Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tigra_ schreef:ja ben het met je eens idd hij mag niet te ver gaan!Geef hem wel gelijk. De hoefsmid hier zou het ook doen. Ik heb er geen probleem mee liever dat de hoefsmid het paard een trap geeft dan dat een paard hem raak trapt.
Voor de rest weet de hoefsmid meestal wel bij wel paard het wel kan en welke niet.
Maar er zijn grenzen en hij mag zeker niet te ver gaan..
karin1976 schreef:zelfs met de praam op bleef ze trappen.pas toen hij stopte met knippen,en alleen nog kapte,werd ze rustig.
als ik een sigaret opsteek,en de aansteker aanklik(electronische)reageert ze ook paniekerig,dat is ongeveer hetzelfde geluid.geen idee wat ze allemaal heeft meegemaakt.het zijn ook alleen de achterhoeven waarbij ze reageert,de voorhoeven zijn geen probleem.
Lamar schreef:karin1976 schreef:zelfs met de praam op bleef ze trappen.pas toen hij stopte met knippen,en alleen nog kapte,werd ze rustig.
als ik een sigaret opsteek,en de aansteker aanklik(electronische)reageert ze ook paniekerig,dat is ongeveer hetzelfde geluid.geen idee wat ze allemaal heeft meegemaakt.het zijn ook alleen de achterhoeven waarbij ze reageert,de voorhoeven zijn geen probleem.
Misschien heeft ze ooit stroomstoten op haar achterste gekregen? Zo'n apparaat waarmee ze dat doen maakt ook zo'n geluid. Je moet er toch niet aan denken...
pipo123 schreef:als mijn paard gericht schopt naar mijn hoefsmid mag hij hem zeker een goede schop verkopen.
Ook is het beter als de smid het doet want die kan meteen reageren als je eerst moet overleggen heeft het weinig zin dan zit er te veel tijd tussen wat actie en straf.
Ussiethree schreef:reageren jullie ook zo als een ander paard jouw paard schopt?
Ik bedoel als jouw paard ongepast gedrag vertoond binnen de kudde kan hij/zij ook best een tikkie krijgen van de ander.
Worden jullie dan boos, of is dat zoals het hoort?
Ussiethree schreef:een paard richt schade aan bij een ander paard. Een mens kan slechts een paard laten schrikken als deze uit volle kracht trapt. Het paard heeft er zelf weinig pijn aan. Zie het als een peuter die zijn moeder slaat, dat doet ook geen pijn.
Ussiethree schreef:ik ben het wel met je eens dat veel mensen niet meer kunnen zien wat er nou werkelijk speelt. Zowel positief als negatief gedrag eigenlijk. "kijk eens hoe lief, hij komt helemaal tegen je aan staan" bijvoorbeeld.
Ussiethree schreef:je hebt ook smeden zonder gevoel van paarden dat klopt.
Ik vind het prima als mijn smid inkomt als hij dat nodig vind. Hij zal dat niet doen omdat hij toevallig wat stumperig onwennig doet. Wel als hij op een nare onrespectvolle manier bezig is, dan kan hij een draai om zn oren krijgen. En terecht. Ik ben er zelf nooit bij, maar ik ken deze smid al 25 jaar, en hij heeft al mijn paarden gedaan. Ik vertrouw op zijn oordeel, hij heeft hetnog nooit mis gehad.
Hij kan ook net zo goed een middag uittrekken voor een jong paard van mij