een eigen paard? help mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:54

ik vind dat het er ook van af hangt welke opleiding je doet en waar.
ik ging in antwerpen naar school, van 8.20u tot 16.45u en dan nog eens 2u op en 2u neer met de bus.
eten in de avond en dan naar stal vertrekken 30min op de fiets reken maar uit toen was het makkelijk 20.oou-20.3ou

als je elke dag om 14.oou klaar bent en je kan op 5min naar je pony is het geen probleem, het is voor iedereen anders.
hou er gewoon goed rekening mee dat alles veel tijd kost! en geld niet te vergeten!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:06

Ik vind het zo apart dat je naast middelbare school & later studie geen paard zou kunnen hebben.
Ik heb een paard, een vriend, een baantje, een sociaal leven en ik studeer. Gaat prima, waar een wil is, is een weg.

Edit: overigens, eerlijk is eerlijk... mijn ouders betalen wel mee aan mijn paard.

elisedcl

Re: een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 19:14

hallo iedereen,
jah ik ben wel geschrokken op jullie reacties, vind dat sommige eigenlijk brutaal zijn mar ja
Het probleem is dat ik geen verschil kan maken en dar me bedoel ik dat ik niet kan kiezen welk ras. Als jullie me zouden helpen?

xx elisedcl

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:41

Ras doet er niet toe, je moet zoeken naar een geschikt paard, niet zozeer naar een ras.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:55

Ik wordt ziek van die mensen die dit meisje een paard niet gunnen met hun gezeik over te jong en dit en dat.Er zijn genoeg koters die vanaf hun 5de al een pony van mams en paps krijgen, waarom mag zij het op dit moment dan niet?! Gewoon dat stomme commentaar voor jullie houden zodat het meiske dalijk alleen fatsoendelijke informatie krijgt ;)

Ik wens je veel succes meid!
Ik was ook eens zoals jij, ik heb niet doorgezet, maar het is niet onmogelijk!<3

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:07

Eshaa schreef:
Ik wordt ziek van die mensen die dit meisje een paard niet gunnen met hun gezeik over te jong en dit en dat.Er zijn genoeg koters die vanaf hun 5de al een pony van mams en paps krijgen, waarom mag zij het op dit moment dan niet?! Gewoon dat stomme commentaar voor jullie houden zodat het meiske dalijk alleen fatsoendelijke informatie krijgt ;)

Ik wens je veel succes meid!
Ik was ook eens zoals jij, ik heb niet doorgezet, maar het is niet onmogelijk!<3

die koters van 5jaar die paarden worden betaald door hun ouders!!!!
zij zal het 9/10 zelf moeten betalen!!!!!
logisch? NEE.

ik wens dit meisje het beste en een leuke pony, maar als ze zo besluiteloos is en het geld niet heeft om de onverwachte kosten ( ervan uit gaand dat ze het overige geld als aanschaf en benodigdheden enz wel heeft) te betalen dan heeft de pony straks een giga probleem en dan wordt ie weer verkocht of erger.

dus daarom TS heb nog even geduld zoek een leuke verzorgpony, leer lekker wat bij en ontdek wat je nu echt wilt en leuk vind. en geniet ondertussen van je jeugd.
er komen nog genoeg jaren van verantwoordelijkheid.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:11

Kijk is wat op marktplaats rond, zoek niet op ras maar op andere leuke dingen aan het paard. Maar nog steeds denk ik dat je beter een jaartje een verzorgpony kunt nemen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:13

Ik zie veel meisjes zeggen ' we redden het makkelijk zo op deHavo'
Ja dat had ik ook. Tot ik nu op het HBO zit..
Langere dagen, veel huiswerk en werke rbij.. ik voel me soms onwijs schuldig tegenover Yankee, als ik maar 5dagen per week ga. Gelukkig heb ik wel iemand die hem 1 dag doet, maar voel me alsnog schuldig. Ik kan veel moeilijker iets met vrienden afspreken, of projecten op school.
Denk er niet te makkelijk over 'dat kan ik wel aan'. Dat dacht ik ook, en heb t er best wel moeilijk mee soms. :) (niet dat ik hem weg wil doen oid, maar meer denk er gewoon over na voor je zo'n grotebeslissing neemt :) )

Ismay1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:13

Ik ben het eens met iedereen die zegt dat je goed moet nadenken.. een paard hebben is niet niets! Het kost veel verantwoordelijkheid, tijd, geld, etc!

Maar.. wat de rest zegt over tijd, dit is voor ieder anders.
Ik zat in 3 VWO (was net 15) toen ik mn paard kreeg. In het begin deed ik haar maar 3x per week aangeizen mn moeder het paard voor ons (mij & mn zussen) had gekocht. Mn zus haakte al snel af.. het was niet wat ze wilden en daarom wilde ze er niet 3u per dag aan besteden. Ik nam natuurlijk deze dagen over.

Ik heb afgelopen zomer mn diploma gehaald (18 jaar, vwo-diploma.. dus zonder blijven zitten etc om het even eerlijk te maken). Nu studeer ik aan de universiteit in amsterdam, doe een bachelor opleiding. Ik heb (gelukkig!) nog steeds mijn paard en ik red het. Nee.. ik heb geen zeeën van tijd.. de tijd die ik overhoud naast mijn studie, bijbaantje en mn paard moet ik dan ook besteden aan mn schoolwerk.. ik zit dus niet (zoals mn zus) iedere avond 3uur voor de tv.. maargoed.. ik besteed deze 3u liever aan mn paard!

Denk dus voor jezelf goed na, maar het is niet zo wat iedereen zegt dat je geen tijd meer hebt als je gaat studeren (of dit nou vmbo,havo,vwo, mbo,hbo of wo is..),, daar ben ik het levende bewijs van =)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:05

een eigen paard hebben kost inderdaad veel geld en tijd, ik heb het geluk dat mijn paarden bij mijn ouders staan, anders zou ik ze niet eens kunnen houden. ik heb een kind van bijna 1 1/2 en de 2de op komst en in kinderen gaat nog veel meer geld in zitten dan een paard.
maar genoeg over mij, ik geef paardrijlessen en ik heb regelmatig de vraag van ruiters gehad dat ze een eigen paard willen hebben. mijn antwoord hierop was vaak, dat ze rekening moet houden dat 90 % van een paard hebben verzorging is en 10 % rijden. en als je paard ziek of kreupel is, dan wordt het 100 % verzorgen. daarnaast moeten ze rekening houden met alle bijkomende kosten. aanschaf van een paard is niet het duurste, het onderhoud daar gaat veel geld inzitten. stalling, voer, da, hoefsmid etc. en meestal zijn de rekeningen van een da niet mis. en niet te vergeten een verzekering voor je paard, deze zijn vaak ook niet goedkoop.
misschien kun je met je buur een dealtje sluiten, bv tegen verzorging van zijn paard dat je dan jouw paard met korting bij hem op stal kan zetten. en dit kun je misschien uitbreiden naar andere dingen, zoals voer etc.
niets ten nadele van ijslanders, maar ga op zoek naar een paard die qua karakter het beste bij je past. al is het een assebakkie, zolang hij / zij de allerliefste is, maakt het niets uit wat voor ras het is.
misschien als je qua kosten er niet uitkomt, is het misschien de moeite waard om je paard voor een paar dagen per week te verleasen. er is veel vraag hierna, vaak omdat de kosten van een eigen paard hebben erg hoog liggen.
tevens als je je paard verleasd, zit je minder in de probleem, als je straks gaat studeren, je hebt altijd dan iemand achter de hand die het verzorgen (tijdelijk) van je over kan nemen.
succes ermee en waar een wil is, is er een weg.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:50

emnmeid je wilt het niet horen maar 14 jaar is geen goede leeftijd voor een eigen paard,

je krijgt het dalijk druk met je school en je examens er komen vriendjes bij kijken blabla!

plus dat het klauwen vol met geld kost vergis je daar niet in heeft hij een wondje en gaat het ontsteken??

pak dan maar gauw je spaarpot voor een DA rekening van meer dan 100 euro!

een paard hebben kost veel verantwoordelijkheid en tijd en energie

begin lekker met sparen en help je ouders en van tijd tot tijd aan herinneren dat je echt graag een paard wilt!

na 10 jaar "herinneren" is het bij mij ook gelukt :o en nu ik weet hoeveel tijd en geld erin zit ben ik blij dat ik het niet eerder gedaan heb!