Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:51

leuk verslag, heb er om moeten lachen, ook al ben ik eigenlijk niet zo heel verbaast. ik ben er zelf wel nooit geweest, maar mijn verwachting was eigenlijk niet anders. voor kwaliteit moet gewoon betaald worden Knipoog erg slechte zaak wel dat zadels met een scheve boom verkocht worden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 22:59

Hoihoi,
nu gaat het toch bijna een bokt ruzie worden he Knipoog
Ik snap mensen wel die daar een goed zadel hebben weten te vinden en dat zij daar tevreden mee zijn. Maar voor personen die niet zo veel ervaring hebben met paarden is het nog verdomd lastig om goed advies te vinden over het passen van zadels.
En dan komt zo'n verkoopster van ZM algauw over als 'deskundige'.
Dat mensen na 6 weken hun zadel weg moeten gooien omdat het kapot is, is nog tot daaraan toe. Maar dat mensen naar aanleiding van 'deskundig' advies een scheef zadel kopen en daarmee hun paard pijn gaan doen vind ik niet kunnen. Vandaar mijn heftige waarschuwingen tegen zadelmarkt.
Bedenk wel: paarden uiten hun pijn vaak op manieren die wij "onwil" of "dwarsigheid" noemen. mensen mogen van mij best nog naar zadelmarkt, ik ga ze niet tegenhouden hoor, maar ze moeten wel 3x nadenken of het advies van die 'verkoopster' wel echt deskundig is en vooraf genoeg info inwinnen over het passen van zadels.

En die opmerking dat de kosten voor iedere paardenhouder gaan stijgens als zadelmarkt weg is: je hebt in al mijn vergelijkingen kunnen zien dat ZM helemaal niet (veel) goedkoper is dan Divoza.
Op marktplaats (2dehands) heb je zelfs heel veel spullen en vooral zadels voor nog veel minder geld dan bij ZM. En dan wel van een goede kwaliteit leer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:08

Calippo, je haalt me de woorden uit mn mond! Knipoog

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 23:11

callippo schreef:
Op marktplaats (2dehands) heb je zelfs heel veel spullen en vooral zadels voor nog veel minder geld dan bij ZM. En dan wel van een goede kwaliteit leer!
tja daar ben ik het helemaal mee eens. want ook de spullen bij divoza (en de service) ben ik niet altijd over te spreken.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:50

goh wat ben ik blij dat mensen nu eindelijk eens erkennen hoe slecht die zooi daar is, kijk zelf ben je goedkoop af maar je paard? die moet dag in dag uit met een verot zadel lopen en werken! denken we daar wel eens aan bij de aankoop van spullen? en laat die zadelmarkt maar faiet gaan, ik zou er alleen al niet komen omdat het in urk ligt( ik heb niket zo'n goede ervaringen met een aantal urkers en zelfs die zeiden dat het oplichters waren) dus bedenk goed wat je met je centjes doet!!!!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 17:04

He favorietje,
toevallig ken ik ook een grote oplichter uit Hilversum, dus met Urk heeft het helemaal niets te maken :p

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:02

Huertecilla schreef:
Sorry, maar ik word een beetje miesj van het gezeur en leedvermaak over zadelmarkt.
Ja, ze verkopen goedkoop spul en nee dat is niet geen kwaliteitsspul. Nou en!?
Laat het gewoon patijverkoop zijn, laat het een stal of hal zijn als verkooppunt, laat er geen deskundige voorlichting zijn. Nou en!?
Bottom line is dat niet iedereen een zadel wil of nodig heeft dat een leven lang mee gaat, Verder zal het ook bij zadelmarkt beslist zo zijn dat een oplettend koper voor weinig geld een redelijk product kan vinden en dan is de prijs/kwaliteit daar dán prima.
Jullie moeten niet zo zeveren. Uiteindelijk willen de mensen die daar naartoe gaan zelf op een goedkoopje gaan! Wat verwacht je nu voor zó weinig geld!? Zijn jullie niet goed wijs of zo? Niet zo zeuren!
Het stockzadel dat wij er vandaan hebben is ook geen Syd Hil, maar voor de prijs belachelijk goed.
Beetje relatieveren en niet zo afzeiken over een ondernemer die een andere marktbenadering heeft graag.

Enige normale reactie die ik tot nu toe heb gezien.
Mensen als je een goed zadel zoekt, betaal er dan voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:24

Huertecilla schreef:
Sorry, maar ik word een beetje miesj van het gezeur en leedvermaak over zadelmarkt.
Ja, ze verkopen goedkoop spul en nee dat is niet geen kwaliteitsspul. Nou en!?
Laat het gewoon patijverkoop zijn, laat het een stal of hal zijn als verkooppunt, laat er geen deskundige voorlichting zijn. Nou en!?
Bottom line is dat niet iedereen een zadel wil of nodig heeft dat een leven lang mee gaat, Verder zal het ook bij zadelmarkt beslist zo zijn dat een oplettend koper voor weinig geld een redelijk product kan vinden en dan is de prijs/kwaliteit daar dán prima.
Jullie moeten niet zo zeveren. Uiteindelijk willen de mensen die daar naartoe gaan zelf op een goedkoopje gaan! Wat verwacht je nu voor zó weinig geld!? Zijn jullie niet goed wijs of zo? Niet zo zeuren!
Het stockzadel dat wij er vandaan hebben is ook geen Syd Hil, maar voor de prijs belachelijk goed.
Beetje relatieveren en niet zo afzeiken over een ondernemer die een andere marktbenadering heeft graag.

Als iemand met open ogen ergens dreigt in te tuinen, moet je hem dan niet waarschuwen?
Als iemand met open ogen produkten aanschaft waar je een levend wezen aardig mee naar de vernieling helpt, moet je hem dan niet waarschuwen?

Waarom zijn dan toch al die TV programma's nodig die mensen waarschuwen voor bepaalde louche praktijken van sommige medemensen?

Als koop je minderwaardige schoenen voor jezelf, dan moet je dat zelf weten. Koop je minderwaardige spullen voor een dier, en doet hem daardoor bewust of onbewust pijn (en laten we er van uitgaan dat het in dit geval nooit met opzet gebeurd) moet je de koper dan niet waarschuwen?
Het zal mij worst zijn of hij het in zijn portemonnee voelt. Maar laat het dier er niet de dupe van zijn.

Buyer Beware!

(En voor degenen die de stap hebben gewaagd en er een middagje aan hebben gespendeerd: Chapeau! Ik heb me kostelijk geamuseerd.
En ik weet wat ik op een regenachtige Zaterdag kan gaan doen...*LOL* )

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:09

Huertecilla"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Maar er bestaat ook nog zoiets als een 'beginnende' ruiter die wel wat 'berscherming' kan gebruiken.

Jez%$$#, tzal Nederland niet zijn zeg. Er zijn óók nog mensen die zich wél informeren voor ze ergens aan beginnen of die wel goed kunnen zien wat ze kopen. Moeten die dan ook maar noodgedwongen 'een Kiefer' aanschaffen omdat vanwege de bescherming van de zwakkere consument alle dumpzaken maar weg moeten. Ik hoop dat jullie Zadelmarkt met dit gezeur niet uit de markt roddelen, want dat zou voor aardig wat mensen een vervelende onkostenstijging betekenen.
En wat dat gemieuw over 'mijn paard krijgt alleen het beste...' hoef je maar te zoeken op weidegang of zo om te zien hoe relatief dat met jullie is.
Ik laat deze discussie verder voor wat hij is, maar meer dan een beetje onvolwassen vind ik het leeuwendeel van de opmerkingen hier wel. Beetje relativeren dametjes.
[/quote]

Ik hoor het al. Je klinkt als een echte boer. En ik heb er zat gezien op veemarkten. Met name het materiaal die die mensen gebruiken was ik bijzonder van gecharmeerd. Ook die paardjes waren allemaal bijzonder zielig en in en in triest te noemen. En dan heb ik het niet eens over de omgang met die beesies. Wellicht doet zadelmarkt goeie zaken met mensen zoals jij...............

Iig valt viel mijn mond pas echt open na de twee reacties van jou. Het is lang geleden dat ik zulke onzinnige opmerkingen en eigelijk dieronvriendelijke opmerkingen heb gelezen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:11

verder: ze staan wel bij de kvk ingeschreven onder de (handels-)naam:
Desta Trading.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:18

Prima denkt weer lekker in hokjes en scheert weer lekker alles en iedereen over dezelfde kam, man, wanneer ga jij nou eens leren om genuanceerd te lezen, te denken en te praten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:52

Voor een gedeelte ga ik wel met Cassidy mee en ik vind dat Sugar ook wel een punt heeft dat mensen best gewaarschuwd cq geinformeerd kunnen worden. Als je weinig kaas gegeten hebt van zadels, tuigen en dergelijke, dan ben je een makkelijke prooi voor een praatjesmaker. Maar laten we wel wezen, er wordt niet alleen goedkope rommel verkocht, maar ook nog hele dure troep. Er zijn legio voorbeelden van "deskundigen" die hun advies verkopen voor veel geld en vaak lukt dat ook nog. Er zijn zelfs gerenommeerde "hulpverleners" die het voor elkaar krijgen om iemands zadel (bijvoorbeeld) af te kraken en direct daarna een advies te geven over hoe het wel zou moeten, compleet met naam en adres van die ene winkel waar product zus en zo verkocht wordt. Het kan toeval zijn hoor, maar volgens mij is de consument veel kritischer waar het gaat om de aanschaf van een wasmachine of auto; dan wanneer het om het paard gaat. Misschien is dat ook zo dat je van een automaat goed kunt zien wanneer die het wel of niet doet en bij een paard is dat allemaal veel minder (snel) duidelijk. De meeste ruiters zijn zelf niet deskundig genoeg om het oordeel van een alwetende verkoper te kunnen toetsen en juist daarom wordt er ook veel dure rommel verkocht. We zijn de tijd voorbij dat een zadel paste wanneer het geen drukking veroorzaakte, ver voorbij.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 07:05

Arme arme paardjes dus.......En veel mensen kan het kennelijk dus ook niet eens boeien, want de meeste weten gewoon dat zulke goedkope meuk, bijzonder slecht moet zijn voor je portomonnee en voor het paard, die alles gedwee ondergaat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:14

Prima schreef:
verder: ze staan wel bij de kvk ingeschreven onder de (handels-)naam:
Desta Trading.

Jij zegt, ik check.... Eens even kijken wat en hoe het bij de zadelmarkt ervoor staat.... Bloos

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:19

Wat ik uit eruit opmaak, is dat ze primair een handel hebben in tuinartikelen, vissen en zwembaden en daarnaast nog de groothandel in ruitersportartikelen....

Gewoon een handelsonderneming in alles wat los en vast zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:11

imker schreef:
Wat ik uit eruit opmaak, is dat ze primair een handel hebben in tuinartikelen, vissen en zwembaden en daarnaast nog de groothandel in ruitersportartikelen....

En mag je als groothandel aan partikulieren verkopen, zonder lidmaatschap oid Verward

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:13

Dat weet ik niet... Ik kan het hier op mijn werk wel even navragen... Antwoord volgt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:39

In de KvK staat (groot)handel in…..

Dus is het groothandel en detailhandel in 1 samengevat. Ik heb het hier voorgelegd en wij zijn tot de conclusie gekomen dat het gewoon toegestaan is om aan particulieren te verkopen. Stond er Groothandel zonder haakjes, dan was het niet toegestaan geweest.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:46

Ik ben vorig jaar een keer naar zadelmarkt geweest om te kijken daar. Allereerst de hoofstellen daar, ontzettend stug en het "zilverwerk" was ontiegelijk scherp. Die hoofdstellen zijn in een mum van tijd vaal en roestig lijkt mij. De westernzadels vielen ontzettend tegen, zeg maar gerust troep. Het moest leer voorstellen, maar volgens mij bestaan er geen koeien met een kartonnen huid. Duidelijk geverfd, vooral bij de randjes kon je dat goed zien. En dus echt een laag erop. Stockzadels gekeken, de 1 nog schever dan de ander, beugels konden maar op een bepaalde maat, erg lang dus. Om ze korter te maken moest je maar een stuk uit de beugelriemen knippen, dat kon makkelijk zeiden ze. Nou ja, 1 van ons zo'n stockzadel meegenomen. Daarover later. Tuigen gekeken, natuurlijk maar 1 maat lag er, erg dun tuig met van die kleine oogjes erop, gewoon eng om te gebruiken. Nog wat andere zadels gekeken, de helft lag gewoon gestapeld in dozen. Er waren een aantal zadels die zacht aanvoelden, misschien heel dun leer? Ze hadden niet eens normale zadelbokken, van die kratjes, nou daar kun je lekker een zadel proberen, laat staan dat er goed advies is om je te helpen met het passen van een zadel. En dat stockzadel thuis uitgeprobeerd, stond al versteld van dat blauwe vilt aan de onderkant, punt 1: geen gezicht, punt 2: lekker stevig Allemaal even in dat zadel gezeten op het paard, zadel wipte ontiegelijk, beugels konden bij mij niet op de goede maat. Daarna degene die dat zadel had gekocht even geprobeerd. Paard ging op de loop, na een half rondje ging het zadel al verschuiven! Lips are sealed Net zolang tot degene eraf viel, zadel hing onder de buik, na 1 rondje zadel eraf gepleurd, dikke scheuren in het o zo stevige vilt, beugelriem stuk en wat nog meer. Ze heeft het zadel meteen terug gebracht en haar geld teruggekregen.

Ik vind het geen probleem dat zadelmarkt er is, er zullen vast wel enkele goede spullen zijn, dekens en halstertouwen denk ik dan Extreme duivel maar laat ze dan niet van met van die achterlijke berichten adverteren, van 1100 euro voor 299 euro. Dat vind ik nog het meest misselijkst.

Laat ze gewoon eerlijk zijn, als je bij Divoza komt of bij een andere ruitersportwinkel, vertellen ze gewoon eerlijk dat de goedkopere zadels en hoofdstellen van mindere kwaliteit zijn en daar is de prijs ook naar.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:09

imker schreef:

Ik had geen zin om ervoor te betalen!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:16

Nou dan doe ik ook maar even een duit in het zakje. Ik heb dus een hele tijd geleden ook 2 dressuur zadels daarvan gekocht. Geen geld (en toch teveel...)
Bij het enen zadel zat er een diepe snee over de gehele breedte van de singelstoot! Die kon dus zo afnkappen. Daar heb ik direct wat aan laten doen. Nieuwe stoten laten maken. Na 3 keer op dat zadel stevig te hebben gereden was het stuk "leer" dat onderaan je zweetblad zit, waar de singel strak tegen aan zit, gewoon aan het afrafelen. Je kon het met je vingers zo plukken. Dat zadel was een totale miskoop. Maar dat andere zadel, ach voor iemand die nog even moet sparen voor een nieuw zadel is het wel een tijdelijke oplossing. Tijdens het galoperen vliegt de beugelriem uit het lusje Verward en moet je goed zitten, anders glij je wat weg. Het zadel schuift ook een beetje, en ik verwacht niet dat het meer dan 2 jaar mee gaat. Maar ach het is een zadel, en je kunt erop rijden. Prima oplossing met een schapen bont shabrak eronder. Heeft je paard er ook geen last van. Maareh dat shabrak was dus net zo duur als het zadel, tja wat wil je. Ben je nog duur uit....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:25

sherwood: welke zadels had je gekocht?
ik heb een 1212

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:05

Ik was net van plan om naar Urk af te reizen voor een stockzadel toen Calippo dit topic begon. Ik vind het heel leuk en gedetailleerd geschreven Ach gut , complimenten. Maar anderzijds is dit natuurlijk vreselijk voor Zadelmarkt.nl. Nederlanders (en zeker Urkers...) zijn handelaars en daar is niks verkeerd mee. Alle waar is naar zijn geld. Als je naar de Schoenenreus gaat kun je ook geen topkwaliteit verwachten voor die 20 of 30 euro. De schoenen zitten ook vast niet zo lekker en zijn minder mooi en solide dan bijv. Doc Martins. Als je niet zoveel geld hebt koop je nu eenmaal geen Kieffer, vaak begin je ook met een goedkoop zadel en spaar dan door voor een betere. Wat ik wel jammer vind is de slechte voorlichting van die zaak. Uit het winkelverslag blijkt dit, maar ook zelf heb ik die indruk gekregen toen ik de breedtematen vroeg van de stockzadels. Ik kreeg daar via email geen antwoord op, alleen dat ik maar langs moest komen. Is toch een eenvoudige vraag lijkt me.
Er moet ook niet al te zeverig gedaan gaan worden over dierenleed door deze zadels hoor Gaaaap , paarden die één uurtje per week aandacht krijgen of buiten komen vind ik persoonlijk veel erger. En als ze dan in dat ene uurtje zo'n Zadelmarkt zadel op hun krijgen is dat nog het minst erge. Mijn statement is dus: we hebben een vrije handelsmarkt en alle waar is naar zijn geld. Zelf opletten en niet te veel zeuren als je zadel van 200 piekies het na een jaar begeeft.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:12

in de natuur krijgen paarden ook niet altijd aandacht van mensen, dus da's niet zo erg....
wel als ze maar 1x per week buiten komen, of geen grote wei hebben waar ze lekker kunnen galloperen of grazen, of dat ze alleen staan....
(leuk onderschrift heb je trouwens)
volgens mij zie je wel als een zadle niet goed ligt op de rug van een paard, en dat ie dan ook vervelenad gaat doen, moeilijk gaat lopen....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:22

Ik bedoel ook paarden die de hele week in een box staan. Of inderdaad alleen in een weitje. Ken zat voorbeelden van vereenzaamde paarden hier in de buurt en op stal helaas. Maar ik dwaal nu enorm van het topic af, sorry. Jouw onderschrift mag er ook zijn! Ach ja, koudbloeders onder elkaar hè Knipoog