Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:07

KingMarco schreef:
Nop bij mij heeft dat ding geen functie behalve dat het verplicht is op dressuurwedstrijden, net als vele andere dingen. Zo snap ik de functie van bv een keelriem ook niet.

De keelriem heeft ook geen functie!!!
Hij komt uit de cavalerie. Als ze dan lange tochten moesten maken en het paard had bijvoorbeeld drie dagen aan een stuk door gelopen en kon gewoon niet meer het ene been voor het andere zetten, dan stapte de berijder af, gespte de keelriem heel strak aan en sleepte z´n paard voort aan het hoofdstel.....
Als de keelriem dus zo gespt als het hoort (vuist er tussen) heeft het geen functie. Dit is trouwens net zo als dingen als links opstijgen, leiden en aansingelen...... allemaal onzin

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:13

Sjuimpje schreef:
Ik heb een beetje het idee dat hier (weer) een western contra engels discussie afgedwongen wordt.

Ik geloof dat ik hier een beetje verkeerd begrepen word: het is beslist niet de bedoeling hier een discussie op gang te brengen (helemaal niet als het een negatieve ondertoon heeft), maar Margreet verwees al snel naar de site van toklat, waar martelwerktuigen op zouden staan. Dan is mijn eerste reactie: "ja hoor, ze hebben weer een western-martelding gevonden... *zucht* Het topic gíng helemaal niet over western, maar over bitten die Sjuimpje ergens is tegengekomen. En op de een of andere manier, als het woord "martelwerktuig" valt, denkt half Nederland meteen aan western... Als je met een Quarter voor stalling bij een Engelse stal informeert, zijn ze als eerste bezorgd dat je de bak aan gort rijdt met spinnen en stops (eigen ervaring), nog vóórdat ze weten wat voor dicipline je rijdt. Vooroordelen zijn er dus al genoeg. En ja, daar word ik wel eens een beetje moe van.

Citaat:
En ook de tuigers krijgen een flinke sneer mee.

En nee, tuigers krijgen helemaal geen sneer mee, het diende alleen als voorbeeld. Voor de meeste hulpmiddelen en bijzondere bitten is een passende verklaring. Niemand heeft overal ervaring mee, dus soms moet het je eens door iemand uitgelegd worden, die er wél verstand van heeft. Het antwoord op de tuigers van Billy is prima. Daar heb ik wat aan. Ook voor de meeste westernbitten is een logische verklaring. Maar niemand vraagt naar uitleg, iedereen roept gewoon dat het allemaal martelwerktuigen zijn en dat het verboden moet worden. Prima. Ik zal proberen me om de reacties niet meer druk te maken. Maar kom me niet aan met dat een Myler-snaffeltje een martelwerktuig is, want dat gaat nergens over.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:12

sanne83 schreef:
Dit is trouwens net zo als dingen als links opstijgen, leiden en aansingelen...... allemaal onzin

Dit komt ook uit de cavelerie Haha!
Die lui hadden de sabel aan hun linkerkant hangen (zodat ze hem met de rechterhand konden pakken). En als je dan rechts opstijgt of leidt zit dat kreng in de weg Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 06:49

Tja Elles,
ik denk dat je het je inderdaad niet te snel moet aantrekken,
want Myler of niet,
die snaffeltjes die ik van die site heb gehaald en hier heb geplaatst, zijn gewoon niet zuiver aan de graad. Western of niet.
Metalab en de heren Pessoa zijn ook niet de minste en moet je zien wat die nu voor een troep op de markt brengen.
Het kogeltjes bit is hier in Soest trouwens al gesignaleerd in het bos hoor...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:38

Elles schreef:
maar Margreet verwees al snel naar de site van toklat, waar martelwerktuigen op zouden staan. Dan is mijn eerste reactie: "ja hoor, ze hebben weer een western-martelding gevonden... *zucht*

Of je mij even niet wilt afrekenen op het feit dat jij zo snel op de kast zit.

Heeft niks met western te maken. Al waren het bitten om je paard te leren koorddansen, voor wat voor discipline ze zijn kan me echt niks schelen. Feit is dat ze verkocht worden en dat sommige exemplaren er nou niet bepaald paardvriendelijk uit zien. En ik ben half Nederland niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 01:40

Margreet schreef:
Van die sporen met karteltjes aan de binnenkant heb ik. Ik gebruik ze op het moment niet, maar er is niks mis mee. Net even iets meer dan alleen een laars, maar minder dan gewone sporen.

Misschien wist je het al, maar dat type spoor is niet toegestaan op wedstrijden omdat het reglement voorschrijft dat de takken glad moeten zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 07:49

Margreet schreef:
Ik gebruik ze op het moment niet
Nerd

En ik weet dat dat niet toegestaan is.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:38

LiSSy schreef:
ik rijd heel simpel op een zacht dubbelgebroken bitje van aurigan.

Maar ook daar zijn andere meningen over. Dat dubbel gebroken toch harder inwerkt dan enkel gebroken. weet niet meer waar ik het heb gelezen, volgens mij het odnerzoek uit de BIT, maar daarin werd gestelt dat een dunne enkel gebroken bit het beste in een paard zijn mond lag. Dat werkte zachter in dan een dubbel gebroken bit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:44

[er ging iets fout hier.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:23

Dit is echt niet normaal meer..
Zoals eerder al gezegd, je kan een bit zo scherp laten inwerken als je zelf wil. Ook met een doodnormaal trensje kun je heel wat rotzooi veroorzaken.
Maar.. als je dit soort tuigen in hangt, dan is er wat mis met je.. Als iemand dan zegt dat hij toch zo'n zachte hand heeft, dus dit bit wel kan gebruiken, dan vraag ik me heel erg af waarom! Want met zo'n bit in de mond van een paard hoe ik ook nog maar een hele kleine beweging in m'n vingers te hebben of hij werkt al ontzettend scherp in..
Waar gaat dit heen.. Iedereen wordt tegenwoordig te lui, geen geduld, alles moet snel afgericht worden en binnen 1 klap alles wat je vraagt kunnen, er is geen RESPECT meer! (ook wat VD betreft hebben we gemerkt met Debo, WAAROM een jaarling, juist, omdat ze niet kon wachten en hier weer ten koste van het paard!!)
Zo ook met scherpe bitten, hulpteugels en heel de zooi.. Alles wordt er zo makkelijk ingegooit en vaak nog blijvend ook. Je moet niet afhankelijk van zo'n scherp bit worden of bv. een slof, dan ben je verkeerd bezig. Ik heb helemaal niets tegen goed gebruik van hulpteugels, maar deze bitten gaan me echt heel erg te ver Boos!

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:01

Wel ik had nu is juist dezelfde reactie als jij toen ik de eerste keer deze bitten zag in een folder. Wat bezield iemand om hier mee te gaan rijden. Mijn haar gaat erbij omhoog staan. Ik kan me niet voorstellen dat deze bitten zacht zijn, nee echt niet. Ik snap ook niet dat Pessoa daar zijn naam aan koppelt. Zou hij zelf ook met zo'n bit rijden?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:16

laukjelover schreef:
Afbeelding
ik vond dit ook best een vaag bit.

Misschien een beetje late reactie, maar hier moet ik toch even wat over kwijt. Dit bit is uiterst belangrijk soms! Ik gebruik dit bit tijdens het dekken. Puur omdat als je een natuurlijke dekking uitvoert er zoveel risico bij is dat je je gewoon moet indekken. Dit bit is wel super scherp, maar geloof me als een hengst die mag dekken iets in z'n kop haalt moet je er wel degelijk gebruik van maken. 'T is niet iets waar ik snel mee rond loop, maar met een flinke hengst, die nogal wild is op vreemd terrein, waar ook merries rond lopen, ja dan gebruik ik dit bitje zeker wel. Als ie normaal blijft doen, niks aan de hand, maar gaat ie vervelend doen, heeft ie het zelf gedaan.
Vind ik geen paarden mishandeling, maar gewoon een degelijke opvoeding. En niet te vergeten dat het natuurlijk erg goed is om ongelukken te vermijden, en met dat bitje lukt dat heel goed.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 18:46

Margreet schreef:
En het fraais dat hier staat noemen ze "comfort snaffle"
http://www.toklat.com/myler/mbits_csnaffle.html
Zal vast comfortabel zijn!

Da's toevallig! Ik rijd met dat bit en dat is een super bit, zeer comfortabel zelfs. Doordat alle delen bewegen belast je bij druk (=bv sturen) alleen de kant die je aanspreekt, de andere kant blijft gewoon liggen. Daarnaast kan dit bit niet knijpen zoals gewone bitten wel doen en dan een soort notenkraker worden.
Sinds ik dit bitje gebruikte bij mijn expaardje was alle onrust in zijn hoofd verdwenen en liep hij heel blij in de rondte. Laat je dus niet misleiden door plaatjes maar informeer jezelf eerst voordat je oordeelt want dit bit is vriendelijker dan een standaard gebroken trensje.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 19:13

Ik mag aannemen dat je niet die met een wired mondstuk gebruikt?
Ik denk dat Margreet daar meer op doelde, ik wel iig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:24

Nee, ik heb die op grote plaatje Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:33

Ik vind het ook vreselijke bitten(meeste dan)maar.....je hoeft echt niet op buitenlandse site te snuffellen hoor...want in ieder ruitershop hang/ligt wel zoiets,blijkbaar is er toch een markt voor *LOL* ....
Ik zelf rijd recreatie op n tinker(dubbel gebroken bitje)maar hoevaak ik al niet gehoord heb "die is ook druk voor n tinker......je moet er n stang in hangen dan zal t wel klaar zijn" Lips are sealed
NOU JA ZEG.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:41

ben zooooo blij dat ik hier geen reeeeeet van snap, Het enige bitje wat ik gebruik is het hengstenbit. voor de rest abracadabra. Snap er geen reet van

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:26

Sjuimpje schreef:

Klopt, die bedoel ik. Dus niet die op dat grote plaatje, maar het fraais wat aan de rechterkant staat.
Wat daar zo "comfort" aan is wil ik wel eens uitgelegd hebben!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 07:44

Sjuimpje schreef:

Overigens rijdt Anky ook met Myler Toklat. Ze zal wel de vriendelijke versies gebruiken.

Bambino

Re: Metalab/Pessoa bitten:Vernieuwend of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:51

Ff over de Bitten van pesoa ik vind dat als jullie dit allemaal van zulke martelwerktuigen vinden dat jullie dan ook niet niet meer naar het springen moetn kijken op hoog nivaue... Want daar zie je de helft van de paarden gemartled worden dan.... EN ja ik zeg ook niet dat alle bitten goed zijn maar Zoals die bitten van pessoa is toch niet echt Paardenmishandeling...

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:08

yvetje schreef:
ze verkopen op die site ook hele ´leuke´ accesoires!

Afbeelding
Tongue Tie with nylon web for durability and longevity. Velcro closure.
op zn tong mee vast te snoeren Verward

Afbeelding

dit is helemaal vreselijk: guider (om je paard mee te leiden??? Verward Ze bedoelen zeker: om je paard te laten lijden!)
Afbeelding

Die tongue tie is inderdaad bedoeld om de tong mee vast te binden. Dit wordt in de drafsport veel gedaan, alleen wordt het hier gedaanmet een stukje pantykous. Deze nylon versie ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Het is ook niet de bedoeling dat je je paard hier lang mee laat lopen, maar dit is voor ongeveer een kwartier tijdens de koers.
De tweede is een opzetbitje. Een opzet zorgt ervoor dat het paard zn hoofd niet omlaag kan doen. In de drafsport zorgt het ervoor dat het paard gaat 'liggen' op het bitje als het moe wordt en dus steun heeft.Geloof me, je wil in een koers niet over de kop vliegen Knipoog Deze versie ben ik ook nog niey eerder tegengekomen hier, wel een enkele met zo'n uitsteekseltje. Die werd gebruikt voor een jong paard wat nogal eens bokte voor de kar. Als ie ging bokken deed ie zn hoofd laag, en dit zorgde ervoor dat ie zn hoofd niet omlaag zou doen en dus niet zou bokken.
De derde is ook een opzet. De ketting gaat onder de kin, in principe hetzelfde idee als een opzetbitje, alleen dan niet door de mond. Het paard krijgt de ketting dus niet door de mond! Die zwarte lijnen lopen over het voorhoofd en gaan vast aan het hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:16

Gatver dat mensen dat hun paard aan kunnen doen!
Stoom uit je oren

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:44

Misselijk

Werkelijk martelwerktuigen.

Ik zal wel weer heel banketstaaf uit de hoek komen, maar ik vind het triest wanneer je dit soort bitten nodig hebt tijdens het rijden.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:48

Fairie schreef:
:r

Werkelijk martelwerktuigen.

Ik zal wel weer heel banketstaaf uit de hoek komen, maar ik vind het triest wanneer je dit soort bitten nodig hebt tijdens het rijden.

Weet je wat triest is als je met je draver over de kopt vliegt en dat hij ze breen breekt en jij je nek dat is pas triest....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:10

Dagie schreef:
Weet je wat triest is als je met je draver over de kopt vliegt en dat hij ze breen breekt en jij je nek dat is pas triest....

Hoe werk zo'n ding om zijn tong dan zodat hij niet valt? Ik heb daar nooit van gehoord maar ik ben ook niet echt bekend met de drafsport.