Fietsen met je paard, wie doet het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:57

Ja zeker en merk dat ze het echt heel leuk vind, leuker dan wandelen :)
Nu alleen nog een kussentje achter op mijn pakjesdrager leggen en dan kunnen we morgen weer een eindje racen.
Van draven vallen paarden toch sneller af dan galoperen? of klopt dat niet? kan haar momenteel alleen op het asfalt laten draven (ze heeft voor ijzers) zodra ik haar op het gras laat dan gaat ze heel gek doen dat weet ik nu al :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:24

Galoperen kost wel meer energie dan draven waardoor ze daar sneller van af zullen vallen. Maar ik denk dat draven makkelijker vol gehouden wordt dan galoperen zodat ze uit eindelijk langer kunnen draver en op die manier ook meer energie zullen gebruiken dan kort galoperen.

Alleen mijn kleine pony laat ik galoperen naast de fiest, mijn draver niet. Dat is amper bij te houden en het de controle wordt minder.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:47

oke :)
Heb al zin om het morgen weer te proberen, maar blijf haar zeker ook wel rijden hoor maar dit is gewoon leuk om ook eens te doen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:20

Ik doe het ook weleens. Heb 13 jarige merrie die ook super braaf mee loopt aan de hand. En die bijna niks eng vind. Kan met gemak alleen met haar naar buiten. Toen ze een flinke wond had gelopen. En er geen zadel op kon. Ben ik gaan fietsen voor de afwisseling. Eerst een rondje op het erf om te kijken hoe dat ging. Ging goed toen meteen een rondje naar buiten over rustige wegjes. En ze is echt super braaf.
Vorige week ook met mijn 5 jarige geprobeerd. Die loopt wel braaf mee. Maar die is leiver lui als moe wilde niet echt mee draven. Maar nu begint ze het ook door te krijgen.
Ik vind het erg leuk voor de afwisseling. En voor mezelf makkelijker als lopen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:03

quintusgl schreef:
Ik doe het nooit en zal het ook niet gaan doen. 1 misstap en je hebt je paard in je fiets hangen of je dondert zelf van je fiets met alle gevolgen van dien.

Jij rijdt ook niet om dezelfde reden? ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:05

Ik heb het in het verleden weleens gedaan met mijn shetten (wel ieder apart natuurlijk :+ ) Alleen heb ik dan niet veel bij te zetten als Grietje achter de grassprieten aan wil. En ze heeft al een fiets gesloopt, dus ik zet haar nu voor de wagen. Dat vindt ze ook leuker dan wandelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:08

Ik doe het wel eens. Eerst bracht ik hem aan de fiets naar de wei (eigen terrein) en nu ook wel eens een blokje om.

Mijn belangrijkste eisen:
-lage damesfiets of kinderfiets waar je makkelijk af kunt springen (of desnoods vanaf gesleurd worden)
-braaf paard wat goed naar stem commando's luistert.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:11

pol013 schreef:
-lage damesfiets of kinderfiets waar je makkelijk af kunt springen (of desnoods vanaf gesleurd worden)

Met een goed getraind minder braaf paard wil het ook wel, hoor! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:15

Wranglerbutt schreef:
pol013 schreef:

Met een goed getraind minder braaf paard wil het ook wel, hoor! :D

Nog een aanvulling dan: heb een voorkeur voor een terugtraprem. Dan ben je niet met de ene hand je paard vast aan het houden en met je andere hand aan het remmen als het even spannend wordt.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:08

Ik doe het heel vaak met mijn verzorgshet. :D
En hij vind het geweldig! Gaan we altijd naar de duinen fietsen en met de terug weg hoef ik niet eens te
trappen zo druk dat hij dan is. :+ Maar stoppen gaat dan meestal wel moeilijk. Dus langs een erg drukke weg
zou ik het niet doen.
Het is ook wel handig als je paardje naar commando's luisterd!
We hebben er een handig laag fietsje voor dus dat gaat wel stuk makkelijker dan zo'n grote fiets!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:29

Wij fietsten ook met Kissmyra (E-pony), dat deed iedereen.. Toen moesten alle pony's nog in de veewagen, en werd op een centraal plek geladen. Papa met de fiets, pony aan de hand, ik erop (met cap..) en zo, hup naar de "laadplek"..

Ging altijd prima, al wilde de pony ook weleens niet doorlopen. Maar denk dat als ik haar nu uit de wei pluk, ze nog zo meegaat hoor, 'aan de fiets' :D
En nee, het is geen schaapmakke pony, alleen thuis is ze dat. Maar ze kijkt gewoon uit, zelfs als ze schrikt.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 02:03

Nou ik doe het iig nooit meer _O-
we gingen de pony's van de wei halen bij een vriendin,
en ik had haar shetlander beet tijdens het fietsen,
hij rookt zijn stal,ging er vandoor,
en ik ben suuuperhard op mijn bek gegaan :')

was toen nog heel jong,
maar nu zie ik ook hoe gevaarlijk het kan zijn,
dus niet meer voor mij,ik wandel wel _O-

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 02:07

Ik heb het wel eens gedaan, gingen de polders in, en lopen duurt zo lang (A)
Had het daarvoor nooit gedaan, en mijn paardje is al zo'n lekkere muts, soms voor alles, soms voor niks bang..

Maar natuurlijk ik zo stoer als ik was te fiets, en ik heb het super naar mijn zin gehad ;)

Hij had het gelijk door :D

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:56

Ik fiets zeer regelmatig met m'n paard/pony.

Mijn pony ga ik gerust alleen mee weg, hoofdstelletje op aan halstertouw met handvat en zweepje in me andere hand

M'n paard ook wel eens maar dan ga ik meestal achterop zitten *iemand anders laten fietsen :O * dan kan je er heel makkelijk snel afspringen aangezien meneer paard nog wel is last heeft van spoken in de berm

Iris1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:49

Fietsen met je paard?
uhm nee zou ik niet doen, stel dat er iets gebeurt (het blijven vlucht dieren) en jij of je paard
houd daar (blijvende) schade aan over vergeef je het je zelf nooit meer!
niet om erg dramatisch te willen doen maar een ongeluk schuild in een klein hoekje.
ga er dan idd naast lopen of joggen, en anders longeer hem gewoon krijgt hij ook zijn beweging.

groetjes fijne feestdagen iedereen! (:)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:50

Ik fiets wel eens met mijn shet, ze is altijd heel braaf, en schrikt niet zo snel kan overal met haar naar toe op de fiets :Y) En mijn vriendin fietst heel vaak met haar fjord, gaat ook altijd heel goed. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:56

ik fietste regelmatig met mijn kwpn-er. Daar begon ik dan mee door iemand achterop te zetten die het paard vast hield. Het paard was dan meestal 2,5 jaar oud. Als dat goed ging ging ik alleen.
Eentje had ik zover dat ik haar ook kon laten galopperen.

Mijn huidige paard en pony neem ik samen mee naar de wei een kilometer verderop. Aan het begin van het seizoen loop ik dan eerst een paar keer zodat ze weer even alles gezien hebben. En dan hup in een drafje met de fiets naar de wei.

Mijn vader fietste ook met een paard van me omdat ik die tijd 2 avonden cursus had en dan niet kon rijden. Dat heeft ie volgehouden totdat het paard alleen naar huis kwam. Daar is ie zo van geschrokken dat hij het daarna nooit meer gedaan heeft. (let wel, hij heeft helemaal niets met paarden)

Neem een voldoende lang touw met knoop aan het einde. Een longeerlijn vind ik persoonlijk te lang, een haltstertouw eigenlijk te kort.
Neem een oude fiets met terugtraprem.
Paard mag je nooit voorttrekken, ook niet als het jou goed uitkomt bij tegenwind.
Blijf altijd zelf op hoogte van de schouder fietsen. Mocht ie dan opzij springen dan kun je nog iets tegenwicht geven.

Iris1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:17

Hoi,
het enige wat ik er eigenlijk mee zeggen is een voorbeeld;
een paard zal nooit expres op je gaan staan als je eraf valt toch? hij probeert altijd rekening te houden
met zijn ruiter, maar helaas soms hebben ze hun eigen benen ook niet meer onder controle en gebeuren er rare
dingen! Ook al is je paard/shet nog zo braaf en verkeersmak.
En zeker in deze tijden met het vuurwerk zou ik het niet doen.
Daarnaast moet je als goede ruiter niet vies zijn van een beetje beweging!
Maak er een team sport van jij samen met je paard!
verder veel plezier met het fietsen! (beter voor je paard dan hem op stal te laten staan!!!!!)

Groetjes!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:41

ik fiets regelmatig met mijn welshmerrietje. ik heb haar al 6 jaar, doe al 5 jaar daarvan grondwerk (NH) met haar, en ken haar door en door. Door het grondwerk is ze inmiddels beide zo verkeersmak en rustig geworden als dat ze geweldig gevoelig is. Een perfecte combinatie: ze zal me dus nooit omver lopen of er vandoor gaan met het touw (lees wijkt voor druk), en zal niet snel schrikken. En doordat ze zo'n goede band met me heeft, blijft ze altijd bij mij in de buurt, zelfs al mocht ze schrikken ;) en ja, uit ervaring.

Echter, met mijn haflinger ga ik nog lange niet zo ver. Ik heb hem pas 6 maanden, en gevoelig is hij alles behalve. Dus, nee bedankt. ;)

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:44

Vandaag nog gedaan! Ik vind het een goede oplossing nu de bak bevroren is. Die wilde arabische merrie van mij draaft gewoon rustig naast me aan een halstertje en ze vind het geweldig! Oortjes naar voor en gaan met die banaan :D

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:44

hey
ik breng mijn haflinger altijd met de fiets naar de wei toe. ik doe dit al jaren en het gaat al jaren goed, het is best een drukke weg waar we over moeten, wel stop ik als er iets groots BV vrachtwagen ofzo aankomt maar anders fietsen wij lekker verder. mijn haf heef ook jaren voor de kar gelopen misschien dat dat ook scheelt. Ik snap best dat mensen het gevaarlijk vinden maar ik denk dat je moet kijken naar je paard, over het algemeen is die van mijn bom proef!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:10

Oh heerlijk, fietsen met paard! Zeker blijven doen! Ik doe het met alledrie, maar begin er pas mee als ik zeker weet dat ze aan een los touwtje naast me blijven en zich accuut aan mijn snelheid aanpassen als ik sneller of langzamer ga. Ik heb eerst geoefend in de bak en daarna op straat aan de hand (ze moeten uiteraard ook verkeersmak zijn). Commando's voor bepaalde gangen en HO zijn ook wel handig :D .

Idd is een kleine damesfiets waarop je makkelijk je voet(en) aan de grond hebt wel ideaal. Terugtrapremmen ook. Die van mij heb ik ook gewoon aan een halster en een lang touw dat ik in lussen heb zodat ik kan laten vieren mocht dat nodig zijn. Mijn rechterhand (waar ik het paard mee vast heb) heb ik niet aan het stuur, dat vind ik dan wel weer gevaarlijk.

Nou ja, het ziet er zo uit dus :D :
Afbeelding

OK, je hebt de toegevoegde factor "fiets", maar ik vind het niet gevaarlijker dan wandelen, mennen of rijden op straat.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:26

Erg gave foto, Mac! +:)+

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:03

Ik zal dat niet zo snel doen, maar dat komt ook wel door de omgeving hier.

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:19

Ik heb het vroeger veel gedaan.
Paard naar de wei brengen met een fiets die een terug traprem had.
Enorm leuk.
Totdat ik ouder werd en het gevaar er van in zag, zeg gerust ondervond.
Mijn super brave merrie, die al vrij lang naast de fiets mee liep, schrok van een eend die uit de berm op vloog.
Eend was niet te zien geweest en ineens was die daar vlak langs het hoofd van de merrie.
Merrie stopte onverwachts, ik viel om en merrie springt weer een pas vooruit.
Boven op de fiets, waar het met de hoef tussen de spaken kwam.
Braaf dier bleef gelukkig staan, maar dit had heel vervelend af kunnen lopen.
Ik heb het nooit meer gedurfd.