hoe vaak rijden op 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 07:48

hier ook een heel slecht iemand die nu rustig met een 3 jarige van begin mei is begonnen.

Ik ben het heel erg eens met Mister 01. Ik zou graag soms maar 20 minuten willen rijden/werken (bedoel ik ook de overtollige energie eruit longeren) maar dit lukt niet altijd als ze echt in een koppige bui is. Zo heeft zij snel de kuur om niet meer te stoppen terwijl ze het wel weet. Dan moet ze van mij toch even stoppen en dat duurt soms hellaas wel 3 kwartier.

Ze heeft van de winter wel een stuk meer vakantie want zelf rij ik niet veel met slecht weer en dan gewoon af en toe een ritje. Maar je let op het paard. Deze merrie was zich aan het vervelen en ging schuren nu we met haar bezig zijn 3 keer per week vindt ze het leuk en doet ze het niet meer.

De jaarling die hier nu staat heb ik zo het idee dat ik daar niet mer 3 jaar op ga stappen die groeid nog zo lang door en is ook een iets andere afstammeling kwa type.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:57

Je leest hier in teveel posts, dat paarden die voor hun 3e worden ingereden, vaak 'koppig' zijn.
Paarden zijn niet koppig. Ze geven enkel aan wanneer ze iets nog niet willen, iets niet kunnen bolwerken, of ergens nog niet klaar voor zijn.
Stel jezelf de vraag, waarvoor heb je een paard? Als het om het rijden gaat, waarom dan aan een jong paard beginnen? Hoeveel topics zie je niet bij IM van paarden die zijn ingeslapen wegens artroste ed?
Mensen die niet gewoon een jaartje extra kunnen wachten..
En inderdaad, de groei van een paard zal ook echt wel per paard verschillen. Maar een paard van 2 jaar wat al is uitgegroeid :oo?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:19

BMarjolijn schreef:
galop is voor een paard makkelijker dan draf geef me daarom een reden om zo lang te wachten. waarschijnlijk de onkunde om een paard correct aan te late springen?

Galop is voor een vrij paard inderdaad een prima gang.
Met een ruiter op de rug is dat een ander verhaal.
Jonge paarden - die over het algemeen ook nog niet rechtgericht zijn èn moeten leren omgaan met gewicht op hun rug - hebben veel moeite met hun balans wanneer ze gewicht (ruiter) moeten dragen. Het beste is om te beginnen met rechtrichten in stap. Zodra ze dit goed kunnen - zowel verticaal als horizontaal rechtgericht en in balans - kun je verder in de draf. Dan is het weer een kwestie van rechtrichten en balans vinden, met het gewicht over allevier de benen goed verdeeld. En als laatste de galop.

BMarjolijn schreef:
daarnaast is het voor een jong paard goed om door te draven zodat hij op zijn eigen benen laat lopen. in plaats van hem in een sukkel drafje een paar pasje op de voorhand te laten lopen.

Wanneer je het paard leert te draven met gewicht op z'n rug, moet je niet meteen verwachten dat hij dat gewicht meteen al met z'n achterhand kan dragen. Daar is veel voorbereiding en training voor nodig.
Tempo zegt trouwens niets over het wel/niet op de voorhand lopen. In vlotte draf doordraven kan evengoed op de voorhand (en dat gebeurt ook veel, omdat de voorbereiding in de vorm van rechtrichten veelal wordt overgeslagen) en langzame draf kan heel goed met de achterhand erbij.

BMarjolijn schreef:
dus probeer niet de profs af te zeiken. de meesten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor.

Ik zeik niemand af. En welke "profs" bedoel je? Mensen die jonge paarden te vroeg inrijden?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:10

suus_ schreef:
Argh rotmobiel doet dingen die ik niet wil.

Laatste zin afmakend: lukt dat niet zou ik toch eens heel goed naar m'n eigen vaardigheden kijken. het gaat niet om kracht, dan verlies je altijd.

Dat ik zeg dat een paard van 6 te sterk is, daarmee ik beboel niet dat hij deze kracht tegen je gebruikt, en dat het zozeer is met rijden (rondrijden enz), maar de pony is volledig uitgegroeit, heeft zichtzelf al dingen aan kunnen leren (ook vervelende), dus je maakt het jezelf moeilijker.
Ik zeg dus niet dat deze sterk met rijden is en op kracht gereden moet worden!!!! Maar omdat hij lichamelijk sterker is dan als hij 3 jaar is kan hij eerder bokken, stijgeren,
er vandoor (houd die ook langer vol). enz.

Ook merk ik dat mijn 2 jarige fjord het leuk vindt dat de kids erop zitten, alleen maar longeren vindt hij niks aan.
Als de kids erop gezeten hebben is hij veel vrolijker, en vlotter.
En de kids zitten, rijden niet....

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:13

ik rijd die van mij z'n 3 x per week om de dag dus.
en dan ongeveer 20 minutjes a half uurtje.
lich ook een beetje aan de conditie van het paard

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:17

ik ben het volledig eens met TheHorseInn

Mensen wat hier zeggen vanaf 4/5 jaar pas in rijden..
Dan gaat het tempo wel erg langzaam

Ik vind dat je zeker met 3 jaar kan inrijden, om de dag erop zitten ;)

Er zijn genoeg nationale/internationale wedstrijden met 4/5/6 jarige

die zijn ok niet een maand van te voren ingereden

Suc6

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:20

"mijn" paard is in mei 3 jaar geworden, en we zijn ook rustig begonnen met inrijden. Ik heb al eerder gereageerd maar toch.. een paard van 5 is al helemaal volwassen en heeft ook veel meer tijd gehad om kracht op te bouwen en trucjes te leren, ook als je met drie jaar begint hebben ze een betere basis voor spieropbouw. ik blijf erbij dat als je alles met beleid doet dat het dan geen enkel probleem hoort te zijn.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:23

HTM schreef:
Dat ik zeg dat een paard van 6 te sterk is, daarmee ik beboel niet dat hij deze kracht tegen je gebruikt, en dat het zozeer is met rijden (rondrijden enz), maar de pony is volledig uitgegroeit, heeft zichtzelf al dingen aan kunnen leren (ook vervelende), dus je maakt het jezelf moeilijker.Ik zeg dus niet dat deze sterk met rijden is en op kracht gereden moet worden!!!! Maar omdat hij lichamelijk sterker is dan als hij 3 jaar is kan hij eerder bokken, stijgeren,

Ook merk ik dat mijn 2 jarige fjord het leuk vindt dat de kids erop zitten, alleen maar longeren vindt hij niks aan.
Als de kids erop gezeten hebben is hij veel vrolijker, en vlotter.
En de kids zitten, rijden niet....

Wat voor paarden heb jij gehad :D?
* ziet een paard allerlei verschillende karakte passen oefenen voor ALS dat ruitertje ooit weer eens op zn rug klimt :')
Dus omdat JIJ het jezelf niet moeilijk wilt maken, moet jouw PAARD voor vroeg ingereden worden?
Achja, je hebt mensen met paarden, en je hebt paardenmensen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:05

HTM schreef:
Maar omdat hij lichamelijk sterker is dan als hij 3 jaar is kan hij eerder bokken, stijgeren,

:D :D
Bokken, steigeren en er vandoor gaan heeft niets maar dan ook niets met leeftijd te maken. :D
Wèl met de voorbereiding op het inrijden.

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:29

Wat een hoop verschillende meningen,
Om nog terug te komen op mijn paard, ik ben echt van mening dat als hij hier enig hinder van had dat ik dat wel zou merken. Een paard geeft genoeg signalen af als er iets niet goed is. Mijn paard loopt echter heel ontspannen en zijn balans is al super.

Dat hij voor de manege al ingezet is vind ik ook niet fijn want ik weet dat hij het daar best zwaar heeft gehad. Dus nu krijgt hij ook zeker zijn rust.

Dus mijn mening is drie of vier ?????
Kijk gewoon goed naar je paard.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:35

iti schreef:
"mijn" paard is in mei 3 jaar geworden, en we zijn ook rustig begonnen met inrijden. Ik heb al eerder gereageerd maar toch.. een paard van 5 is al helemaal volwassen en heeft ook veel meer tijd gehad om kracht op te bouwen en trucjes te leren, ook als je met drie jaar begint hebben ze een betere basis voor spieropbouw. ik blijf erbij dat als je alles met beleid doet dat het dan geen enkel probleem hoort te zijn.

Dit bedoel ik, maar waarschijnlijk heb ik het verkeerd omscherven....

maar ik blijf erbij dat het met 3 jaar niet erg is, maar je moet wel kijken naar wat je paard kan.

En wat voor een paarden ik heb???

2 fjorden (waarvan 1 Z loopt) en de ander dus 2 jaar is
1 minishet die het ook goed doet in de wedstrijden
en een paard van 1.80 meter die zowel onder het zadel (dressuur, spingen en langs de weg loopt)
Ook zonder zadel kan ik gewoon op hem rijden!!! (doe ik niet vaak, want dat is slecht voor de rug)
en ook heb ik deze sinds kort voor de kar.

Mijn paarden zijn allemaal met 2,5 a 3 jaar ingereden en hebben nog nooit een blesure gehad, maar het gaat erom hoe je het doet, en hoe vaak.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:38

Een paard leert zichzelf vervelende trucjes aan als je langer wacht met inrijden...? Dat vind ik toch wel heel frappant. Paard is gewoon een paard hoor, paarden pesten je niet.

Vraag mij altijf af waarom je je paard al met 3 wil inrijden als particulier. Het is nu toch redelijk bekend dat een paard pas met 6 of 7 jaar helemaal volledig is uitgegroeid. Waarom is het dan moeilijk om te wachten? Opbouwend werk kun je alvast doen, vanaf 4 jaar beginnen met werk aan de hand zodat het paard al de juiste spieren leert te gebruiken en al rechter wordt, alleen maar makkelijker voor onder het zadel :)

Zolang je geen rontgenogen hebt kan je beter geduld hebben dan te snel willen.
Better save then sorry.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:42

x_Marr schreef:
Een paard leert zichzelf vervelende trucjes aan als je langer wacht met inrijden...? Dat vind ik toch wel heel frappant. Paard is gewoon een paard hoor, paarden pesten je niet.

Vraag mij altijf af waarom je je paard al met 3 wil inrijden als particulier. Het is nu toch redelijk bekend dat een paard pas met 6 of 7 jaar helemaal volledig is uitgegroeid. Waarom is het dan moeilijk om te wachten? Opbouwend werk kun je alvast doen, vanaf 4 jaar beginnen met werk aan de hand zodat het paard al de juiste spieren leert te gebruiken en al rechter wordt, alleen maar makkelijker voor onder het zadel :)

Better save then sorry.

Dus eer jij echt iets heb bereikt met je paardje, ben je alweer bezig met afbouwen..

Het is gewoon zo als paarden jonger zijn 3/4/5 jaar dan leren ze veel vlugger en hebben ze ook een snellere spieropbouw.

Maar goed iedereen zijn ding :D

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:43

De meningen over 'hoe vaak trainen met een jong paard' zijn sterk uitlopend zoals je al kunt lezen. Daarom van mij geen advies omdat dit toch voor iedereen anders is.

Wij trainnen 5x per week 30 min. met mijn paard dus hij heeft 2 dagen helemaal vrij. Voor de rest staat hij op het land en 's nachts in zijn box. Dit is precies goed voor hem, hij vindt het leuk, werkt graag en doet erg zijn best. Meer wordt teveel en bij minder wordt 'ie vervelend. Hij is inmiddels 3,5 jr. oud.

Succes ermee en bij alles geldt dat je alles rustig moet opbouwen en hem ook voldoende rust moet geven om hem alles te laten verwerken.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:44

Helemaal niet. 3 jaar paard moet je nog niet berijden. Laat die maar eerst wat groeien en sterker worden.

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:52

JoviBan schreef:
BMarjolijn schreef:
galop is voor een paard makkelijker dan draf geef me daarom een reden om zo lang te wachten. waarschijnlijk de onkunde om een paard correct aan te late springen?

Galop is voor een vrij paard inderdaad een prima gang.
Met een ruiter op de rug is dat een ander verhaal.
Jonge paarden - die over het algemeen ook nog niet rechtgericht zijn èn moeten leren omgaan met gewicht op hun rug - hebben veel moeite met hun balans wanneer ze gewicht (ruiter) moeten dragen. Het beste is om te beginnen met rechtrichten in stap. Zodra ze dit goed kunnen - zowel verticaal als horizontaal rechtgericht en in balans - kun je verder in de draf. Dan is het weer een kwestie van rechtrichten en balans vinden, met het gewicht over allevier de benen goed verdeeld. En als laatste de galop.

BMarjolijn schreef:
daarnaast is het voor een jong paard goed om door te draven zodat hij op zijn eigen benen laat lopen. in plaats van hem in een sukkel drafje een paar pasje op de voorhand te laten lopen.

Wanneer je het paard leert te draven met gewicht op z'n rug, moet je niet meteen verwachten dat hij dat gewicht meteen al met z'n achterhand kan dragen. Daar is veel voorbereiding en training voor nodig.
Tempo zegt trouwens niets over het wel/niet op de voorhand lopen. In vlotte draf doordraven kan evengoed op de voorhand (en dat gebeurt ook veel, omdat de voorbereiding in de vorm van rechtrichten veelal wordt overgeslagen) en langzame draf kan heel goed met de achterhand erbij.

BMarjolijn schreef:
dus probeer niet de profs af te zeiken. de meesten weten echt wel waar ze mee bezig zijn hoor.

Ik zeik niemand af. En welke "profs" bedoel je? Mensen die jonge paarden te vroeg inrijden?

ik zie veel meer paarden met problemen die op de (vriendelijke) manier aangereden zijn. dan met de paarden die op een africhtingsstal aangereden worden. dit heb ik wel eens besproken met mijn DA en die zegt ook dat het voor een jong paard beter is hem niet in een te langzaam tempo te rijden dit lijdt tot problemen met de voorbenen. daarnaast ben ik geen fan van om een jong paard elke dag fanatiek te rijden. ik rij mijn jongen paarden 2 of 3 keer per week 15 tot 20 minuten liefst ook niet te lang longeren, daarnaast geef ik mijn paarden ook vaak een rust periode in de zomer waar ze lekker paard kunnen zijn in de wei. dat over die profs in je verhaal komt het een beetje over of je het beter weet dan de profs die al jaren in de sport mee gaan en daar heb ik een hekel aan. ik ga er van uit dat de meeste mensen het beste willen voor hun paard op welke rij methode dan ook. ik krijg de laatste jaren het gevoel dat de NH ers een beetje doen of hun methode alleen goed is.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:51

SixBar schreef:
Helemaal niet. 3 jaar paard moet je nog niet berijden. Laat die maar eerst wat groeien en sterker worden.

Was dat n.a.v. mijn post SixBar?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:59

CalvinenGino schreef:
x_Marr schreef:

Better save then sorry.

Dus eer jij echt iets heb bereikt met je paardje, ben je alweer bezig met afbouwen..

Het is gewoon zo als paarden jonger zijn 3/4/5 jaar dan leren ze veel vlugger en hebben ze ook een snellere spieropbouw.

Maar goed iedereen zijn ding :D

En je onderbouwing daarvoor? Spieropbouw gaat niet sneller hoor, paard groeit alleen nog maar die bespiering heeft ie dan al wanneer ie 5 is ;)

Jij doet er 20 jaar over om iets te bereiken? :wow:
Hoe lang denk jij dat een paard meekan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:02

BMarjolijn schreef:
ik zie veel meer paarden met problemen die op de (vriendelijke) manier aangereden zijn. dan met de paarden die op een africhtingsstal aangereden worden. dit heb ik wel eens besproken met mijn DA en die zegt ook dat het voor een jong paard beter is hem niet in een te langzaam tempo te rijden dit lijdt tot problemen met de voorbenen. daarnaast ben ik geen fan van om een jong paard elke dag fanatiek te rijden. ik rij mijn jongen paarden 2 of 3 keer per week 15 tot 20 minuten liefst ook niet te lang longeren, daarnaast geef ik mijn paarden ook vaak een rust periode in de zomer waar ze lekker paard kunnen zijn in de wei. dat over die profs in je verhaal komt het een beetje over of je het beter weet dan de profs die al jaren in de sport mee gaan en daar heb ik een hekel aan. ik ga er van uit dat de meeste mensen het beste willen voor hun paard op welke rij methode dan ook. ik krijg de laatste jaren het gevoel dat de NH ers een beetje doen of hun methode alleen goed is.

Te langzaam en een normaal tempo zijn 2 verschillende dingen.
En rechtrichten is NH :?

Er worden de laatste tijd echt rare conclusie's getrokken, wordt lekker hokje gepropt.
Ben je niet voor hulpteugels dan ben je direct een natural.
En die je aan rechtrichten dan ben je dus ook al een natural? :+

Vergeet even niet dat rechtrichten thuishoort in de basis van ieder paard ;)

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:36

k zou gewoon goed je paard in de gaaten houden, zie wat hij kan en waneer hij ethousiast blijft.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:37

x_Marr schreef:

.

precies ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:39

x_Marr: als je niet meegaat met de traditionele gang van zaken, dan ben je NH-er. :+ :D

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:48

x_Marr schreef:
En je onderbouwing daarvoor? Spieropbouw gaat niet sneller hoor, paard groeit alleen nog maar die bespiering heeft ie dan al wanneer ie 5 is

Jij doet er 20 jaar over om iets te bereiken?
Hoe lang denk jij dat een paard meekan?

Omdat het paard idd nog dan groeit.. maar dit is nog maar minimaal, like een paar centimeters.. en als je dan de spieren traint, wel op de juiste manier, dan groeien die op de juiste manier mee..

Vergelijk het maar eens met de mens.. (tenslotte lijkt het paard veel op een mensen bouw (op handen en voeten dan) Oudere mensen doen er veel langere over om hun spieren te trainen en zo..
Maar jongere lui zeg 18 jaar groeie ook nog myb een centimeter en tijdens hun groei, groeie de spieren, als je daarnaast de spieren traint, dan ontwikkel je deze spieren al op de juiste manier.. als ze dezelfde training zouden doen..

20 jaar niet echt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:53

@CalvinenGino, jouw vergelijking gaat niet op.
Jij stelt een 18-jarig persoon gelijk met een 3-jarig paard. Dat is niet correct. Een 3-jarig paard kun je vergelijken met een kind van circa 9 jaar.
Verder heb je volgens mij niet echt kennis van spieren, spieropbouw en training van spieren. ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:58

Heb bij mijn 3 jarige ook rustig aan gedaan, 2 a 3x in de week 20 minutjes veel in kleine stappen, dus tussendoor stappen met lange teugel. Zorgen dat ze het leuk blijven vinden. Ik hield ook als regel aan dat het paard zich niet in het zweet liep. Onder zadel een beetje zweet geen probleem, of met warm weer een beetje, maar vooral niet nat rijden.

Hangt het ook niet af van wat voor paard je hebt? Een koetspaard, engels volbloed of haf verschillen nogal van elkaar. Het ene ras is ook veel eerder uitgegroeid/ volwassen dan het andere.

Vergelijking met mensenjaren lijkt me altijd een beetje scheve vergelijking....