Antoine de Bodt gemeet....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:25

Dat er bij een ander AdB topic een slotje kwam, kwam daar niet door mij Haha!
Nu misschien wel.
Maar dat zien we dan wel weer Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:50

Ik vind anders niet dat er onvertogen woorden zijn gebruikt. Er wordt gewoon iets uitgediscusieerd en ik sta wat Kawa zegt over Wouter helemaal achter haar.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:01

Die opmerking over de keukentafel van Wouter ben ik het niet mee eens,
ik snap echt NIET waarom ik daarop aangevallen wordt!
Notabene terwijl ik UITLEG waarom je van AdB geen beenhulpen hoeft/mag gebruiken, tenminste, ik mocht tijdens mijn les geen been geven.
Als je goed LEEST zie je ook dat ik alleen die alinea van Wouter heb gecopy/paste.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:20

oh nu ben ik de Banketstaaf, gezellig! degene die de opmerking over de keukentafel persoonlijk opvatten hebben een hele lage dunk van zichzelf. Het was niet mijn bedoeling om jullie aan te vallen of mezelf hoger te zetten dan jullie jammer dat het zo opgevat word, kan ook gewoon over de PB anders blijft het modder smijten.

Sjuim bedankt dat je het voor me ogenomen heb maar is niet nodig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:46

Sjuimpje schreef:
Notabene terwijl ik UITLEG waarom je van AdB geen beenhulpen hoeft/mag gebruiken, tenminste, ik mocht tijdens mijn les geen been geven.
Als je goed LEEST zie je ook dat ik alleen die alinea van Wouter heb gecopy/paste.

Sjeez, je hoeft niet zo te SCHREEUWEN Verward

En ja ik denk idd dat de mensen die zich hierdoor aangesproken voelen een giga minderwaardigheidscomplex hebben *LOL* *LOL* *LOL*

Ik denk dat vooral Runnigkawa zich best genoeg bewezen heeft in de sport en dus helemaal niet aan zichzelf hoeft te twijfelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:56

Wie zegt dat ik het op mezelf betrek?
Dat schrijf ik toch nergens

Maar dan vind ik het wel een verwaande, denigrerende opmerking.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:15

Ben ik helemaal met kawa eens maar ik verwacht eigenlijk al niet veel anders van Wouter. Blijkbaar bedoelt hij het niet zo, zie zijn bovenstaand bericht echter het komt wel een beetje beroerd zijn toetsenbord uit Haha! .

Even on topic: fijn dat de mensen die bij AdB gelest hebben er wat van opgestoken hebben. Ik kan me voorstellen als je een leuk stukje op VvdD schrijft dat je niet zit te wachten op al die negatieve reactie's.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:03

Gezellig weer hier Haha! .

Ik kan me absoluut geen kwetsende of botte opmerkingen richting de ruiter herinneren. Nou moet ik toegeven niet alles gehoord te hebben, ik kon niet alles verstaan en zo nu en dan hebben we aan de kant ook even gepraat over wat hij zei. Maar ik vond hem juist heel tactisch, wel direct, maar helemaal niet negatief.

En even over de opmerking dat elke instructeur moet doorgeven dat de buitenhand zo belangrijk is, helaas wordt dat dus absoluut niet gedaan. Er is een groep mensen die wel vanaf het begin goed les heeft, maar er zijn zat maneges waar trekken aan de rechterteugel naar rechts is en andersom. Ik kom ook van zo'n manege, en heb er nu erg veel moeite mee om mezelf aan te leren die buitenteugel te gaan gebruiken en de binnenteugel 'los te laten'. Als ik er bewust op let gaat het wel, maar zodra mevrouw lastig gaat doen verval ik weer in mijn oude fouten.

Die opmerking over die keukentafel deed dan ook wel een beetje zeer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:26

runningkawa schreef:
Sjuim, wouter, suzanne,...

Ik heb AdB nog nooit life gezien en of dat ooit gaat gebeuren weet ik niet.
Maar als jullie hem niet mogen en zijn rijden niet mogen, waarom dan toch zoveel intresse in de topics zelfs deelname aan de clinics. Verward

Vele, ik ook, hier op bokt hebben de centen niet voor het oprapen om van Sonja of wie ook les te halen.
ook hebben de meeste "simpele" paarden onder de kont die niet van nature al een geweldig achterbeen, voorbeen en rug gebruik hebben.
Die vanzelf al in tact lopen al steek je er een bom naast af.

Fijn voor jullie dat jullie pappie en mammie wel geld hadden om op jonge leeftijd al goede ponys voor jullie te kunnen kopen, maar vele van ons reden op die leeftijd met geluk een beginners lesje op de manege .

Om eerlijk te zijn walg Misselijk ik van jullie reacties en laat anderen zo vrij zijn om te gaan lessen waar hun in denken dat ze het goed doen, goed voelen
en ga fijn jullie "gp" paardjes rijden, en laat andere met rust Gaaaap

Iedereen moet lessen waar hij wil, en ik heb zo mijn ideeen over de heer de bodt. Voornamelijk omdat hij begint met het afzeiken van zijn klanten, en zichzelf daarmee direct op een voetstuk plaatst, waar hij niet vanaf wenst te vallen. Zodra je hem meer inhoudelijke vragen gaat stellen wuift hij dat weg. Ik denk wel dat voor een bepaald nivo deze man veel goeds kan doen.

Daarnaast vind ik niet dat Sjuimpje hier over haar paarden aangevallen hoeft te worden, en Suzanne ook niet, die heeft meer pech met paarden dan wij met elkaar. En Ozep is nu niet het makkelijkste paard met apart veel beweging, die heeft best wat tekortkomingen zoals een hoog kruis, en een niet zo makkelijk uitzichzelf dragend achterbeen, dus ze moet er hard aan werken om dat dier aan de gang te houden.

Dat sommige opmerkingen weleens wat arrogant uit de hoek komen ben ik het wel mee eens, maar goed ben zelf ook niet altijd even tactisch!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:23

Sjuimpje"]
[/quote]
Ik voelde me wel heel aangesproken door die keukentafel opmerking van Wouter. Zijn opmerking volgde immers direct na een reactie van mij. Maar daar heb jij niets mee te maken.

[quote="Miran schreef:
En even over de opmerking dat elke instructeur moet doorgeven dat de buitenhand zo belangrijk is, helaas wordt dat dus absoluut niet gedaan.

Inderdaad! Er wordt over gepraat in de les, maar niet naar gehandeld. Instructeurs willen te vroeg naar stelling en lengtebuiging naar binnen zonder dat het paard voor elkaar is, d.w.z. dat hij los laat in de rug, mooi van achter uit gereden is, en nageeflijk. (en dat begint vaak met rijden met de buitenteugel) Gevolg is dat een leerling dan toch maar snel weer naar die binnenteugel duikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:10

Dat van die buitenteugel ben ik het helemaal eens. Alleen.....men moet druk op de buitenteugel verkrijgen door buiging, en door met je binnenbeen naar je buiten teugel te rijden. En niet door de buitenteugel meer aan te nemen zoals dhr de bodt zegt.

Daarnaast is mij altijd verteld, eerst laten nageven ( in nek en kaak gewricht) dan met je been naar de hand rijden, en dan kan je over buiging gaan praten. Maar daar moet je die druk voor hebben. En die moet het paard aannemen, en niet de ruiter.

Wat mij overigens opviel bij de lessen van dhr de bodt, is dat de paarden niet lekker over de rug lopen. Ze lopen allemaal alsof ze een bezemsteel hebben ingeslikt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:15

Ik ga hier verder niet op in maar er is een hoop van wat AdB zegt dat je achterwege laat, en hij laat die buitenteugel ook aannemen aanvankelijk om andere redenen, zeer zeker niet om stelling naar binnen want daar is hij in het begin vaak nog helemaal niet mee bezig. En ik vind dat paarden bij hem wel goed over de rug lopen, heb er inmiddels meer clinics van gezien.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:33

Eerst onvoorwaarlijke reactie op het been. Dan pas naar de hand rijden en dan pas kan er worden nagegeven. Zoals jij het omschrijft Pipo lijkt het meer op 'trek hem in de krul en trap hem vooruit' principe. De druk kan het paard pas aannemen als hij daadwerkelijk voorwaarts is aan je been, dat moet je dus eerst voor elkaar hebben.
Je zou het eens moeten proberen Pipo, al zal je dat niet doen omdat je een te sterke aversie hebt tegen deze methode. Juist door die contrastelling, kan je trouwens dus pas doen als je paard voorwaarts is, zal je merken dat je paard sneller na gaat geven. Pas als die nageeft sta je in je lichaam toe dat hij weer recht kan lopen. Niet je teugels vrij geven, maar je lichaam in een onspannen houding zetten, schouders, nek en rug los. Benen onstpannen laten hangen en pas weer been geven als het nodig is, dus niet verkrampt zitten en de knieen tegen je zadel aandrukken. Dan zal ook je paard los onder je beweging in een goede aanleuning. Je zult verbaasd staan hoe makkelijk en soepel je paard zo na gaat nageven ipv de 'trek maar in de krul en trap hem na' methode.

De 'buitenteugel principe' is ook goed te doen aan de dubbele longe. Daarbij zijn de principes hetzelfde. Eerst een voorwaarts paard, zolang die niet voorwaarts is maakt het niet uit waar zijn hoofd is. Dan pas neem je druk op de buitenste longe en wacht tot hij nageeft. Blijf het voorwaartse onderhouden. Als die nageeft kan je je buitenste longe iets toestaan en wat meer druk op de binnenste longe nemen. Altijd meer druk buiten dan binnen. Zo kan ik in stap, draf en galop een verzamelde gang en verruiming krijgen. Kostte me een paar maanden voor ik het door had en zal het nog verre van perfect doen, maar zie nu eindelijk wel in wat bedoeld werd.

Verder kan ik niet oordelen van de clinic waar jij bent geweest. Ben wel van overtuigd dat je in een clinic, ongeacht wie hem geeft, niet een goed beeld geeft van wat de instructeur bedoeld. Zijn meestal mensen die de nieuwe methode niet kennen en je moet niet verwachten dat ze binnen een uur perfect lopen! Dat is utopie, en dat zou jij moeten weten! Dus het is wel iets te kort door de bocht om van een keer een clinic bijwonen deze conclussie te stellen over bezemstelen.

Over de buitenstelling, dat is wat aan mij nu ook wordt onderricht en door meerdere 'betere' instructeurs en fysio's. Door hiermee goed te oefenen en door je instructeur een goede begeleiding te krijgen zal je snappen wat AdB hiermee bedoeld en zal je versteld staan van de resultaten! Als je daar tenminste voor open staat.

Tijdens de clinics van AdB die ik heb gereden met Pablo is wel degelijk het ruggebruik beter geworden. Maar helaas heb jij die niet gezien. Nu ik les heb van iemand die deze methode ook hanteerd (hij kent denk ik AdB niet eens) is de beweging van Pablo zelfs spectaculair verbeterd, ook volgens de fysio! Ik ben bang Pipo dat je niet hebt begrepen of wil begrijpen wat door AdB en anderen wordt bedoeld met contrastelling en dan blijft het moeilijk je te informeren over deze theorie.

Ik spreek nu alleen Pipo aan omdat haar reactie lekker dichtbij staat. Ik denk dat mijn opmerkingen wel voor meerdere bokker zijn bedoeld. Verder heb ik de andere discussie over tafels niet gevolgd. Wel merk ik weer op dat diegene die bij AdB maar debiel zijn en de anderen die tegen AdB zijn het ultieme rijden hebben gevonden en daardoor veel slimmer en beter zijn dan wij die wel hebben (of nog steeds) lessen bij AdB. Laten we met zijn allen gewoon kunnen discusseren over het onderwerp rijden en laat iedereen in zijn waarde waar en bij wie die les heeft. Dat je toevallig de persoon niet aan staat hoeft nog niet te betekenen dat een ander daar niet heel veel baat bij heeft.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:55

Eleonoor schreef:
Eerst onvoorwaarlijke reactie op het been. Dan pas naar de hand rijden en dan pas kan er worden nagegeven. Zoals jij het omschrijft Pipo lijkt het meer op 'trek hem in de krul en trap hem vooruit' principe. De druk kan het paard pas aannemen als hij daadwerkelijk voorwaarts is aan je been, dat moet je dus eerst voor elkaar hebben.
Je zou het eens moeten proberen Pipo, al zal je dat niet doen omdat je een te sterke aversie hebt tegen deze methode. Juist door die contrastelling, kan je trouwens dus pas doen als je paard voorwaarts is, zal je merken dat je paard sneller na gaat geven. Pas als die nageeft sta je in je lichaam toe dat hij weer recht kan lopen. Niet je teugels vrij geven, maar je lichaam in een onspannen houding zetten, schouders, nek en rug los. Benen onstpannen laten hangen en pas weer been geven als het nodig is, dus niet verkrampt zitten en de knieen tegen je zadel aandrukken. Dan zal ook je paard los onder je beweging in een goede aanleuning. Je zult verbaasd staan hoe makkelijk en soepel je paard zo na gaat nageven ipv de 'trek maar in de krul en trap hem na' methode.

Ik spreek nu alleen Pipo aan omdat haar reactie lekker dichtbij staat. Ik denk dat mijn opmerkingen wel voor meerdere bokker zijn bedoeld. Verder heb ik de andere discussie over tafels niet gevolgd. Wel merk ik weer op dat diegene die bij AdB maar debiel zijn en de anderen die tegen AdB zijn het ultieme rijden hebben gevonden en daardoor veel slimmer en beter zijn dan wij die wel hebben (of nog steeds) lessen bij AdB. Laten we met zijn allen gewoon kunnen discusseren over het onderwerp rijden en laat iedereen in zijn waarde waar en bij wie die les heeft. Dat je toevallig de persoon niet aan staat hoeft nog niet te betekenen dat een ander daar niet heel veel baat bij heeft.

Deze 2 zinnen spreken elkaar wel tegen moet ik zeggen.
Aan de ene kant wil je in je waarde gelaten worden en aan de ander kant veroordeel je iemand door de rijwijze "trek hem in de krul en trap hem na" te noemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:56

essie, dat is echt muggenziften wat je nu doet. En dat is nu ook niet de issue. ik vind dat Eleonoor goed verwoordt (en erg geduldig is want sommige dingen had ik ook al gezegd maar daar schijnt gewoon overheen gelezen te worden) hoe AdB lesgeeft. Inderdaad checkt hij eerst de voorwaartse drang bij een paard en werkt hij daar aan. anders hoef je ook niet te praten over "het naar de hand toe rijden".
Laatst bijgewerkt door Desiree op 21-05-03 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:57

laat iedereen in zijn waarde waar en bij wie die les heeft is het hele stukje als je wilt quoten Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:02

Ik veroordeel niet, als je goed had gelezen had ik eerst gezegd dat ik Pipo haar omschrijving zo had vertaald. Ik heb hierbij niet gezegd dat iemand zo rijdt, toch? Want dat weet ik niet, ga uit van haar omschrijving. Of bedoel jij dat 'trek hem in de krul en trap hem na' een goede methode is? Kon me dat nl niet voorstellen, ,maar zal wel mijn gebrek aan rijkennis zijn.....
En als ik aangeef dat de ene methode makkelijker gaat dan de andere mag dat toch? Ik veroordeel met mijn eerste (door jou in zwart gezette) opmerking toch niet? Of ben ik weer blond.....

En daarbij komt, het is aan ieder om te rijden zoals hij/zij dat wil. Wat ik bedoel te zeggen dat het zo makkelijk is mensen te veroordelen nav een gevolgde clinic en daarmee de klanten van AdB in een hoekje te duwen. Als de klanten van AdB goede resultaten behalen is dat toch mooi en als jullie dat hebben met jullie eigen methode is dat toch ook perfect? Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. Probeer alleen beter uit te leggen wat werd bedoeld met de buitenteugel. Zeg daarmee niet dat dit de enige heilige methode is, maar bevalt mij tot nu toe wel erg goed.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:14

Eleonoor schreef:
Ik veroordeel niet, als je goed had gelezen had ik eerst gezegd dat ik Pipo haar omschrijving zo had vertaald. Ik heb hierbij niet gezegd dat iemand zo rijdt, toch? Want dat weet ik niet, ga uit van haar omschrijving. Of bedoel jij dat 'trek hem in de krul en trap hem na' een goede methode is? Kon me dat nl niet voorstellen, ,maar zal wel mijn gebrek aan rijkennis zijn.....
En als ik aangeef dat de ene methode makkelijker gaat dan de andere mag dat toch? Ik veroordeel met mijn eerste (door jou in zwart gezette) opmerking toch niet? Of ben ik weer blond.....

En daarbij komt, het is aan ieder om te rijden zoals hij/zij dat wil. Wat ik bedoel te zeggen dat het zo makkelijk is mensen te veroordelen nav een gevolgde clinic en daarmee de klanten van AdB in een hoekje te duwen. Als de klanten van AdB goede resultaten behalen is dat toch mooi en als jullie dat hebben met jullie eigen methode is dat toch ook perfect? Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan. Probeer alleen beter uit te leggen wat werd bedoeld met de buitenteugel. Zeg daarmee niet dat dit de enige heilige methode is, maar bevalt mij tot nu toe wel erg goed.

Ik weet niet of je blond bent Haha! En vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen methode en mening. Ik vind "trek hem in de krul en trap hem na" geen goede methode. Alleen vond ik het nogal een grote sprong om de omschrijving te vertalen in deze methode. En de omschrijving van Pipo vond ik wel goed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:17

essie79 schreef:
[
Ik weet niet of je blond bent Haha! En vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen methode en mening. Ik vind "trek hem in de krul en trap hem na" geen goede methode. Alleen vond ik het nogal een grote sprong om de omschrijving te vertalen in deze methode. En de omschrijving van Pipo vond ik wel goed.
[/quote]

wie is er hier nu blond? je moet eleonoor niet pakken op die uitdrukking, het sloeg namelijk op de manier waarop Pipo AdB's methode beschreef (niet hoe ze rijdt uiteraard). En ik vond ook dat de beschrijving van Pipo over hoe AdB te werk gaat niet kloppen, heb zelf immers les gehad van hem, evenals Eleonoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:21

Desiree, waar lees jij dan dat Pipo dat vindt van AdB zijn methode??? Volgens mij valt dat wel mee hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:23

Lovely"]
Desiree, waar lees jij dan dat Pipo dat vindt van AdB zijn methode??? Volgens mij valt dat wel mee hoor.
[/quote]
Het valt ook wel mee, maar ik vond het zelf ook niet geheel stroken met de werkelijkheid.

[quote="Pipo schreef:
Daarnaast is mij altijd verteld, eerst laten nageven ( in nek en kaak gewricht) dan met je been naar de hand rijden, en dan kan je over buiging gaan praten. Maar daar moet je die druk voor hebben. En die moet het paard aannemen, en niet de ruiter.
.

Ik ben het ook niet geheel eens met bovenstaande: als je niet met je been naar je hand toe rijdt, hoe kan je dan laten nageven? En die druk bouw je op met je been, en DAN neemt het paard de druk aan.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:29

wie is er hier nu blond? je moet eleonoor niet pakken op die uitdrukking, het sloeg namelijk op de manier waarop Pipo AdB's methode beschreef (niet hoe ze rijdt uiteraard). En ik vond ook dat de beschrijving van Pipo over hoe AdB te werk gaat niet kloppen, heb zelf immers les gehad van hem, evenals Eleonoor.[/quote]

Dat weet ik nog steeds niet wie hier nu blond is.
Zoals ik het las sloeg het "trek hem in de krul" op haar eigen methode en niet op AdB methode maar dat kan Eleonoor het beste zelf zeggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:32

essie79 schreef:
Dat weet ik nog steeds niet wie hier nu blond is.
Zoals ik het las sloeg het "trek hem in de krul" op haar eigen methode en niet op AdB methode maar dat kan Eleonoor het beste zelf zeggen.

Het was een algemeen genomen uitdrukking, sloeg niet op Eleonoors eigen manier van rijden, en Eleonoor zou zoiets ook niet zeggen van het rijden van iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:43

Desiree, ik ben zelf bij dezelfde clinic geweest als waar Pipo is geweest en waar Sjuimpje heeft gereden. Daarnaast heb ik (en de anderen ook) alle verhalen gevolgd die over AdB werden verteld, dus ook de betogen van o.a. Eleonoor. De methode begrijp ik wel onderhand, daar ligt het heus niet aan. Als ik het lange stuk van Eleonoor lees, dan komt me dat ook wel bekend voor, maar ik begrijp niet zo heel erg goed wie zij (sorry Eleonoor jij dus Knipoog ) probeert te overtuigen? Het is namelijk niet zo dat als iemand van zijn leven nog geen fatsoenlijke instructeur heeft gehad en daarbij ook nooit geprikkeld of gemotiveerd is om zelfstandig "de materie" te "bestuderen"; dat dat dan maar meteen moet gelden voor iedereen. Er zijn genoeg ruiters die wel goede begeleiding hebben gehad en die dus best wel kennis in huis hebben gehaald, door te rijden, te lezen en te luisteren en vooral ook door kritisch te zijn.
Om voor mezelf te spreken, ik heb de methode en de bedoelingen van AdB bekeken, erover gelezen, erover gepraat en ik ben zelfs gaan kijken; op die manier heb ik mijn mening gevormd. Scepsis ja, maar zodra ik de tijd ga nemen om tig kilometer te reizen en een hele middag te gaan zitten kijken, dan bedoel ik toch zeker om er wat wijzer van te worden en dan heb je weinig aan scepsis. Als ik ga kijken, dan doe ik dat serieus en dat heb ik deze keer ook gedaan. Helaas had ik pech, want AdB had zijn dag niet en bovendien kwamen we net te laat en gingen net te vroeg weg. De uren dat ik er wel heb gezeten, heb ik mijn best gedaan om er wat van op te steken en om te zien dat de paarden verbeterden; maar helaas, dat resultaat bleef uit.
Iedereen die blij is met de man, wees er gezegend mee, ik hou het ondertussen gewoon bij de instructie die ik heb.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:57

Lovely schreef:
De methode begrijp ik wel onderhand, daar ligt het heus niet aan. Als ik het lange stuk van Eleonoor lees, dan komt me dat ook wel bekend voor, maar ik begrijp niet zo heel erg goed wie zij (sorry Eleonoor jij dus Knipoog ) probeert te overtuigen? Het is namelijk niet zo dat als iemand van zijn leven nog geen fatsoenlijke instructeur heeft gehad en daarbij ook nooit geprikkeld of gemotiveerd is om zelfstandig "de materie" te "bestuderen"; dat dat dan maar meteen moet gelden voor iedereen. Er zijn genoeg ruiters die wel goede begeleiding hebben gehad en die dus best wel kennis in huis hebben gehaald, door te rijden, te lezen en te luisteren en vooral ook door kritisch te zijn.

Fijn dat je mijn omschrijving snapt. Dat was ook precies het doel van mijn verhaal. Gewoom omschrijvingen wat er bedoeld wordt met de buitenteugel, niet om iemand te overtuigen dat dit nou de methode is.
Verder snap ik je opmerking over fatsoenlijke instructeur niet, wat slaat dit op mijn verhaal?? Help me hierbij eens voordat verwarring gaat ontstaan. Dan begrijp ik misschien ook waarom je ineens een verhaal daarna begint over ruiters met goede begeleiding. Of bedoel je dat een ieder die slecht les heeft gehad alleen die dus bij AdB terrecht komen omdat ze zulke kneusjes waren en dus nog nooit eerder fatsoenlijk les hebben gehad????? Als je dat bedoeld ben je bij mij echt bij het verkeerde adres. Ik ken instructeurs die meer dan 100 euro per uur vragen en de buitenteugel ook niet kennen en werken volgens de principe ' trek hem in de krul en trap hem vooruit'. Aub leg uit wat je met deze opmerkingen bedoeld, dan weet ik of ik hierdoor aangesproken moet voelen of niet omdat ik bij AdB heb gelest.

Als je als ontvanger in een gesprek besmet bent met negatieve indrukken in het voortraject is het des te moeilijker om de zender positief te begrijpen. Dus als jij met een negatief beeld naar de clinic van AdB gaat is het wel heeeeel verdomt moeilijk om dat om te zetten naar iets positiefs.