Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:38

monsterina schreef:
Animo_Italia schreef:
Als we moeten afgaan op Coby en 'r hele gang wel ja...

sorry heb niet het hele topic gelezen maar mag ik weten waar jij deze woorden vandaan haalt?

Nee, dat mag jij niet weten.

monsterina

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:50

ahh misschien omdat ze nergens op gebaseerd zijn?
Geeft niet hoor dromen doen we allemaal.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:44

Citaat:
Dan blijf ik bij de woorden van ons Coby van Baalen: een dressuurruiter hoort gewoon slank te zijn. Zo niet...dan heb je in ieder geval nog 5 vingers aan iedere hand de je kunnen helpen om je eten op een andere manier uit je lichaam te krijgen.

dit noemen ze ook wel boulimia
ik ben het in iedergeval niet eens met de stelling dat een dressuur ruiter slank hoort te zijn
er zijn zat stevige/dikke mensen die ook prima kunnen rijden

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:57

barbar schreef:
mijn voorstel zou bijv zijn paarden vanaf 1.50m tot 100kg.
pony's tussen de 1.30m en de 1.50 tot 80kg.
pony's tussen de 1.10m en de 1.30 tot 60kg.
en pony's tot 1.10m tot 40kg.
dit zou inclusief tuig en kleding zijn, en natuurlijk heb je paarden en pony's die deze gewichten niet halen maar dan zou je je gezonde verstand moeten gebruiken vind ik en de gewichten lager houden.
100kg incl vind ik wel het absolute maxiem.

Jippie dan mag ik met mijn 1.83 meter lang nog op een ponny van tot de 1.30 :D . Zou mijn houding ook geen goed doen. Ik weeg dan wel licht maar ga dan heel verkeerd zitten denk ik.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:04

wou jij dan zeggen dat je met je 1.83 zo'n 55kg weegt?
dan weeg je zo'n 15kg te weinig.
overgewicht is dan ongezond maar ondergewicht ook hoor.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:08

weeg 56/57 idd :o Gewicht gaat er bij mij sneller af dan bij. Beetje stress en hop. Heb ook 60 gewogen dat hoop ik binnenkort weer te worden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:10

Citaat:
Ik ben een groot voorstander van de 20% regeling; max. gewicht = 20% van het gewicht van het paard in kwestie, en dat max. gewicht is dan incl. tuig, zadel etc.
Er van uit gaande dat je met een paard te maken hebt wat in goede conditie verkeerd en geen over- of ondergewicht heeft.

Hmm ik vind dit ook niet echt een mega richtlijn.. Dan zou op een pony van 200 kilo iemand van 40 kilo rijden.
en op een flink paard van 600 kilo iemand van 120 ?! kilo..?

En las ook stukje over de westernsport dat je snel aan hogere gewichten komt, dat klopt maar of het nu door de
het tuig etc behaald wordt die 120 kilo, of door gewoon een persoon die 120 kilo weegt is ook nogal een verschil..!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:19

als ik dan wat vetjes van mijn aan jou geef, zijn we allemaal blij. :D
nee zonder dollen.
in dit topic werd gevraagd naar een voorstel van het maximale gewicht en hoewel lengte wel degelijk invloed heeft heb ik daar op geandwordt.
daarbij had ik ook geschreven dat mensen wel hun verstand moeten gebruiken.
dus dat als je voor een paard max 100kg aanhoud, dat is dan ong 95kg ruitergewicht, dat dan iemand van 1.60m met 95kg voor een paard waarschijnlijk een stuk zwaarder is dan iemand van 1.85m met 95kg.
en dat geld ook andersom, iemand van 1.85 met 55kg is voor een paard een stuk zwaarder dan iemand van 1.60 met 55kg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:23

hoewel ik 100kg wel het maximum vind, als je een echt zwaar gebouwd paard hebt dan kan iemand die zwaarder is er miss ook nog wel op rijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:24

maar je hebt dus gewicht en ruitergewicht..Ik denk dat hier ook nog wel wat verschil in zit. Stel even heel oneerbiedig, je neemt iemand van 120 kilo, die heeft gewoon overtollige bagage die het paard echt in de weg kunnen zitten en belemmeren in de beweging ( nou zal ik overigens wel te horen krijgen dat gespierde spijkers die niet kunnen zitten dat ook doen, want dat is nl hier op bokt heel vaak het geval :o ). Ik denk als je gaat kijken naar iemand die zwaar is maar alleen uit 120 spiermassa bestaan en iemand die zwaar is maar wel een groot vet percentage heeft, dat het paard het gemakkelijker heeft met de spiermassa aangezien die optimalen mee kunnen gaan in bewegingen. Nog beter is denk ik als een deel van die 120 kilo tuig is, goed passend ( zwaar) tuig zal weer iets minder belemmerend zijn dan 120 kilo spiermassa.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:39

ik vind zoiezo dat als je het over het maximum gewicht hebt dat incl alles moet zijn.
en ik denk dat iemand die 120kg spiermassa is een andere hobby heeft.
maargoed 120kg is zoiezo te veel tenzij het een enorme tuiger betreft.
ik begrijp wat je bedoeld en ik ben het met je eens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:47

120 was maar voorbeeld gewicht :Y) , persoonlijk vind ik dat iemand van 120 kilo
gewoon niet op een paard moet gaan zitten... :o

Maar than again, ik heb gemakkelijk praten ben een lichtgewichtje

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:09

ik niet, ik weeg 90kg, en als ik alleen maar naar eten kijk zit er alweer een paar kg aan.
maar dat wil niet zeggen dat ik het niet eens zou zijn met lichte mensen (indien redelijk).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:12

caspar2007 schreef:
dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.
sommige mensen met maatje anorexia praten de ''dikke'' mensen hier gewoon een
schultgevoel aan en dat is niet leuk.
je mag best een mening hebben maar dat kan ook op een normale manier natuurlijk

Op de citaat na van Coby van Balen vind ik dat respectvol word geschreven over mensen met overgewicht. Ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om te lezen, het kan immers over komen als kritiek. Vergeet alleen niet dat dit onderwerp niet zo maar uit de lucht is komen vallen. Maximaal gewicht hoort nu eenmaal onder het kopje "Paarden welzijn". En terecht! Jij schrijft verderop dat je vind dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij met zijn paard/pony doet, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Een paard is een levend dier die wel degelijk bescherming moet kunnen krijgen wanneer zijn welzijn in gevaar komt! Je schrijft genoeg mensen met overgewicht te kennen die wel goed kunnen rijden. Uiteraard heb je daar gelijk in. Maar (!) ik ken op mijn beurt weer vele paarden die wel degelijk lijden onder het te zware ruitergewicht en daardoor gezondheidsproblemen krijgen. Natuurlijk zou het jammer zijn als hierdoor sommige mensen hun hobby niet meer kunnen uitvoeren, maar je moet jezelf wel afvragen of je een dier mag laten lijden voor jouw plezier?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:23

voor mij ligt het helemaal aan met welk doel iemand op een paard gaat zitten en wat voor een type paard dat is :)

bijvoorbeeld iemand van zeg 100 kilo kan echt wel een keer voor de lol op een shet gaan zitten en zelfs ook nog wel wat passen stappen, maar diezelfde persoon van 100 kilo zie ik niet graag op een jong, iel paard een uur dressuurmatig het paard trainen....... maar kan wel heel best een buitenrit maken van een uur op een forser misschien wat koudbloederige typetje maken........

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:24

mirgino schreef:
Yvonniej schreef:
alle mannen kunnen wel stoppen met de paardensport :7

Jep, en er zijn er al zo weinig..

idd
maar is dat lijstje voor anorexia mensen gemaakt ofzo
meiden kunnen ook wat mer weer ocharme de molligere mensen
die mogen al helemaal stoppen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:33

Ik denk dat ik nu ook iets heel fouts ga zeggen.....

Ik zie zat jonge meiden die behoorlijk dik zijn, minimaal maat 40-42 en dat vind ik voor een 14 -15 jarige van nog geen 1,65 echt te veel.

Nu zullen er gerust een hoop mensen zijn die door medicijnen/ziekte wat zwaarder zijn, maar dat geld niet voor iedereen en ik denk dat een hoop zwaardere mensen ook wel weten dat ze teveel/verkeerd eten en te weinig bewegen. Niet iedereen kan ongelimiteerd eten en als dat bij jou het geval is en je wilt paardrijden dan moet je eerlijk naar je paard en naar jezelf zijn en er wat aan proberen te doen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, mij ontbreekt het momenteel ook aan wilskracht. Door allerlei omstandigheden ben ik binnen een 1/2 jaar 3,5 kilo aangekomen en die moeten er weer af voor ik weer op mijn pony stap. Ben nu aan het rondkijken voor een goedkope sportschool.....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:51

ik wou dat ik maat 40 had.
en je hoeft niet alleen door ziekte of veel eten met weinig beweging te zwaar te zijn hoor.
ik bijv eet gezond, snoep weinig, beweeg veel (eigelijk de hele dag) en ben te zwaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:02

Maar volgens mij ben jij geen 14 jarige van nog geen 1.65. Ik weet ook dat er zat mensen zijn met goede bedoelingen waar het echt niet bij lukt, maar als we heel eerlijk zijn, zijn er ook zat mensen die zich ongegeneerd vol stoppen. Nichtje van mijn zwager eet broodjes mayonaise en dan gek vinden dat ze nu al veels te dik is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:39

Citaat:
dan nog vind ik niet dat andere mensen er wat over te zeggen hebben of iemand te zwaar is voor zijn paard.
sommige mensen met maatje anorexia praten de ''dikke'' mensen hier gewoon een
schultgevoel aan en dat is niet leuk. je mag best een mening hebben maar dat kan ook op een normale manier natuurlijk

Nee dat maatje anorexia komt lekker vriendelijk over :+ . En het is schuldgevoel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:44

barbar schreef:
ik wou dat ik maat 40 had.
en je hoeft niet alleen door ziekte of veel eten met weinig beweging te zwaar te zijn hoor.
ik bijv eet gezond, snoep weinig, beweeg veel (eigelijk de hele dag) en ben te zwaar.

Ik ben niet te zwaar, maar moet daar ook echt wel wat voor doen. Ik heb zelf niet genoeg aan gezond eten, dagelijkse beweging en weinig snoepen. Ja, dat gaat een tijdje goed en dan ineens zit er toch weer een paar kilo aan. Ik zorg dan wel altijd dat die kilo's er zo snel mogelijk weer af zijn door minder (en wel gezond) te eten, niet te snoepen en naast de dagelijkse beweging ook echt te sporten. En dat doe ik in de allereerste plaats omdat ik me dan lekker de voel. Ik zit gewoon beter in mijn vel als ik op gewicht blijf.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 22:16

Wat betreft het paardenwelzijn. Sommige mensen hebben het wel over uitersten. Wat betreft kilo's. Een paard kan niet kiezen en ik geef jessix wel gelijk in dat sommige mensen (hiermee wil ik niemand aanvallen) redelijk zwaar zijn en dan op een relatief "licht" (om het zo maar even te noemen) paardje rijden.

Zelf ken ik iemand die ongeveer 120 kilo weegt en aan voltige doet. Dit vind ik regel rechte dierenmishandeling, aangezien er dan nog 2 mensen bij op zitten dus een dier wel 200 kilo moet dragen.

Volgens mij kijken de meesten van jullie wel heel erg naar de voeding van je paard, je wilt dat ze het beste binnen krijgen niet te dik worden, een goede conditie hebben etc. Zo ga ik ook met mijn eigen lichaam om.

Maar om door te gaan op het onderwerp, als iemand meer dan 140 kilo weegt is dat prima en als iemand zich daar prettig bij voelt... mooi:) niets aan doen dan. Maar wat betreft paardrijden vind ik het te zwaar. Een paard is al niet gemaakt om op de rug te zitten dus moeten we het wel zo "licht" mogelijk maken.

Persoonlijk wil ik niet zwaar worden, want mijn paard kan niet kiezen wie er op zijn rug gaat zitten. Ik kan er wel voor zorgen dat hij zo weinig mogelijk hoeft te dragen door er bijv. nooit twee personen gelijk op te laten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:19

hoe kan in hemelsnaam iemand met 120 kilo gewicht op een rondgalopperend paard springen :D :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:25

MarielleB schreef:
Wat betreft het paardenwelzijn. Sommige mensen hebben het wel over uitersten. Wat betreft kilo's. Een paard kan niet kiezen en ik geef jessix wel gelijk in dat sommige mensen (hiermee wil ik niemand aanvallen) redelijk zwaar zijn en dan op een relatief "licht" (om het zo maar even te noemen) paardje rijden.

Zelf ken ik iemand die ongeveer 120 kilo weegt en aan voltige doet. Dit vind ik regel rechte dierenmishandeling, aangezien er dan nog 2 mensen bij op zitten dus een dier wel 200 kilo moet dragen.

Volgens mij kijken de meesten van jullie wel heel erg naar de voeding van je paard, je wilt dat ze het beste binnen krijgen niet te dik worden, een goede conditie hebben etc. Zo ga ik ook met mijn eigen lichaam om.

Maar om door te gaan op het onderwerp, als iemand meer dan 140 kilo weegt is dat prima en als iemand zich daar prettig bij voelt... mooi:) niets aan doen dan. Maar wat betreft paardrijden vind ik het te zwaar. Een paard is al niet gemaakt om op de rug te zitten dus moeten we het wel zo "licht" mogelijk maken.

Persoonlijk wil ik niet zwaar worden, want mijn paard kan niet kiezen wie er op zijn rug gaat zitten. Ik kan er wel voor zorgen dat hij zo weinig mogelijk hoeft te dragen door er bijv. nooit twee personen gelijk op te laten.

:oo met 120kg voltige?
hoe krijg je in godsnaam jezelf dan op een paard zonder stijgbeugels of krukje.
en haha wij hadden het met 120kg wel over uitersten, maar jij doet er met 140kg nog een schepje bovenop :+

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:29

wat vind ej dan van mij 13jaar 1.65 maatje 38
ben mollig weeg bijna 60 en 60 tijdens mijn regels
dus dan mag ik niet met milo maar die lijkt er geen last van te hebben
en met bles bijna niet meer waar slaat dat nou eigelijk op
ja sommige meisjes hebben maatje 40 dat zie ik liever dan maatje 0 as we speak