tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Re: tot welke leeftijd kan je een paard rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:42

Haha, ik ben paar dagen geleden nog 4e van lingewaard geworden, heb dus aardig wat jonge paarden eruit gereden met mijn merrie van 21. :D

Die wordt echt dood ongelukkig als ik der nu al met pensioen doe. :n

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:14

ligt er ook een beetje aan wat je er mee doet. een sportpaard gaat meestal met zen 18e al met pensioen....en een manege paard rijd af en tooe tot zijn 25ste ...dus goed kijken wat je ermee doet en hoe het paard zelf is;)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:52

Ik denk dat dit echt afhangt van het paard. Leeftijd zegt dan nauwelijks iets.

Sommige kunnen rijden tot de 25, andere zijn met 17 echt wel versleten. Zolang het paard en plezier in heeft en lichamelijk goed uit de voeten kan (zonder pijn) kun je denk ik gewoon door rijden :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:01

Daar is echt geen leeftijdsgrens voor. Ken paarden die zo kapot gereden zijn dat ze met hun 15e al met pensioen moeten, maar ken ook een paard die nog werd gereden tot zn dood. 43 jaar ;) ze probeerden m wel op pensioen te doen, maar toen werd hij doodongelukkig. Letterlijk, want hij overleed bijna ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:00

Ik heb er eentje van 26 jaar oud die met gemak de 10 uur per week aan training nog meetikt, no problem

Afbeelding

Het hangt zo extreem veel af per dier. Hoe die in zijn vel zit, en Hoe de gezondheid inelkaar zit.
Wij hebben onze merrie met 22 jaar oud toen volledig op de foto laten zetten met de benen ivm een ongeluk, en de dierenarts toen was verbaasd dat ze al zo oud was, puntgave benen alle 4 toen nog! We rijden dus nog met een gerust hart door, er is lichamelijk werkelijk niets mis met dit dier, en ze vind uet werk nog veel te leuk!
Ik gok zelfs.. Als we haar op pensioen doen, dat ze zo 'op' zal zijn, letterlijk het rust roest effect.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:24

Een paar jaar geleden, toen ik nog geen eigen paarden had, verzorgde ik een Haflinger van 32 waar ik regelmatig buitenritten mee reed. Haffie had er de grootste lol in en leeft nog steeds.

Rust roest. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:29

Dit hangt inderdaad allemaal af van dier tot dier :-)

Onze Fries was echt al behoorlijk 'op' aan het raken met 16 jaar, en kon alleen nog rustige buitenritjes doen. Ik ken echter ook een pony hier in de buurt van +40 (!) jaar. Tot een jaar of twee geleden werd daar nog vrolijk op rond gereden incl galop etc, en nu nog steeds (weliswaar minder). Pony geniet daar nog steeds van!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:04

15 jaar is helemaal niet oud voor een paard, vaak zijn ze dan juist op niveau. Ook een paard van 18 is niet oud. Rust roest en je moet gewoon goed naar je beestje kijken. Het ene paard is sneller 'op' dan het andere.