Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:56

R0oszs schreef:
het ligt er vooral of je op je paard hobbelt of je paard ook echt traint.

en het is echt wel een sport hoor omdat je hard moet werken om je paard lekker ontspannen te laten lopen enzo. en dan bedoel ik niet lopen zagen in z'n mond!

Hard werken? Dan doe je toch iets verkeerd, hoor. Ik train mijn paarden binnen hun mogelijkheden, dat is bij de ene vrij zware dressuur en bij de andere is dat nogal basis, maar ik kom er echt niet druipend van het zweet vanaf, tenzij ik een dikke jas aanhou met dit zachte weer ;)
En spierpijn betekent ook duidelijk dat je iets niet goed doet, dat geeft aan dat je spieren overbelast hebt. Niet verstandig in de sport en ook niet daarbuiten.

En als fysieke inspanning het criterium zou moeten zijn om iets "sport" te noemen, waarom is tuinspitten dan geen sport? En waarom is een patient tillen geen sport? Reken maar dat je daar van gaat zweten en reken maar dat je daar spierpijn van zou kunnen krijgen.
En waarom is schaken dan wel een sport? De fysieke inspanning daarvoor is minimaal..... Oja, ze kunnen natuurlijk het zweet op de rug krijgen van spanning :P

Lepeltje schreef:
Ohja het kan me dus verder ook niks schelen hoe mensen mijn bezigheid noemen. 8-)

Precies! En daar zit ik me dus af te vragen waarom het voor al die gefrustreerde bokkertjes zo'n punt is of een ander het sport vindt of niet. Je gaat toch niet paardrijden omdat het sport is? Dat doe je toch omdat het LEUK is? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

friendly

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:28

Ikke. Van trainen wordt je moe. Dus dan is het toch niet verwonderlijk dat je je ''bekaf van een paard stort''?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:58

Paardrijden is toch echt een sport. Anky van Grunsven is toch ook een keer SPORTvrouw van het jaar geworden, of in iedergeval er voor genomineerd?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:01

Blijkbaar dus niet en is ze HOBBYvrouw van jaar geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:10

friendly schreef:
Ikke. Van trainen wordt je moe. Dus dan is het toch niet verwonderlijk dat je je ''bekaf van een paard stort''?

Jawel. Als je fysiek hard moet werken op je paard, doe je iets niet goed. Ik ben nog nooit bekaf van mijn paard gestort; zelfs de meest fanatieke wedstrijdruiters die ik ken, kwamen niet bekaf van hun paard.

Tenzij je een beetje warmte al "bekaf" wil noemen. Ik had het gister na de les best warm; had ook flink gewerkt, maar bekaf? Nou nee.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:13

Over anderen kan ik niet spreken maar ik kom ALTIJD (de laatste tijd) van me paard met zwaar vermoeide beenspieren. Waarom? Omdat ik momenteel aan het werken met met mijn paard met mn benen/houding naar voren/voorwaarts/spannend te rijden. Zodat ik tijdens de competitie (lees: sportwedstrijd) een goede proef kan neerzetten. Bekaf is inderdaad een groot begrip, oke daar moet ik je gelijk in geven. Heel moe dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:16

ikke schreef:
pharagirlke schreef:
nee hoor, wat jij ziet gebeuren is slechts een heel heel heel klein deel van de totale paardensport. En dat moet in dat kopje. :) Bennekom zal vast niet de hele wereld zijn en zelfs Nederland is niet de hele wereld. :(:) Maar dat krijg ik er kennelijk met geen mogelijkheid in dus msischien is deze gehele discussie wel nutteloos. Zolang jij er van uit gaat dat enkel Nederland paardensport bedrijft valt er weinig te zeggen. :+

Bennekom is inderdaad niet de hele wereld. Sterker nog, ik kom er niet eens vandaan.
Waar er in de wereld allemaal paard wordt gereden, is me bekend, been there, done that, ook in België.

pharagirlke schreef:
Bovendien is het zich er al dan niet aan houden subjectief in dit geval.

Leg dat nou eens uit.
Waarom is het "overtreden" van regels subjectief?? Regels zijn immers objectief; zeg je zelf.
friendly schreef:
Dat men zich niet aan de regels van de SPORT houd doet er verder niet aan af dat het géén sport zou zijn Ikke.

Waar zeg ik dat paardrijden geen sport is?
Maar voor degenen die doodmoe en bekaf van hun paard storten; die moeten zich toch eens afvragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn.

wat jij "niet genoeg" vind kan een ander wel genoeg vinden. Simpel toch?

Jij hebt dus de hele wereld rond getrokken om te kijken hoe ze paarden hielden? Want ik weet niet of het je is opgevallen, maar ook België is een verrekt klein landje :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:39

pharagirlke schreef:
wat jij "niet genoeg" vind kan een ander wel genoeg vinden. Simpel toch?

Mag ik even niet begrijpen wat je hiermee wil zeggen?
Op zich klopt het wel, maar de context is me volslagen onduidelijk.
pharagirlke schreef:
Jij hebt dus de hele wereld rond getrokken om te kijken hoe ze paarden hielden? Want ik weet niet of het je is opgevallen, maar ook België is een verrekt klein landje :')

Ik hoef er niet per se zelf geweest te zijn, ik heb mijn contacten daarvoor. Maar ben gerust, ook uit eigen internationale waarneming weet ik hoe het er her en der aan toe gaat.

Blijft staan:
ikke schreef:
pharagirlke schreef:
Bovendien is het zich er al dan niet aan houden subjectief in dit geval.

Leg dat nou eens uit.
Waarom is het "overtreden" van regels subjectief?? Regels zijn immers objectief; zeg je zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:41

Stel jij vind dat paard A niet genoeg ondertreed, de jury vind het echter wel genoeg... Subjectief. :)

Ik heb geleerd het pas te geloven als ik het zelf zie daar mensen nogal de neiging hebben dingen zwaar te overdrijven om hun eigen punt sterker te maken. ;) Dus tenzij je op elke stal in de hele wereld geweest bent kan je niet degelijk oordelen over hoe het welzijn in de paardensport is. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:10

pharagirlke schreef:
Stel jij vind dat paard A niet genoeg ondertreed, de jury vind het echter wel genoeg... Subjectief. :)

Dat is gezeur in de marge. Wanneer ik zie dat paarden totaal NIET ondertreden, met een valse knik en weggedrukte rug hun punten verzamelen, DAN trek ik toch wat interpretaties van regels in twijfel.
Nog even afgezien van de vage beoordelingen die ik regelmatig van mijn lesgeefmens hoor, met als triest dieptepunt een 6 voor iets wat ze niet eens getoond heeft........
pharagirlke schreef:
Ik heb geleerd het pas te geloven als ik het zelf zie daar mensen nogal de neiging hebben dingen zwaar te overdrijven om hun eigen punt sterker te maken. ;) Dus tenzij je op elke stal in de hele wereld geweest bent kan je niet degelijk oordelen over hoe het welzijn in de paardensport is. ;)

Ik weet ondertussen welke mensen betrouwbaar zijn in hun weergave van wat ze gezien hebben. Die hebben tegenover mij geen punt te maken, het is slechts gezamelijke interesse.

edit: "spook" smilie verwijdert
Laatst bijgewerkt door ikke op 23-11-09 21:27, in het totaal 4 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:23

En welk paard loopt zo naar jouw mening? En dan heb ik het even over hoog niveau en niet landelijk?

Je hoeft het nu overigens geen gezeur in de marge te noemen. En ik appreciëer ook niet dat je er een smiley bij gezet hebt die ik er niet in gezet heb. Je hoeft me geen emoties in de mond te leggen ;) Als je op deze manier moet discussiëren kan ik begrijpen waarom het jóu nooit gelukt is mensen te overtuigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:38

pharagirlke schreef:
En welk paard loopt zo naar jouw mening? En dan heb ik het even over hoog niveau en niet landelijk?

He goed is je zweeds? De eerste de beste hit op Google is gelijk prijs! http://maalinka.blogg.se/
Even naar beneden scrollen, dan zie je het lijstje winnaars euro masters 2009. Trieste constatering dat naarmate de prijzen minder worden, de foto's er beter uitzien..........

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:42

Ik zie enkel foto's van Totilas, Parzival, Salinero, Scandic en Don Charly, hoezo zien de laatste foto's er beter uit? Behalve dan het feit dat de 2 laatste foto's vanuit zo'n hoek genomen zijn dat een hoop "verdoezeld" wordt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:03

pharagirlke schreef:
Ik zie enkel foto's van Totilas, Parzival, Salinero, Scandic en Don Charly, hoezo zien de laatste foto's er beter uit? Behalve dan het feit dat de 2 laatste foto's vanuit zo'n hoek genomen zijn dat een hoop "verdoezeld" wordt?

DIE bedoel ik ook; al is Scandic ook te beroerd om naar te kijken. Dat heeft niks meer met rijden te maken, dat is enkel voorpootzwaaierij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:54

als er een paard is dat goed achterhand gebruik vertoont dan is het Parzival wel. Dus ik vrees dat het toch echt aan jou ligt. Totilas ben ik het mee eens dat ie meer kan en moet. Maar Parzival écht niet. :n Zegt genoeg voor mij. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:13

pharagirlke schreef:
als er een paard is dat goed achterhand gebruik vertoont dan is het Parzival wel. Dus ik vrees dat het toch echt aan jou ligt. Totilas ben ik het mee eens dat ie meer kan en moet. Maar Parzival écht niet. :n Zegt genoeg voor mij. :)

Parzival? Kunnen mischien wel, maar tonen deed ie het toch mooi niet op dat moment!
Dat je dan de fotograaf kunt verwijten de verkeerde foto's uit te zoeken voor publikatie, is een ander punt. De foto is ondetussen wel de wereld rond.......
Sta je er mooi gekleurd op; hoewel het gros het toch niet herkend, dat blijkt steeds weer, dus zo erg is het nu ook weer niet.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:23

ben benieuwd of ze de leraar heeft weten te overtuigen...

ben zelf ook ooit met de klas wezen paardrijden,de meeste jongens vonden het ook geen sport.

ik stapte erop en reed simpel weg..
de rest had zelf behoorlijk veel moeite om erop te komen.

volgende dag spierpijn bij hun,gaven ze toch wel toe dat het een sport was

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

haha, dat lijkt me ook wel wat, met de hele klas paardrijden! :P
TS, zeg ook es wat! heb je je leraar nog kunnen overtuigen??

enne... al die discussies zijn toch niet nodig ;)

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:39

Heb op school (ALO) in de 1e week de vraag al gekregen: Wat is sport?
Na lang nadenken kon ik het nog niet samenvatten zonder er een heel verhaal van te maken.
Conclusie uiteindelijk was: Iets is een sport wanneer er een (sport)bond voor bestaat en deze is aangesloten bij NOC*NSF.
De paardensport heeft een bond: KNHS en de KNHS is aangesloten bij NOC*NSF. Dus is het een sport! En net zoals bij alle sporten kan je er zelf voor kiezen of je deze sport op wedstrijd niveau of op recreatief niveau beoefend.

Denk dat als je bij je leraar aankomt met het verband met NOC*NSF hij toch wel moet toegeven dat paardrijden een sport is. Dat is namelijk de enige verklaring! :D Bovendien is het een feit dat de KNHS lid is van NOC*NSF en valt er dus niet over te discussiëren.
Laatst bijgewerkt door NogSteedsGek op 24-11-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:41

De dokter heeft ooit tegen mij gezegt dat paardrijden een zeer goede sport is en dat je wel degelijk fysiek zwaar bezig bent.
:P haal de dokter adviesen er bij! :D Werkt altijd goed, dokter hebben altijd gelijk (soms)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:28

ikke schreef:
pharagirlke schreef:

Parzival? Kunnen mischien wel, maar tonen deed ie het toch mooi niet op dat moment!
Dat je dan de fotograaf kunt verwijten de verkeerde foto's uit te zoeken voor publikatie, is een ander punt. De foto is ondetussen wel de wereld rond.......
Sta je er mooi gekleurd op; hoewel het gros het toch niet herkend, dat blijkt steeds weer, dus zo erg is het nu ook weer niet.

Ach van iedereen is er een slechte momentopname te vinden... :) Als nu alle foto's van Parzival zo waren... :)
Dat de foto de wereld rond is zal Adelinde volgens mij weinig kunnen schelen. Ik denk dat de topruiters zich er minder druk in maken dan wij. :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:36

IrisP92 schreef:
Na lang nadenken kon ik het nog niet samenvatten zonder er een heel verhaal van te maken.
Conclusie uiteindelijk was: Iets is een sport wanneer er een (sport)bond voor bestaat en deze is aangesloten bij NOC*NSF.
De paardensport heeft een bond: KNHS en de KNHS is aangesloten bij NOC*NSF. Dus is het een sport! En net zoals bij alle sporten kan je er zelf voor kiezen of je deze sport op wedstrijd niveau of op recreatief niveau beoefend.

Denk dat als je bij je leraar aankomt met het verband met NOC*NSF hij toch wel moet toegeven dat paardrijden een sport is. Dat is namelijk de enige verklaring! :D Bovendien is het een feit dat de KNHS lid is van NOC*NSF en valt er dus niet over te discussiëren.

Dit vind ik eigenlijk een zeer goede verklaring voor iets wat wij al tig pagina's aan het bespreken/discusieren/weerleggen zijn. Hier heb je natuurlijk gelijk mee. Elke sport heeft EEN bond.. ;) Eigenlijk heel logisch als je er zo over nadenkt...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:01

friendly schreef:
IrisP92 schreef:

Dit vind ik eigenlijk een zeer goede verklaring voor iets wat wij al tig pagina's aan het bespreken/discusieren/weerleggen zijn. Hier heb je natuurlijk gelijk mee. Elke sport heeft EEN bond.. ;) Eigenlijk heel logisch als je er zo over nadenkt...

Er staat dat "de paardensport" een bond heeft, niet dat paardrijden een bond heeft. Daarmee is de redenatie mank, want wie zegt er dat alle paardrijden ook sport is? Ik in ieder geval niet }>
Er zijn behoorlijk wat ruiters (ook met eigen paard) die zeker geen lid zijn van de NHS, die hebben dus niets te maken met die bond en dus ook niet met het NOC*NSF (op paardengebied). :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:05

Als je lid bent bij een manege ben je onrechtstreeks verbonden aan de KNHS en zodoende dus ook aan de NOC*NSF. :)
Dus jouw redenatie is eerder mank. :)

En wordt de chip ook niet deels door de KNHS geregeld? (ivm het paspoort enz?)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-11-09 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:06

Klopt, maar zo zijn de voetballers die niet bij een vereniging zitten en daarmee niet aangesloten zijn bij de KNVB maar wel regelmatig een balletje trappen ook niet aan het sporten.

Dus eigenlijk zou paardrijden een sport zijn als je lid bent van de KNHS en anders niet.
Wat op zich dom klinkt maar wel zo is, zo zit dat met voetbal etc namelijk ook.
Het begrip paardrijden is een sport, maar de uitvoering hoeft niet altijd te voldoen aan de eis
zo blijft voetbal op een veldje voetbal en voetbal blijft een sport, maar je bent niet met sport bezig officieel gezien.
Volgen jullie me nog? :P

Oef zwaar filosofischdenkwerk hier! :+