Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:55

peer2005 schreef:
Hoi Arno mannetjes van 80 zijn niet automatisch onschuldige lieve besjes die helemaaaal geen belang bij centen hebben hoor ;) Ik heb gewoon meer vertrouwen in onafhankelijk onderzoek persoonlijk, en liefst ook van meerdere bronnen. En 'terugkrabbelen', uhm, het is voor mij geen spelletje wat neerkomt op gelijk krijgen hoor... Misschien voor jou wel? ;) Je schiet steeds zo in de verdediging valt me op. Ik heb geen enkel probleem met het toegeven van fouten of miskleunen qua verwoordingen. Jij aast zo op mijn 'brandwonden', ik ging er toen even over nadenken waar ik dat op baseerde. En dat was eigenlijk op mezelf, ik geleidde een paard aan een touwhalster, het geleidetouw was van hetzelfde materiaal gemaakt, hij schrok ergens van en probeerde zich los te trekken, resultaat bij mij: fikse brandwond. Toen kwam ik er dus achter dat het materiaal fel kan inwerken, ja, bij mij weliswaar. Ik heb het nog nooit bij een paard meegemaakt. Ik rijd zelf regelmatig met touwhalster trouwens, in combinatie met een bit om mijn jonge paarden bitwijs te maken. Voor een fijne inwerking alleen vind ik het niks, het is te grof.

Het is voor mij geen spelletje van gelijk krijgen, maar meer jou zover krijgen dat je toegeeft dat je onzin verspreid. Dat heb je nu bij deze gedaan en dat waardeer ik. Hierdoor krijgen mensen een eerlijke kans om een eigen mening te vormen.

Stel dat iemand in de fase is dat ze nog nadenkt over het gebruik van een touwhalster en ze leest hier dat het brandwonden kan veroorzaken. Dat kan een reden zijn om dan toch maar met bit te blijven rijden. Dan kun je mij drammerig vinden dat ik hier duidelijk wil maken dat het absolute onzin is wat jij zegt, maar ik vind dat niet meer dan normaal.

Het mag wel duidelijk zijn dat de brandwond bij jou kwam door de snelle wrijving van het touw langs je hand, iets dat bij het paard dus onmogelijk kan gebeuren, of je moet een heel lang touw pakken, zijn haar afscheren en dat touw razendsnel en met een flinke druk langs dat kaalgeschoren stuk halen.

peer2005

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:32

Nee hoor ik heb geen onzin verspreid dat zijn wederom jouw woorden. Misschien moet je de pollitiek in? ;) Als iemand toch besluit om met bit te rijden, so what? Wat niet tot jou schijnt door te dringen is dat de scherpte van je materiaal afhangt van je eigen inwerking. Of dat nou een trens is of een touwhalster. Maar jij bent echt te rechtlijnig, ik sta namelijk open voor zowel bitloos als met bit en ben niet blind voor de nadelen van beiden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:06

Ik rij met mijn tinker met bit nu (western) maar heb hem ook bitloos gereden.
Verschil? Geen eerlijk gezegd (in de bak dan ).
Luistert op allebei goed. Waarom ik nog steeds met bit rij? Tja geen idee, omdat ik dat wil en mijn paard er geen last van heeft. Het is meer een gewoonte geworden denk ik. Misschien dat ik later weer terugschakel op bitloos maar denk het niet. Vooral in het bos niet, daar istie me net wat te koppig/hevig voor. En hij vertrouwt me echt wel en hij is goed op mijn hulpen ( kan het ook met nekring rijden) maar hij is ook vreselijk koppig en drijft zijn zin door en met een bitloos hoofdstel alleen dan naait hij me er uit ( heb het serieus geprobeerd in het bos, niet gelukt). En dat heeft dus bij mijn paard niets met hulpen te maken. Hij luistert goed op hulpen maar hij is ook vreselijk koppig.
Ik sta open voor beide methodes en iedereen moet voor zich weten wat hij doet maar om daarom zeggen dat met bit als het ware een mishandeling is vind ik iets te ver gaan. Dan is zoveel mishandeling, dan hoef je ook niet met zweep/sporen/zadel/weet ik veel wat nog te rijden want dat kan ook pijn/ongemakken met zich meebrengen. En heb nog geen een paard dood zie gaan aan een goed bitgebruik dus ik zie er de schade niet van in. Eveneens als aan bitloos zie ik de schade ook niet van in. Kan geen kwaad denk ik en het een paard reageert op het ene beter als op de ander. Wat ik me trouwens afvraag:
Mijn paard kan ongelooflijk drammen in het bos. Als een paard echt zoveel pijn moet hebben bij druk op het bit zou hij dan niet gewoon ophouden met drammen als je druk geeft?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:09

Twiggy2008 schreef:
Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen en daarbij vind ik het jammer dat je bitloos rijden als alleen maar 'rondtuffen' ziet. Maar goed, dat zegt wat meer over jou, denk ik dan maar. ;)

Volgens mij, schrijf ik; toen ik klein was.....
Wat is daar dan niet goed aan?
Zo kan je overal over vallen en je aangesproken voelen.
Dat verteld meer over jou dan over mij!
Lezen is voor veel bokkers erg moeilijk.
En lange tenen dat velen hebben :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:28

Johanna59 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen en daarbij vind ik het jammer dat je bitloos rijden als alleen maar 'rondtuffen' ziet. Maar goed, dat zegt wat meer over jou, denk ik dan maar. ;)

Volgens mij, schrijf ik; toen ik klein was.....
Wat is daar dan niet goed aan?
Zo kan je overal over vallen en je aangesproken voelen.
Dat verteld meer over jou dan over mij!
Lezen is voor veel bokkers erg moeilijk.
En lange tenen dat velen hebben :+

Lange tenen? Dicht je jezelf niet teveel eer toe, hoor. :D
Het is mij verder allang duidelijk hoe jij er in staat wat rijden en het benaderen van paarden betreft en dat is dus duidelijk niet mijn manier. ;)

Nieky1993, mijn paard heeft ook een enorme kop er op zitten (hij heeft een heel sterk karakter), die is nergens van onder de indruk en als hij het in zijn bol krijgt, durf ik te wedden (voor een bitloos hoofdstel :D ) dat een bit (welke dan ook! :+ ) er ook geen verandering in gaat brengen. :D
Ik rij ook buiten en tot nu toe gaat het prima en weet ik tot hem door te dringen als het moet zonder bi Mede door het grondwerk, richt hij zich bv aardig goed op mij en verder helpen centered riding lessen ook heel goed. Maar als jij het zo fijner vindt, prima, hoor, mij zul je er niet over horen. ;)
Je staat er in elk geval open voor en ervaart ook dat je bitloos prima kunt rijden en dat vind ik al een goed punt. Daar kunnen sommige anti bitloos mensen nog wat van leren. :Y)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:29

arno8 schreef:
Johanna59 schreef:
Heel, heel vroeger toen men net met paarden begon, was er nog geen bit. Iedereen gebruikte zijn paard bitloos.
Later, werd een "bit" uitgevonden. Waarom?
Nou niet komen met, vroeger kenden ze geen dierenliefde, want dat is natuurlijk onzin.
Waarom moet een hond aangelijnd, als hij net zo goed luistert zonder? Misschien, omdat hij er onder bepaalde omstandigheden toch wel eens vandoor kan gaan?
Bitloos rijden is leuk. Iemand die dat leuk vindt, moet dat zeker doen.
Maar, dat het beter is als met bit, dat is klinkklare onzin.
Als iemand niet goed overweg kan met een bit ( het is nagenoeg altijd de ruiter die de storende factor is) dan kan bitloos rijden
een goede oplossing zijn. Het paard heeft dan minder last van zijn berijder.
Maar je kan gewoon niet ieder paard bitloos rijden. Ze zijn er niet allemaal geschikt voor.
Gelukkig hebben veel mensen met paarden, paarden die er wel geschikt voor zijn.
Dus helemaal geen boze bedoelingen van mijn kant hiermee, maar bitloos is anders, niet beter dan rijden met bit.

Toen ik klein was, deed ik het ook altijd. Op een halster rijden.
Maar je komt er gauw genoeg achter, dat als je iets meer wilt, dan lekker rond tuffen,
een bit wel erg handig is. :)) :)) :))

Conclusie: je hebt nauwelijks ervaring opgedaan met bitloos rijden, want je ontwijkt vragen daarover en geeft nu schoorvoetend toe dat je vroeger weleens met stalhalster hebt gereden.

Dan vind ik het een erg vreemde denkwijze om te zeggen: ooit is besloten met bit te gaan rijden, dat besluit was nieuw, dus hoeven we zelf niet meer na te denken en moeten we tot in de oneindigheid met bit blijven rijden.

Ook is ooit ergens besloten om vrouwen een burqa op te doen, dat besluit was nieuw, dus moeten vrouwen dan ook maar tot in de oneindigheid met een gordijn over het hoofd blijven lopen? Of moeten we open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen?

Met jouw denkwijze komen we als mensheid niet erg ver, vrees ik.

Ook vind ik je opstelling erg arrogant: bitloos rijden, dat is maar voor amateurtjes, de o zo knappe Jolanda rijdt met bit want dat is pas voor echte ruiters. Maar ondertussen dus zelf geen ervaring hebben met bitloze hoofdstellen.

En wat is dat 'echte' rijden volgens jou? Ik heb heel wat mensen gezien die zichzelf 'echte' professionals vonden, maar met hun opgefokte paard geen stap buiten de veilig omheinde rijbak durfden te zetten 'omdat hij er dan vandoor gaat'. In hun eigen veilige wereldje wordt er wel naar ze opgekeken, maar eigenlijk is zoiets lachwekkend en doet het denken aan het verhaal van de kleren van de keizer.

Kan niet helemaal begrijpen, waarom bitloos rijden zo verdedigd wordt en rijden met bit aangevallen.
De doelgroep die deze manier van rijden toepast, is klein.
De meesten zijn recreanten. Prima.
Bitloos rijden wordt nu een beetje naar voren gebracht, als zijnde DE manier van rijden. Weg met het bit.
Dit is natuurlijk grote onzin.
Zonder bit zijn er veel dingen niet meer mogelijk met een paard. Ook prima voor degene die dit ook niet willen.
Maar bitloos rijdende ruiters moeten niet gaan verkondigen, dat rijden zonder bit beter is, paardvriendelijker. Grote onzin.
En nee, ik ben geen recreatie ruiter, rijden is een deel van mijn werk. Erg veel paarden gereden. Dus veel ervaring.
Weet hoe een sidepull werkt, een bosal etc.
En ik weet bijna wel zeker, dat van de bitloos rijdende ruiters, er bijna niemand met een bitloos hoofdstel op een van onze paarden
had durven rijden.
Als bitloos rijden het beste was geweest, waarom wordt het dan zo weinig toegepast?
Er zijn al tig jaren voorstanders van deze manier van rijden, maar voor de meeste ruiters is dit toch niet interessant.
Bitloos rijden klinkt vriendelijk. Maar rijden zonder contact aan de voorkant kan niet.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:31

arno8 schreef:
Johanna59 schreef:
Heel, heel vroeger toen men net met paarden begon, was er nog geen bit. Iedereen gebruikte zijn paard bitloos.
Later, werd een "bit" uitgevonden. Waarom?
Nou niet komen met, vroeger kenden ze geen dierenliefde, want dat is natuurlijk onzin.
Waarom moet een hond aangelijnd, als hij net zo goed luistert zonder? Misschien, omdat hij er onder bepaalde omstandigheden toch wel eens vandoor kan gaan?
Bitloos rijden is leuk. Iemand die dat leuk vindt, moet dat zeker doen.
Maar, dat het beter is als met bit, dat is klinkklare onzin.
Als iemand niet goed overweg kan met een bit ( het is nagenoeg altijd de ruiter die de storende factor is) dan kan bitloos rijden
een goede oplossing zijn. Het paard heeft dan minder last van zijn berijder.
Maar je kan gewoon niet ieder paard bitloos rijden. Ze zijn er niet allemaal geschikt voor.
Gelukkig hebben veel mensen met paarden, paarden die er wel geschikt voor zijn.
Dus helemaal geen boze bedoelingen van mijn kant hiermee, maar bitloos is anders, niet beter dan rijden met bit.

Toen ik klein was, deed ik het ook altijd. Op een halster rijden.
Maar je komt er gauw genoeg achter, dat als je iets meer wilt, dan lekker rond tuffen,
een bit wel erg handig is. :)) :)) :))

Conclusie: je hebt nauwelijks ervaring opgedaan met bitloos rijden, want je ontwijkt vragen daarover en geeft nu schoorvoetend toe dat je vroeger weleens met stalhalster hebt gereden.

Dan vind ik het een erg vreemde denkwijze om te zeggen: ooit is besloten met bit te gaan rijden, dat besluit was nieuw, dus hoeven we zelf niet meer na te denken en moeten we tot in de oneindigheid met bit blijven rijden.

Ook is ooit ergens besloten om vrouwen een burqa op te doen, dat besluit was nieuw, dus moeten vrouwen dan ook maar tot in de oneindigheid met een gordijn over het hoofd blijven lopen? Of moeten we open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen?

Met jouw denkwijze komen we als mensheid niet erg ver, vrees ik.

Ook vind ik je opstelling erg arrogant: bitloos rijden, dat is maar voor amateurtjes, de o zo knappe Jolanda rijdt met bit want dat is pas voor echte ruiters. Maar ondertussen dus zelf geen ervaring hebben met bitloze hoofdstellen.

En wat is dat 'echte' rijden volgens jou? Ik heb heel wat mensen gezien die zichzelf 'echte' professionals vonden, maar met hun opgefokte paard geen stap buiten de veilig omheinde rijbak durfden te zetten 'omdat hij er dan vandoor gaat'. In hun eigen veilige wereldje wordt er wel naar ze opgekeken, maar eigenlijk is zoiets lachwekkend en doet het denken aan het verhaal van de kleren van de keizer.

Kan niet helemaal begrijpen, waarom bitloos rijden zo verdedigd wordt en rijden met bit aangevallen.
De doelgroep die deze manier van rijden toepast, is klein.
De meesten zijn recreanten. Prima.
Bitloos rijden wordt nu een beetje naar voren gebracht, als zijnde DE manier van rijden. Weg met het bit.
Dit is natuurlijk grote onzin.
Zonder bit zijn er veel dingen niet meer mogelijk met een paard. Ook prima voor degene die dit ook niet willen.
Maar bitloos rijdende ruiters moeten niet gaan verkondigen, dat rijden zonder bit beter is, paardvriendelijker. Grote onzin.
En nee, ik ben geen recreatie ruiter, rijden is een deel van mijn werk. Erg veel paarden gereden. Dus veel ervaring.
Weet hoe een sidepull werkt, een bosal etc.
En ik weet bijna wel zeker, dat van de bitloos rijdende ruiters, er bijna niemand met een bitloos hoofdstel op een van onze paarden
had durven rijden.
Als bitloos rijden het beste was geweest, waarom wordt het dan zo weinig toegepast?
Er zijn al tig jaren voorstanders van deze manier van rijden, maar voor de meeste ruiters is dit toch niet interessant.
Bitloos rijden klinkt vriendelijk. Maar rijden zonder contact aan de voorkant kan niet.
Wat je aan energie er aan de achterkant instopt, moet je aan de voorkant tegenhouden. Een paard is als een veer.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:37

Johanna59 schreef:
Maar rijden zonder contact aan de voorkant kan niet.

Word eens wakker zeg..
1. bitloos heb je contact met de voorkant
2. zelfs zonder teugels kan je een paard prima africhten voor gelijk welk doel. Per bit is alleen maar de snelste weg. Als je denk dat dat de enige mogelijkheid is echter, heb je weinig kennis van paardentraining.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:38

Johanna59 schreef:

Omdat de meeste mensen nu eenmaal niet beter weten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:27

peer2005 schreef:
Nee hoor ik heb geen onzin verspreid dat zijn wederom jouw woorden. Misschien moet je de pollitiek in? ;) Als iemand toch besluit om met bit te rijden, so what? Wat niet tot jou schijnt door te dringen is dat de scherpte van je materiaal afhangt van je eigen inwerking. Of dat nou een trens is of een touwhalster. Maar jij bent echt te rechtlijnig, ik sta namelijk open voor zowel bitloos als met bit en ben niet blind voor de nadelen van beiden.

Dit is erg vermoeiend.

Eerst zeg je: touwhalsters veroorzaken brandplekken bij paarden.

Ik zeg: dat is onzin

Jij zegt: okee, ik geef toe, het heeft alleen bij mij brandplekken veroorzaakt.

Ik zeg: fijn dat je toegeeft dat het onzin was.

Jij zegt: ik heb geen onzin verspreid.

Ik houd ermee op. Met jou valt niet echt normaal te praten zo.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:27

Ik vind dat bestwel arrogant om te verkondigen dat mensen 'gewoon niet beter weten'. Ik sta voor beide opties open maar blijf wel kritisch en zie deels dezelfde problemen van bitloos die Johanna noemt.

Het valt me echt op dat de zgn 'anti-bit' mensen zo fel zijn tov diegenen die wat kritischer zijn en stellen dat er meer wegen naar Rome leiden. Twiggy, jij zegt bv: `Je staat er in elk geval open voor en ervaart ook dat je bitloos prima kunt rijden en dat vind ik al een goed punt. Daar kunnen sommige anti bitloos mensen nog wat van leren.` Maar open staan voor andere dingen, daar kunnen dan toch anti-bit mensen hetzelfde van leren...? Het lijkt zo'n religie te worden op deze manier, dat vind ik wel jammer. Excessen zijn er overal, altijd en dat is abslouut iets om tegen te blijven vechten! Als ik iets zie wat niet door de beugel kan, al is dat iemand die z'n paard met een stang door de bek aan het flossen is of met z'n knol aan het zombie-parelie-en is, dan zeg ik daar gewoon iets van. Ik heb teveel negatieve zaken vanaf BEIDE kanten mogen aanschouwen om me rechtlijnig aan één zijde te kunnen scharen.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:29

Beste Arno, helaas dringt het niet helemaal tot je door dat er met jou buiten je eigen kadertje ook geen goed gesprek te voeren is. Het begint zelfs een beetje saai te worden zo ;) Beetje open staan voor anderen kan geen kwaad hoor!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:58

Bandida schreef:
Johanna59 schreef:

Omdat de meeste mensen nu eenmaal niet beter weten.

Hoeveel procent rijdt met bit?
Hoeveel zonder?
Die met bit rijden weten nu eenmaal niet beter?
Grotere onzin bestaat er niet.

Ik kan ook fietsen zonder mijn handen te gebruiken.
Maar voor sommige dingen heb ik ze wel nodig.
Nu kan ik natuurlijk alles uit de weg gaan, zodat ik altijd zonder handen te gebruiken
kan rijden. Maar wil ik bepaalde obstakels nemen, dan zijn mijn handen onontbeerlijk.

Zo ook met paardrijden. Toegegeven, waarschijnlijk is het bit niet voor iedere ruiter
weggelegd. Het paard heeft er in ieder geval geen last van. Doe hem een goed passend
hoofdstel om, met een goed passend bit. En voila, ze vinden het niet erg. Ruiter er op en
het paard loopt er mee, zoals de ruiter hem rijdt. Vertoont hij onplezierig gedrag,
dan ligt het dus ( mond problemen daargelaten, deze moeten dan opgelost worden
door een goede paarden tandarts)aan de ruiter.
Van een bitloos hoofdstel heeft hij inderdaad
minder last. Dat ligt dan dus aan de hand ruiter.
En ja, dan is het fijner voor het paard. Maar de hand van zo'n ruiter heeft nog steeds de zelfde inwerking.
En leert hier dus niets van. |( |( |( |( |( |( |(

mariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:14

ik heb nog nooit bitloos gereden ik weet dus ook niet of het gevaarlijk is ja of nee

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:26

Is een hoofdstel niet net zo gemeen als de hand van de ruiter? Ik vind het altijd zo'n onzin, nee ook halstertouwen zijn niet gemeen, het is maar net hoe goed je er mee om weet te gaan :)

Ik gebruik met mijn 2,5 jarige merrie, voor het wandelen, het kruislinkse systeem. Deze laat druk los wanneer ze braaf is, en dit werkt helemaal super voor haar :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:55

peer2005 schreef:
Ik vind dat bestwel arrogant om te verkondigen dat mensen 'gewoon niet beter weten'. Ik sta voor beide opties open maar blijf wel kritisch en zie deels dezelfde problemen van bitloos die Johanna noemt.

Ik bedoel daarmee dat al bij al maar weinig mensen juist geïnformeerd zijn over de mogelijkheden van bitloos rijden. Als je les wil nemen, of je kinderen wil eren rijden enz.. alles wat niet het klassieke sportgerichte pisterijden is, is erg moeilijk te bereiken. Dat zal langzaam aan wel beteren, kijk maar naar Western bijvoorbeeld.. toen ik jong was, was dat geen optie, nu is dat vrijwel overal haalbaar als je op die manier wil leren rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:19

Johanna59 schreef:
Hoeveel procent rijdt met bit?
Hoeveel zonder?
Die met bit rijden weten nu eenmaal niet beter?
Grotere onzin bestaat er niet.

Heel veel ruiters willen dressuurwedstrijden rijden, maneges zijn gewend om met bit te werken (de echte keuze in bitloze optomingen is van de laatste jaren), het wordt gewoon als vanzelfsprekend geleerd. Bitloos is afwijkend, moet je meestal zelf over nagedacht hebben voordat je het doet. Tuurlijk heeft vrijwel iedereen wel eens met een stalhalster gereden bij het paarden uit de wei halen, maar voor "echt" rijden wordt het niet gebruikt. Of dat komt doordat instructeurs daar negatief over doen, of mede-leden van de ponyclub daar over zouden spotten, of dat men het niet aandurft om te riskeren wat een ander er van zegt weet ik niet, maar ik zou er niet verbaasd over zijn. Heel veel tradities worden aangehouden door dit soort "sociale controle".
En laten we even nuchter bekijken hoe de NHS er tot nu toe mee om is gegaan: bitloos starten was verboden tenzij er een medische reden voor is. Nu heeft de NHS per 1 april (leuke datum daarvoor) een bitloze mogelijkheid toegestaan, alleen is die uitsluitend en alleen voor bitloze ruiters, je kunt je dus niet meten in de "echte" wedstrijdwereld. Dus al zou bitloos beter zijn, je kunt er niets mee als je ambitieus dressuurwedstrijden wil starten.

Johanna59 schreef:
Zo ook met paardrijden. Toegegeven, waarschijnlijk is het bit niet voor iedere ruiter
weggelegd. Het paard heeft er in ieder geval geen last van. Doe hem een goed passend
hoofdstel om, met een goed passend bit. En voila, ze vinden het niet erg. Ruiter er op en
het paard loopt er mee, zoals de ruiter hem rijdt. Vertoont hij onplezierig gedrag,
dan ligt het dus ( mond problemen daargelaten, deze moeten dan opgelost worden
door een goede paarden tandarts)aan de ruiter.
Van een bitloos hoofdstel heeft hij inderdaad
minder last. Dat ligt dan dus aan de hand ruiter.
En ja, dan is het fijner voor het paard. Maar de hand van zo'n ruiter heeft nog steeds de zelfde inwerking.
En leert hier dus niets van. |( |( |( |( |( |( |(

Je gaat er hier gemakshalve vanuit dat voor ieder paard een goed passend bit is te vinden, maar sommige paarden hebben een mond die er niet geschikt voor is. Toegeven, dat zijn er weinig, maar ze zijn er wel en dat is niet altijd op te lossen door een tandarts. Daarnaast zijn er paarden die gewoon niet goed reageren op iets in de mond, ook dat zijn er niet veel, maar toch, ze zijn er. Daarnaast zijn er heel erg veel ruiters die geen fijne hand hebben, je kunt er natuurlijk naar streven om dat te ontwikkelen, maar je wordt er nou eenmaal niet mee geboren. Voor iedere ruiter zal dus een paard een ruiter moeten accepteren die niet een gevoelige hand heeft. Het zou een aardig idee zijn als mensen het eerste stuk van hun ruiterontwikkeling dus ook niet aan een bit zouden kunnen komen, dat zou voor veel paarden een zegen zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik rij dressuur met een bit en buitenritten met mijn merrie bitloos. Madam gaat buiten kloten met het bit en accepteert het touwhalster wel goed. Omdat ik buitenritten voor onze beider ontspanning rij, kies ik dus voor het touwhalster. Ik heb geen enkel probleem met bitten, zolang de ruiter er netjes mee omgaat, voor bitloze optomingen geldt hetzelfde.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:40

Ik rijd mijn paardjes met en zonder bit.
Mijn KWPN-er is in het bos/buiten met bit moeilijk te rijden.
Ik ben regelmatig met haar in de sloot/door draden heen gegaan.
Wat een rampen plan. Ze draaide om, ging er ook regelmatig vandoor, pakte het bit/zette haar kaak vast.
Zonder bit (side-pull) gaat het super.
In de bak/wei train ik nog steeds met bit.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:58

Ik moet zeggen dat ik me kostelijk amuseer bij het lezen van dit topic. Hier passeren prachtige oneliners de revue. Dit vind ik bvb. een topper:

"Rijden zonder contact aan de voorkant kan niet, wat je aan energie er aan de achterkant instopt, moet je aan de voorkant tegenhouden."
en ook:
"As je iets meer wilt, dan lekker rond tuffen, is een bit wel erg handig."

Deze ruiter tuft er anders wel behoorlijk correct rond... niet?

Afbeelding

Dezelfde persoon stelde echter wel een interessante vraag:
"Heel, heel vroeger toen men net met paarden begon, was er nog geen bit. Iedereen gebruikte zijn paard bitloos.
Later, werd een "bit" uitgevonden. Waarom?"
Mja, waarom?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:01

yole schreef:
Mja, waarom?

Om een lang verhaal kort te maken, precies omdat ze er NIET op gingen zitten..
Het bit is uitgevonden om te mennen..

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:03

Ik heb altijd het idee dat ik meer te zeggen heb als mijn paard een bit in heeft.
Heel raar, maar dat gevoel heb ik..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:05

Boefff schreef:
Ik heb altijd het idee dat ik meer te zeggen heb als mijn paard een bit in heeft.
Heel raar, maar dat gevoel heb ik..

Dat zeg je heel goed, mits de juiste opleiding van het paard is controle met het bit vooral een idee en een gevoel ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:09

yole schreef:
Deze ruiter tuft er anders wel behoorlijk correct rond... niet?

Kun je mij dan eerst even zeggen hoe hij dat "correcte rondtuffen" (kun je ook aardige kanttekeningen bij zetten) heeft aangeleerd? Wil jij beweren dat daar nooit enige optoming aan te pas is gekomen? Ik kan me niet herinneren dat Honza Blaha zich ooit principieel tegen een bit heeft uitgesproken. Het showt wel heel leuk, natuurlijk, met een bloot paard, maar dat betekent niet per definitie dat het ook zo is aangeleerd.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:19

Waratje schreef:
(kun je ook aardige kanttekeningen bij zetten)

Daarom 'behoorlijk'... ;)

Citaat:
Wil jij beweren dat daar nooit enige optoming aan te pas is gekomen? Ik kan me niet herinneren dat Honza Blaha zich ooit principieel tegen een bit heeft uitgesproken. Het showt wel heel leuk, natuurlijk, met een bloot paard, maar dat betekent niet per definitie dat het ook zo is aangeleerd.

Nee, dat beweer ik niet, dat zou wel heel sterk zijn. Het plaatje toont wel dat er ook zonder bit (in dit geval zelfs zonder optoming) meer inzit dan zomaar 'rondtuffen'...