ezel kopen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:19

mijn moeder wil ook nog graag een keer een ezel.
en ze heeft ooit gezegd als er geen schapen mer zijn wil ik een mini ezeltje, gewoon voor de lol.

ken mensen en daar hebben ze een kleine ezel, max 1,10 denk ik is 3 jaar
en daar gaan ze op rijden, echt wel zielig, want dat meisje wat er eerst op ging zitten is 1,65/1,70 lang en weegt denk 55 kilo?
maar dat beestje is dus nog helemaal niet uitgegroeid...

wel is die lekker eigenwijs, ging hem naar stal brengen, liep die zo de andere kant op, wou die de stal niet in :P
maar die staat wel helemaal alleen, of bij een schaap

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:46

MireilleSmit schreef:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel niet dat hij zoveel balkt, ik zeg: hij balkt dag en nacht, daar bedoel ik alleen mee dat hij ook 's nacht balkt. Hij balkt niet heel veel, alleen als je aankomt en als de paarden zich verplaatsen. Hij staat pal naast de paarden, met alleen een stroomdraadje ertussen omdat hij nog niet bij de paarden mag omdat hij nog niet zo lang geleden gecastreerd is. Over een paar weken mag hij erbij.

Ik ben met die van mij ook bang dat ie 's nachts gaat balken dus zet ik hem maar op stal. Denk niet dat de buren er anders blij mee zijn...
Heb hem 's nachts nog niet gehoord, 's ochtends wel als het volgens hem tijd is om er uit gelaten te worden. :D

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:36

Even geheel off topic maar wel grappig, Christoffel en Lodewijk gaan morgen naar de tv studios om te figuren in de nieuwe serie 'Het Spaense Schaep'. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan vinden :=

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:12

hallo,
Als je zeker een goed gezonde ezel wilt hebben moet je eens een kijkje nemen in de ezelstichting in vrievenveen(overijssel). Ik huppel er ook vaak rond hele lieve ezels :o mijn grote liefde staat daar ook rommy <3

http://www.dekleinehoeve.com/

dan moet je even naar contact en even bellen leggen ze je alles uit.

groetjes

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:22

_JL_ schreef:
nu vraag je iets... ezels zijn niet echt rijdieren, wel lastdieren...
rijden op ezels wordt meestal aangeboden voor kinderen onder de 12,
ik denk niet dat 65 kilo erg gezond is voor een ezeltje zijn rug,
voor een pony van 1.20 is dat het ook niet...
àls je echt zou willen rijden zou ik een leuke pony kopen ipv een ezel...

ik heb zelf op een ezel gereden van 1.20 en hij kon mij MAKKELIJK dragen ze zijn zoveel sterker dan een shetlander er een dressuur proefje mee rijden zal niet gebeuren want de galop is geen gang voor een ezel . Ezels en paarden zijn heel verschillend een paard is een vluchtdier een ezel niet al die iets eng vindt doet hij helemaal niks meer en de meestel trappen niet achteruit vooral ruinen niet die doen dat alleen naar elkaar. Een paard mept wel wat sneller :+ maar als je gewoon leuk een dier in de weide wilt hebben is een ezel een betere keuze dan een paard een paard heeft meestal loopdrang een ezel ookwel maar op een andere manier gaat hij lopen jammeren aan het hek maar echt als een gek door die weide heen rennen zullen ze niet snel doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:28

Dat is niet helemaal waar nanette1, elke ezel is natuurlijk anders maar die van ons rossen de hele wei door. Zijn knettergek en altijd in voor een (flink hard) galopje, wat ze liever doen dan draven.
Een ezel van rond de 1 meter kan echt niet meer dan 50 kilo dragen. Zeker niet als je er vaker op wilt gaan rijden en ook echte tochtjes wilt maken. Een ezel van 120 zal iets meer kunnen dragen maar veel meer zal dat ook niet zijn. ;)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:50

Fiffill schreef:
Dat is niet helemaal waar nanette1, elke ezel is natuurlijk anders maar die van ons rossen de hele wei door. Zijn knettergek en altijd in voor een (flink hard) galopje, wat ze liever doen dan draven.
Een ezel van rond de 1 meter kan echt niet meer dan 50 kilo dragen. Zeker niet als je er vaker op wilt gaan rijden en ook echte tochtjes wilt maken. Een ezel van 120 zal iets meer kunnen dragen maar veel meer zal dat ook niet zijn. ;)

Heey,
Ja die 15 ofzo van ons doen soms ook wel een een galopje 1 keer gezien trouwens toen ze weer de grasweide op mochten maar galop is eigenlijk niet de natuurlijke gang van de ezel ze doen het soms maar vaak gaan ze heeeeeel hard in draf of doen 2 passen in galop ;)
Ik ken mijn ezel en er stond een vrouw bij die zoveel van ezels weet in spanje,italie geweest dus zij weet wel waar ze het over heeft en als hij het niet kon of geen zin heeft (wat trouwens bijna elke ezel bij ons doet) gaat hij liggen en dit gebeurde niet en hij ging best hard in draf natuurlijk dit was niet eens mijn bedoeling maar t is een lomperik O:) dus hij kon het MAKKELIJK nouja ik ben ik dus ik ga er niet langer dan 2 min opzitten :D gewoon voor dat hij het leert wat denk je dat die ezels in italie dragen 50 kilo := die ezeltjes daar mogen zoveel meer dragen ik zeg niet dat dit goed is maar zo'n 70 kilo kunnen ze (en ik zou nooit iets doen wat slecht voor rommy is) maar ik snap wel wat je bedoelt een tocht op rommy's rug zou t gek zijn (ik zit er achter in een koetsje :D :D ) dit kunnen ze wel een tijdje volhouden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:58

Dat ze het dragen, wil dus niet zeggen dat het goed is. In landen waar pakezels worden gebruikt en waar ze achterlijk veel moeten dragen (denk aan bijv. Egypte) worden ze ook vaak niet ouder dan 10. Terwijl ze met een normale verzorging makkelijk de 30 kunnen halen.
Het is dus niet waar dat een ezel van een meter 70 kilo kan dragen, dat is gewoon te zwaar. Zoveel verschillen ze daarin niet van een Shetlander.

Hier galopperen ze haast alleen maar, het ligt gewoon heel erg aan je ezel. Die van ons zijn ontzettend voorwaarts en absoluut niet rustig en braaf zoals de meeste ezels, maar eerder nogal wild en druk. Als ze spelen dan racen ze de hele wei door, ze springen met gemak een meter en ook met wandelen galopperen ze graag (en voor de wagen doen ze het ook met alle liefde, heerlijk even racen). 't Is maar net hoe het karakter van je ezeltje is.

Ezels zijn harde beestjes, als jij met 70 kilo op een ezel van 1 meter gaat zitten dan zal die inderdaad niet snel laten merken dat het te zwaar is, maar als hij voortijdig sterft door slijtage dan merk je het dus te laat. :) Beter te weinig gewicht erop dan teveel. De TS wil echt rijden op haar ezel, dus dan moet ze gewoon een dier aanschaffen wat haar kan houden qua gewicht en lengte. Ik ga ook niet meer op een Shetlander zitten. Ik vind 50 kilo al behoorlijk aan de zware voor een ezel die rond de 1 meter zit, het zou misschien kunnen voor een keertje maar ik zou het niet snel doen. De ezels hier zijn rond de 110 en ik weeg net aan geen 50 kilo, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om erop te gaan zitten.

Ik vind de richtlijn dat de ezel 20% van zijn eigen lichaamsgewicht mag dragen altijd wel een goede. Een ezel van 110 cm met een borstomvang van 120 cm is goed op gewicht bij ong. 180 kilo en dat betekent dus dat hij zelfs maar 36 kilo mag dragen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-05-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:12

Fiffill schreef:
Dat ze het dragen, wil dus niet zeggen dat het goed is. In landen waar pakezels worden gebruikt en waar ze achterlijk veel moeten dragen (denk aan bijv. Egypte) worden ze ook vaak niet ouder dan 10. Terwijl ze met een normale verzorging makkelijk de 30 kunnen halen.
Het is dus niet waar dat een ezel van een meter 70 kilo kan dragen, dat is gewoon te zwaar. Zoveel verschillen ze daarin niet van een Shetlander.

Hier galopperen ze haast alleen maar, het ligt gewoon heel erg aan je ezel. Die van ons zijn ontzettend voorwaarts en absoluut niet rustig en braaf zoals de meeste ezels, maar eerder nogal wild en druk. Als ze spelen dan racen ze de hele wei door, ze springen met gemak een meter en ook met wandelen galopperen ze graag (en voor de wagen doen ze het ook met alle liefde, heerlijk even racen). 't Is maar net hoe het karakter van je ezeltje is.

Ezels zijn harde beestjes, als jij met 70 kilo op een ezel van 1 meter gaat zitten dan zal die inderdaad niet snel laten merken dat het te zwaar is, maar als hij voortijdig sterft door slijtage dan merk je het dus te laat. :) Beter te weinig gewicht erop dan teveel. De TS wil echt rijden op haar ezel, dus dan moet ze gewoon een dier aanschaffen wat haar kan houden qua gewicht en lengte. Ik ga met mijn 165 cm en 53 ook niet meer op een Shetlander zitten.

heey

ik weet niet hoelang jij in de ''ezel'' zit maar ik weet dat rommy dit kan en 2 min 1 keer in de 2 weken maak je mij niet wijs dat het slecht voor hem is ik hou zo ongelovelijk veel van dat hem en hij van mij hij had mij allang laten merken dat hij het niet kan of last had ik was de eerste voor hem die geen klote beest rot knol tegen hem zei want hij is soms zeer heftig en zeer gevoelig en ik snap hem door en door dus ik vroeg als het ware eerst en hij liet mij merken dat het kon en toen vond ik het oke ik doe het trouwens nu niet meer want nu vind ik hem helemaal betrouwbaar af en toe gaat er een meisje op onder mijn leiding en dit gaat helemaal goed dus we gaan koetsjerijden :D dit vind ik zelf ook veel leuker nogmaals een shetlander is niet te vergelijken met een ezel ze zijn helemaal verschillend qua bouw ;) natuurlijk is het niet goed voor zo'n ezel in egypte enz enz maar het gebeurt en nogmaals er was een vrouw bij die al ongeveer....20.25 jaar in de ''ezel'' zit die zei ook kan die makkelijk en noemde mij een miep :+ omdat ik er na 2 min vanaf ging voor zijn rug. Misschien dat jouw ezels zo hard zijn maar rommy is echt heel heel gevoelig en laat zijn emoties zien omdat hij weet dat ik hem nooit zou laten vallen omdat hij iets niet zou kunnen en het klopt zeker niet dat een ezel zo hard is echt niet dit ligt aan de verzorger niet aan de ezel elke ezel die ik in handen krijg die laat zijn emoties zien. Maar je moet dit begrijpen als je niet begrijpt hoe een ezel zijn emoties uit kun je makkelijk zeggen hij uit geen emoties en zo veel slimmer zijn ze niet dan paarden ezels snappen net zo min iets van de achterbenen dan een paard daarom is het op het paard zo moeilijk om de achterbenen erbij te krijgen een ezel hoeft dat niet dus denken mensen dat ze slimmer zijn en omdat het geen vluchtdier is?? is het slimmer??? dat is ook onzin.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:32

Ik gok zo dat ik langer in de ezels zit dan jij. ;)

Ik val je niet aan, ik probeer je alleen uit te leggen dat jij met 70 kilo echt te zwaar bent voor een ezel van 120. Hoe lang ben je? Lijkt me ook dat je zelfs wat aan de lange kant bent want 120 cm is niet zo hoog.
Je zit er maar af en toe op, dus zo extreem belastend zal het niet zijn. Maar de TS zoekt een rij-ezel en dan zal ze dus een grotere maat moeten hebben. :) Intensief rijden kan niet met die gewichtsverhouding. Iig goed dat je er nu mee gestopt bent.

Ik weet dat de meeste ezelstallen die ezels verhuren voor wandelingen een grens van max. 40 kilo aanhouden.

Het is niet waar dat hij het allang had moeten laten merken. Misschien moet je je wat meer verdiepen in de ezel, het zijn hele geharde dieren en ze laten dingen vaak veel te laat merken. Al helemaal als ze je vertrouwen. Nogmaals, die 2 minuten zullen niet zo heel veel uitmaken maar als je er elke week een uurtje op had gereden dan was 't wel echt slecht geweest. ;)
Zoek een leuk ruitertje voor hem onder de 40 kilo en je hebt een leuk setje. En inderdaad, mennen kan natuurlijk prima en is ook leuk.

Volgens mij snap jij niet wat ik met die hardheid bedoel. Ezels zijn hele gevoelige dieren, dat klopt. Wat emoties betreft zeker en ze zijn ontzettend trouw aan hun eigenaar als ze eenmaal het vertrouwen hebben (mooi om te lezen dat jouw ezeltje je kennelijk zo goed vertrouwt). Ik bedoel dat ezels heel hard zijn voor zichzelf als het gaat om ziektes ed, waarom denk je dat het zulke goede pakdieren zijn? Je gooit er tig kilo op en je ezel loopt zich letterlijk dood. Ze klagen niet. Ze doen het voor je, misschien dat ze het laten merken maar als je dat negeert als eigenaar dan lopen ze zichzelf echt de vernieling in. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen een hoefbevangen ezel hebben en het pas (veel) te laat merken? Vaker dan je denkt. Ezels zijn harde dieren, dat wil ik ermee zeggen. Het heeft niks met emoties ed. te maken maar puur met fysieke gesteldheid.

Die vrouw kan dan wel meer dan 20 jaar in de ezel zitten maar ik betwijfel of ze zegt dat je prima kan rijden met 70 kilo op een ezel van 120. ;) Kijk, die paar minuutjes die ene keer zal geen ramp zijn (dan nog zou ik het niet doen), maar echt rijden gaat het 'm niet worden.

Overigens vind ik een Shetlander best goed te vergelijken met een ezel van die maat qua draagkracht, Shetlanders zijn geharde pony's en kunnen volgens mij zelfs meer dragen dan een ezel maar dat hangt ook heel erg af van de bouw natuurlijk (pin me daar niet op vast, ik ben niet into de Shetlanders). Het is iig vrij gelijk.

Uit de rest van je bericht krijg ik niet echt de indruk dat je weet waar je over praat. Achterbenen? Waar héb je het over? Wat hebben achterbenen in godsnaam met slimheid te maken? En wat heeft een vluchtdier met slimheid te maken? Ik kan niet echt wijs worden uit je bericht, misschien moet je ook even typen in kortere zinnen en interpunctie gebruiken, dan wordt het al makkelijker te lezen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-05-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:46

Het wordt gezellig in dit topic ;) Mijn ezels galopperen ook dagelijks de weide en paddock door. Ze gaan nog behoorlijk hard ook.
Ik heb even op de site gekeken van de Stichting IAA. Ziet er leuk uit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:49

Ik vind het wel meevallen Jasper? Volgens mij valt niemand elkaar aan. Ik probeer gewoon wat uit te leggen.

Ik kende de stichting al, wij hebben ooit ook zoiets gedaan met onze ezels. Is erg leuk.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:00

Fiffill schreef:
Ik gok zo dat ik langer in de ezels zit dan jij. ;)

Ik val je niet aan, ik probeer je alleen uit te leggen dat jij met 70 kilo echt te zwaar bent voor een ezel van 120. Hoe lang ben je? Lijkt me ook dat je zelfs wat aan de lange kant bent want 120 cm is niet zo hoog.
Je zit er maar af en toe op, dus zo extreem belastend zal het niet zijn. Maar de TS zoekt een rij-ezel en dan zal ze dus een grotere maat moeten hebben. :) Iig goed dat je er nu mee gestopt bent.

Het is niet waar dat hij het allang had moeten laten merken. Misschien moet je je wat meer verdiepen in de ezel, het zijn hele geharde dieren en ze laten dingen vaak veel te laat merken. Al helemaal als ze je vertrouwen. Nogmaals, die 2 minuten zullen niet zo heel veel uitmaken maar als je er elke week een uurtje op had gereden dan was 't wel echt slecht geweest. ;)
Zoek een leuk ruitertje voor hem onder de 40 kilo en je hebt een leuk setje. En inderdaad, mennen kan natuurlijk prima en is ook leuk.

Volgens mij snap jij niet wat ik met die hardheid bedoel. Ezels zijn hele gevoelige dieren, dat klopt. Wat emoties betreft zeker en ze zijn ontzettend trouw aan hun eigenaar als ze eenmaal het vertrouwen hebben (mooi om te lezen dat jouw ezeltje je kennelijk zo goed vertrouwt). Ik bedoel dat ezels heel hard zijn voor zichzelf als het gaat om ziektes ed, waarom denk je dat het zulke goede pakdieren zijn? Je gooit er tig kilo op en je ezel loopt zich letterlijk dood. Ze klagen niet. Ze doen het voor je, misschien dat ze het laten merken maar als je dat negeert als eigenaar dan lopen ze zichzelf echt de vernieling in. Hoe vaak komt het niet voor dat mensen een hoefbevangen ezel hebben en het pas (veel) te laat merken? Vaker dan je denkt. Ezels zijn harde dieren, dat wil ik ermee zeggen. Het heeft niks met emoties ed. te maken maar puur met fysieke gesteldheid.

Die vrouw kan dan wel meer dan 20 jaar in de ezel zitten maar ik betwijfel of ze zegt dat je prima kan rijden met 70 kilo op een ezel van 120. ;) Want dan ga ik het over haar zogenaamde kunde maar niet hebben. Kijk, die paar minuutjes die ene keer zal geen ramp zijn, maar echt rijden gaat het 'm niet worden.

Overigens vind ik een Shetlander best goed te vergelijken met een ezel van die maat qua draagkracht, Shetlanders zijn geharde pony's en kunnen volgens mij zelfs meer dragen dan een ezel maar dat hangt ook heel erg af van de bouw natuurlijk (pin me daar niet op vast, ik ben niet into de Shetlanders). Het is iig vrij gelijk.

Uit de rest van je bericht krijg ik niet echt de indruk dat je weet waar je over praat. Achterbenen? Waar héb je het over? Wat hebben achterbenen in godsnaam met slimheid te maken? En wat heeft een vluchtdier met slimheid te maken? Ik kan niet echt wijs worden uit je bericht, misschien moet je ook even typen in kortere zinnen en interpunctie gebruiken, dan wordt het al makkelijker te lezen.

Heeey

neeeej ik voel mij zeker niet aangevallen en ook niet richting jou. Maar probeer uit te leggen dat het niet hinderlijk is voor hem. Als ik met een andele ezel ga wandelen en niet met meneer gaat hij met 4 benen in de lucht liggen en doet net of hij dood gaat -:(- en krijgt per direct koliek ;( . Enof hij dit laat merken hij gaat echt midden op het plein liggen tong uit de mond en heel zacht piepen. Als hij een mini wondje heeft op zijn knie och jee wat een drama. Hij denkt dat hij dan niet meer kan lopen en gaat dan ook liggen en roepen om hulp en als ik het andere beentje dan aai en zeg aaaaaah dan heeft hij aan dat been pijn whahahaha hij is zeer bijzonder dus echt een hard dier is het niet hoor als hij iets heeft zou ik het merken ook en niet te zuinig. Hij weet ook dat ik als een kip zonder kop ga rondrennen dat deed ik de eerste keer want dacht echt dat hij me ging verlaten helemaal in de stress ik hem alle aandacht geven toen begonnen zijn oogjes zo mooi te glimmen :+. En als ze over een balkje een aantal keer meegemaakt dat ze heeel erg schrikken zo van heeey heb ook achterbenen. Die mevrouw zegt dit moet je zeker niet elke dag doen maar langer dan die 2 min zou hij echt wel kunnen hoor maar indd als ze echt een rijezel wilt moet ze een grotere nemen op een kleinere kun je even zitten op zitten maar met de grotere moet je ook weer uitkijken want die zijn soms zeer lomp(ze moeten goed opgevoed zijn). Ik ken een ezel mo die was zo'n 1.40 groot en ging gewoon bovenop de andere ezels liggen en proberen door een raampje te klimmen :o (de ezels bij ons op de ezelopvang hebben soms een psychisch een probleem soms groot soms klein we hebben er nu ook 1 die echt getraumatiseerd is ma o zo lief)

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:02

het lijkt me echt geweldig om ook een keer op een ezel te rijden,
lekker eigenwijs :Y)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:04

Jasper schreef:
Het wordt gezellig in dit topic ;) Mijn ezels galopperen ook dagelijks de weide en paddock door. Ze gaan nog behoorlijk hard ook.
Ik heb even op de site gekeken van de Stichting IAA. Ziet er leuk uit.

heey ik val niet aan en wordt niet aangevallen hoor ik leg dingen duidelijk uit en de anderen ook ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:17

Ik dacht al dat die vrouw niet zou zeggen dat het echt kan. :) Ik kon me ook niet voorstellen dat je zoveel kilo op zo'n kleine ezel zou zetten. Ze heeft gelijk hoor, zoals ik al zei, dood zal hij er niet aan gaan van een paar keertje even erop, zolang het maar niet intensief rijden is en ook niet al te lang. Maar dat zei ik al eerder. ;) Toch zou ik het niet snel doen, alleen maar omdat ik het zelf niet zou willen met zo'n gewicht op zo'n beestje.

Wat een "aanstellertje" heb je dan haha. ;) Apart ezeltje. Nu zijn ze natuurlijk allemaal ergens wel apart, met hun maffe streken en leuke karaktertjes. :) De meeste ezels zijn juist het tegenovergestelde en laten hun pijn nauwelijks merken. Maar het is zo dat bij 'n ezelopvang vaak getraumatiseerde dieren zitten en die kunnen de raarste gedragingen hebben (en niet altijd positief). En misschien is hij gewoon echt heel slim en doet hij alsof hij pijn heeft zodat hij aandacht krijgt. :P

En alle ezels moeten goed opgevoed zijn, maar dat is met paarden ook zo.
Overigens hadden wij ook een jong dier die al over zijn eigen achterbenen viel _O- laat staan dat 'ie over een balkje kwam. Maar dat is bijgetrokken toen hij wat ouder werd, hij moest wat wennen aan zijn snel groeiende lijf denk ik. :P

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:40

hahaha jah laten we nou maar ophouden over dat gewicht gedoe hij leeft nog en is geen steek verandert :D :D . Ja hij stelt zich enorm aan :(:) maar als er iemand anders komt die hij niet kent poehh dan is het wel weer de leider van de koppel hij is erg dominant en kan hij ook af en toe een hapje uit die gene nemen dit is er nog niet helemaal vanaf.... O:) maaaar ik heb hem wel heel vaak heel duidelijk uitgelegt dat als ik bij hem in kom hij niet meer leider is dan mijn pink en hij snapt het helemaal :o maar alle ezels daar worden gefatsoeneerd van bengel tot engel en gaan dan naar een goed huisje behalve rommy die blijft tot hij ons verlaat of ik hem verlaat :D of als ze erg getraumatiseerd zijn proberen we ze weer een fijn leven te laten hebben ik vind het heel fijn om te helpen op de ezelstichting en mijn mooie man vaak te zien <3

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:14

ik heb het vroeger ook met mn verzorgezels geprobeerd, en ik raad het je niet aan, het is heel zwaar voor die ezels om al dat gewicht te tillen, omdat het trekdieren zyn, en je kunt er niet echt lekker mee ryden,
en vooral een ezeltje van 1.10 kan dat gewicht niet dragen,
en sowieso, waarom moet je er perse op ryden? dan zou ik eerder een paard gaan zoeken,

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 06:32

Als je dit topic even doorleest doerakjeg2 dan zie je dat er al veel antwoorden gegeven zijn op die vraag en dat de TS inmiddels naar een grotere ezel op zoek is. :) Overigens zijn ezels vooral pak/lastdieren en dat gewicht gaat vaker op de rug dan op een karretje erachter.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:37

doerakjeg2 schreef:
ik heb het vroeger ook met mn verzorgezels geprobeerd, en ik raad het je niet aan, het is heel zwaar voor die ezels om al dat gewicht te tillen, omdat het trekdieren zyn, en je kunt er niet echt lekker mee ryden,
en vooral een ezeltje van 1.10 kan dat gewicht niet dragen,
en sowieso, waarom moet je er perse op ryden? dan zou ik eerder een paard gaan zoeken,

lees inderdaad eerst even dit topic goed door voor je een reactie plaatst ;) en zoals je ook kan lezen heb ik er totaal... 3 keer opgezeten en dat was...8 minuten in totaal hij is 1.20 ;) dit zal zeker niet hinderlijk voor hem zijn geweest en als je even in mijn profiel kijkt zie je ook een heel mooi tinkerxkwpn mannetje <3

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:18

Hoi
Ik ben inderdaad inmiddels op zoek naar een grotere ezel, als het allemaal zo onduidelijk is en ik wil goed voor mij ezel zorgen ga ik er pas op zitten als ik zeker weet dat het geen kwaad kan! Dus ik houd de stelregel 20% mijn gewicht gewoon aan en ga verder op zoek. Mocht het niet lukken, neem ik een kleinere ezel en misschien op den duur ook nog een ( klein) paard. Dank voor alle reacties en inderdaad een ezel zegt niet snel dat het hem teveel is, kijk naar al die arme ezels in arme landen die zich doodwerken, dat willen we toch juist niet!
Groetjes
Marinka