Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lieshorses schreef:Maar nu besef ik me ook pas, dat een hulpteugel niks werkt.
Je doet m er pijn mee in zn mond en zal nooit ontspannen wat calandrraa al zegt. Je bereikt er niet veel mee, hij loopt alleen in een krulletje of met zn hoofd naar beneden.
Heb jij eerst met hulpteugel gereden? of rijd je er nog mee? Nou nu weet ik pas hoe fijn het is om er geen te gebruiken!

Lieshorses schreef:Het verhaal wat je nu verteld dat is ook ( zo ongeveer ) met mij.
Maar wat ik nou echt heeeeeeeeeel irri vind:
Mijn PONY WILT OP DE LINKERHAND ALSMAAR NAAR BUITEN KIJKEN!
dit is echt super irri zelfs een goede instructrice krijgt m niet naar binnen, als je m naar binnen laat kijken valt bij als het ware naar binnen!
daarom gaan we denk longeren met slof verder gewoon zonder
lailapri schreef:Bokker van de foto:
Waarom zou je pony dit doen? Kan het zo zijn dat je tegenstrijdige hulpen geeft (voorwaarts met zit en dan maar aan de teugels trekken om te stoppen bijvoorbeeld) of heeft ze pijn? Heeft ze geleerd tegen de teugels in te duwen en zo ja hoe komt dat?

dan dwing je hem dus gigantisch naar beneden, raken zijn spieren overbelast door de spanning en ontstaat er slijtage... is dit wat je wilt?
Calanddra schreef:Naomi_Luka: ELK paard is te rijden zonder hulpteugels, ook bij het paardje op de foto's. Hem je hem al eens helemaal medisch doorgelicht? De dierenarts laten komen kijken, ook naar zijn tanden? Een osteopaat naar zn rug laten kijken? Een zadelmaker laten kijken naar je zadel? Als hij dit zo doet kan het zijn dat er iets vast zit in mijn rug of hals. Hier moet je echt niet mee verder rijden
Mijn pony heeft vast gezeten bij zijn schouder door een net niet goed passend zadel, ik had dit (stom) niet door en ben doorgereden. Hij zat echt gigantisch vast! Heeft me zeker een jaar geduurd om zijn rug en schouders weer goed te krijgen. Doordat hij daar zo vast zat namelijk spande hij daar de spieren meer aan en trainde hij de verkeerde spieren. Ook waren de spieren aan die kant groter dan aan de andere kant waardoor mijn nieuwe goed passende zadel scheef lag...
Is hij helemaal gezond, zit nergens wat vast, is er niks met zn tanden en is het zadel goed, tja, dan ligt het aan de ruiter. Want echt ELK paard is goed ontspannen te rijden. Dan zou ik toch echt goede instructie zoeken
Dus de tandarts komt binnenkort. Het zadel zat voor mij ook niet echt lekker die erbij hoorde en er zat

ZarcoTje schreef:@Naomi_Luka : je zegt eerst dat je altijd met een martingaal zou moeten rijden en daarnaast zeg je dat je je pony met een elastiek rijd?
Er is nog een verschil tussen een elastiek & een martingaal hé
En nogmaals zeg ik een martingaal heeft GEEN enkel effect om je paard naar beneden de doen lopen
Je pony gaat mét martingaal nét hetzelfde lopen doen hoor
Ik zou ook even kijken of er niets medisch aan de hand is,je pony gooit niet voor niets z'n hoofd zomaar omhoog.
ZarcoTje schreef:Maar ik bedoel een martingaal heeft geen enkel effect hé
Een elastiek zorgt er natuurlijk voor dat je pony laag met z'n hoofd gaat lopen maar alsnog wordt hij gedwongen om daar te lopen, het zou toch echt zonder moeten kunnen want je pony gaat er alleen maar geforceerd van lopen als 'ie misschien ergens pijn heeft