Damn! Ik krijg een sullige ruin :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:30

Mensen die hengsten houden voor elk ander doel dan de fok zijn in mijn ogen altijd een beetje vreemd/pennie......Ach je kan wel zeggen dat je een hengst heb..........

Wat moet je nou in godsnaam met een hengst..........?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:47

Nou dat is wel een beetje onvriendelijk hoor. Als een hengst toch eenmaal anders is dan een ruin is er ook heus een reden waarom mensen een hengst fijner vinden, en dat zal dan ook de reden zijn dat ze er 1 hebben, niet? Als mijn hengsten niet zouden dekken zou ik ze absoluut niet castreren. Ze zijn prima zo.
Wat je nou met een hengst moet? Op een andere manier mee omgaan dan een ruin, en dat is nou juist wat mij zo in hengsten aanspreekt. Sorry, maar dat heb ik met een ruin gewoon veel minder. Ik voel me prettiger met een hengst. En ik vind het dan ook heel jammer dat er steeds van die vooroordelen over hengsten zijn. Goed opgevoed zijn ze ook heel braaf. Telkens als ik met 1 van de hengsten in een rijhal ging trainen kreeg ik van die reacties je bent knetter, er lopen hier ook merries hoor! Nou leuk is dat dan, hij is aan het werk, en kijkt dan niet naar merries. Ook dat mensen bij voorbaat mijn paard niet vertrouwden is gewoon heel frustrerend. Hij zal geen vlieg kwaad doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:57

Ik werk met hengsten en weet dus ook dat hengsten braver kunnen zijn dan menig ruin......Onze hengsten zijn dat in ieder geval wel. Je kan ze zelfs tijdens het dekzeisoen (dekken natuurlijk) bij hengstige merries in de bak rijden...Ik vind alleen dat als je paard niet functioneel hengst is dat hij dan beter af is als ruin..........Hij zal veel meer vrijheden hebben..

Ik vraag me altijd af waarom mensen in hemelsnaam een paard hengst willen laten.....paard kan moeilijk op het land, paard heeft nagenoeg geen sociale contacten, dekken doet ie naar alle waarschijnlijkheid ook niet......waarom hengst houden, zodat je kan zeggen "Ik heb een hengst"?

Geef mij nou eens een goede reden waarom je een hengst hengst houd terwijl hij niks met zijn klokkespel mag?

Omdat je er op een andere manier mee om moet gaan is geen reden (valt onder , Ik heb een hengst, praatje)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:07

Raakt een hengst die niet mag dekken trouwens niet behoorlijk gefrustreerd van al die onbruikbare hormonen?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:22

Jammer dat jullie mening en ervaring maar niet gehoord willen worden,
G&K en ArwenLune.
Paardenliefhebbers? Verdrietig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:02

Ik (maar wie ben ik) vind het behooooorlijk simpel om te stellen dat ruinen "sullig" zijn.... niet mee eens dus!

En om PERSE een hengst te willen klinkt in mijn ogen eerder dom dan stoer. Het is niet voor niks dat hengsten gecastreerd worden.
Zoals G&k al zegt: je kunt tenminste zeggen "ik heb een hengst"
en voor de rest haal je je een hele hoop ongewenste dingen op je hals.

dus ik snap - kort gezegd - neit wat de bedoeling van het verhaal is. Moeten wij nu allemaal gaan zeggen "wow, die heeft een hengst, wat stoer" ofzo?

Want - sorry hoor - je paard is wat je er zelf van maakt, hengst, ruin, merrie... dat heeft in mijn ogen niks met het al dan niet hebben van een setje pingpongballetjes onder zijn buik. Ik ken menige ruin en merrie die in zijn geheel niet "sullig" zijn...dus.....

Maar ik heb er dan ook geen bal verstand van Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:03

Enne.... bovenstaande is niet om mensen persoonlijk aan te vallen, maar ik vind dergelijke penny-verhalen een beeeetje.... tja... helemaal niks dus

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:14

Ik kan gewoon heel simpel stellen dat ik het karakter van ee hengst meer wardeer dan dat van een ruin. Daarmee zeg ik niet dat ruinen sullig zijn. Puur dat het karakter anders is, en dat vind ik een goede reden om een paard hengst te laten. Wat betreft de sociale contacten heb je 100% gelijk. Ze staan doorgaans niet echt met andere paarden in de wei nee. En ik adviseer mijn klanten ook altijd dat als ze het niet uitmaakt hengs of ruin, dat ie beter geruind kan worden ivm de sociale contacten. Maar mijn eigen hengsten staan wel in de wei, en staan ook rustig naast elkaar in de wei. Ook dat ligt wel een beetje aan de opvoeding.
Nogmaals voor de meeste (!) mensen meteen hengst is het absoluut niet uit stoerigheid hoor, maar puur voor het karakter en uiterlijk wat ze leuker en mooier vinden. De mensen die het uit stoerigheid doen komen er denk ik snel van terug, want dat is tevens de verkeerde manier van met een hengs omgaan. Daar moet je JUIST niet stoer mee omgaan, maar met respect, en voorzichtigheid, je mag ze niet beledigen. En daarom in mijn ogen is het zo fout dat er mensen zijn die voor de stoerigheid een hengst hebben, die slaan in de regel hun hengst te veel, en dat komt niet meer goed.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:17

ik heb 2 hengsten een shet en een paard
mijn paard vind alles best
ken met merries buiten rijden ken bij iedereen in de wei
ja met merries niet denk ik *LOL*
mijn shet is dan weer een heel ander verhaal want die heeft wel eens gedekt voor hij van mij was
dus die slaat bij elk paard optilt
hij heeft mijn paard helemaal onder de duim
maar ik vind ruinen ook niet sullig
maar ik probeer mijn hengst zolang het gaat hengst te laten
als een jongen een beetje last van zijn hormoontjes heeft
wordt hij toch ook niet gecastreerd *LOL*]

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:21

Nee, als hij daar (sociaal) niet goed mee om kan gaan, dan wordt hij ook in een box gezet.
Maar dan 1 voor mensen. Clown

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:27

ja iedere hengst heeft natuurlijk een ander karakter misschien heb ik dan wel een sullige hengst Tong uitsteken

want de mijne reageerd niet eens op merries
en hij gaat elk jaar naar de wei
gewoon een hengsten wei waar hij dan lekker een half jaartje loopt
dussen andere hengsten
maar hij is nu 4 jaar ik heb hem al bijna vier jaar
maar ik denk ook dat het aan de opvoeding ligt hoor
mijn hengst heeft tot zijn eerste jaar tussen merries gestaan
en vind er nu dus ook niks aan

een vriendin van mij heeft altijd zoiets gehad van ohh ik heb een hengst geen merries in de buurt
en die moest haar pony ook na zijn eerste jaar laten castreren
omdat hij het dekken op haar uit ging proberen

als een hengst echt gevaarlijk wordt dan ben ik er ook voor om hem te laten helpen
maar zolang ik er geen last van heb
vind ik dat ze mogen blijven zitten

mijn paard heeft overigens ook geen papieren hoor
dus er wordt niet mee gefokt ofzo
en ik ben ook niet zo dat ik loop op te scheppen
kijk ik heb een hengst

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:37

Ik vind de meeste hengsten ook mooier dan de meeste ruinen, ze hebben toch net wat meer bespiering en stralen wat meer karakter uit.
Maar ik vind ook dat als je een hengst niet voor de fok gebruikt je hem gewoon moet castreren. Het lijkt me voor het paard veel fijner, hij kan los met andere paarden, en ze zitten niet met die hormonen die ze niet kwijt kunnen. Bovendien moet je met een hengst ook veel voorzichtiger zijn, want als hij een keertje losbreekt ofzo is het een stuk erger dan als een ruin of een merrie losloopt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die wel gewoon los kunnen met andere ruinen (wat imo geen kwestie is van opvoeding) en wel heel rustig en lief zijn. Ik heb meer met merries, maar als ik een hengst zou kopen zou ik hem laten castreren, scheelt een hoop gedoe

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:07

Bespiering heeft niks te maken met al dan niet hengst zijn hoor steeffie!