mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:42

als mijn paard gericht schopt naar mijn hoefsmid mag hij hem zeker een goede schop verkopen.
Ook is het beter als de smid het doet want die kan meteen reageren als je eerst moet overleggen heeft het weinig zin dan zit er te veel tijd tussen wat actie en straf.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:43

Tigra_ schreef:
Geef hem wel gelijk. De hoefsmid hier zou het ook doen. Ik heb er geen probleem mee liever dat de hoefsmid het paard een trap geeft dan dat een paard hem raak trapt.
Voor de rest weet de hoefsmid meestal wel bij wel paard het wel kan en welke niet.
Maar er zijn grenzen en hij mag zeker niet te ver gaan..
ja ben het met je eens idd hij mag niet te ver gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:01

karin1976 schreef:
zelfs met de praam op bleef ze trappen.pas toen hij stopte met knippen,en alleen nog kapte,werd ze rustig.
als ik een sigaret opsteek,en de aansteker aanklik(electronische)reageert ze ook paniekerig,dat is ongeveer hetzelfde geluid.geen idee wat ze allemaal heeft meegemaakt.het zijn ook alleen de achterhoeven waarbij ze reageert,de voorhoeven zijn geen probleem.

Misschien heeft ze ooit stroomstoten op haar achterste gekregen? Zo'n apparaat waarmee ze dat doen maakt ook zo'n geluid. Je moet er toch niet aan denken... |(

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:05

Lamar schreef:
karin1976 schreef:
zelfs met de praam op bleef ze trappen.pas toen hij stopte met knippen,en alleen nog kapte,werd ze rustig.
als ik een sigaret opsteek,en de aansteker aanklik(electronische)reageert ze ook paniekerig,dat is ongeveer hetzelfde geluid.geen idee wat ze allemaal heeft meegemaakt.het zijn ook alleen de achterhoeven waarbij ze reageert,de voorhoeven zijn geen probleem.

Misschien heeft ze ooit stroomstoten op haar achterste gekregen? Zo'n apparaat waarmee ze dat doen maakt ook zo'n geluid. Je moet er toch niet aan denken... |(

dat zou heel goed kunnen.ze is van een manege geweest,en was er best slecht aan toe.
ik hoorde laatst van iemand die haar kende van haar begintijd op de manege,dat ze eerst heel pittig was,en binnen een week al mee kon draaien in de lessen,rara,hoe kan dat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:10

pipo123 schreef:
als mijn paard gericht schopt naar mijn hoefsmid mag hij hem zeker een goede schop verkopen.
Ook is het beter als de smid het doet want die kan meteen reageren als je eerst moet overleggen heeft het weinig zin dan zit er te veel tijd tussen wat actie en straf.

Dit hoeft trouwens helemaal niet, want in mijn geval hou ik mijn paard altijd zelf vast (al hoewel, hij staat vaak helemaal los inmiddels). ;)
En dat is heel handig, want als hij al gaat klieren (dat is dus wat anders dan trappen, want dat doet hij eigenlijk helemaal niet), dan zie ik dat al aan zijn kop en aan zijn lichaamstaal. :D
Degene die mijn paard bekapt, kan dat niet eens zien, want die is met hele andere zaken bezig natuurlijk. ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:12

hier is al een topic over, echter ik vind zeker dat veiligheid voorop staat MAAR als hij mijn paard geschopt had dat ik hem zelf een lel verkocht en had hij mogen vertrekke, tis nog steeds mijn paard...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:15

Hoefsmid of geen hoefsmid, NIEMAND mag mijn paard schoppen!

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:17

Mijn smid verdooft even op zo'n momenten. Maar als mijn paard een schop krijgt omdat hij gemeen uithaalt met het doel te raken, dan heb ik er geen problemen mee. Die smid hangt wel even onder 600kg levend gewicht dat in een halve seconde een goeie klap kan uitdelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:20

Ik bekap mijn paarden zelf. Niemand die rare fratsen kan uithalen met mijn paarden. Ik heb de cursus bij paardnatuurlijk gedaan en heb in het begin Björn van Paard in balans hun hoeven laten doen. Hij deed ook natural horsemanship oefeningetjes met ze en dat werkte heel goed, het duurde er niets langer om want daarna werkten ze goed mee. Een paard dat na een trap blijft tegenwerken schiet niets sneller op.
De oefeningetjes duurden ook maar een minuutje of 5 ofzo.
Maar nu doe ik het helemaal zelf, en soms ga ik ook wel eens tegen ze tekeer als ze tegenwerken. De shire presteert het soms om me een paar meter van hem weg te lanceren waneer hij zijn achterbeen heel hard terugtrekt, dan krijgt hij daar echt wel een lel voor terug hoor!
Of het terecht of onterecht is dat een smid mijn paard zou schoppen, ik zou er hoe dan ook gewoonweg niet goed tegen kunnen. Dus dan maar zelf doen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:21

Zaina schreef:

Zou die hoefsmid nou raar opkijken als ik hem zou schoppen? :D
Want er zijn wel een paar hoefsmeden die ik graag een schop verkoop, eerlijk gezegd........ :o

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 21:23

Twiggy2008 schreef:
Zaina schreef:

Zou die hoefsmid nou raar opkijken als ik hem zou schoppen? :D
Want er zijn wel een paar hoefsmeden die ik graag een schop verkoop, eerlijk gezegd........ :o

pas maar op,anders krijg je een praam op :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:24

Ik heb een hele lieve geduldige hoefsmid en mijn merrie's zijn niet makkelijk, zeker de twenter niet. Ik ben zo blij met hem!
Hij is zo geduldig en zet rustig door waardoor er niet getrapt en geslagen hoeft te worden ook al doet de pony gek en vervelend.
En zo is het bekappen toch altijd heel snel klaar.. *D
Dus NEE, als hij mijn pony's had getrapt vanwege dit gedrag was het alleen maar erger geworden en had hij NOOIT meer mogen komen.. :(

Via PB wil ik graag mijn hoefsmid aanbevelen!

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:25

reageren jullie ook zo als een ander paard jouw paard schopt?
Ik bedoel als jouw paard ongepast gedrag vertoond binnen de kudde kan hij/zij ook best een tikkie krijgen van de ander.
Worden jullie dan boos, of is dat zoals het hoort?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:33

Ussiethree schreef:
reageren jullie ook zo als een ander paard jouw paard schopt?
Ik bedoel als jouw paard ongepast gedrag vertoond binnen de kudde kan hij/zij ook best een tikkie krijgen van de ander.
Worden jullie dan boos, of is dat zoals het hoort?

Paard tegen paard blijf ik wat anders vinden dan mens tegen paard. ;)
Daarbij, en dat heb ik al eerder gezegd, vind ik dat je altijd moet kijken naar WAAROM een paard schopt. Helaas zie ik in de praktijk dat niet iedereen dat goed in kan schatten.
De een doet dat namelijk wel uit dominantie, de ander uit pure angst. Een paard is een vluchtdier en moet je dus leren vertrouwen als hij/zij zijn/haar been aan je geeft. Het is dus zaak dat goed aan te leren, zonder angst. Vind ik. Ik zie liever een paard die iets doet voor mij of een ander in vertrouwen en in samenwerking, dan uit angst dat 'ie geschopt wordt door een mens. Snap je de nuance? Heb vaak het gevoel dat veel mensen dat niet begrijpen. Kan, maar 'zeur' dan niet dat er ook mensen zijn die daar wel anders over denken. ;)

Ik heb er met mijn eigen NBer(s) regelmatig over gepraat, over dit soort zaken en ben blij dat hij rustig is, leiderschap en vertrouwen uitstraalt en een paard nooit schopt. Ik heb in de loop der jaren een hoop hoefsmeden en NBers meegemaakt en ben definitief erover uit hoe ik het graag zie. Vandaar mijn keuze tot de benadering die ik hier aanhaal. :)

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:36

een paard richt schade aan bij een ander paard. Een mens kan slechts een paard laten schrikken als deze uit volle kracht trapt. Het paard heeft er zelf weinig pijn aan. Zie het als een peuter die zijn moeder slaat, dat doet ook geen pijn.

ik ben het wel met je eens dat veel mensen niet meer kunnen zien wat er nou werkelijk speelt. Zowel positief als negatief gedrag eigenlijk. "kijk eens hoe lief, hij komt helemaal tegen je aan staan" bijvoorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:43

Ussiethree schreef:
een paard richt schade aan bij een ander paard. Een mens kan slechts een paard laten schrikken als deze uit volle kracht trapt. Het paard heeft er zelf weinig pijn aan. Zie het als een peuter die zijn moeder slaat, dat doet ook geen pijn.

Nou, ik weet niet, hoor ;) , maar ik kan mijn paard ook laten schrikken of even doordringen bij hem zonder meteen te schoppen, hoor. ;)
Jij niet? Nou, dan zal ik wel heel bijzonder zijn. :+
Ik vind het respectloos om een dier te schoppen. Daarbij heb ik een paard wat niet schopt, maar ik heb wel eens een smid bij hem gehad, die hem al wilde schoppen, omdat hij met zijn staart zwiepte in zijn gezicht (hij was met een achterbeen bezig en ja, zo'n zwiepende staart doet pijn, dat weet ik), vanwege een horzel. Ik kan je vertellen dat ik dat tegen gehouden heb, want ik zat er bovenop :P . Was namelijk al niet zo blij met deze man bij mijn paard, maar mijn huidige bekapper zat in het buitenland voor langere tijd en mijn paard's voeten waren iets te hard gegroeid, dus ik moest wat met deze man, die er toch toevallig was. Never nooit meer!!! :n
Ken gelukkig ook hele fijne hoefsmeden, hoor, maar sommige zijn zo onbehouwen. En daar ben ik helemaal klaar mee.
Het is mijn paard en ik bepaal hoe hij behandeld wordt. Ik hou hem dan ook zelf vast bij het bekappen. Al hoewel, ik sta er meer bij, want inmiddels kan hij gewoon los staan bij het bekappen, midden op het erf. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:47

Ussiethree schreef:
ik ben het wel met je eens dat veel mensen niet meer kunnen zien wat er nou werkelijk speelt. Zowel positief als negatief gedrag eigenlijk. "kijk eens hoe lief, hij komt helemaal tegen je aan staan" bijvoorbeeld.

Ook dat ligt er aan. De mijne kan heerlijk staan dutten en dan zijn hoofd tegen je aan leggen. Met zo'n ontspannen onderlipje. Dat is wat anders dan je wegduwen of tegen je aan schuren. Inderdaad zien weinig mensen wat een paard nou echt bedoelt met zijn lichaamstaal.
Ik ken mijn paard door-en-door, kan hem helemaal lezen en zie aan zijn hoofd, zijn blik, zijn lichaamstaal al wat hij gaat doen. Zeker op de grond, ken ik hem uit duizenden. :)
En hij is een donderstraal, maar hij is niet gemeen. En dus verdient hij absoluut geen trap van wie dan ook niet. Want ik kan je verzekeren dat diegene een klap terug krijgt. En kan vertrekken. Meteen.

Ik zorg ook altijd dat ik bij alles zelf ben, ik geef mijn paard niet graag uit handen bij dergelijke zaken als de vee-arts, de tandarts, de smid e.d.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:47

je hebt ook smeden zonder gevoel van paarden dat klopt.
Ik vind het prima als mijn smid inkomt als hij dat nodig vind. Hij zal dat niet doen omdat hij toevallig wat stumperig onwennig doet. Wel als hij op een nare onrespectvolle manier bezig is, dan kan hij een draai om zn oren krijgen. En terecht. Ik ben er zelf nooit bij, maar ik ken deze smid al 25 jaar, en hij heeft al mijn paarden gedaan. Ik vertrouw op zijn oordeel, hij heeft hetnog nooit mis gehad.
Hij kan ook net zo goed een middag uittrekken voor een jong paard van mij

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:48

Ussiethree schreef:
je hebt ook smeden zonder gevoel van paarden dat klopt.
Ik vind het prima als mijn smid inkomt als hij dat nodig vind. Hij zal dat niet doen omdat hij toevallig wat stumperig onwennig doet. Wel als hij op een nare onrespectvolle manier bezig is, dan kan hij een draai om zn oren krijgen. En terecht. Ik ben er zelf nooit bij, maar ik ken deze smid al 25 jaar, en hij heeft al mijn paarden gedaan. Ik vertrouw op zijn oordeel, hij heeft hetnog nooit mis gehad.
Hij kan ook net zo goed een middag uittrekken voor een jong paard van mij

Nou, prima toch? Fijn dat er zo'n vertrouwen is tussen jullie. En ik snap ook best dat veiligheid voor alles gaat, hoor. ;)
Maar hier wordt gevraagd of de hoefsmid je paard mag schoppen. Nou, in mijn geval, nee dus. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:53

karin1976 schreef:

_O- (beetje late reactie, hahaha) :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:57

Twiggy2008 schreef:
karin1976 schreef:

_O- (beetje late reactie, hahaha) :D

En dan... :Y)
Hoefsmid onderuit geschopt met een praam op z'n neus.
Paard nog steeds }:0
Wie gaat dan het kap/beslagwerk over nemen? De plaatselijke pedicure-salon?

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:59

mijn paard heeft geen schop nodig, die is gewoon goed opgevoed. Er zou ook geen reden zijn om hem te schoppen. Maar ik ben wel eens twee weken met hem mee op "stage" geweest, en dan zie je toch echt wel heel vervelende paarden. De eigenaren hebben nul kaas gegeten van paarden en paarden houden/opvoeden. En ik kan me voorstellen dat zo een paard een keer een opsodemieter krijgt.
Laat ik het anders zeggen, van mij hadden die paarden eerder een opsodemieter gehad dan dat mijn smid die paarden er een gaf. verwende onrespectvolle rotpaarden, met eigenaren die absoluut denken het goed te doen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:03

Het ligt aan de situatie. Maar om even op de situatie van TS terug te komen.
Je geeft aan dat ie moest komen omdat ze kreupel is.....én dat ze 2x ervoor waarschijnlijk door een pijn reactie (misschien in het leven geknipt?) uit haar dak ging waardoor ze een peesblessure op heeft gelopen..........
Als ik je paard zou zijn dan zou ik ook bang zijn als de HS dan weer langskomt om even "rustig"je hoeven te doen met in je achterhoofd de voorgaande gebeurtenissen. Dus even nadenkend aan de negatieve ervaringen van de laatste keren dan is het niet slim dat ie haar geschopt heeft.........weer een nare ervaring erbij.

Bij mij zet ie een lage harde stem op bij de paarden als ze iets doen wat niet geoorloofd is.......helpt genoeg. Bij de enter blijft ie ten alle tijden rustig. Schoppen zou ik niet tollereren maar mocht ik echt een vervelnde hebben staan die gericht schopt (uit irritatie dus niet uit angst of iets anders) dan weet ik niet hoe ik daarop zou reageren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:57

Nickas schreef:
Sleeper, een paard is nooit oud genoeg om iets te leren... Het kan alleen wat meer tijd kosten...

Dit paard heeft het al geleerd alleen is verkeerd benaderd/heeft pijn gehad en is daardoor nu lastig.

Peuk

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:00

Ik blijf er zelf altijd bij, als ik vind dat mijn paard een schop verdient doe ik dat zelf en niet een ander.