Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:59

Girassol schreef:
De oudste pony die ik ken is een manegepony, ze is nu als het goed is 40 jaar:
http://i53.tinypic.com/rihrhv.jpg

Ze is wel erg mager, maar er zit zeker nog genoeg pit in :j Ze loopt af en toe rustig een les en verder mag ze lekker los op de wei (of binnenbak als de wei niet kan). Qua gezondheid gaat het ook goed, ze is volgens mij al jaren niet ziek of kreupel geweest.

Deze dame, ook manegepony, is ook aardig op leeftijd (eind 20/begin 30 denk ik). Net zoals bij de pony hierboven, krijgt zij ook meer rust qua lessen maar er zit nog genoeg pit in ;)
http://i56.tinypic.com/all1t1.jpg

En deze knappe jongen (manegepony) is ook niet meer 1 van de jongsten (in de 20 volgens mij), maar kan nog sprintjes trekken en gek doen (ook met ruiter :Y)) alsof 'ie nog maar 4 of 5 jaar is :P
http://i51.tinypic.com/f1h8px.jpg

Ik ken nog wel meer pony's in de 20, dat vind ik nog niet zo heel oud. Vanaf 35 jaar vind ik ze pas echt oud ;) Echt lieve oudjes zie ik in dit topic, leuk als ze gezond oud kunnen worden en lekker kunnen genieten van hun pensioentje :)

Agh als dat Furzey niet is! :)
leuk van de manege blauwedraad! dat zijn idd al oude rotten in het vak!
en de bruine,Tosca heeft me zelfs nog een x een gebroken arm berzorgd omdat ze haar hoofd altijd naar beneden trok in galop! :))

MondyJarig

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:10

Furzey ?? Dat die nog leeft !!
Heb in mn jonge jaren een paar keer op Furzey gereden, en mijn zusje heeft haar lesjes op Furzey gehad vroeger.
(stond daar toen ook geen zwarte ebony ?)
Heeft iemand een foto van Furzey toen ze wat jonger was ?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:17

Haha, ja Furzey en Tosca :j En Dinges 8-) Furzey is echt een sterke pony, het zou me niet verbazen als ze nog een paar jaartjes rond blijft hangen ;) Ik heb volgens mij geen foto's van Furzey op de computer staan van toen ze nog wat jonger was. Ebony stond er ook maar die is al jaren weg.

MondyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:21

Wat geweldig dat ze er nog zo goed uit ziet !
Mijn vaste paardje daar was ebony, hoe is het met die gegaan ?

MondyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:23

Misschien rare vraag ,maar heb je of weet je ergens een foto van ebony ? Ben benieuwd of ik die nog herken :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:42

Ik heb even gekeken, maar ik heb zelf geen foto en op de hyves van manege blauwendraad (er zijn er meer) kon ik ook geen foto van Ebony vinden.. Ik ken deze pony eigenlijk ook niet goed, ik heb er 1 keer op gereden toen ik net begonnen was met rijden. Volgens mij is 'ie verkocht naar iemand die er wel vaker op reed, maar ik zou niet weten waar die precies is.

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:48

De oudste pony in Nederland, was Els, zij stond in de paardenkamp in soest en heeft altijd de kar voortgetrokken in dierentuin Amersfoort. Ze is uiteindelijk 50 jaar geworden.
Nu staat er een shet van 46, als ie niet ouder is...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:57

Jeetje er komen hier wat "oude taarten" voorbij zeg!
Wij hebben hier Carla op stal staan. Ze is in 1970 geboren en sinds 1972 in de familie....oftewel...madammeke wordt binnenkort 41 jaar!!

Carla is een bruine welsh achtige pony, die ca. 10 veulens op de wereld heeft gezet.
t.w. Chantal 1983, Kelly 1985, Nikita 1986, Baltimora 1988, Baltazar 1989, Pasoa 1990, Devito 1991, Azula 1992 en Maroussia 1993.
Ze is nog steeds een verbazing wekkende goede oppas moeder. Zoooooo zorgzaam. En dribbelt nog altijd naar de wei. :j

Toen destijds een chip en paspoort verplicht werd, kreeg zij voor het eerst een "papiertje", spontaan gaf ik haar een tweede naam, t.w. Molengraaf naar mijn wijlen schoonvader, die altijd super trots was op zijn paardje. Officieel heet ze sindsdien Carla Molengraaf :D

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:10

Mooi verhaal Countree, en zoveel veulens <3 , ik heb onze 28 jarige nooit laten chippen :o Hij heeft dus ook geen paspoort...........

Is er nog iemand met een oud paard? (Ik zie heel veel pony's maar niet zoveel paarden)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:07

Wat een mooi verhaal Countree!

Mijn oma heeft ook geen paspoort Fidele, soms vind ik dat heel erg omdat ik de regeltjes overtreed,
omdat ik bang ben een boete oid te krijgen als ze komt te overlijden. Ze is wel gechipt, maar op de
een of andere manier is daar nooit het paspoort bij gekomen...

_VosjeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:10

Ik heb een soort van verzorgpaard ( ik verzorg haar samen met me nichtje als ik er ben en het baasje ervan bezig is met de kippen en als we er neit zijn doet hij het ;) ) Ze is 28 en heeft echt zon hangbuik maar ze staat dan ook wel bijna de hele dag op de wei dusja...

Fotoo :D

Dit was vorig jaar in de winter toen was ze nog 27:
Klikk

En dit was in de zomer dit jaar :D :

Klikk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:13

Funny de dikke shetlander is nu rond de 20 ofzo (bijna 21 als ik me niet vergis)
Ze staat al d'r hele leven buiten (tenzij het echt noordpool-weer werd)
Ze crossed nogsteeds keihard door de paddock met een noodgang, bokkend. zelfs sneller dan [naam] van 8 !!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:51

eeeh.... mbt het chippen: wél doen. Mijn oude dame wilde ik hier ook niet meer mee lastig vallen, maar ik moest nieuwe stalling zoeken. Nieuwe pensionstalling "eiste" een paspoort, dus inderdaad: chippen. Afpraak gemaakt, en de DA vroeg me vervolgens of ik haar liet chippen ivm mogelijk verwachte dood ( ja ...écht..!) Wat blijkt namelijk: paarden die niet gechipt zijn worden NIET afgevoerd door een destructie bedrijf oid. Kortom: tenzij je zelf kunt begraven heb je als eigenaar echt een groot probleem als je niet gechipte paard / pony overlijdt!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:02

Mijn pony is wel gechipt hoor :j. Maar ze heeft geen paspoort, in die tijd is er denk ik iets mis gegaan.
Haar chipnummer staat in haar entingsboekje. Kan ik nu alsnog problemen krijgen als ze tegen die tijd
opgehaald wordt door het crematorium?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:09

Weet ik eerlijk gezegd niet, zou je bij je da na moeten vragen?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:11

Ik heb laatst nog gebeld met de DA om een paspoort te regelen. Aangezien zij haar ook gechipt hebben.
Volgens hun was het moeilijk om nu nog een paspoort te krijgen :?, en moest ik het maar navragen bij
het stamboek. Dat had ik toevallig daarvoor al gedaan, en daar werd ik juist doorverwezen naar de DA,
omdat mijn pony dus inderdaad te oud zou zijn voor een paspoort. Ik werd er dus een beetje simpel van
en heb het uiteindelijk links laten liggen, maar het liefst heb ik alles netjes geregeld. Het zit me, nu ik er
zo weer over nadenk, nog steeds niet lekker eigenlijk :=.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:20

Cynn_x schreef:
Heerlijk om te zien, al die oudjes <3

Afbeelding

Deze mooie dame is alweer bijna 30, en wordt gewoon nog lekker gereden en heerlijk mee getut. Juist als ze stil staat, zakt ze helemaal in.

spitenmazz schreef:
Oh wat gezellig al die opa's en oma's hier.
Ik heb zelf een New Forest ruintje (1.36) van bijna 23.
Het is altijd een dikkertje geweest maar in 2009 is spitfire hoefbevangen geweest en is er niet meer zo goed van bekomen.
Verder is het nog een fel kereltje & er word nog volop met m gereden (behalve nu met de sneeuw dan :roll: )
Afbeelding

:wow: vind ze prachtig!

Al die oudjes hier zien er voor hun leeftjd nog netjes uit :j

Old horses rules =:) =:)

heb zelf nog wel een jonkie (7 jaar) naja jonkie niet meer maar vergeleken met sommige is mijn pony nog erg jong
hoop dat die ook pijnloos/probleemloos de 40 bereikt! anders hoeft het van mij niet :n met pijn en/of heel veel (pijnlijke) ouderdomsprobleme is het weer niet paard waardig..
maar gaat het wel goed en paardje heeft er nog zin in ... why not? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:22

De oudste die ik ken is 40, en loopt (als het goed is) ook nog in de lessen mee op manege t hoefijzer! :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:30

Fenartoe schreef:
Misschien rare vraag ,maar heb je of weet je ergens een foto van ebony ? Ben benieuwd of ik die nog herken :D

Ebony is toen verkocht naar een ruiter die daar ook reed :)

Dat furzey nog mee loopt, daar heb ik nog op leren rijden ( en van af gekletterd)
En Tosca ben ik ook vaak vanaf geflikkerd, Dinges was gewoon een schatje mijn lievelingetje. Heb nu zelf een bijna look a like van hem alleen dan in het groot haha. Leuk om ze allemaal nog eens te zien

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:51

Wat leuk om al die verhalen van onze opaatjes en omaatjes te lezen. Wat zitten er veel knapperds tussen. Hier mijn opaatje van 20 jaar. Nog altijd mega actief en ik rijd hem als ieder ander paard gereden wordt. Lekker aan de bak met zijn tweetjes. Topfit opaatje en ik hoop dat ik nog jaaaaaaaaaaaaaren van Illusion kan genieten.

Afbeelding

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:05

Missmoonie86 schreef:
nine1987 schreef:
Afbeelding
Mijn moppie wordt komend jaar 22 en ik rijd haar nog elke dag.. :D Sterker nog, volgende zomer staat t eerste B-proefje gepland :P

IK zag je berichtje hier staan en mijn paard wordt volgend jaar ook 22. Ik heb dit jaar eerste b-proefje met hem gehad.. En hij had er echt plezier in.. Ook doen we nog elke week mee in de springles en dan lijkt hij echt een 4jarige.. Nog zoooo Hyper actief hihi.
Ik rijd hem 4dagen in de week 2x in de week longeren en 1 dag rustdag

Ik heb een knapperd van 20 jaar. Ook wij zijn weer met wedstrijdjes begonnen afgelopen seizoen. We starten L1 en hebben inmiddels 3 winstpunten. Ook doen wij mee met de springlessen en leuk dat opaatje dat vindt. Lekker bezig houden die bejaardjes van ons!

Afbeelding

SoraYa_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:11

Mijn pony was 24j maar nog topfit.
Mijn papa had haar gekocht toen ze 15 was, ze moest weg bij die mensen omdat ze geldtekort hadden dus we hebben haar voor een spotprijsje kunnen kopen.
Ze heeft 4x op mechelen het stijlrijden gelopen & 1x 1.10 daar.
Zelf sprong ik 80 & 90 met haar doordat ze al zo 'oud' was & mijn zus voordat ik ze overnam proeven tot 1.10.
Ik heb veel met haar gewonnen, ze hield van barrage te rijden & we wonnen van pony's die 6j oud waren fzo.

Afbeelding
Dit was op de lentejumping in QC-Stables, april 2010

Afbeelding
Dit is eind maart op Overdijk Moerzeke, had toen gewonnen. Was echt fier op haar

Afbeelding
Dit was op de avond dat we haar hebben laten inslapen.
Ik was met haar gevallen op jumping en er bleek een beetje gebroken te zijn vanachter in de knie. Een operatie was mogelijk maar ze gaven haar minder dan 5% om volledig te herstellen (al herstelde ze goed , dan zou ze nog pijn kunnen hebben)
We hebben toen besloten om haar in slaap te laten doen & dan een spuitje te geven, dan hebben ze minder pijn.
De bedoeling was dat ik met haar tussen de paarden zou springen en als ze te oud werd of ik te groot gewoon als gezelschapspony want mijn zus rijdt internationaal en dan moet onze merrie niet alleen staan.
08/11/2010 ♥

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:05

mijn topper is 26 en sins deze zomer met pensioen.
heeft op haar 24 en 25e nog wedstrijden gelopen.
ze staat buiten in een paddock met schuilstal samen met me shetlander cindy van 22.
helaas kan beauty niet meer bereden worden ivb met een cyste in de voorknie
cindy word nog wel bereden.

de 22 jarige cindy: http://kleintje-035-d.hyves.nl/album/55 ... file_Photo

de 26 jarige beauty(toen nog in training): http://kleintje-035-d.hyves.nl/fotos/486736462/0/AJa4/

leuk om te weten is dat beauty wel nog word gebruikt in tv progamma Beat de mol!
ze mag nog buiten ritjes doen en vond het helemaal geweldig

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:20

mijn oude kwpner is nu 24 jaar,werk niet meer met haar (erg stram aan het worden door atrose) maar ja....zoals ik hier lees....is ze eigelijk nog piepjong ;) wat een leeftijden komen er voorbij en ze zien er nog toppie uit.
hier wel een pony op stal van 22 die erg oud uitziet (ruggraad hoog enz)
wat nog te voeren om wat dikker te krijgen?
ze krijgt nu hooi,slobber en veulenbrok 3

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

marstall en subli senior
mais meel werk ook en heeft pvo ook in brok vorm