Slofteugel of bijzets!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:43

StableDoor schreef:
Jij zegt dat het paard door de bijzet zelf al nageeflijk loopt, en dat jij niks hoeft te doen. Weet je wel wat nageeflijk is? Een paard gaat echt niet nageeflijk lopen als er een bijzet of slof aanhangt. nageeflijkheid is ontspanning. Krijg je denk je ontspanning als het paard in een houding gedwongen wordt? Met een bijzet loopt het paard een soort 'in de houding' maar zeker niet ontspannen, snap je? Die ontspanning krijg je ook niet als je er een slof aan hangt. Je zegt dat je hem met een slof zo strak als jij wil kan nemen, en dat je hem dan nageelfijk kan rijden. Nageeflijkheid komt niet vanuit de voorkant, maar vanuit de achterkant. De achterbenen zijn de motor, die motor moet aan het werk, en je pard moet lekker los worden. Dat bereik je niet aan de voorkant. Het komt vanzelf als je paard lekker loopt. Misschien duurt het lang, maar het gebeurd echt wel een keer! Met een slof of met bijzets bereik je dus geen nageeflijkheid, alleen een soort extra 'controle'.

Je zegt dat je de keus niet hebt om zonder hulpteugel te rijden. Je moet je dus eerst goed afvragen hoe jij bent met je handen. Hoe rij jij een paard nageeflijk? Als je kneed (niet doen) ben je harder met je handen dan jij denkt. Als jij je paard zo nageeflijk probeert te rijden, zou ik voor bijzet kiezen. Dat kneden lijkt onschuldig, maar het bit beweegt vele in de mond, en dat is niet zo fijn natuurlijk.

Het ligt dus echt aan jou manier van rijden wat beter is. Ik denk dat het het beste is voor de pony om met bijzet te rijden.

kneden, spelen, zagen in de krul trekken dat soort dingen doe ik niet...
maar wat wel heel veel in de lessen word gezegd is kneden, en spelen, maar nogmaals, ik weet dat dat helemaal neit fijn is, ik doe dat ook niet!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:46

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
jep, als ik er niet ben word ze in de les gebruikt...

Dat is dus heel jammer. Want andere kinderen kunnen alles in 1 uur tijd weer "verpest". En dan kom je dus eigenlijk nooit veel verder.

Daarom ook mijn opmerking dat het misschien verstandiger is om een leuk bijrijd paard te zoeken. En daar privé les mee te nemen. Je leert veel meer. En uiteindelijk kom je ook ergens. Met een bijrijd paard kun je samen groeien. En écht dingen bereiken.

Met een manege paard heb je dit veel minder snel helaas

ja heel jammer!
dan zou ik voor vol leasen moeten gaan maar dat kost je een godsvermogen....

en bijrijdpaardjes heb ik al heel veel gezocht, maar ik woon in haarlem bij de stad in de buurt, geen wijlanden of maneges dus...

op de manege zijn ook bijna geen bijrijdpaardjes te vinden, de pony's hebben gene bijrijders nodig, en de paarden worden vaak door volwassene bijgereden...

ik had bijrijdpaardjes, maar dat was zo ver fietsen dat ik het niet redde met school, ik moest dus stoppen...

heeeel jammer dus

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:50

xXEviIXx schreef:
Anoniem schreef:
Dat is dus heel jammer. Want andere kinderen kunnen alles in 1 uur tijd weer "verpest". En dan kom je dus eigenlijk nooit veel verder.

Daarom ook mijn opmerking dat het misschien verstandiger is om een leuk bijrijd paard te zoeken. En daar privé les mee te nemen. Je leert veel meer. En uiteindelijk kom je ook ergens. Met een bijrijd paard kun je samen groeien. En écht dingen bereiken.

ja heel jammer!

en bijrijdpaardjes heb ik al heel veel gezocht, maar ik woon in haarlem bij de stad in de buurt, geen wijlanden of maneges dus...

op de manege zijn ook bijna geen bijrijdpaardjes te vinden, de pony's hebben gene bijrijders nodig, en de paarden worden vaak door volwassene bijgereden...

ik had bijrijdpaardjes, maar dat was zo ver fietsen dat ik het niet redde met school, ik moest dus stoppen...

heeeel jammer dus

http://kopen.marktplaats.nl/search.php?tab_adcount=5&ds=to%3A1%3Bpu%3A0%3Bdi%3A15000%3Bpp%3A0%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Blx%3A103377%3Bly%3A487335%3Bkw%3Abijrijdpaard%3Bosi%3A2&srt=dd&u=&g=&f=0&pp=0&vs=0&ts_category_default=&pts=&t=&p=1&stop_force_description_search=&s=&show_thumbnails=1&show_summary=1&from_searchbox_advanced=1&q=bijrijdster&g=nol1&postcode=2012&distance=15000&search=Zoek

Ik woon in zwanenburg niet zo ver bij jou vandaan dus maar het is prima te vinden hoor een bijrijdpaard.
Welke mange rijdt je trouwes mag ook per pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:51

xXEviIXx schreef:
Anoniem schreef:

ja heel jammer!

heeeel jammer dus

Heb je al op MP gekeken? Als ik daar kijk en ik typ een willekeurige post code in (2015) vind ik er toch best veel!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:53

KBTP schreef:
Ergens schrijf je daar hebben mijn ouders het geld niet voor, ik vind het even niet zo snel terug. Maar wel rijdt je 2 a 3 keer per week en krijg je nu een leasepony voor een aantal jaar?

Bedenk goed wat je schrijft ;) En ik ben van mening dat als deze pony zoveel problemen met haar rug heeft (omdat je dit overal herhaald waarom de hulpteugels nodig zijn) zou ik hem / haar niet willen leasen. Als de pony echt iets heeft doe je hem / haar meer leed dan goed. ;)

Verder vind ik nog steeds dat je een klein kind bent, ofja jonge ruiter of nee ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen maar bedoel te zeggen dat je misschien iets te jong bent om aan zo'n verantwoordelijkheid te beginnen. ;) Na mijn oren heeft dit paard een gevorderde ruiter nodig die verstand heeft van zaken. Niet afkrakend bedoelt maar na mijn mening ben je niet ervaren genoeg om met dit soort hulpteugels te rijden. En dan kun je wel een zachte hand hebben, slofteugel is slofteugel en wordt ie verkeerd gebruikt is het een onding, zachte hand of niet. ;)

ik zeg stap af van die 2 a 3 keer per week rijden aan ik gok 10 euro ? 12,50 ? en neem een goede prive instucteur. ;) Deze bestede dan alleen tijd aan jou en je paard en je zult hierbij veel baat hebben. ;)

mijn ouders hebben het geld niet OVER voor een eigen paard (dat wil niet zeggen dat we het niet kunnen betalen, daarbij is het niet eerlijk tegenover mijn broertje)
zo veel problemen heeft ze niet, ze krijgt ze wel als ze geen bijzets heeft (is mij verteld!)
en ik snap wat je bedoelt over "jonge ruiter"
maarja, ik ben nou eenmaal een manegeruitertje....
en ik wil echt alles op de goede manier doen maar ik krijg het gewoon niet uitgelegd...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:55

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:

ja heel jammer!

heeeel jammer dus

Heb je al op MP gekeken? Als ik daar kijk en ik typ een willekeurige post code in (2015) vind ik er toch best veel!

ik zal eens kijken.
maar dan blijf k met het probleem dat ik in een team zit, (carrousel)
en wil hun niet zo maar laten vallen eigenlijk...

wat ik wel zou kunnen doen is carrousellen en dan een bijrijdpaardje.

maar dan moet ik even met de koste kijken.

Moontje1991

Re: Slofteugel of bijzets!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:58

Natuurlijk het is leuk met een groepje carrousel les.
Maar wat is nu belangrijker dat jij met dat groepje kunt carrouselen of dat je echt goed leert rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:00

xXEviIXx schreef:
alleen wil wel even zeggen: ik zaag niet, ik trek niet, ik ben zacht in mijn hand.
dat hoor ik heel vaak en krijg ik complimenten over...

Op de foto in je profiel heb je géén zachte hand.
Je hebt je handen daar veel te laag, te plat en te breed, waardoor je enorm op de lagen en tong van het paard zit in te werken. Dat is zeer pijnlijk voor het paard!
Ook zit je naar de nek van het paard te turen (de zgn harde ogen), waarmee je spanning opbouwt in jezelf (gezicht, nek, schouders, armen, handen etc) en dat maakt je handen en je manier van rijden ook 'hard'.
En ik kan het niet zo heel goed zien vanwege de lange mouwen, maar volgens mij rijd je daar ook met vuisten, wat ook hard inwerkt.

Dus 'niet zagen of trekken' maakt je handen niet automatisch zacht.
Er zijn zoveel meer aspecten die de ruiterhanden hard of zacht maken.

Neem hier eens een paar lessen in, het zal je flink op weg helpen om een werkelijk zachte ruiter te worden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:04

Moontje1991 schreef:
Maar wat is nu belangrijker dat jij met dat groepje kunt carrouselen of dat je echt goed leert rijden?

een groepje?
wij zijn een echt team en rijden serieuze wedstrijden en demo's...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:06

JoviBan schreef:
xXEviIXx schreef:
alleen wil wel even zeggen: ik zaag niet, ik trek niet, ik ben zacht in mijn hand.

Je hebt je handen daar veel te laag, te plat en te breed, waardoor je enorm op de lagen en tong van het paard zit in te werken. Dat is zeer pijnlijk voor het paard!
Ook zit je naar de nek van het paard te turen (de zgn harde ogen), waarmee je spanning opbouwt in jezelf (gezicht, nek, schouders, armen, handen etc) en dat maakt je handen en je manier van rijden ook 'hard'.
En ik kan het niet zo heel goed zien vanwege de lange mouwen, maar volgens mij rijd je daar ook met vuisten, wat ook hard inwerkt.

Neem hier eens een paar lessen in, het zal je flink op weg helpen om een werkelijk zachte ruiter te worden.

ik weet al wel over welke foto je het hebt,
dat is niet die pony!
dat is de pony van een vriendin, heir is al een heel topic over geweest.
nogmaals, zij vroeg mij mijn handen zo te doen en meer met mijn teugels te doen, zo rijd ik normaal noooit!
over mijn ogen ofso dat ik naar ze hoofd kijk weet ik echt niet...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:18

xXEviIXx schreef:
Moontje1991 schreef:

een groepje?
wij zijn een echt team en rijden serieuze wedstrijden en demo's...

alsnog wat is nu belangrijker?
En een verzorg/bijrijd paard is over het algemeen veel goedkoper dan een lease paard op een manege

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:23

dat is waar!
maar ik heb dan gewoon 3 struikelblokken,
ik wil mijn team niet laten vallen
alles is ver weg, dus moet een pokke eind fietsen en de kans lopen mijn school te verpesten
en ik ga van mijn manege weg, dus ook mijn vriendinnen nauwelijks meer zie...
en de gezelligheid mis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:25

xXEviIXx schreef:
dat is niet die pony!
nogmaals, zij vroeg mij mijn handen zo te doen en meer met mijn teugels te doen, zo rijd ik normaal noooit!

Ik ken dat topic niet, en doet er voor mij ook niet toe.
Feit is dat jij daar zo reed.
Als dat niet jouw manier van rijden is, snap ik niet waarom je tòen wel zo reed (omdat iemand je dat vroeg?) en snap ik al helemaal niet waarom die foto in jouw profiel staat, als je zelf al vindt dat dat een harde/onvriendelijke manier van rijden is.

Heb je dan foto's waarop je wèl zachte en vriendelijke handen hebt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:27

xXEviIXx schreef:
dat is waar!
maar ik heb dan gewoon 3 struikelblokken,
ik wil mijn team niet laten vallen
alles is ver weg, dus moet een pokke eind fietsen en de kans lopen mijn school te verpesten
en ik ga van mijn manege weg, dus ook mijn vriendinnen nauwelijks meer zie...
en de gezelligheid mis

Het is idd een keus. Maar bij een bijrijd paard is vast ook gezelligheid en maak je ook vriendinnen. Het enige nadeel is idd het verre fietsen. Maargoed ook dat is een keus die je maakt. Heb je dat er voor over ?

En je hoeft ook pas te stoppen op de manege als je een bijrijd paard heb gevonden.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:29

xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,
maar ik dacht dan rijd ik met slofteugel,
die kan ik zelf steeds losser doen en haar zelf steeds meer nagevelijk rijden.
en hoe kan ik leren nageven als ze al nageeft door die bijzets...

je kan ook gewoon een tiedeman om doen en hem dan op het meest losse gaatje doen.
dan moet je er als nog wat voor doen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:30

JoviBan schreef:
xXEviIXx schreef:
dat is niet die pony!

Ik ken dat topic niet, en doet er voor mij ook niet toe.
Feit is dat jij daar zo reed.
Als dat niet jouw manier van rijden is, snap ik niet waarom je tòen wel zo reed (omdat iemand je dat vroeg?) en snap ik al helemaal niet waarom die foto in jouw profiel staat, als je zelf al vindt dat dat een harde/onvriendelijke manier van rijden is.

Heb je dan foto's waarop je wèl zachte en vriendelijke handen hebt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

hoihoi,
waarom ik hem er op heb staan,
omdat ik haar zoo dankbaar was dat ik er op mog rijden....
een eigen goede foto zal ik zoeken.
want de meeste zijn van springen...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 14:34

ik heb alleen een foto van waar ik op een pony rijd tijden een carrouselwedstrijd maar die pony was van de manege waar we de wedstrijd reden dus of je er wat aan hebt weet ik niet....
maar wil hem altijd wel pb'en

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:07

bij de manege waar ik eerde ree was ook een paard die het moest voor de rug.
hij had gewoon bijzetteugels of van dat elastiek achter de oren en dan (onder) naar de singel

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:04

Ik heb het idee dat de TS eigenlijk niet wil luisteren naar ieders goedbedoelde adviezen. Alles wat we zeggen wordt door haar in de wind geslagen, al het commentaar op haar leeftijd, rijstijl keuze's etc. in de wind geslagen.
Kind als jij niet naar adviezen wil luisteren open dan alsjeblieft niet zo'n topic.

Wat je nu hebt verteld is dit:
Paard is geen sterrekijker loopt van zichzelf al vrij laag. Paard loopt standaard met bijzet en slof omdat hij dan "mooi" nageeflijk loopt. Jij wil de slof c.q. bijzet erop om hem nageeflijk te laten lopen en begrijpt niet dat dit niet de manier is daarvoor.
Er is een groot verschil tussen een stille en zachte hand en, een begeleidende correcte hand die de pony in haar bewegingen ondersteunt en waarmee de pony zonder problemen nageeflijk kan lopen.
Nageeflijk lopen is niet met een hulpteugel af te dwingen, als ponybeest al redelijk laag loopt en jij de correcte hulpen geeft zal het dier uiteindelijk ontspannen en de juiste hoofd/hals houding aannemen. Dit kan in een uur gebeuren, maar het kan zo maar zijn dat je er een jaar voor nodig hebt. Feit is dat je dit zonder wat voor een hulpteugel dan ook kan bereiken.

TS neem privéles i.p.v. twee tot drie keer in de week groepsles. Je hoeft je carrousel groepje niet op te geven, maar ga wel prioriteiten stellen. Ik snap dat dat als 13-jarig kind erg moeilijk is, maar probeer te beseffen dat je als je nu de juiste keuzes maakt je straks veel verder bent. Dan kan je straks ieder paard aan de teugel rijden zonder hulpmiddel.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:55

HAR-->YRT.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:57

Je zou ook 1 bijzetter kunnen gebruiken en deze aan een bitstukje vastzetten. Zo heb je vrijheid van het hoofd naar links en rechts zonder dat hij giga omhoog kan komen met z'n hoofd (als dat het probleem is) Zelf ben ik totaal geen voorstander van een slof (van geen 1 hulpteugel trouwens)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:28

het probleem zat volgens de TS bij deze pony niet in het sterrenkijken. Een martingaal etc. was geen optie omdat hij altijd al met zijn hoofd mooi laag loopt, ook zonder hulpteugel. Het ging haar puur om het gebruiken van de hulpteugel voor de aanleuning en dat is nu juist niet waar die voor bedoeld is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:24

JoviBan schreef:
xXEviIXx schreef:

Hier wil ik even op reageren met het volgende: (toen ik foto zag wist ik namelijk direct welk topic dit was;))

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Afbeelding

Citaat:
Afbeelding

Kan me alleen echt niet voorstellen dat dit eenmalig is ;) In het profiel van de eigenaar van het paard staat dat ze M1 rijdt, als ze zoals jij op het paard 'moet' zitten wordt ze niet toegelaten in de M1 dat is iets wat ik zeker weet .. ;)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:27

Ik rijd zelf liever met een slofteugel dan met een bijzetteugel. Met een slof kan ik zelf bepalen hoe strak of los ik hem laat en kan ik ingrijpen wanneer het echt nodig is. Een bijzet staat er altijd aan, daar heb je zelf niks over te zeggen.

Met een slof moet je alleen erg opletten dat je hem niet te fanatiek aantrekt, want er zit geen stop op.

daaaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:01

Mensen gebruiken een slof toch om hun paard nagevelijker te rijden? Ik weet het niet precies,ik rij nooit met bijteugel.