Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinkiej

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:03

Ik vind dat je hem genoeg rij mogelijkheden geeft, maar weidegang is wat beperkt.
Het zou fijner zijn als hij de hele middag of dag buiten staat.

Ook elke dag even naar hem toe om hem te poetsen is inderdaad geen luxe. Ik ga iedere dag naar de paarden toe om te rijden, mesten, poetsen en dat naast een baan.
Toen ik nog op school zat heb ik meer tijd dan nu, dus misschien had je je moeten afvragen of je genoeg tijd voor een eigen paard hebt.

Heel veel succes met m .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:06

Tinky12, dan heb je het toch over je eigen paard en niet die van een ander?

Carnuti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:07

Mijn paard komt er teminste elke dag uit. Ik bedoel er zijn genoeg mensen die hun paard een dagje laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:09

Carnuti, dat is helemaal schandalig en ik vind de mensen die het maar een dagje overslaan omdat ze wat beters te doen hebben ook niet oke als ze geen bijrijder/verzorger hebben om het van ze over te nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:11

Ik vind ook dat er wel dagelijkse controle moet zijn van de paarden, maakt voor de paarden in principe niet uit wie even om het hoekje komt kijken om te zien of ze er nog staan.
Want voor de beweging hoef je zelf niet elke dag te komen: als een paard genoeg buiten komt is dat niet nodig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:11

Citaat:
Verder las ik van iemand een reactie waarin stond dat zij haar paard best lang binnen wou laten staan omdat er altijd paarden zijn die het slechter hebben.... wat is dat nou voor een raar excuus?

ja dat was ik.... (moeilijk he namen onthouden xxappiexx)

Ik zeg niet dat zij haar paard best lang binnen mag houden, lezen is ook een vak.. toch.
Als hij per dag 4 uur naar buiten komt en er komt 5x per week iemand naar dat paard toe..er wordt mee gement, gereden, getut.... waarom is dat verkeerd.

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat je in de randstad vaak beperkt ben en niet je paarden 24/7 naar buiten kan hebben....
Daar staan vaak de paarden de hele dag op stal... en idd.. er zijn altijd paarden die het slechter hebben die wel 3 dagen achter elkaar op stal staan omdat de eigenaren geen tijd/zin en gelegenheid hebben... dus dat is geen excuus men noemt dan een voorbeeld.

en voor TS... als jij je hier goed bij voelt en je vind je stalling leuk.. dan komt je paard helemaal niets te kort... het zijn geen mensen die iedere dag een aai over hun bol willen hebben of een veer in hun kont... kom op zeg...

Dus ik ben een hele slechte eigenaar van mijn pony.. ik ga 5 a 6x per week naar hem toe.(minimaal 2,5-3 uur) Hij komt per dag minimaal 4 uur buiten in het paddock met nog 6 andere vriendjes. Hij krijgt hooi, hij krijgt granenmix die ik speciaal voor hem bestel, hij krijgt een strobed, wordt lekker uitgemest....werkt 5x per week aan de longe, aan de hand of onder de man. Moet mee op wedstrijden, boscrossen, weekendjes weg.....
De DA komt iedere 9 maanden enten, de hoefsmit komt iedere 2,5/3 maanden...
Toen hij na een val onregelmatig was is er een ostreo bij geweest, heeft hij ruim 3 maanden in een trainings/revalidatiestal gestaan... maar..... omdat ik soms 1 of 2 dagen per week niet naar mijn paard wil ben ik geen paard waard, ben ik slecht en moet ik maar een andere stalling gaan zoeken....

Krom he...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:13

Ik ging op het pension sowieso elke dag erheen om te kijken of hij in orde was, en om van de wei te halen (hij werd 's morgens altijd erop gezet door een stalgenootje)

Sinds hij in een privé uitloopstal staat ga ik twee keer per dag, om te voeren en de wei schoon te ruimen, en om 's morgens de grote wei open te zetten en 's avonds weer dicht te doen. Ik zou echt nooit een dag willen overslaan, hij staat ook altijd rond dezelfde tijd op me te wachten.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:14

Ik denk dat jij jouw paard het beste kent. Mijn paard wilde bijvoorbeeld maar maximaal een uur per dag op de weide. Als ze er langer op moest staan sprong ze eruit en ging ze lekker op stal staan! Zij werd dus ook vijf keer per week zoiets gereden en voor de rest stond ze dus maximaal anderhalf uur per dag op de wei. Als je paard echter houdt van weidegang, vind ik het oneerlijk om je paard op deze manier te houden.

Toch denk ik dat sommige mensen hier wat overdreven op reageren, alhoewel er zeker ook teveel mensen zijn die te weinig naar hun paard gaan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:18

Ik vind het zelf het mooiste als paarden zelf kunnen kiezen: in de winter zetten wij daarom ook de staldeur overdag open, zo kunnen ze zelf kiezen of ze in de wei willen staan, op de tegels voor de stal of gewoon in de stal.
Zouden ze echter na een uur al op stal staan en daar blijven staan? Dan doe ik wel de staldeur dicht als ze naar buiten gaan, want ze moeten toch de beweging hebben. (schuilen kunnen ze onder het afdakje). (vooral omdat de heren snel dik worden en mijn pony is gevoelig voor hoefbevangenheid dus die moet gewoon wel elke dag flink wat uur naar buiten).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-10-09 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:18

Mijn paard wil ook niet langer dan 2 uur op de wei staan, die vind het prima binnen. Het is wel belangrijk dat je paard er iedere dag uit komt. Als je er weinig tijd voor hebt, kan je altijd nog een bijrijder zoeken. Succes in ieder geval!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:21

ik ga bijna iedere dag naar mijn paard.
maar soms staat hij ook wel eens 2 dagen op stal. daar is niks zieligs aan hoor. als je een ruime stal hebt waarom niet. als je hem maar daarna wel weer bezig houd anders vind ik dat ook zielig.
en als het zo zielig was had ik dat allang gemerkt aan mijn paard.

Carnuti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:21

Lovely schreef:
Carnuti, dat is helemaal schandalig en ik vind de mensen die het maar een dagje overslaan omdat ze wat beters te doen hebben ook niet oke als ze geen bijrijder/verzorger hebben om het van ze over te nemen.

Vind je mij schandalig?
Laatst bijgewerkt door Carnuti op 26-10-09 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:22

mijn pony zie ik minimaal 4, meestal 5 keer per week. samen met twee vriendinnen hebben we een stukje grond, we zorgen dat er twee keer per dag iemand is, die voert, stal nakijkt en alles checkt, zo hoeven we zelf niet elke dag, maar wisselen en zo komen we uit op ongeveer 4 dagen per week (of meer).
Omdat ze 24/7 het hele jaar buiten kunnen staan (en dat ook doen) voel ik me niet verplicht om ook elke dag wat te doen; beweging genoeg namenlijk. ze lopen de hele dag in/uit stal, weiland op, naar waterbak, weer terug, etc.

op de pensionstal waar ik hiervoor stond, kwam ik 3 keer per week; daar stond ze ook altijd in paddock of op wei, met bewegingsvrijheid, maar daar werd ze verder wel zelf gevoerd/gemest. uiteindelijk als ik daar was, kwam ik om te rijden omdat de rest al gedaan was..nu geniet ik veel meer van haar, omdat ik vaker kom en dus ook meer rondhang/tut.

de stal daarvoor kwam ik twee soms 3 keer per dag; moest ik zelf uitmesten en werden ze niet buitengezet als je zelf niet kwam...verschrikkelijk vond ik dat, dus ik vloog elke dag op en neer omdat ik het vervelend vond dat ze anders op stal stond...uiteindelijk ook niet vol te houden (vanwege kids, werk, etc) en om nog wat andere redenen plek gezocht waar ze veel buiten kwam..nu eindelijk na omzwervingen het ideale voor ons allebei gevonden!! het kan dus wel!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:22

lovely: alsof jij 24 uur per dag bij je paard bent!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:25

dondeyne schreef:
Toch denk ik dat sommige mensen hier wat overdreven op reageren, alhoewel er zeker ook teveel mensen zijn die te weinig naar hun paard gaan!

Ik kom ook maar 1 a 2 keer per week bij het paard en dan ga ik ook lekker rijden. Maar de overige dagen zijn er andere mensen die de controle doen. Zijn vriendje zorgt voor het sociale contact en 24-7 in de wei zorgt voor voldoende beweging. Dus hoewel ik zelf weinig kom, heeft hij het wel goed voor elkaar zo! Hij vindt het ook niet erg dat ik niet zo vaak kom, want zijn vriendje is voor hem het belangrijkste (logisch, want hun zijn altijd samen!)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:25

Carnuti schreef:
Lovely schreef:

Vind je mij schandalig?

Ik denk dat ze de mensen bedoeld die een dagje overslaan en het paard dan niet buiten komt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:26

cocktailtime schreef:
lovely: alsof jij 24 uur per dag bij je paard bent!

Elke dag en ik vind het nog leuk ook :j.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:29

Ik vat het ´elke dag het paard´ ook op als controle, want ik vind zelf wel dat er elke dag iemand even moet kijken bij de paarden. En wie dat doet, maakt niets uit. Zolang iemand het maar doet.
Dus als ik niet ga, vraag ik of mijn vriend even langs de wei wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:31

Maar wcf, waarom ga je maar zo weinig naar je paard, vind je je hobby niet leuk?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:34

Welshcobfan schreef:
dondeyne schreef:

Ik kom ook maar 1 a 2 keer per week bij het paard en dan ga ik ook lekker rijden. Maar de overige dagen zijn er andere mensen die de controle doen. Zijn vriendje zorgt voor het sociale contact en 24-7 in de wei zorgt voor voldoende beweging. Dus hoewel ik zelf weinig kom, heeft hij het wel goed voor elkaar zo! Hij vindt het ook niet erg dat ik niet zo vaak kom, want zijn vriendje is voor hem het belangrijkste (logisch, want hun zijn altijd samen!)

Ik denk dat dit ook weer erg verschilt per paard.. Sommige paarden staan gewoon het liefst met hun vriendjes in de wei, zo ook mijn bijrijdpaard die ik op een gegeven moment naar de manege gehaald heb. Die werd daar echt ongelukkig van! Terwijl mijn vroegere paard dus helemaal niet op de wei wilde (en al helemaal niet met andere paarden) maar juist graag met ons wilde knuffelen..

Ik vind het alleen apart dat sommige mensen een paard hebben en er vervolgens maar 1-2 keer per week naar toe gaan. Zelf 3-4 keer per week vind ik eigenlijk apart. Ik vond het vanzelfsprekend om elke dag te gaan, behalve als ik echt echt ziek was, en als ik dadelijk niet vrijwel elke dag kan gaan, koop ik ook geen paard.
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 26-10-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:35

Mando schreef:
Citaat:
Verder las ik van iemand een reactie waarin stond dat zij haar paard best lang binnen wou laten staan omdat er altijd paarden zijn die het slechter hebben.... wat is dat nou voor een raar excuus?

ja dat was ik.... (moeilijk he namen onthouden xxappiexx)

Ik zeg niet dat zij haar paard best lang binnen mag houden, lezen is ook een vak.. toch.
Als hij per dag 4 uur naar buiten komt en er komt 5x per week iemand naar dat paard toe..er wordt mee gement, gereden, getut.... waarom is dat verkeerd.

Dus ik ben een hele slechte eigenaar van mijn pony.. ik ga 5 a 6x per week naar hem toe.(minimaal 2,5-3 uur) Hij komt per dag minimaal 4 uur buiten in het paddock met nog 6 andere vriendjes. Hij krijgt hooi, hij krijgt granenmix die ik speciaal voor hem bestel, hij krijgt een strobed, wordt lekker uitgemest....werkt 5x per week aan de longe, aan de hand of onder de man. Moet mee op wedstrijden, boscrossen, weekendjes weg.....
De DA komt iedere 9 maanden enten, de hoefsmit komt iedere 2,5/3 maanden...
Toen hij na een val onregelmatig was is er een ostreo bij geweest, heeft hij ruim 3 maanden in een trainings/revalidatiestal gestaan... maar..... omdat ik soms 1 of 2 dagen per week niet naar mijn paard wil ben ik geen paard waard, ben ik slecht en moet ik maar een andere stalling gaan zoeken....

Krom he...

Nou nou, beetje op je teentjes getrapt? Ik bedoel er alleen maar mee dat je niet moet denken van "er zijn paarden die het slechter hebben dus 4 uurtjes buiten voldoende, hij staat immers niet de hele dag op stal"

Een paard is geen mens dat blij is met een hoop luxe, een paard hoort gewoon lekker op het land (en NEE, niet perse 24/7 maar ook geen 2-4 uur).
Prima dat je je paard goede medische zorg geeft maar jammer dat hij bijna 20 uur per dag in een stalletje staat. Of wat bedoel je nou? De ene keer zeg je 4 uur, de andere keer minimaal 4 uur?

En voor het dikgedrukte: Je moet niet zelf van alles gaan verzinnen, ik heb dat nergens gezegd.
Maar goed, ik denk niet dat de TS deze discussie in haar topic wil hebben.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 26-10-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:36

Lovely,
Omdat ik helaas sinds 3 jaar intabiele astma heb, door chronisch ontstoken bijholtes met de oorzaak, allergie. (is 3 jaar terug ineens verergerd helaas, want vanaf mijn 4e levensjaar is het met medicatie onder controle geweest).
Dus ik zou dolgraag meer willen, maar het kán gewoon niet zolang de allergie niet onder controle te krijgen is.
Dus ik ben allang heel blij dat ik weer iig 1 keer per week lekker kan rijden! Dat is al een vooruitgang weer en dan geniet ik ook extra!

Maar mijn pony heeft het absoluut niet slecht. Hij staat lekker buiten met zijn vriendje en dat is voor hem het allerbelangrijkste! Hij is gezond en hij is gelukkig. Dus het is meer voor mijzelf vervelend dat ik op dit moment niet vaker kan...
(daarom zou een stal voor mij waar ze amper buiten komen totaal geen optie zijn. Omdat ik zelf niet voor die extra beweging kan zorgen nu)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:38

@ MCF: Ik bedoel in mijn bovenstaande reactie ook absoluut niet mensen zoals jij.. dat snap ik juist volkomen! Ik bedoel meer de mensen die een paard kopen om er 3 keer per week heen te gaan omdat het paard de andere dagen toch wel op de wei wordt gezet door iemand anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:48

Dondeyne, dat vind ik ook hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:53

hihi als ik mijn pony had gekregen voor een ander omdat ik zelf iets anders te doen had, dan hadden mijn ouders snel gezegd: zeg maar dag tegen je pony! ;) Want zij gaan echt niet betalen voor een ander.
Maar goed, omdat het bij mij geen kwestie is van niet willen maar echt van niet kunnen hebben pa en ma alle begrip en hoor ik ze er ook nooit over :) Ze betalen gewoon en papa gaat rustig een keer naar het paard om te controleren en om natuurlijk een snoepje te geven ;)

Voordeel is dat mijn pony aan een druk bezocht wandelpad staat: dus niet alleen continu controle, maar ook continu zijn vaste hondenmensen die hem even aaien :) Dus aan aandacht geen gebrek!