Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upperlady

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:29

Bij mij zou hij ook weg gaan. ik heb een ruin dus veulentjes fokken wordt zoiezo moeilijk. Maar ik heb hem aangeschaft voor de sport en wil niet beina 300 euro per maand neerleggen aan een stap-paardje, hoe cru het ook klinkt. Peesblessures of andere blessures komen we wel weer over heen maar levenslang wordt bij mij echt een ander verhaal....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:35

ik zou mijn pony niet wegdoen,maar wel op een ander soort stalling zetten,zodat ik evt naast haar nog wel een andere pony kan betalen. maar weg gaat ze niet,als ze nog een pijnvrij leven kan hebben 24/7 op de wei

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:39

ik heb nu een shet en veulen .. dus rijden kan ik nu toch niet .,.. waarom zou ik ze dan wel weg doen als ze een blessure zouden hebben ..

Maroose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:53

Niet meer kunnen rijden is voor mij geen reden om mijn paard weg te doen. (De vraag is ook maar of je hem nog zo makkelijk vanwege dat gebrek weg kunt doen, maar dat terzijde). Ik heb een paard van bijna 24 maar waar ik al jaren niet meer mee kan dan wat ik eigenlijk zou willen. Natuurlijk rij ik graag, maar het belang van mijn paard staat voorop. Zolang hij bij mij een paardwaardig leven zonder pijn kan leiden zal ik voor hem blijven zorgen. Ik heb ooit voor hem gekozen en vind dat ik het dan ook tot het eind af moet maken. Ik kan er ook enorm van genieten als ik hem zie genieten met zijn vriendjes in de wei of in de paddock.

Zoals ik al zei rij ik ook graag paard. Maar twee paarden kan ook ik in onderhoud (op de stal waar ik nu sta) niet onderhouden. (Ik heb trouwens nog wel 2 shetten, waar ik uiteraard ook niet op kan rijden maar gewoon gezellig vind om ze erbij te hebben) Ik heb voor een andere oplossing gekozen, sinds ik niet meer met mijn paard kan rijden ben ik paarden van andere mensen bij gaan rijden. Op dit moment heb ik een 5 jarige merrie die ik uit kan brengen op wedstrijden. Zo ben ik zelf dus dubbel tevreden!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:56

Ik zou mijn huidige paardje niet weg doen, die mag lekker in de wei blijven lopen. Als het kan koop ik er dan wel een bij om mee te rijden. Of ik zoek een bijrijdpaard om te rijden.
Ik ben teveel aan haar gehecht om haar weg te doen omdat ik niet meer kan rijden met haar. Tenzij ze geen pijnvrij leven emer kan hebben, dan laat ik haar inslapen.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:49

Mijn ruin gaat nooit meer weg. Indien hij niet meer intensief te rijden is dan zou ik wat kleine buitenritjes maken. Anders mag hij lekker de weide op.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

mijn vorige merrie kon ik niet meer intensief rijden, zelfs een buitenritje zou voor haar teveel van het goede zijn. We hadden haar zo in huis genomen kon ze lekker op de wei staan. Maar ze was pas 5 en had pijn dus helaas moesten we haar laten islapen.
Had ze geen pijn gehad had ze haar hele leven bij ons mogen blijven, poetsen is net zo leuk :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:15

Ik zou eens rondvragen in de buurt of iemand nog een pony zou willen om soms eens rustig op te rijden ;) maar als ik niemand vind zou ik gewoon rustig van mijn lieveling blijven genieten :D alleen misschien zou ik wel een verzorgpaard/pony erbij zoeken ofzo want ik vind rijden toch wel erg leuk. of toch weer terug gaan naar de manege waar ik een keer in de week op een manegepony kan rijden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:31

@nessah: wat ik me dan altijd afvraag is hoe jij je paard ziet.
zie jij haar als een soort van raceauto? die je brengt naar waar je wilt(hoog niveau) en als je hem zat bent koop je en nieuwe?
hoe zie je haar als je op stal komt? gewoon als paard, of als iets anders?
ik vraag me echt af hoe dat kan, mijn pony en ik zijn een team. zij werkt voor mij en ik werk voor haar. zelfs al zou ze alleen voor de wedstrijdsport zijn, zou ik nog vreselijk van haar houden. omdat we gewoon een team zijn. en mijn maatje zomaar wegdoen..nooit!
zie jij jezelf als een paardenliefhebber of een paardensprtliefhebber?
is gewoon nieuwsgierigheid trouwens.

hier zijn er veel handelspaarden en ben gewend aan het komen en gaan. ik weet dat ik ze alleen moet verzorgen en dat dan een nieuwe baas op ze wacht.
maar mijn eigen pony is mijn vriend, mijn maatje. als ik daarvoor wat plannen om moet gooien, doe ik dat.
al kan men natuurlijk nooit in de toekomst kijken ;)

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:32

Het is hoe je er zelf tegen over staat. Ik zou het niet kunnen op hem weg te doen, ik zou hem dan op een pensioenstal zetten waar hij daar nog lekker van kan genieten. Desnoods koop ik er een paard bij waar ik verder mee dingen kan doen zoals rijden.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:14

Als ze wel gewoon nog in de bak dressuurmatig mag lopen en dat een paar keer per week, nou goed, dan deed ik dat. Mijn paardje is mijn alles, die deed ik dan echt niet weg.

Maar zou ze ook niet meer bereden mogen worden, tja dan werd het wel moeilijk, ze is pas 4 jaar, en een 4 jarige merrie de rest van haar leven maar op een weide gooien? En dan staat ze nog eens helemaal niet graag buiten... En als ze daarbij ook nog eens pijn zou hebben, dan liet ik haar inslapen.
Mocht ze nou helemaal geen pijn hebben? Tja, dan moest ik echt eens goed gaan nadenken welke keuze ik dan nog zou hebben.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:28

@gekvanfleur: Ik zie mijn paard niet als een ding maar als levend wezen.. Ik doe haar niet weg als ik haar top heb bereikt, dat heb ik nooit gezegd!

Maar als ik niet meer op haar kan rijden en geen geld heb voor een paard erbij ( of de mogelijkheid heb een ander paard te rijden) dan gaat ze inderdaad wel weg. Ik ben een paardenliefhebster, ik hou van mijn paard maar het is in mijn ogen wel een paard en geen kind of mens( die vergelijking werd ergens gemaakt in dit topic).

Ik houd van paardensport/paardrijden.. dat vind ik het leukste aan een paard. Natuurlijk poetst ik haar uitgebreid elke dag, knuffel,wandel en doe ik heel veel andere dingen. Het is mijn passie maar ik heb wel een doel en dat is groeien. Als dat niet meer kan dan is mijn hobby niet meer compleet.
Een peesblessure wat een jaar duurt, dan doe ik haar natuurlijk niet weg! Of een blessure dat ze niet meer geschikt is voor springen/eventing ook niet.

Maar ach, bij welke blessure kan je een paard helemaal nooit meer rijden en staan ze wel pijnvrij op het weiland? Weinig, de kans is klein.

Omdat de sport mijn passie is vind ik niet dat iemand kan oordelen hoeveel ik om mijn paard geef, iedereen denkt daar gewoon anders over.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:56

mijn oudje staat lekker te genieten van haar pensioen maar ik ga nu wel weer een nieuw sportpaard erbij kopen en als die wat zou krijgen zou ik het niet weten want ik wil graag blijven rijden op een eigen paard maar gun het diertje ook te blijven dus het is moeilijk ik zou het even niet weten

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:00

Houden zowiezo, tenminste, als ik hem net heb gekocht en hij heeft zoiets niet, maar als ik hem al langer heb zeker houden. mocht het geld er zijn er nog een bij kopen :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:09

net als onze hond, kat en andere dieren blijft mijn pony altijd bij ons. geen seconde twijfel over mogelijk, kan ze niets zonder pijn, dan mag ze naar een plek op de wei totdat pijn of ouderdom er een einde aan zou laten komen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 04:15

Hmm. Hangt er van af.. Ben nu bezig met de mijne te verkopen, omdat we gewoon helemaal geen band hebben. Moest ie m'n maatje zijn, zou hij zowizo blijven!
Maar, het klikt niet.. Ben wel op zoek naar een GOEDE thuis voor hem; wel of geen maatje, hij verdiend alleen het beste.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:55

Ik weet niet wat ik zou doen en hoe ik zou reageren, ik hou van mijn paard maar ben wel realistisch dat ik hem wel als sportpaard heb. Als hij een goed huisje zou kunnen krijgen waar hij alle liefde en aandacht krijgt zou ik dat wel aangrijpen denk ik.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:21

Mij zou het niet zo veel uitmaken. Ik rij zowiezo niet intensief, maar puur plezierlijk en buitenritjes.
Voor mij is het net zo leuk om gewoon pret te maken met je paard en niet rijden :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:26

Ik denk dat ik haar wel zou laten dekken, en dat ze dan mooi kan blijven staan waar ze nu staat af en toe wat ritjes en na een jaar of 4 met de nakomeling beginnen :j.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:54

mijne is niet meer geschikt als sportpaard en is nu 301 dagen drachtig! en gelukkig dat ze is..! ze maait het gras en heeft het verder super naar haar zin..

ik rij zelf paarden van anderen en breng deze ook uit, ik rij dus wel nog steeds. had ik dat niet dan nog ging ze niet weg.. het is mijn maatje en ik krijg ondanks het niet-rijden er zoveel voor terug!!

(vroeger was ik trouwens wel van 100% voor de sport e.d. maar toen dit me overkwam hoefde ik geen seconde na te denken, ze functioneert prima als grasmaaier en nu dus fokmerrie en daar zijn we samen gelukkig mee..!)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:56

Mijn paardje is mijn alles en blijft dus gewoon bij mij.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:46

Net te horen gekregen dat mijn 11 jarige merrie nooit meer bereden kan worden... groot verdriet!!!

Nu besloten dat ze naar het rusthuis gaat, om dr rest van dr leven nog zo leuk mogelijk te maken.
Hopen dat ze het met me eens is. Heb al 9 maanden lang gekozen voor dr pees, nu zorg ik
wat het beste is voor mn paard.

Dus op zoek naar een geschikt plekje.... ;(

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:23

sterkte! maar je kiest voor het paard dat is belangrijk :)

(groot verdriet had ik ook, maar nu we wandelen, poetsen en grasmaaien kan ze me gelukkiger maken dan ooit!)

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:03

Ik vind het rijden wel belangrijk, maar de verzorging net zo - ik vind het ook heerlijk om met hem te troetelen.
Als ik hem niet meer zo intensief mag berijden zou ik dat nog niet zo'n ramp vinden, beter iets dan niets denk ik dan, maar mocht het zo zijn dat ik helemaal niet meer mag rijden dan denk ik dat ik het wel erg ga missen. Cupido betekent heel veel voor me, dus ik zal hem nooit wegdoen als ik niet meer op hem kan rijden, maar op het moment dat ik het rijden ga missen ga ik misschien wel op zoek naar een bijrijdpaard/pony.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:05

hangt er vanaf hoe erg het is (of het paard pijn heeft) en hoe oud het beestje is. een paard jonger dan 3 heeft er in principe ook niks aan als je hem zijn leven lang weidegang geeft. maar ja zo'n keuze blijft natuurlijk altijd lastig.