Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
????? BMarjolijn schreef:galop is voor een paard makkelijker dan draf geef me daarom een reden om zo lang te wachten. waarschijnlijk de onkunde om een paard correct aan te late springen?
BMarjolijn schreef:daarnaast is het voor een jong paard goed om door te draven zodat hij op zijn eigen benen laat lopen. in plaats van hem in een sukkel drafje een paar pasje op de voorhand te laten lopen.
BMarjolijn schreef:dus probeer niet de profs af te zeiken. de meesten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor.
suus_ schreef:Argh rotmobiel doet dingen die ik niet wil.
Laatste zin afmakend: lukt dat niet zou ik toch eens heel goed naar m'n eigen vaardigheden kijken. het gaat niet om kracht, dan verlies je altijd.

HTM schreef:Dat ik zeg dat een paard van 6 te sterk is, daarmee ik beboel niet dat hij deze kracht tegen je gebruikt, en dat het zozeer is met rijden (rondrijden enz), maar de pony is volledig uitgegroeit, heeft zichtzelf al dingen aan kunnen leren (ook vervelende), dus je maakt het jezelf moeilijker.Ik zeg dus niet dat deze sterk met rijden is en op kracht gereden moet worden!!!! Maar omdat hij lichamelijk sterker is dan als hij 3 jaar is kan hij eerder bokken, stijgeren,
er vandoor (houd die ook langer vol). enz.
Ook merk ik dat mijn 2 jarige fjord het leuk vindt dat de kids erop zitten, alleen maar longeren vindt hij niks aan.
Als de kids erop gezeten hebben is hij veel vrolijker, en vlotter.
En de kids zitten, rijden niet....
?
iti schreef:"mijn" paard is in mei 3 jaar geworden, en we zijn ook rustig begonnen met inrijden. Ik heb al eerder gereageerd maar toch.. een paard van 5 is al helemaal volwassen en heeft ook veel meer tijd gehad om kracht op te bouwen en trucjes te leren, ook als je met drie jaar begint hebben ze een betere basis voor spieropbouw. ik blijf erbij dat als je alles met beleid doet dat het dan geen enkel probleem hoort te zijn.

x_Marr schreef:Een paard leert zichzelf vervelende trucjes aan als je langer wacht met inrijden...? Dat vind ik toch wel heel frappant. Paard is gewoon een paard hoor, paarden pesten je niet.
Vraag mij altijf af waarom je je paard al met 3 wil inrijden als particulier. Het is nu toch redelijk bekend dat een paard pas met 6 of 7 jaar helemaal volledig is uitgegroeid. Waarom is het dan moeilijk om te wachten? Opbouwend werk kun je alvast doen, vanaf 4 jaar beginnen met werk aan de hand zodat het paard al de juiste spieren leert te gebruiken en al rechter wordt, alleen maar makkelijker voor onder het zadel
Zolang je geen rontgenogen hebt kan je beter geduld hebben dan te snel willen.
Better save then sorry.
JoviBan schreef:BMarjolijn schreef:galop is voor een paard makkelijker dan draf geef me daarom een reden om zo lang te wachten. waarschijnlijk de onkunde om een paard correct aan te late springen?
Galop is voor een vrij paard inderdaad een prima gang.
Met een ruiter op de rug is dat een ander verhaal.
Jonge paarden - die over het algemeen ook nog niet rechtgericht zijn èn moeten leren omgaan met gewicht op hun rug - hebben veel moeite met hun balans wanneer ze gewicht (ruiter) moeten dragen. Het beste is om te beginnen met rechtrichten in stap. Zodra ze dit goed kunnen - zowel verticaal als horizontaal rechtgericht en in balans - kun je verder in de draf. Dan is het weer een kwestie van rechtrichten en balans vinden, met het gewicht over allevier de benen goed verdeeld. En als laatste de galop.BMarjolijn schreef:daarnaast is het voor een jong paard goed om door te draven zodat hij op zijn eigen benen laat lopen. in plaats van hem in een sukkel drafje een paar pasje op de voorhand te laten lopen.
Wanneer je het paard leert te draven met gewicht op z'n rug, moet je niet meteen verwachten dat hij dat gewicht meteen al met z'n achterhand kan dragen. Daar is veel voorbereiding en training voor nodig.
Tempo zegt trouwens niets over het wel/niet op de voorhand lopen. In vlotte draf doordraven kan evengoed op de voorhand (en dat gebeurt ook veel, omdat de voorbereiding in de vorm van rechtrichten veelal wordt overgeslagen) en langzame draf kan heel goed met de achterhand erbij.BMarjolijn schreef:dus probeer niet de profs af te zeiken. de meesten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor.
Ik zeik niemand af. En welke "profs" bedoel je? Mensen die jonge paarden te vroeg inrijden?
CalvinenGino schreef:x_Marr schreef:Een paard leert zichzelf vervelende trucjes aan als je langer wacht met inrijden...? Dat vind ik toch wel heel frappant. Paard is gewoon een paard hoor, paarden pesten je niet.
Vraag mij altijf af waarom je je paard al met 3 wil inrijden als particulier. Het is nu toch redelijk bekend dat een paard pas met 6 of 7 jaar helemaal volledig is uitgegroeid. Waarom is het dan moeilijk om te wachten? Opbouwend werk kun je alvast doen, vanaf 4 jaar beginnen met werk aan de hand zodat het paard al de juiste spieren leert te gebruiken en al rechter wordt, alleen maar makkelijker voor onder het zadel
Zolang je geen rontgenogen hebt kan je beter geduld hebben dan te snel willen.
Better save then sorry.
Dus eer jij echt iets heb bereikt met je paardje, ben je alweer bezig met afbouwen..
Het is gewoon zo als paarden jonger zijn 3/4/5 jaar dan leren ze veel vlugger en hebben ze ook een snellere spieropbouw.
Maar goed iedereen zijn ding
BMarjolijn schreef:ik zie veel meer paarden met problemen die op de (vriendelijke) manier aangereden zijn. dan met de paarden die op een africhtingsstal aangereden worden. dit heb ik wel eens besproken met mijn DA en die zegt ook dat het voor een jong paard beter is hem niet in een te langzaam tempo te rijden dit lijdt tot problemen met de voorbenen. daarnaast ben ik geen fan van om een jong paard elke dag fanatiek te rijden. ik rij mijn jongen paarden 2 of 3 keer per week 15 tot 20 minuten liefst ook niet te lang longeren, daarnaast geef ik mijn paarden ook vaak een rust periode in de zomer waar ze lekker paard kunnen zijn in de wei. dat over die profs in je verhaal komt het een beetje over of je het beter weet dan de profs die al jaren in de sport mee gaan en daar heb ik een hekel aan. ik ga er van uit dat de meeste mensen het beste willen voor hun paard op welke rij methode dan ook. ik krijg de laatste jaren het gevoel dat de NH ers een beetje doen of hun methode alleen goed is.

x_Marr schreef:En je onderbouwing daarvoor? Spieropbouw gaat niet sneller hoor, paard groeit alleen nog maar die bespiering heeft ie dan al wanneer ie 5 is
Jij doet er 20 jaar over om iets te bereiken?
Hoe lang denk jij dat een paard meekan?