hoe is het mogelijk!!heb DE beslissing zelf kunnen doen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:51

Ts je paarden kunnen niet leven op 2 scheppen brok en 2 scheppen malas.. Ze hebben echt hooi nodig! Waarom overweg je niet iemand die je kan helpen een groot deel vd kosten op zich neemt door bijvoorbeeld te leasen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:51

Ik heb inmiddels een wat beter beeld en het is allemaal niet zo makkelijk. Ts, het probleem (voor jou) is dat wanneer deze paarden vroeg of laat weer niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, ze toch een keer worden meegenomen door de dierenbescherming. En dan ben je ze allemaal kwijt.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:57

Inderdaad, vooral nu ik begrijp dat het land een beetje schraler aan het worden is, is hooi erg belangrijk! :j

Eigenlijk begrijp ik dat je op dit moment 3 wormenkuren nodig hebt, een hoefsmid voor een bekapbeurt en hooi?
Dus laat zeggen 30,- voor de wormenkuren per 6 weken,
60,- euro voor het bekappen per 8 weken,
en zo'n 8,- euro per dag aan hooi (voor de minimale hoeveelheid welliswaar, maar het is een begin),
Dat komt per maand op zo'n 250,- tot 300,- euro per maand voor 3 paarden. Dan heb je de basis in ieder geval gelegd :)

Kan je misschien eens met je vader praten wat hij bereid is te betalen, en dat je een voorstel doet dat jij bijvoorbeeld 100,- per maand betaald dmv een bijbaantje en dat je vader de rest betaald?

Gentlegiant

Re: hoe is het mogelijk!!heb DE beslissing zelf kunnen doen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:00

Mijn lijkt het verstandiger om er toch 2 te verkopen dan heb je wel nog een paard en aanzienlijk minder kosten want jullie hebben het helemaal niet breed zo te horen

Hoe erg het ook is

Liefde betekent loslaten

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:04

Moderatoropmerking:
Dit is een In Memoriam topic, dit is niet de plek om de discussie te voeren wat de TS met de paarden moet doen of had moeten doen.
Zouden jullie je bij het onderwerp willen houden?? Bedankt.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:07

mizzpoez schreef:
Nou nou, niet de TS tot de grond af gaan branden, ze is pas 16 en volgens mij weet ze niet veel beter dan dat deze situatie 'gewoon' is, zo is ze dus opgevoed, en je hebt 16 en 16, ze zijn niet allemaal bijdehand en zelfstandig op die leeftijd.
Maar ik vind het absoluut niet normaal dat er ergens 4 paarden lopen, het wordt winter en er wordt duidelijk niet dagelijks naar omgekeken en al helemaal niet bijgevoerd. Dat een van de paarden dus is gaan manken en er niet gewoon fatsoenlijk een D.A. bijgehaald wordt door de eigenaar (niet TS) kan natuurlijk al helemaal niet kloppen en dat er vervolgens meteen wordt overgegaan tot euthanasie, wat een meisje van 16 dus moet beslissen omdat ze moet kiezen voor het paard en daarbij ook nog bang is voor de reactie van haar vader vind ik dit gebeuren niet alleen heel erg sneu voor TS maar ook wel erg onwerkelijk anno 2010. Het lijkt wel of dit gebeurd is in een gebied waar de normen en waarden niet helemaal met de tijd zijn meegekomen en ik wens TS dan ook heel veel sterkte toe en ik hoop echt dat er mensen op je pad komen die je alles kunnen bijbrengen wat paardenwelzijn betreft en dat de overige 3 paarden meer zorg en aandacht zullen krijgen dan de overleden hengst. (Heeft hij niet gevochten met 1 van de anderen en daarbij zijn achterbeen verwond? Hij was natuurlijk al niet zo'n sterke jongen meer.)

Edit: Mag ik eigenlijk vragen waarom je vader deze paarden heeft? Zijn het allemaal hengsten?

Mee eens, uit de manier waarop ze schrijft merk je toch al dat je niet met volwassene te doen hebt.
Zoals ik het begrijp is er een tijd lang niemand bij de dieren geweest.
Dit is echter in eerste instantie de vrerantwoording van de volwassenen!
En deze volwasenen kun je hier heel strak op aankijken, dát zijn m.i. de gene die schandalig fout waren!
4 paarden eten nogal wat weg, zeker in de winter, vroeg voorjaar, elke dag erzijn, anders geen paarden!
En ook een pony's overigens!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:08

Nadia had jouw bericht niet gezien SORRY.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:47

Deeday schreef:
Ts je paarden kunnen niet leven op 2 scheppen brok en 2 scheppen malas.. Ze hebben echt hooi nodig! Waarom overweg je niet iemand die je kan helpen een groot deel vd kosten op zich neemt door bijvoorbeeld te leasen?

heb ik ook gezegd.
en dan het liefste iemand die 18 is geweest!
Edit: nog sorry dat ik bij de eerste post zo bot was. het klonk echt onwerkelijk!
nou leef ik met je mee!

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:23

coxietje schreef:
esmolove schreef:

ze kan er mischien zelf nieteens wat aan doen?!!
mischien heeft ze wel zo'n vader als mijn schoonpa!!!!
daar kan je ook 300x tegen zeggen dat zijn paarden een beetje te dun zijn maar hij doet er niks aan en snauwt je alleen maar af!
dan heb het ook geen zin als je er iets van zegt. wat er is gebeurd is heel erg! maar ze geeft zelf toe het erg te vinden, dan kan je haar toch wel begrijopen!

sterkte nog met het verlies van je paard en de andere paarden!

bedankt!!bedankt dat er toch nog mensen zijn die mij begrijpen!!ik vind het niet mooi van de mensen die niks van mij afweten en niks afweten van het achterliggende verhaal!!je moet geen vooroordeel vellen want het zou nog wel eens kunnen tegen vallen!!en blijkbaar leven er maar 2mensen misschien 3 of 4 mensen met mij mee!ik weet dat ik ook in de fout ben!maar ik ben een kind!!!ik kan niet voor 4paarden zorgen!!!!

Waarom heb je er dan zo veel? Waarom, als je ze toch zo graag ziet, ben je er dan niet meer naar toe geweest! Tegen dat een goed gespierd paard mager is tot op zijn ribben moet het al ver zijn gekomen! Ik ben 17, ik was 16 toen ik mijn paard kreeg. Ze was verwaarloosd en mishandelt, en ik heb ze goed gekregen! En ik was ook nog maar een "kind" zoals jij het zegt. Als je 16 zijt moet je toch al iets of wat verantwoordelijksheid gevoel zitten.

Sorry als je vind dat ik bot reageer, maar mensen die eerst een hele tijd naar hun paarden omkijken. Die zelfs geen dierenarts laten komen, en die dan zitten zielig te doen op een forum dat hun paard dood is vanwege hun stomietijd en verwaarlozing, sorry maar daar heb ik geen medelijde mee!
Met de paarden, daar heb ik medelijde mee, want ze hebben een baas die begot niet weet wat die doet en ze zelfs verwaarloosd!

Bezin eer je begint.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

Ik heb het toch wel te doen met TS.
Vader heeft paarden maar verwaarloost ze. Dochter doet haar best om haar vaders gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel te compenseren maar heeft niet de kennis of de middelen en mogelijkheden om er wat aan te doen. Daarom wil ze ook geen foto's plaatsen omdat ze zich plaatsvervangend schaamt.

:( Sjongejonge als vader mag je je diep schamen door zo'n voorbeeld te geven, maar goed, da's een andere kwestie.

TS, ik had eerst nogal twijfels; sorry, en alsnog sterkte :(:)

Ondanks dat het wat off-topic is (sorry modjes :D ) , wil ik je alsnog op de mogelijkheid wijzen om zoveel mogelijk advies hier te krijgen. Met dezelfde (financiële) mogelijkheden is er soms gewoon meer uit te halen. Bijv. schrap de brok maar geef hooi en een wormkuur. Zelfde kosten, meer rendement.
En malas, is dat melasse? Dat is niet geschikt als voer voor paarden!

Ik heb er begrip voor dat je deze situatie niet gecreëerd hebt en dat je hem ook niet zomaar kunt veranderen.
Misschien kan je een apart topic daarvoor openen en met dit verhaal denk ik dat er genoeg bokkers zijn, die je met raad en daad bij willen staan. Hopelijk kunnen we daarmee een volgend verlies voorkomen. Mijn steun heb je.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-05-10 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:20

Sorry, maar ik heb geen medelijden, want de paarden hebben hier niet om gevraagd en met die paarden heb ik wel te doen.

Ik ken heel veel 16 jarigen, ook als stalgenoten, zou zulke kleine meisjes zijn het allang niet meer hoor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:20

@ Ragdollcat de paarden zijn NIET van TS maar van haar vader! Zij heeft hier ook niet om gevraagd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:25

Oh is het haar paard niet? ik dacht dat het ook haar paarden waren samen met haar vader.

Ik heb nu echt het hele topic gelezen, nu begrijp ik wel dat ze er eigenlijk niets aan kan doen, want zonder geld ben je machteloos zeker als 16 jarige. TS sorry duizendmaal.

Want ik was wat verblind van ongeloof van hoe er met deze paarden omgegaan werd enzo, dit vind ik zo erg voor de paarden.

Wat je nu doet is al heel wat en veel, meer kan je niet doen.

Mijn steun heb je nu ook.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:27

Ragdollcat schreef:
Oh is het haar paard niet? ik dacht dat het ook haar paarden waren samen met haar vader.

Ik heb nu echt het hele topic gelezen, nu begrijp ik wel dat ze er eigenlijk niets aan kan doen, want zonder geld ben je machteloos zeker als 16 jarige. TS sorry duizendmaal.

Want ik was wat verblind van ongeloof van hoe er met deze paarden omgegaan werd enzo, dit vind ik zo erg voor de paarden.

Wat je nu doet is al heel wat en veel, meer kan je niet doen.

Mijn steun heb je nu ook.

Daar heeft TS veel meer aan ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:28

Ja daar heeft ze meer aan.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:29

Pffff, paarden van je vader of niet... Dat kan mij niet schelen, praat desnoods met je vader. En het is toch ook jouw keuze geweest er zo lang niet naar toe te gaan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:40

Tjonge tjonge sommige reakties hier zijn ook van het kinderlijke af zeg.
Bij veel reacties kan je al zien dat het een puber is die het geschreven heeft, totaal geen inlevingsvermogen. BAH!!!

Lieve TS, vind het heel erg naar voor jou en de paarden.
Mijn advies is idd ook om er minimaal 2 weg te doen en geloof me ik weet hoe moeilijk dat is, echt waar.
Maar op een gegeven moment moet je gewoon voor de paarden kiezen en dat betekend helaas dat jij daarvoor heel wat moet inleveren.
Bedenk dan wel dat de paarden je zo vreselijk dankbaar zullen zijn omdat je jouw liefde voor hun uit door hun te laten gaan. En een beter leven zullen hebben.

En ander advies is om met iemand hier in zee te gaan die je met advies bij zou kunnen staan, het liefst iemand in de buurt die de situatie ook persoonlijk kan beoordelen en aan de hand daarvoor passend advies kan geven.

Ook zou ik met spoed op zoek gaan naar een andere dierenarts, eentje die verder denkt dan in laten slapen.

De DB bellen zou eventueel ook een optie zijn (wel drastisch dat snap ik), de paarden worden heus niet direct bij jullie weggehaald maar wellicht zal dat je vaders ogen wel openen en een lichtje bij hem doen branden dat hij niet goed bezig is nu. Als dat te drastisch is voor jou dan kan je ook altijd een andere veearts bellen en met hem de situatie bespreken. Gewoon eerlijk open kaart spelen met die veearts en kijken hoe de situatie aangepakt kan/moet worden en wellicht ook hoe je je vader het best aan kan pakken op dit gebied.

Ik hoop echt dat je het allemaal op een rijtje kan krijgen en dat de situatie voor de paarden en jou snel zal verbeteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:24

Ja met Easygoing ben ik het nu mee eens.

probeer het eens, hoe drastisch en moeilijk het ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:32

Kun je niet bij een boer een beetje werken in ruil voor hooi?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:40

Hier even een slotje voor overleg.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:25

Moderatoropmerking:
Dit topic wordt weer geopend en naar PaardenPraat verplaatst, aangezien In Memoriam niet de plek is om de discussie voort te zetten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:26

TS al enige vorderingen betreft de overige paarden? Zijn er al plannen voor verkoop? Of iig plannen voor verbetering en het voorkomen dat dit nogmaals gebeurd?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:10

Mitchall schreef:
Ik vind jullie reacties schandalig! Waarom zo fel?
Je kunt van een kind niet verwachtten dat deze een paard, en in dit geval 5,
kan opvoeden! Het is dus mede de verantwoording van de ouders.
Dat ze van de ouders hierbij geen steun kan verwachtten is natuurlijk ook niet normaal.
Ts, misschien kun je beter beginnen met gewoon één paard, informatie gaan zoeken
en zo doorgaan. Want zo kun je écht niet verder met 5 paarden.

Nee ?! ik ben 14, mijn ouders hebben beide niks met paarden, maar hebben me toch een eigen paard gegeven. Mocht 1 van hen zien dat ik dat paard verwaarloos of laat ondervoeden, er langer als een dag niet heenga of iets dergelijks, dan word ik naar beneden gegild en denk ik dat ik mn paard toch heel snel kwijt ben. Een kind van 16 is niet achterlijk. En ik ben een puber maar ik heb wel inlevingsvermogen, easygoing. Niet iedereen typt zo harteloos als de TS.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:15

intral schreef:
Mitchall schreef:
Ik vind jullie reacties schandalig! Waarom zo fel?
Je kunt van een kind niet verwachtten dat deze een paard, en in dit geval 5,
kan opvoeden! Het is dus mede de verantwoording van de ouders.
Dat ze van de ouders hierbij geen steun kan verwachtten is natuurlijk ook niet normaal.
Ts, misschien kun je beter beginnen met gewoon één paard, informatie gaan zoeken
en zo doorgaan. Want zo kun je écht niet verder met 5 paarden.

Nee ?! ik ben 14, mijn ouders hebben beide niks met paarden, maar hebben me toch een eigen paard gegeven. Mocht 1 van hen zien dat ik dat paard verwaarloos of laat ondervoeden, er langer als een dag niet heenga of iets dergelijks, dan word ik naar beneden gegild en denk ik dat ik mn paard toch heel snel kwijt ben. Een kind van 16 is niet achterlijk. En ik ben een puber maar ik heb wel inlevingsvermogen, easygoing. Niet iedereen typt zo harteloos als de TS.

Je draait het om intral!
De paarden zijn NIET van ts maar van haar ouders, zelf heeft ze er niet zo gek veel verstand van maar is wel dol op de dieren.
Lees alsjeblieft eerst een goed!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:17

intral schreef:

Kijk en dat is het verschil met TS... jij wordt door je ouders teruggefloten als jij fouten maakt en TS moet haar vader terugfluiten omdat hij fouten maakt... Is volgens mij niet met elkaar te vergelijken!!

TS: ik hoop van harte dat je het een en ander van de grond krijgt in het belang van je dieren! Ik kan me voorstellen dat jij in een moeilijke situatie zit, het is niet niks, maar ik hoop dat je de kracht en energie vind om door te knokken voor je vaders dieren!! Succes!