in de kosten van de aanschaf van een accomodatie met voldoende land erbij om de paarden meer dan een aantal uur op een weiland te kunnen hebben? En dan in een regio binnen Nederland waar voldoende potentiele eigenaren rondwandelen die hun paard op een dergelijk DURE accomodatie willen hebben staan?
Geld regeert nog steeds de wereld, en als ik een mooie accomodatie neerzet op een locatie in Limburg of in het noordelijke gedeelte van Groningen, kan ik lang op klanten wachten, omdat deze of het paard aan huis hebben staan, of bedanken voor een dergelijke dure accomodatie.
Woon je in de randstad, is de grond onbetaalbaar, of heb je gemeentes die je serieus tegen gaan werken. En hoe duur denk je dat je stalling gaat worden als je een paar miljoen Euro moet neertellen voor een accomodatie die aan je eisen voldoet?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:12

Cassidy schreef:
Sorry dejavu, heb jij je weleens verdiept in de kosten van de aanschaf van een accomodatie met voldoende land erbij om de paarden meer dan een aantal uur op een weiland te kunnen hebben? En dan in een regio binnen Nederland waar voldoende potentiele eigenaren rondwandelen die hun paard op een dergelijk DURE accomodatie willen hebben staan?
Geld regeert nog steeds de wereld, en als ik een mooie accomodatie neerzet op een locatie in Limburg of in het noordelijke gedeelte van Groningen, kan ik lang op klanten wachten, omdat deze of het paard aan huis hebben staan, of bedanken voor een dergelijke dure accomodatie.
Woon je in de randstad, is de grond onbetaalbaar, of heb je gemeentes die je serieus tegen gaan werken. En hoe duur denk je dat je stalling gaat worden als je een paar miljoen Euro moet neertellen voor een accomodatie die aan je eisen voldoet?

Dus?

Naar mijn idee onderstreept jouw post enkel wat ik aan probeer te geven. Veel accommodaties lenen zich dus niet voor het houden van paarden met als voorwaarde dat zij per dag een x-aantal uur buiten kunnen staan. Of begrijp ik je verkeerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:20

Ja en nee.
Er wordt hier op bokt door een selecte groep heel veel waarde gehecht aan het boomloos, bitloos, ijzerloos dekenloos houden van paarden.
Zonder dat ze ook maar enige nuance aanbrengen over omstandigheden waarin je een paard moet houden, afstand waarin je hem gaat stallen, het betreffende ras, discipline waarvoor je je paard gebruikt...you name it...
Maar er wordt even aan voorbij gegaan dat het houden van een paard op een stukje in het formaat van een postzegel in de Randstad niet mogelijk is.
Vervolgens is het wachten op een reactie dat je dan geen paard moet gaan houden, of hem wat verder weg moet stallen.
Vervolgens ga ik daar weer op antwoorden dat ik een paard hem om dagelijks van te genieten en niet om in het oosten van het land een keer in de maand te kunnen gaan bezoeken.
Dus, ik het kort: als ik een accomodatie heb die een paar Miljoen Euro kost, en plek biedt aan 100 paarden die allemaal een stukje van 3x3 paddock buiten kunnen krijgen,
voldoet dit aan de eis van alle "Natural" boomloos, ijzerloos, dekenloos, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijstere bokkers?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:38

Cassidy schreef:
Ja en nee.
Er wordt hier op bokt door een selecte groep heel veel waarde gehecht aan het boomloos, bitloos, ijzerloos dekenloos houden van paarden.
Zonder dat ze ook maar enige nuance aanbrengen over omstandigheden waarin je een paard moet houden, afstand waarin je hem gaat stallen, het betreffende ras, discipline waarvoor je je paard gebruikt...you name it...
Maar er wordt even aan voorbij gegaan dat het houden van een paard op een stukje in het formaat van een postzegel in de Randstad niet mogelijk is.
Vervolgens is het wachten op een reactie dat je dan geen paard moet gaan houden, of hem wat verder weg moet stallen.
Vervolgens ga ik daar weer op antwoorden dat ik een paard hem om dagelijks van te genieten en niet om in het oosten van het land een keer in de maand te kunnen gaan bezoeken.
Dus, ik het kort: als ik een accomodatie heb die een paar Miljoen Euro kost, en plek biedt aan 100 paarden die allemaal een stukje van 3x3 paddock buiten kunnen krijgen,
voldoet dit aan de eis van alle "Natural" boomloos, ijzerloos, dekenloos, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijstere bokkers?

Geen idee, want zo'n bokker ben ik niet. :n Ik schrijf even vanuit mezelf, dus heel afgebakend is het niet (nooit!). Natuurlijk moet er altijd sprake zijn van nuance. Vind ik ook hoor. Die nuance moet wel binnen de perken blijven, dit gaat lastig en dus is de wetgeving voor het houden van paarden nog steeds minimaal. ;) Maar binnen die nuance vind ik wel dat er altijd ruimte moet zijn om paarden een x-aantal uur buiten te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:48

Bij woorden als "altijd" en "nooit", moet je altijd uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
Helaas is het denken in grijstingen vooral onder de "Naturals" ver te zoeken.
Je wordt bijna vermoord als je het in je hoofd haalt om een dier op ijzers te zetten, onder een deken te zetten, met sporen/bit/boomzadel te rijden.
Men vergeet dat je ook moet kijken naar het individu. En dan niet alleen de paarden, maar ook de eigenaeren die ermee om moeten/willen/kiezen te gaan....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:01

Cassidy schreef:
Bij woorden als "altijd" en "nooit", moet je altijd uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
Helaas is het denken in grijstingen vooral onder de "Naturals" ver te zoeken.
Je wordt bijna vermoord als je het in je hoofd haalt om een dier op ijzers te zetten, onder een deken te zetten, met sporen/bit/boomzadel te rijden.
Men vergeet dat je ook moet kijken naar het individu. En dan niet alleen de paarden, maar ook de eigenaeren die ermee om moeten/willen/kiezen te gaan....

Ieder paard heeft zo zijn behoeftes en iedere eigenaar moet daar zeker wel rekening mee houden. Hoe jij (of welke eigenaar dan ook) daarmee omgaat is aan jou. Jouw dier, jouw verantwoording. (En: zijn geluk, jouw geluk.)

Verder vraag ik me wel af hoe 'ze' aan die 200.000 komen? Zijn ze op huisbezoek geweest? Weet iemand dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:06

Geen idee? Lijkt me ook serieus overdreven. Maar dan weer: wie stelt de criteria? Een "Natural" die bij wijze van spreken al begint te hyperventileren bij het woord "box" of "stal" is een heel ander verhaal dan een "Normal" die inziet dat zijn paard misschien toch wel baat heeft bij een ijzertje, een boomzadel, een spoortje en het rijden met een bit.

Je moet kijken naar het referentiekader. En van daaruit kijken. En het probleem is dat er in Nederland zoveel referentiekaders zijn dat het een serieus probleem is om er een standaard aan te verbinden. Om maar te zwijgen over het vaststellen van een nulpunt, of zero- waarde...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:33

[VN] Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Citaat:
Dat schat de Dierenbescherming

Citaat:
In de eerste helft van 2010 rukte de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming ruim 1100 keer uit vanwege doorgegroeide hoeven of weides zonder één droog plekje.

Om doorgegroeide hoeven te zien moeten de paarden buiten staan... veel stallen zijn geen openbaar iets, is even een aanname van mijn kant...
hebben we dus 2 argumenten van de DB die niets te maken hebben met paarden die veel op stal staan...

Citaat:
Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt.

Kan me strak vergissen, maar volgens mij is er al een poosje een I&R regeling...
Tja wederom de DB zieltjes winnen, hondjes aan de bomen doet het niet meer zo goed als tranen- en geldtrekker dan moet je maar wat anders verzinnen.... of dat dan op waarheid berust doet niet zo terzake..

en dan de konikspaarden...
[VN] Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht
niet raszuiver.. hebben we het dus over een groepje paarden die en niet geheel raszuiver zijn en waar een 'vreemde' hengst bijloopt... broodfok dus alleen een beetje aangekleed zodat een ieder denkt aan winterdrama van vorig jaar... en is het basis bestand al te groot met 50 stuks.
Citaat:
105 Konikpaarden bijeengedreven. De raszuivere blijven in het gebied, dat zijn er zo'n vijftig

Citaat:
Er is voedsel voor zo'n 70 à 80 paarden

en dan mag ik kiezen...
eerste link: buiten dieren geen droge plekken op de weide en vergroeide hoeven, binnen dieren alleen op stal, maar verder top verzorgd
de andere link: broodfok en hoe raak de ongewenste exemplaren kwijt...
dan kies ik de 2e als slechtste optie...

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:37

Ik vind het allebei eigenlijk heel erg....

lkkrding123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:38

allebei erg zielig! ps: weet iemand iets voor als ik me verveel ? XX

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:39

lkkrding123 schreef:
allebei erg zielig! ps: weet iemand iets voor als ik me verveel ? XX

sneeuwruimen buiten, er ligt genoeg...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:22

Oliiviia schreef:
Tja je hebt ook zo'n mensen die meerdere paarden houden op een zeer klein stuk grond, dat ze dan een weiland noemen waar nog geen sprietje gras op staat en helemaal kapotgelopen is, is dit dan beter dan de paarden die staan te 'verpieteren' ?

Sommige paarden doen het beter op zand dan op gras, dus als er dan genoeg hooi gevoerd wordt, zie ik het probleem niet meteen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:44

Even een vraag: is deze stelling hypothetisch of een verwijzing naar de werkelijkheid?

De werkelijkheid is namelijk een stuk minder zwart/wit als de stelling.

De 200.000 paarden uit optie 1 is een schatting, een uit de lucht gegrepen getal van de DB die mensen moet doen denken dat ieder paard dat in een stal staat verpietert. In werkelijkheid is ieder paard verschillend en zijn er tig paarden die het heel goed doen op stal, mits ze genoeg beweging en aandacht krijgen.

De 100 konikjes...hebben die daadwerkelijk zo'n goed leven gehad? Met een veel te grote groep in een te klein natuurgebied, aan hun lot overgelaten, waardoor velen vorige winter van de honger om het leven zijn gekomen en de rest sterk vermagerd en verzwakt was?

Ik zal niet ontkennen dat optie 2 "natuurlijker" is, maar of het nou beter is?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:58

Volgens mij is de vraag of het zielig is dat ze naar de slacht gaan.
Niet over hoe hun leven geweest is.
Vandaar dat de keuze voor mij makkelijk was.

In dit geval vind ik het: de 1 z'n dood is de ander z'n brood..
Er zullen er een aantal geslacht worden, maar hierdoor hebben de overgebleven dieren een goede winter..
klinkt hard maar denk dat het de beste optie is.

Die 200.000 lijkt mij ook wat overdreven hoor. Wie heeft de grens gelegd bij wat zielig is?
Elk paard dat op stal staat is zielig? Of betreft het echt de paarden die op stal staan en er eens in de 3 dagen is een keertje uit worden gehaald als ze geluk hebben?