StableDoor schreef:Jij zegt dat het paard door de bijzet zelf al nageeflijk loopt, en dat jij niks hoeft te doen. Weet je wel wat nageeflijk is? Een paard gaat echt niet nageeflijk lopen als er een bijzet of slof aanhangt. nageeflijkheid is ontspanning. Krijg je denk je ontspanning als het paard in een houding gedwongen wordt? Met een bijzet loopt het paard een soort 'in de houding' maar zeker niet ontspannen, snap je? Die ontspanning krijg je ook niet als je er een slof aan hangt. Je zegt dat je hem met een slof zo strak als jij wil kan nemen, en dat je hem dan nageelfijk kan rijden. Nageeflijkheid komt niet vanuit de voorkant, maar vanuit de achterkant. De achterbenen zijn de motor, die motor moet aan het werk, en je pard moet lekker los worden. Dat bereik je niet aan de voorkant. Het komt vanzelf als je paard lekker loopt. Misschien duurt het lang, maar het gebeurd echt wel een keer! Met een slof of met bijzets bereik je dus geen nageeflijkheid, alleen een soort extra 'controle'.
Je zegt dat je de keus niet hebt om zonder hulpteugel te rijden. Je moet je dus eerst goed afvragen hoe jij bent met je handen. Hoe rij jij een paard nageeflijk? Als je kneed (niet doen) ben je harder met je handen dan jij denkt. Als jij je paard zo nageeflijk probeert te rijden, zou ik voor bijzet kiezen. Dat kneden lijkt onschuldig, maar het bit beweegt vele in de mond, en dat is niet zo fijn natuurlijk.
Het ligt dus echt aan jou manier van rijden wat beter is. Ik denk dat het het beste is voor de pony om met bijzet te rijden.
kneden, spelen, zagen in de krul trekken dat soort dingen doe ik niet...
maar wat wel heel veel in de lessen word gezegd is kneden, en spelen, maar nogmaals, ik weet dat dat helemaal neit fijn is, ik doe dat ook niet!
En ik ben van mening dat als deze pony zoveel problemen met haar rug heeft (omdat je dit overal herhaald waarom de hulpteugels nodig zijn) zou ik hem / haar niet willen leasen. Als de pony echt iets heeft doe je hem / haar meer leed dan goed.