Ik gok zo dat ik langer in de ezels zit dan jij.

Ik val je niet aan, ik probeer je alleen uit te leggen dat jij met 70 kilo echt te zwaar bent voor een ezel van 120. Hoe lang ben je? Lijkt me ook dat je zelfs wat aan de lange kant bent want 120 cm is niet zo hoog.
Je zit er maar af en toe op, dus zo extreem belastend zal het niet zijn. Maar de TS zoekt een rij-ezel en dan zal ze dus een grotere maat moeten hebben.

Iig goed dat je er nu mee gestopt bent.
Het is niet waar dat hij het allang had moeten laten merken. Misschien moet je je wat meer verdiepen in de ezel, het zijn hele geharde dieren en ze laten dingen vaak veel te laat merken. Al helemaal als ze je vertrouwen. Nogmaals, die 2 minuten zullen niet zo heel veel uitmaken maar als je er elke week een uurtje op had gereden dan was 't wel echt slecht geweest.
Zoek een leuk ruitertje voor hem onder de 40 kilo en je hebt een leuk setje. En inderdaad, mennen kan natuurlijk prima en is ook leuk.
Volgens mij snap jij niet wat ik met die hardheid bedoel. Ezels zijn hele gevoelige dieren, dat klopt. Wat emoties betreft zeker en ze zijn ontzettend trouw aan hun eigenaar als ze eenmaal het vertrouwen hebben (mooi om te lezen dat jouw ezeltje je kennelijk zo goed vertrouwt). Ik bedoel dat ezels heel hard zijn voor zichzelf als het gaat om ziektes ed, waarom denk je dat het zulke goede pakdieren zijn? Je gooit er tig kilo op en je ezel loopt zich letterlijk dood. Ze klagen niet. Ze doen het voor je, misschien dat ze het laten merken maar als je dat negeert als eigenaar dan lopen ze zichzelf echt de vernieling in. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen een hoefbevangen ezel hebben en het pas (veel) te laat merken? Vaker dan je denkt. Ezels zijn harde dieren, dat wil ik ermee zeggen. Het heeft niks met emoties ed. te maken maar puur met fysieke gesteldheid.
Die vrouw kan dan wel meer dan 20 jaar in de ezel zitten maar ik betwijfel of ze zegt dat je prima kan rijden met 70 kilo op een ezel van 120.

Want dan ga ik het over haar zogenaamde kunde maar niet hebben. Kijk, die paar minuutjes die ene keer zal geen ramp zijn, maar echt rijden gaat het 'm niet worden.
Overigens vind ik een Shetlander best goed te vergelijken met een ezel van die maat qua draagkracht, Shetlanders zijn geharde pony's en kunnen volgens mij zelfs meer dragen dan een ezel maar dat hangt ook heel erg af van de bouw natuurlijk (pin me daar niet op vast, ik ben niet into de Shetlanders). Het is iig vrij gelijk.
Uit de rest van je bericht krijg ik niet echt de indruk dat je weet waar je over praat. Achterbenen? Waar héb je het over? Wat hebben achterbenen in godsnaam met slimheid te maken? En wat heeft een vluchtdier met slimheid te maken? Ik kan niet echt wijs worden uit je bericht, misschien moet je ook even typen in kortere zinnen en interpunctie gebruiken, dan wordt het al makkelijker te lezen.