Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:45

dancertje schreef:
ik heb zelf pas een leuke jonge friese ruin gekocht van 4 jaar met een leuk papier maarja dat boeide me niet en wist ik eerste instantie ook niet.
ik heb 3500 betaald dit paard kan alleen stappen draven galopperen maar is wel harstikke gezond en dit had ik graag over voor mijn recreatie paardje hoewel de meeste het te duur vinden vind ik het paard het dubbel en dwars waard

3500 euro vind ik ook niet heel veel voor een friese ruin...

Ik ben alleen een beetje bekend in het friezenwereldje, en soms is het wel bizar wat mensen ervoor vragen, alleen omdat het fries is... De meest lelijke lompe knollen die nog voor 5/6000 euro weggaan ' want 't is een fries' ... Weet nog wel dat toen ik opzoek was, we geen ruinen onder de 10.000 vonden en gewoon brave merries van een jaar of 5/6 ook niet onder de 6000, maar mss keek ik scheel (we hebben het nu ook over een jaar of 5 geleden)..
Dat vind ik wel tamelijk bizar soms, aan de andere kant kozen we zelf voor een fries.. :)
Zolang de gek het er voor over heeft, ben je natuurlijk stom als je minder gaat vragen...

Wat betreft de geografische bepaling van prijzen :Y) Logisch dat ze in het noorden wat minder vragen, paard houden is daar voor bijna iedereen wel ' toegankelijk' financieel gezien... In de randsteden is het toch wel echt wat meer weggelegd voor de mensen die toch wat ruimer verdienen, omdat stalling etc. gewoon heel duur is. Dus logisch dat die ook paarden in een andere prijsklasse aanbieden :j Het is een ander type mensen denk ik...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:54

ik denk dat het niet rieel is een lager bedrag voor een paard te betalen dan dat een fokker aan kosten heeft aan het paard dekking en onderhoud tot 3 jaar oud om een gezond paard te kunnen kopen. De kosten zijn buiten deze kosten nog beduidend hoger om het paard tot zijn 3e jaar op te laten groeien. En iedereen wil natuurlijk wel een gezond paard kopen en geen dierenartsrekening.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:56

Precies. Anders heb ik ook nog wel een duur paard op de wei :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:56

friesiszwart schreef:
ik denk dat het niet rieel is een lager bedrag voor een paard te betalen dan dat een fokker aan kosten heeft aan het paard dekking en onderhoud tot 3 jaar oud om een gezond paard te kunnen kopen. De kosten zijn buiten deze kosten nog beduidend hoger om het paard tot zijn 3e jaar op te laten groeien. En iedereen wil natuurlijk wel een gezond paard kopen en geen dierenartsrekening.

Precies!

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:01

Paarden en prijzen blijft een boeiend onderwerp.
Mooie uitspraak van Edward Gal tijdens DWDD op de vraag wat is Totilas waard; ''1500 euro als hij naar de slager moet''

Hoe kan je de waarde bepalen van iets?
Dit kan op basis van inkomsten. Voorbeelden: Een merrie dat ieder jaar een veulen baart en de eigenaar kan deze met winst verkopen. Een hengst die de eigenaar dekgeld bezorgt. Een sportpaard dat prijzengeld wint.

Aangezien de meeste niet een dekhengst op stal hebben staan en ook niet veulens met verdentickets fokken baseren de meeste mensen toch de prijs op basis van referenties en vraag en aanbod. Wanneer mensen een paard aanbieden en hij is nog steeds niet verkocht na 2 jaar, zakken ze meestal met de prijs. Want er is al een ander paard aangeschaft en het is vrij duur om 2 paarden in onderhoud te hebben. (zie ook de huizenmarkt of in principe maakt het niet eens uit welke markt je bekijkt)
En dat er mensen zijn die zeggen ik koop geen paard van boven de 3.000 euro, prima! Zolang er nog genoeg mensen zijn die het wel betalen zullen de 'hoge' bedragen gevraagd blijven worden in de hoop dat het ook betaald zal worden.

En wat gevraagd wordt is niet altijd de waarde van het paard, maar als het gevraagde wordt betaald was het in ieder geval wel de moeite waard!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:07

WowAmigo schreef:
Ze bedoelt ws dat haar paard uit een predikaatrijke merriestam komt en wat je er zo op papier voor zou geven (omdat je zelf aangaf dat je met die prijzen niet wegkomt als 't paard uit een predikaatrijke stam komt)

Heel eerlijk gezegd ging ik op 't papier niet eens kijken maar dat is ook omdat het lijntje mij niet zo aanspreekt :o

ja ik doelde ook meer op bovenstaande!
haha dat kan, maar het was meer om op aan te geven!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:08

Precies Wesley_D welk niveau of kwaliteit dan ook!

Een paard is waard wat de koper ervoor betaald ;-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:21

goede papieren en of stambomen zeggen me helemaal niets over de kwaliteit van een paard, want als de papieren goed zijn hoeft een paard zelf niet een topper te zijn, dat kom ik vaak genoeg tegen.

Beter is: kijk naar het dier zelf, wat kan ie en hoe is de karakter en wat kan je ermee doen, heeft het zich bewezen of niet, dat soort dingen.

Neem nou bijvoorbeeld een hele dure draver, met superpapieren, maar zelf bakt hij er niets van (niet snel genoeg en geen koershoofd), ja ook dat kom je weleens tegen, daar kunnen deze dieren niets aandoen, want het zijn eigen persoonlijkheden en het ligt aan de training en of de verzorging die het dier genoten heeft en of het ziek is geweest of het ligt aan het karakter.

Inderdaad ze vragen er idiote prijzen voor, maar aan de andere kant, erg goedkope paarden daar is meestal wel wat mee.

Een fries voor 3500 euro? dat is eigenlijk een koopje, normaal als ze erg goed zijn is het wel rond de 6000 waard en meer.

DDW1190

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:24

meestal, maar niet altijd..
je moet gewoon goed zoeken dan vind je ze vanzelf wel!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:10

DDW1190 schreef:
een paard wat super talentvol is past niet bij mij omdat ik dat zelf niet ben! in ieder geval nog niet laten we het zo zeggen.

DDW1190 schreef:
FloortjeM schreef:
@ddw: dat ben ik dus met je oneens: ik ben echt een ontzettende amateur met (geen valse bescheidenheid) heel weinig coordinatie in mijn lijf en dus weinig aanleg voor paardrijden. Ik moet het echt hebben van oefenen, trainen, goede begeleiding etcetera. Maar dan gaat t toch nog altijd fijner met een paard met veel kwaliteit dan met een paard dat net zo'n coordinatieve sukkel is als ikzelf! En met een goed paard hoef je niet ieder weekend weg om toch vooruit te komen, ook qua winstpunten.

maar wie zegt dat ik het heb ober een coordinatieve sukkel dan? :D
tuurlijk moet je wel een beetje een paard met ietwat talent voor het dressuur, maar je kan je eigen paard zo goed maken en ook zo slecht maken als je zelf wilt..

Nou ja, jij stelt dat je vindt dat de kwaliteiten van je paard aan moeten sluiten bij je eigen kwaliteiten (en dus in mijn geval: coordinatieve sukkel op coordinatieve sukkel). Dat ben ik met je oneens: ik meen dat je zelf sneller leert als je een kwalitatief goed paard hebt. Maar het is niet erg als we daarover van mening verschillen hoor.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:12

tjaa.. er zullen altijd wel mensen blijven die vinden dat je tonnen met geld aan paarden uit hoort te geven.
Maar wat geeft dan het verschil met boven in het land en hier in de omstreek.. (noord-brabant)
Het dekgeld van gribaldi zal daar echt niet verschillen hoor.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:15

Het is echt 'wat de gek er voor geeft...' al denk ik dat een paard opfokken in de Randstad vele malen kostbaarder is dan in bv NO Groningen. Maar goed daar zijn ook veel oplossing voor te bedenken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:27

Ik heb op verschillende handstallen stage gelopen.. Een gemiddeld paard van 3 jaar, die een beetje B parcourtjes gelopen had en het goed deed ging toch echt makkelijk weg voor 10.000 of meer.

Sja, als je het er voor kan krijgen.. Waarom niet?

Ik ben met je eens dat sommige paarden voor heel veel geld te koop staan, maar je kan het altijd proberen toch? Als je niet veel haast hebt, er hoeft maar 1 iemand te komen die dat geld heeft..

Maar een echt goed sportpaard die goede bewegingen heeft of een goede techniek en niet ouder dan 12 is met ervaring.. Sja, dan vind ik 10.000 of meer een goede prijs. Dan heb ik het wel over een paard die makkelijk het Z niveau of zelfs hoger aan kan en minimaal M niveau loopt.

Voor een paard die wel goed loopt en ook wel potentie heeft maar niet ontzettend bijzonder is en 12 jaar en niet hoog gelopen zou ik eerder denken aan 3.000-5.000 euro.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:30

Eindelijk eens iemand die het met me eens is. Heb 3 jaar voorzichtig rondgekeken en er is echt een hoop gewoons te koop voor veel geld. Vooral hier in de regio lijkt het wel of iedereen denkt dat hij/zij de nieuwe Totilas op stal heeft staan. Ik heb onlangs gemerkt dat je beter verder op pad kan gaan dan hier in de randstad kan blijven.

Had een optie op een donkerbruine 3 ½ jarige welke correct liep, koel in z’n hoofd was en verder niets bijzonders (iets te veel witte aftekeningen). Ook kende ik al een aantal nakomelingen van mams welke het allemaal goed doen hier in de regio. Dus dacht echt dit is hem. Prijs was al afgesproken, paard wordt goedgekeurd en je raad het al de verkoper wilde ineens meer geld. Prima als je meer geld wil maar van mij krijg je het niet. Antwoord was ‘ja maar die en die heeft gezegd dat ik het paard veel te goedkoop aanbied en hij is minstens zoveel waard volgens ….’ Het gekke was deze verkoper heeft voorheen al zijn nakomelingen voor ongeveer dezelfde prijs verkocht en dacht nu omdat hij advies had gekregen van een kennis even snel te kunnen binnenlopen. Paard staat nu dus nog steeds te koop.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 13:33

Ooh dat zelfde verhaal ken ik ook!
We hadden een super leuke, met enige ervaring gezien.
We wilde het geld al bij de bank gaan halen, toen ze ons op belde dat ze nog even had nagedacht, en dat ze nog wat meer moest hebben... tjaa dan niet meer hé
afspraak is afspraak vind ik althans.. paard staat ook nu nog steeds te koop.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:40

Het zijn de consumenten die de prijzen grotendeels omhoog drijven.
Zij willen het bijzondere paard, dat het liefst alles kan.
De doelgroep die hier buiten valt, die dus niet zo veel te besteden hebben, zijn toch vaak Anky's. En laten het gewone goed gereden paard staan. Moet meer beweging hebben, is een veel voorkomende uitspraak. Zijn ze net L2.....
Koop je een jong paard, dan koop je illusie. Je koopt wat je ziet en denkt er van te kunnen maken.
Verder wordt de markt natuurlijk behoorlijk verziekt, door mensen die er graag zomaar een veulentje bij willen fokken. Zonder iets af te weten van bloedlijnen en inzicht in hun merrie. En dan het kruizen van rassen. Marktplaats staat vol met deze Toppers.
Dus consument, ge zijt het zelf, die de markt maakt tot wat het nu is.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:55

Het is precies zo als al gezegd, wij maken de markt zoals ie nu is..
een paard is nou eenmaal een luxe artikel en niet voor iedereen aanschafbaar. Wil je een leuk paardje voor de recreatie en is deze rond een jaar of 14 kom je met je budget van 2500 euro wel in aanmerking maar verwacht niet dat je voor datzelfde bedrag iets anders koopt.
Wij betalen toch die hoge bedragen waarom dan niet vragen... Wij moeten toch allemaal leren rijlaarzen leuke kleding enzzz... nou daar speelt de markt mooi op in...
Je ziet nu dat de dekgelden van de hengsten omlaag gaan omdat de kosten voor een veulentje de pan uit reizen (vind je het raar dat dan voor een 3 jarige al 5000 euro wordt gevraagd), wat wel jammer is dat nu idd iedereen bij elke merrie een veulen fokt en er niet wordt gekeken naar bloedlijnen..

Achja je hebt mensen met paarden en paardenmensen

Chanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:01

maradhja schreef:
Hallo,

Ik hoop dat dit hier goed staat.
Maar het afgelopen jaar, ben ik op zoek geweest naar een goed en leuk paard.
Niet een die direct in de schijn werpers stond, maar wel eentje die leuk was en me aansprak.

Nu valt het me op, dat mensen belachelijke prijzen vragen voor zijn/haar paard.
Nu vraag ik me af of menig nederlander nu echt werkelijk denkt over een topper te bezitten,
of willen ze tegenwoordig het geld wat ze erin hebben gestopt (voer/hoefsmid e.d.) werkelijk via
het paard zijn prijs terug verdienen? (dat was tenminste wat er werkelijk tegen mij werd verteld)
Wat me ook opvalt is dat boven in het land, de paarden vaak qua prijs nog mee vallen,,... zouden deze mensen dan verstand
hebben, waardoor zit er dit verschil in de paarden markt.
Ik kan me iniedergeval goed voorstellen dat niet iedereen 10.000 euro voor een 12jarig L-dressuur paard ophoest???
En dit 12 jarig paard zou dan ook ambities hebben? en een bewegings wonder zijn..? wat heeft het paard dan de afgelopen 12 jaar gedaan?
Ik kom echt hele rare advertenties tegen.
(kan begrijpen dat niet iedereen de gelegenheid heeft om op wedstrijd te gaan... maar wanneer je toch over zo'n topper beschikt zou je dan niet (wanneer mogelijk) het paard zelf starten zodat je over enkele jaren... de grand prix uitloopt?)

Bij mij roept dit veel vraagtekens op, ik ben erg benieuwd hoe dat bij andere zit!
Dus ik hoop dat iemand hier het verlossende antwoord heeft!

Ik ben het helemaal met je eens, wat een prijzen zeg, doe mij maar gewoon een gezellig jong paard die bij me past!!!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:04

Trouwens ik heb nog een leuke:p

Valerie merrie van Future uit een moeder van Joost,
3 zeer fijne gangen, niet voor beginners..
L dressuur en ze moet toch echt rond de 6000 euro opbrengen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:14

Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.

Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.

Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.

Chanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:20

aikon schreef:
Ik ben niet helemaal met jullie eens dat wij (de consument) de markt hebben gemaakt wat het nu is. De industrie/groothandel heeft paardminnend NL ook gevonden. Handelaren en handelstallen hebben hier ook een hele grote kluif in. En het kruizen van rassen word ook gestimuleerd door stamboeken, dit door een hengst van een ander ras voor goedkeuring in hun stamboek op te nemen. En dat boer Piet met de merrie naar boer Klaas zijn hengst gaat om een veulentje te fokken is al zo oud als de weg naar Rome.

Ik las ergens dat er €1200,- voor een draver neer gelegd werd. Bij ons op stal worden regelmatig dravers verhandelt (merendeels krijgt enkele reis, dus slager) Maar voor €200,- á €300,- heb je een 3 jarige draver met koers ervaring. De meeste lopen niet hard genoeg. Zeggen ze. Op zuidlaarder markt (drenthe) zijn dit jaar vele pony's/paarden verkocht voor rond de €500,-. Slechte, maar ook goede, jong en oud, zelfs met goed papier. Je hoeft niet duizende euro's neer te leggen voor een paardje wat bij je past en aan je eisen voldoet, je moet wel verder kijken dan je neus lang is.

Mijn eigen 2 hengst pony's, 7 j. D en 4 j. E, heb ik beide voor €850,- (1 koste niks, heb ik al als flesveulen) beide van een goed gekeurde AVS hengst Tmin. Ik heb er super beesten aan. En ze zijn geschikt voor mijn eisen.

Dat is helemaal niet zo veel geld, ik ben het met je eens dat je verder moet kijken dan je neus lang is..
Zelf ben ik op zoek naar een ijslander en als ik op icelandichorses kijk zie ik veel prijzen rond de 5000..
4 en 5 gangers zijn dan ook wat duurder maar het hóeft natuurlijk niet altijd... Ik heb wat stoeterijen benaderd en contact gehad en daar waren ze veel goedkoper :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:22

maudenmarc schreef:
Trouwens ik heb nog een leuke:p

Valerie merrie van Future uit een moeder van Joost,
3 zeer fijne gangen, niet voor beginners..
L dressuur en ze moet toch echt rond de 6000 euro opbrengen

vindt het geen gek bedrag, het is een merrie met papier
je hebt alleen de leeftijd er niet bijgezet dus dat zou evt nog iets kunnen uitmaken

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:33

Een V dus 8 jarige neem ik aan ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:47

grauwman schreef:
Eindelijk eens iemand die het met me eens is. Heb 3 jaar voorzichtig rondgekeken en er is echt een hoop gewoons te koop voor veel geld. Vooral hier in de regio lijkt het wel of iedereen denkt dat hij/zij de nieuwe Totilas op stal heeft staan. Ik heb onlangs gemerkt dat je beter verder op pad kan gaan dan hier in de randstad kan blijven.

Iets bijzonders kost geld, en de gewone paarden kosten normaal tot weinig.
En wat ik dan zie en ook tegenkom is dat men een Totilas wil kopen voor de prijs van een huistuinkeukenpaard. Én mensen willen gelijk hebben en hebben geen gedult om af te wachten tot er iets geschikts voorbij komt.

Wij hadden het zelf ook, paarden die mij aanspraken hadden ook leuke prijskaartjes, en dan opeens komen er hele kuddes voorbij, goede papieren, goede bewegingen.

grauwman schreef:
Had een optie op een donkerbruine 3 ½ jarige welke correct liep, koel in z’n hoofd was en verder niets bijzonders (iets te veel witte aftekeningen). Ook kende ik al een aantal nakomelingen van mams welke het allemaal goed doen hier in de regio. Dus dacht echt dit is hem. Prijs was al afgesproken, paard wordt goedgekeurd en je raad het al de verkoper wilde ineens meer geld. Prima als je meer geld wil maar van mij krijg je het niet. Antwoord was ‘ja maar die en die heeft gezegd dat ik het paard veel te goedkoop aanbied en hij is minstens zoveel waard volgens ….’ Het gekke was deze verkoper heeft voorheen al zijn nakomelingen voor ongeveer dezelfde prijs verkocht en dacht nu omdat hij advies had gekregen van een kennis even snel te kunnen binnenlopen. Paard staat nu dus nog steeds te koop.

Dat was dus een verkeerde inschatting van die verkoper, wat niet echt een schoonheidsprijs verdient.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:06

Ja een 8 jarige...