Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:39

sigrid1182 schreef:
wel jammer dat ze op de pensionstal nog steeds geen buitenbk of paddock hebben K&L.

want dan zou t ideaal zijn, kunnen ze eens frisse neus halen...ipv altijd in binnenbak...

Ja inderdaad. Die plannen zijn er al jaren, maar er gebeurd nog steeds niets.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:45

KimENlinda schreef:
Mijn vorige pony heeft ook 4 jaar op deze pensionstal gestaan en er verder geen last van gehad.
Er is vast wel een stukje land in de buurt, maar geen pensionstal. Ik heb hem liever niet bij particulieren staan. Daar hebben ze waarschijnlijk ook geen binnenbak en kan ik nog niets. Daarbij zeg je wel dat er in Friesland wel plek is. Maar het moet natuurlijk ook nog te doen zijn voor mij. Ik heb geen rijbewijs of auto dus moet het wel op de fiets doen.

Een paard kan geen aangetekende brief sturen waarin staat dat hij toch wel graag buiten wil lopen met andere paarden (zoals ieder paard het recht heeft om te leven).
Ook zal hij vreselijk blij hebben geleken iedere keer dat je hem zag; jij komt hem immers bevrijden van zijn gevangenis.
Binnen een straal van 10 km moet er iets te vinden zijn toch? Huur anders samen met een groep mensen, die uitloop ook heel belangrijk vinden (wie dat niet belangrijk vind is niet helemaal in orde, maar dat daargelaten) en stukje land vlakbij de stal waar je je paard overdag in kunt zetten.
Je licht opsteken, adverteren, zoeken naar mogelijkheden (dring eens echt aan bij de pensionhouder, of leg geld bij elkaar met alle pensionklanten om hem te helpen een paddock te realiseren) kan toch altijd?
Dit paard is te jong en te leuk (ieder paard trouwens) om het grootste deel van zijn leven binnen te slijten.

Het is inmiddels een bewezen feit dat veel binnen staat erg schadelijk is voor de gezondheid van het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:48

KimENlinda schreef:
sigrid1182 schreef:
wel jammer dat ze op de pensionstal nog steeds geen buitenbk of paddock hebben K&L.

want dan zou t ideaal zijn, kunnen ze eens frisse neus halen...ipv altijd in binnenbak...

Ja inderdaad. Die plannen zijn er al jaren, maar er gebeurd nog steeds niets.

Zoiets is in het belang van paarden, een pensionhouder kost dat alleen maar geld en moeite.. die zal er weinig voor doen.
Tenzij: mensen voet bij stuk houden en zeggen te overwegen te verhuizen naar een plek waar dat wel kan... vaak is er dan ineens veel mogelijk.
Wanneer deze man de eindjes lastig aan elkaar kan knopen kunnen jullie als pensionklanten eenmalig investeren in een paddock... geen moeite teveel voor je paard toch?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:49

Ninx schreef:
KimENlinda schreef:
Mijn vorige pony heeft ook 4 jaar op deze pensionstal gestaan en er verder geen last van gehad.
Er is vast wel een stukje land in de buurt, maar geen pensionstal. Ik heb hem liever niet bij particulieren staan. Daar hebben ze waarschijnlijk ook geen binnenbak en kan ik nog niets. Daarbij zeg je wel dat er in Friesland wel plek is. Maar het moet natuurlijk ook nog te doen zijn voor mij. Ik heb geen rijbewijs of auto dus moet het wel op de fiets doen.

Een paard kan geen aangetekende brief sturen waarin staat dat hij toch wel graag buiten wil lopen met andere paarden (zoals ieder paard het recht heeft om te leven).
Ook zal hij vreselijk blij hebben geleken iedere keer dat je hem zag; jij komt hem immers bevrijden van zijn gevangenis.
Binnen een straal van 10 km moet er iets te vinden zijn toch? Huur anders samen met een groep mensen, die uitloop ook heel belangrijk vinden (wie dat niet belangrijk vind is niet helemaal in orde, maar dat daargelaten) en stukje land vlakbij de stal waar je je paard overdag in kunt zetten.
Je licht opsteken, adverteren, zoeken naar mogelijkheden (dring eens echt aan bij de pensionhouder, of leg geld bij elkaar met alle pensionklanten om hem te helpen een paddock te realiseren) kan toch altijd?
Dit paard is te jong en te leuk (ieder paard trouwens) om het grootste deel van zijn leven binnen te slijten.

Het is inmiddels een bewezen feit dat veel binnen staat erg schadelijk is voor de gezondheid van het paard.

Zoals ik al zei is er binnen een straal van 10 kilometer geen pensionstal met binnen of buitenbak en weidegang in de winter. En zoals ik ook al zei kan ik niks als ik alleen land heb. Stal is ook belangrijk en zonder bak kan ik niet met hem oefenen. Natuurlijk zijn we ermee bezig (de plannen zijn er al) voor een buitenbak en/of paddock. Maar op dit moment ben ik afhankelijk van die pensionstal.

Verder vind ik dit ook een beetje offtopic om te zeggen dat het slecht is, ik weet het, maar daar gaat dit topic niet over.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:51

Citaat:
Zoiets is in het belang van paarden, een pensionhouder kost dat alleen maar geld en moeite.. die zal er weinig voor doen.
Tenzij: mensen voet bij stuk houden en zeggen te overwegen te verhuizen naar een plek waar dat wel kan... vaak is er dan ineens veel mogelijk.
Wanneer deze man de eindjes lastig aan elkaar kan knopen kunnen jullie als pensionklanten eenmalig investeren in een paddock... geen moeite teveel voor je paard toch?

Dit kan ik moeilijk in mijn eentje financieren. Ik denk niet dat iedereen op onze pensionstal zo 'rijk' is dat hij een groot genoege bijdrage te doen. Maar natuurlijk zijn we ermee bezig.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:53

Maar als je besluit hem volgend jaar pas door te rijden dan heb je toch geen bak nodig? Laat je hem de winter gewoon ergens buiten staan. Werk je wat aan de hand in de wei en ga je volgend voorjaar weer naar een stal met bak. Paar maanden spieren kweken en dan in de zomer doorrijden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:54

Waves schreef:
Maar als je besluit hem volgend jaar pas door te rijden dan heb je toch geen bak nodig? Laat je hem de winter gewoon ergens buiten staan. Werk je wat aan de hand in de wei en ga je volgend voorjaar weer naar een stal met bak. Paar maanden spieren kweken en dan in de zomer doorrijden.

En waar dan volgend jaar neerzetten?
Dan is er ook nog een kans dat het vol staat op onze pensionstal.
Dan zou ik dus een probleem hebben.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:55

Ik heb niet alles kunnen lezen, heb wel begrepen dat je inmiddels besloten hebt te wachten?
Bij mij worden er geen paarden gereden jonger dan 4 jaar.
Hier een interessant artikel wat iedere eigenaar van een jong paard zou moeten lezen: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Gaat inderdaad over het sluiten van de groeiplaten, maar ook over wat je al wél kunt doen met je jonge paard. En da's een hele hoop! Je geeft zelf al aan dat JIJ heel graag wilt beginnen met hem, dat snap ik heel goed. Maar echt, het is beter voor je paardje om te wachten en hem een supergoede voorbereiding te geven op het rijden. Daar heb je later veel plezier van.
We onderschatten erg vaak de belasting die we zo'n dier geven door erop te gaan zitten of te longeren op een kleine cirkel.
En zoals al gezegd is: loswerken is héél goed voor hem, jou en jullie communicatie. Kun je erg veel profijt van hebben!
Veel plezier met je mooie vent!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:57

KimENlinda schreef:
Zoals ik al zei is er binnen een straal van 10 kilometer geen pensionstal met binnen of buitenbak en weidegang in de winter. En zoals ik ook al zei kan ik niks als ik alleen land heb. Stal is ook belangrijk en zonder bak kan ik niet met hem oefenen. Natuurlijk zijn we ermee bezig (de plannen zijn er al) voor een buitenbak en/of paddock. Maar op dit moment ben ik afhankelijk van die pensionstal.

Verder vind ik dit ook een beetje offtopic om te zeggen dat het slecht is, ik weet het, maar daar gaat dit topic niet over.

Natuurlijk is dat ontopic. Je vraagt of je iets van hem kunt vragen nu.
Maar je kunt niet van alles vragen zonder terug te geven wat het dier nodig heeft. Het is een wisselwerking.
Buiten lopen en sociaal verkeer maakt dat ze lichamelijk en geestelijk makkelijker kunnen verwerken wat je ze leert.
Als jij hem 's nachts binnen wil hebben, prima.. maar ga nu (je hebt nog ruim de tijd) je voorbereidingen voor de winter treffen. Dan kan hij het jaar rond tenminste goed verwerken wat jij van hem vraagt.

Jullie kunnen als pensionklanten toch voorstellen voor een deel mee te betalen aan een paddock? Als iedereen nu eens 200 euro inlegt, en de pensionhouder de rest... dan scheelt dat aanzienlijk.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:00

KimENlinda schreef:

Ja, dat is een gok, dat ben ik met je eens. Dan moet je voor jezelf afwegen of je het risico wil nemen dat je hem nóg wat later pas in kan rijden als je weer een stal met bak hebt gevonden.

Maar ik krijg een beetje de indruk dat je nu wel snel allemaal redenen ziet om het niet te doen. Als je je paard later in wil rijden en hem daarom meer beweging op het land wil geven dan zijn daar echt wel mogelijkheden toe.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:02

Ninx schreef:
KimENlinda schreef:

Natuurlijk is dat ontopic. Je vraagt of je iets van hem kunt vragen nu.
Maar je kunt niet van alles vragen zonder terug te geven wat het dier nodig heeft. Het is een wisselwerking.
Buiten lopen en sociaal verkeer maakt dat ze lichamelijk en geestelijk makkelijker kunnen verwerken wat je ze leert.
Als jij hem 's nachts binnen wil hebben, prima.. maar ga nu (je hebt nog ruim de tijd) je voorbereidingen voor de winter treffen. Dan kan hij het jaar rond tenminste goed verwerken wat jij van hem vraagt.

Jullie kunnen als pensionklanten toch voorstellen voor een deel mee te betalen aan een paddock? Als iedereen nu eens 200 euro inlegt, en de pensionhouder de rest... dan scheelt dat aanzienlijk.

Daarom laat ik hem nou vaak ook al 's nachts buiten staan en ben ik nu alleen met de basis bezig.

En iedereen 200 gaat denk ik niet lukken. Ik kan het alleen al niet opbrengen. Er zijn veel mensen bij ons op stal die het niet verschrikkelijk ruim hebben. Maar ik ga zeker met de mede-stallers en eigenaren praten. Het is al vrij goedkoop bij ons (ik betaal voor hem 125 in de maand, all inclusive)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:03

Een bak (al dan niet overdekt) heb je idd pas nodig als je echt gaat trainen.
Bij ons (nuja, bij L. dus) komen de paarden nog niet eens binnen, staan dag en nacht buiten. Nu hebben zij wel de luxe van de paarden aan huis te hebben en ze hebben wel een buitenbak en een longeercirkel maar die wordt momenteel gewoon niet gebruikt. Het is mooi weer dus inspannen/opzadelen en hup de baan op.
Als hij werkelijk zo braaf is zal het geen probleem zijn om hem op de baan te 'trainen'. Laat hem wat wennen aan verkeer etc.
Kilometers maken en mooi rechtuit is voor een jong wiebelig paard veel belangrijker dan rondjes in de bak.

Enige bezwaar dat ik zou hebben tegen verhuizen naar een weitje is dat je hem nog maar net hebt en om de haverklap verhuizen is ook niet goed voor een paard. Ik zou hem nu in de zomer nog zeker daar laten (vermits ze hier ook op de weide kunnen) en in de winter kijken hoe het loopt. Kan je hem voldoende beweging geven/losgooien dan is het misschien nog doenbaar. Wil je nog wachten met echt trainen dan kan je hem ergens op een weide parkeren. Een paard heeft niet meer nodig dan een weide en een plekje om droog en beschut te staan. Lange lijnen, vrijheidsdressuur en wandelen kan je ook op een weide of buiten op de weg/in het bos etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:04

Waarom zou je niet iets bij een particulier huren/ of boer, en dan gaan rijden in een bak waar je iets voor betaald?
Je kunt toch je paard ergens stallen, en dan rijden bij iemand id buurt die wel een bak heeft? Heb je hem direct goed kunnen instappen.
Denk je het nou eens in: stal van 3x3, 23 uur per dag... 1x pd kom jij hem eruit halen en moet hij aan het werk. De rest van de dag kan hij geen paard voelen, spelen, rennen, niets. En dat is zo belangrijk voor zijn algemene ontwikkeling.
Daarbij doen het stof en de ammoniaklucht de longen geen goed, je moet echt proberen die staltijd verder terug te brengen en meer naar buiten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:05

Waves schreef:
KimENlinda schreef:

Ja, dat is een gok, dat ben ik met je eens. Dan moet je voor jezelf afwegen of je het risico wil nemen dat je hem nóg wat later pas in kan rijden als je weer een stal met bak hebt gevonden.

Maar ik krijg een beetje de indruk dat je nu wel snel allemaal redenen ziet om het niet te doen. Als je je paard later in wil rijden en hem daarom meer beweging op het land wil geven dan zijn daar echt wel mogelijkheden toe.

Nee hoor, dat probeer ik niet te doen. Ik probeer de voor en nadelen hier goed te laten zien.
Verder ben ik nog maar 18 en dus afhankelijk van mijn ouders die het betalen.

Het lijkt mij gewoon niet handig als je alleen een stukje land hebt hier in de winter.
Het is vaak slecht weer, en dan kun je nog niks. Dan lijkt mij een jaar in de opfok nog handiger.

joycebibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:06

wat een onwijs leuke kleur <3
me zus heeft zelf ook een pony van 3 waarvan we zeker weten omdat we haar al vanaf de geboote kennen dat er niks mee is gedaan ze pakt ook alles heel goed op nog geen stap verkeerd gezet en blijft over al rustig onder. ze zijn nu begin om haar te laten wennen aan een ruiter alles rustig en op zn tijd k denk dat het geen kwaad kan als alles maar op het tempo gaat die je pony zelf aan geeft aan te kunnen. als je denkt dat het nog te vroeg is naar een tijd kun je haar altijd nog wat meer tijd geven en begin je als alles is bij getrokken gewoon op nieuw :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:07

Ik sluit me aan bij Thioro...
Daarbij is 125 echt helemaal niets.
Je zult ook nog een goed passend zadel moeten hebben (minimaal 1000 euro), je paard zal op deze leeftijd toch gechecked moeten worden 1 of 2x pj door een osteopaat (wanneer je er dus iets mee gaat doen), tandarts, verder kunnen er andere onvoorziene kosten zijn, etc..
Een paard kost veel geld, heel veel geld.
Als geld een probleem is kun je hem misschien beter even in een opfok zetten en gaan werken als een malle het komende jaar, dan heb je een flinke spaarpot en kun je hem geven wat hij nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 10-07-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:08

KimENlinda schreef:
Dan lijkt mij een jaar in de opfok nog handiger.

Ik ben blij dat je dit zegt, het lijkt me in deze situatie geen verkeerde zet. Dan wordt hij sterker, evenwichtiger, en heb jij de tijd om geld en een fijne plek voor elkaar te boksen!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:08

Ninx schreef:
Waarom zou je niet iets bij een particulier huren/ of boer, en dan gaan rijden in een bak waar je iets voor betaald?
Je kunt toch je paard ergens stallen, en dan rijden bij iemand id buurt die wel een bak heeft? Heb je hem direct goed kunnen instappen.
Denk je het nou eens in: stal van 3x3, 23 uur per dag... 1x pd kom jij hem eruit halen en moet hij aan het werk. De rest van de dag kan hij geen paard voelen, spelen, rennen, niets. En dat is zo belangrijk voor zijn algemene ontwikkeling.
Daarbij doen het stof en de ammoniaklucht de longen geen goed, je moet echt proberen die staltijd verder terug te brengen en meer naar buiten.

Omdat wij hier alleen koeienboeren hebben die geen paarden hebben, dus dan zou hij alleen staan.
Binnen mijn bereik zijn er hier ook weinig bakken. We zitten een beetje in een vervelende omgeving.
Zoals ik al zei ga ik wel proberen om hier wat aan te doen. De shetlanders van de eigenaar staan bijvoorbeeld winter's wel buiten, misschien mag hij hierbij in oid.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:09

Ninx schreef:
Je zult ook nog een goed passend zadel moeten hebben (minimaal 1000 euro), je paard zal op deze leeftijd toch gechecked moeten worden 1 of 2x pj door een osteopaat (wanneer je er dus iets mee gaat doen), tandarts, verder kunnen er andere onvoorziene kosten zijn, etc..
Als geld een probleem is kun je hem misschien beter even in een opfok zetten en gaan werken als een malle het komende jaar, dan heb je een flinke spaarpot en kun je hem geven wat hij nodig heeft.

Ik heb hiervoor ook al 4 jaar een eigen pony gehad en geen problemen gehad met het geld.
Als het nodig is is er genoeg geld voor een kliniek oid. Dus dit gaat niet op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:10

KimENlinda schreef:
Omdat wij hier alleen koeienboeren hebben die geen paarden hebben, dus dan zou hij alleen staan.
Binnen mijn bereik zijn er hier ook weinig bakken. We zitten een beetje in een vervelende omgeving.
Zoals ik al zei ga ik wel proberen om hier wat aan te doen. De shetlanders van de eigenaar staan bijvoorbeeld winter's wel buiten, misschien mag hij hierbij in oid.

Helemaal gaaf dat je probeert te zoeken naar mogelijkheden. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Maar je krijgt een veel blijer paard als je die moeite neemt, ik merk wel degelijk aan mijn merrie dat ze evenwichtiger, blijer en werkwilliger is wanneer ze veel tijd en ruimte heeft voor haar eigen leventje: dus sociaal verkeer met andere paarden, en heel veel buiten lopen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:16

Ninx schreef:
KimENlinda schreef:

Helemaal gaaf dat je probeert te zoeken naar mogelijkheden. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Maar je krijgt een veel blijer paard als je die moeite neemt, ik merk wel degelijk aan mijn merrie dat ze evenwichtiger, blijer en werkwilliger is wanneer ze veel tijd en ruimte heeft voor haar eigen leventje: dus sociaal verkeer met andere paarden, en heel veel buiten lopen.

Natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard. De mogelijkheden zijn hier alleen toch wat minder dan ergens anders. Ik woon echt in het topje van Friesland (aan de waddenzee).
Hier wordt al veel minder met paarden gedaan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 01:44

Ninx schreef:

waarom altijd een goed zadel verbinden aan duur(en andersom)....je hebt voor 200 euro al een heel leuk 2e hands zadel als je een paard met een ''gewone'' rug hebt en een beetje rondkijkt(600 nieuw). maar geloof dat als je als een zadel op je paardje gelegt hebt dat je dan al een zadel bezit ;) en helemaal laten checken is grote onzin, je merkt het echt wel als er iets niet helemaal goed zit(wat zeer zeldzaam is bij jonge onbeleerde paarden. maar ''ff checken'' kost je al snel 200 euro) en ook een osteopaat hoef je alleen erbij te roepen wanneer er iets is. en jullie dun nu wal allemaal of jullie het zo belangrijk vinden maar wie zegt dat jullie het zelf doen? veel mensen hier vermelden wat hun ideaalbeeld is als het gaat om de paarden, maar een groot deel voldoet zelf daar niet aan, maar EIST dat wel van mede-bokkers.... doe wat jou goed lijkt TS, wij kunnen alleen zeggen wat we ervan vinden maar jij zult het uiteindelijk zelf moeten beslissen en doen.

amen

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 06:25

@kim, zag je paard gister staan in de wei?

hij doet nog erg jong aan zeg, als t een 2 jarige was zou ik took geloven....

heb je hem of da als eens in de mond gekeken. heeft hij zijn middelste paar tanden als gewisseld?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 06:38

ik vind dat het wel kan hoor als je maar goed kijkt naar wat het dier aankan.het kan gewoon dat hij braaf is. Ik ben nu een welsh A aan het zadelmak maken en doorrijden die pak ik 1x per week soms 2x (ik ga daar naartoe) die was ook zo braaf stap,draf,galop allemaal geen probleem. Paardje gaat waarschijnlijk voor de polocross ingezet worden dus zo ook met stick geoefend ging allemaal top! wat mij betreft kan je best beginnen bijna alle paarden en pony's die hier komen om zadelmak gemaakt te worden zijn rond de 3 / 3,5 jaar

pmarena

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 07:03

Oef , je hebt echt een HEEL erg leuk paardje , ik vind het wel sneu voor hem dat hij zo terechtkomt dat hij altijd binnen staat , en het risico groot is dat hij nu al bereden gaat worden , want je twijfelt heel erg en hebt maar een heel klein zetje nodig om erop te stappen , proef ik uit je berichten ;)

Zeker omdat hij zo braaf is , dan kun je al snel denken dat het geen probleem is. Maar juist hele brave paarden daarmee kun je het risico lopen om te snel te gaan. Het paard doet braaf wat er van hem gevraagd wordt , maar eigenlijk snapt 'ie het allemaal niet zo goed en op een gegeven moment loopt hij dan een keer enorm vast en "breekt" er iets in het beestje , daar moet je echt voor oppassen !

Het is echt nog een puppy om te zien , dat ruggetje is nog veels te iel , waarom zou je daar nu in hemelsnaam al op gaan zitten ? Als je het niet wilt geloven dat het beter is om later in te rijden en je heel erg twijfelt omdat veel paarden heel erg jong ingereden worden , waarom zou je dan kiezen voor het jong inrijden ?

Je bent van beide kanten niet zeker , dan kies je toch altijd de veilige kant als je een beetje met je paard begaan bent :)

Met 4 jaar inrijden is nog jong zat als je kijkt naar d egroei van het skelet , maar natuurlijk al beter dan 3 jaar !

Je paardje heeft een lange , weke rug en is overbouwd , als je daar nu ook nog eens op gaat zitten dan ben je ècht niet goed bezig. Kweek eerst maar eens flink spieren zodat de rug (en vooral buikspieren , die zijn nog belangrijker voor het dragen van de ruiter !) wat sterker worden :)