Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:21

@S_L: Tja, ik denk dat mijn hoofd daar ook niet direct naar zal staan. Maar ik zal toch keuzes moeten maken, zoals bijvoorbeeld het al dan niet doorbetalen van stallingsgeld om 'mijn' stal vrij te houden (of niet).

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:24

Moontje1991 schreef:
Ik krijg hier echt het gevoel dat de mensen die hier zeggen dat was me te duur daar heb ik een nieuwe van gekocht.
Dacht oo volgende week wordt me paard ingeslapen ik ga vast effe een nieuwe uitzoeken dan heb ik daarnaa gelijk weer vervanging.

Nou zo dacht ik dus helemaal niet.. nunique heeft lynn voor ons uitgekozen en ook zo snel mogelijk.
toen lynn er was kon ik juist gaan verwerken.. en dat zag ik al helemaal niet als vervanging..
lynn is nunique niet, klaar..

Jessix

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:32

Ik heb er gelukkig 3, dus als er eentje weg zou vallen dan kom ik niet direct in een gat terecht. Of er dan weer eentje bij komt weet ik niet.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:34

JoycexLynn12 schreef:
Moontje1991 schreef:
Ik krijg hier echt het gevoel dat de mensen die hier zeggen dat was me te duur daar heb ik een nieuwe van gekocht.
Dacht oo volgende week wordt me paard ingeslapen ik ga vast effe een nieuwe uitzoeken dan heb ik daarnaa gelijk weer vervanging.

Nou zo dacht ik dus helemaal niet.. nunique heeft lynn voor ons uitgekozen en ook zo snel mogelijk.
toen lynn er was kon ik juist gaan verwerken.. en dat zag ik al helemaal niet als vervanging..
lynn is nunique niet, klaar..

Ik doelde ook niet op jou.
Maar op andere mensen waarvan ik denk nou die zien het meer als een paar sokken dan als een paard. (stuk oo hup de kliko in en even snel een nieuw paar haalen)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:35

Oh zo.. nee zo was het absoluut niet bij mij hoor! Zie het paard echt niet als een voorwerp die je even kan omruilen..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:40

Ik heb voor die van mij geen nieuwe gekocht want ik heb er nog 2 in de stal staan. Dat ik het te duur vond is puur omdat ik er geen geld voor had, niet dat ik gelijk een ander paard ging kopen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:43

Het lijkt mij ook erg moeilijk hoor.

Ik heb zelf geen filmpje van de machine gezien, maar kan me er wel wat bij voorstellen.
Aan de andere kant: waarom zou cremeren zoveel eervoller voor je dier zijn? Hij voelt er niets meer van en laten we wel wezen: zijn lichaam wordt met cremeren verbrand tot er niets meer van over is. Versnipperen of verbranden, wat is het verschil? Ik hoef het beiden niet te zien!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:54

Mijn eerste paardje lag dood in de stal is voor onderzoek naar utrecht gegaan(autopsie)Nooit verder over nagedacht maar is dan ook door rendac opgehaald neem ik aan.Paard wat daarna kwam ging 2 jaar geleden dood in de wei en ook die is opgehaald.Cremeren geeft voor mij niet meer rust of meerwaarde dus ophalen vind ik dan een goede oplossing

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:34

Mijn oude Fries die ik anderhalf jaar geleden heb laten inslapen, is opgehaald door Rendac. Hij is nu ook gewoon gecremeerd, alleen kostte dat geen €1500 maar €25. Oeds heeft daar niks van gemerkt.
Ik heb zolang ik hem heb gehad goed voor hem gezorgd. Ook heb ik er op tijd voor gekozen om hem te laten gaan, voordat ie met enorme pijn niet meer vooruit kon. Dat vind ik belangrijker als een crematie.
Maar goed, onze hond daarentegen is wel gecremeerd. Mijn moeder wilde dit perse.

Ik respecteer ieders keuze. Of ze nou het paard naar de slager brengen, in laten slapen, op laten halen door Rendac, laten cremeren. Dat is toch een persoonlijke keuze die ieder voor zich moet maken. Net zoals het aankopen van een nieuw paard, de een doet dat heel snel en de ander wil er niet aan denken.
Persoonlijk heb ik er het geld niet voor (over) om m'n paard te laten cremeren. En inderdaad, klinkt misschien cru maar dat geld kan ik wel bijleggen bij de koop van een ander paard.

cooliejoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:01

Ik heb mijn paardje weg laten halen met de grijper ... Maar ik heb tot de dag van vandaag er nog ENORM SPIJT van. Ik weet nu niet waar mn meisje is en ik kan nergends meer naartoe om even uit te huilen. Ik ben namelijk met haar opgegroeit, en ze was gewoon als een soort familie voor me. Maar het snijt me gewoon elke keer weer van ohw meiske wat hebben ze met je gedaan en waar zal je nu zijn Y;(
Iets wat ik niet had gehad als ik haar as in mijn handen had gehad.
Helaas kan ik het niet meer trug draaien.., maar als ik het kon dan wist ik het wel |(

-XoXoX-

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:08

Toen mijn merrie plotseling overleed in een auto-ongeluk, is ze weggehaalt en -denk ik- verbrand. Zo begreep ik maar ik was niet echt in staat om specifieke vragen te stellen nadat mijn merrie een hele been kwijt was en hoofd op mijn schoot langzaam, recht in mijn ogen kijkend overleed. Ik was ook erg hard gevallen en deels in schock dus voor mij was het genoeg om te weten dat ze niet geslacht werd. Dat zou ik nooit, nooit, nooit toestaan! Het ongeluk was bijna 5 jaar geleden en ik heb nog steeds nachtmerries ervan... |( ;(

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:09

Moontje1991 schreef:

Idd, als een soort vervanging! Ik snap dat ook niet, hoe kan dat nou? Je grootste vriendje (neem ik aan?) is er niet meer en dan kan er binnen een korte tijd weer een nieuwe staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:09

S__L schreef:
Moontje1991 schreef:

Idd, als een soort vervanging! Ik snap dat ook niet, hoe kan dat nou? Je grootste vriendje (neem ik aan?) is er niet meer en dan kan er binnen een korte tijd weer een nieuwe staan.

Zo werkt het voor mij gewoon.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:23

Mijn paard heb ik rustig in laten slapen (is heel vredig gegaan) en op laten halen door de rendac. (hier hoefde ik niet bij te zijn gelukkig, was op een pensionstal)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:39

Het is al eerder gezecht, de een denkt er zo over en de andere weer anders.
Ieder zijn keuze, ik had het al eerder gezecht in het begin, mijn paard is pas geleden gecremeerd en staat binnen, ik verwerk het weer op deze manier.
Het is echt geen specie kuip vol.
Cremeren is pas een heel stuk goedkoper geworden trouwens.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:44

ik denk toch cremeren.
Ik heb geen eigen paard.
Maar met mijn verzorgpony zou ik ,dat het liefst hebben.
en uitstrooien waar hij stond.

Ik zou eerlijk gezegt niet de as in een potje doen.
Je blijft dan hangen in het verleden.
En als het omvalt en je moet het op stofzuigen doet het nog meer zeer :S

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:52

S__L schreef:
Moontje1991 schreef:

Het doet me echt wat dat jullie dit zo kunnen zeggen

Mijn pony is overleden en hier heb ik nog steeds heel erg veel verdriet van
Toch had ik binnen 2 weken al een ander paard. We hebben hier op de werf onze eigen stal, hoe denk je dat het voelt om steeds weer die lege stal te zien? En als je in die stal kijkt steeds weer het lichaam van je ingeslapen paardje voor je kunt zien?
Enig idee hoe fijn ik het vind om een paard te hebben om bij uit te janken omdat je bang bent dat mensen je toch wel zat worden?

Dankzij mijn 'nieuwe' paard is het me juist gelukt weer herinneringen boven te krijgen van hoe het was met mijn pony toen alles nog goed was, niet alleen de momenten waarop hij ziek werd en ingeslapen werd.
Zonder dit paard zou ik binnen gaan zitten en half wegrotten, nu heb ik weer een beetje doel om verder te gaan

En als ik er iets aan zou kunnen doen om mijn pony terug te halen zou ik er alles voor over hebben, maar hij komt niet meer terug. Dan heb je nog 2 opties over, binnen zitten en jezelf nog gekker maken of optie2 proberen door te gaan

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:06

Isabonny schreef:
Lilliputter schreef:
Ik zou het liefst mijn paard ook laten cremeren, maar bedenk wel dat je er met €2000 euro niet bent!

Nee? Wat kost het dan?

Over Rendac hoor ik ook verschillende verhalen. De een zegt dat het nu € 499 kost en de ander zegt dat ze gewoon voor een euro of € 80 worden opgehaald.
Als ik op de tarievenlijst kijk, dan zie ik iets van € 499 excl. BTW staan voor het individueel ophalen en verwerken van het paard.
Maar ja...wat kost het nu voor de particulier als ze gewoon in een algemene rit het dier opladen?

Als er nog een slachterij in de buurt had gezeten (die in het dorp is gestopt vlak voor zomervakantie), en ze zou nog in staat zijn om op de trailer te gaan zonder te veel pijn, dan had ik voor slachterij gekozen, maar nu....overbuurman bellen met zijn graafmachientje, mooi groot gat graven in wei en begraven? :+ . Dat was me wel het liefste, maar helaas mag dat niet. Dus zal het gewoon Rendac worden. Cremeren en as in urn e.d. zegt me weinig. Ze merkt er toch niks meer van.

Kosten van cremeren zijn hier in de omgeving rond de 1500 euro en worden ze gehaald (ik kleg er maandelijks wat voor weg, dat geld gaat appart voor als de dag daar is)

Bij sommige kan je ze ook daar in laten slapen in een speciale mooie ruimte (even google paarden crematie)

Ik ga me meisje ook laten cremeren, ik heb het nu een aantal keer mee gemaakt hoe ze aan de weg liggen en met de grijper omhooggetild worden om af te voeren, vind het vreselijk (maar ben dan ook een heel gevoelig poppetje daarin hoor)
Bij cremeren gaan ze op een rolband en worden ze in een vrachtwagen geladen en kan je eventueel als je wil daar nog afscheid nemen.

Tja haar vervangen , nu zeg ik moet er niet aan denken, maar ik weet niet hoe ik daar tegenover sta op het moment . Maar ik kan me voorstellen als je stallen aan huis hebt dat de aanblik van een lege stal waar je maatje gestaan heeft vreselijk is hoor.

Je paard voelt er inderdaad niets van het is ook meer de mensen hun eigen gevoel. ;) en dat is voor iedereen heel persoonlijk.
Ik kan maar 1 ding zeggen doe het op de manier waar jij je goed bj voelt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:14

Ik heb mijn new forester van 28 jaar in moeten laten slapen door een val van haar zelf, waarbij haar hoef klem kwam te zitten onder de staldeur.

Ik heb haar in laten slapen, heel de fam is afscheid gaan nemen, een voor een, we waren er allemaal bij toen ze insliep.

Toen ze werd opgehaald door de rendac, ben k weggegaan, en dat was volgens mijn ouders maar goed ook, dat was een heel naar gezicht. Ophalen door rendac was 13 euro..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:11

bij ons was ophalen door rendac 25 euro.

Pikeur : we kennen elkaar beetje van het andere topic dus ik ga mee in je verhaal. Ik denk er hetzelfde over als wat jij denkt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:17

Silence wordt gecremeerd.
Hij kan wel dood zijn, maar ik kan het niet over m´n hart verkrijgen om hem op te laten takelen en verwerken.
Hij is wel jaren lang mijn maatje geweest.

Maar hij is nog jong, dus ik hoop daar voorlopig niet over na te hoeven denken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:23

aliealie schreef:
Zolang mijn paarden leven zal ik altijd goed voor ze zorgen. Mijn paarden zullen ook niet naar de slager gaan, mocht de dag komen dat er eentje niet meer verder kan, dan laat ik ze in hun eigen vertrouwde omgeving inslapen. Maar dood is dood bij mij. Dan zullen ze gewoon door de Rendac worden opgehaald.

Hier precies hetzelfde, geen gewelddadige dood in een slagerij omdat baasje er nog wat aan wil verdienen...onder het mom van een snelle dood :(
Een goede DA laat het paard vredig inslapen op zijn vertrouwde stal/weide.

De Rendac is een naar idee idd, maar doet nuttig werk en de dieren voelen er niets meer van.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:47

waarschijnlijk laten cremeren en dan over het land uit strooien.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:50

Pikeur@ oke, als jij je denkt dat jij een goede keuze hebt genomen moet je dat helemaal zelf weten! Super fijn voor jouw natuurlijk om een goede steun aan je nieuwe paard te hebben.
Ik kan het me alleen absoluut niet voorstellen. Je paard, je beste vriendje, die al die jaren alles voor je heeft gedaan is dan dood. En een week daarna staat er een nieuwe.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:02

En waarom niet dan? Hoe lang wil je dan wachten: een maand? Twee maanden? Een jaar?

Voor mij zou die drempel alleen maar hoger worden, want een tweede zoals het paard dat je had, vind je nooit meer. Er komt een ander paard, geen vervanger van het paard dat ik had. Die zal er nooit zijn, mijn paard is uniek, net als ieder ander paard.

Ik heb nu een erg fijne stal. Ik zou graag stalgeld betalen om de stal vrij te houden voor mijn nieuwe paard, omdat ik weet dat die het er goed zou hebben. Of ik ook daadwerkelijk binnen twee weken (of een maand of vul maar in...) een nieuw paard zou hebben, weet ik niet. Je moet toch net die ene vinden waar je een klik mee hebt. Toen ik mijn huidige paard kocht (mijn eerste) duurde dat netaan een week. Maar je weet het nooit.

Ik zou persoonlijk niet in zo'n gat willen vallen om geen paard te hebben om voor te zorgen. Mijn hele leven is aangepast op het hebben van een paard en ik offer er veel voor op. Het zou voor mij denk ik moeilijker zijn om na een half jaar dat 'oude' ritme weer op te pakken. En ik zou een heel fijn plekje voor mijn nieuwe paard kwijt zijn.

Komt nog bij wat pikeur al zei: ook je nieuwe paard wordt een vriend die je helpt om te doorstaan wat op je pad geworpen wordt.