Instappen, gebeurt dat nog wel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:35

jah ik merk inderdaad ook dat bij ons op stal jammer genoeg het instappen en uitstappen veel vaker wordt ''vergeten''.
maar zelf ben ik best lang bezig met stappen eigenlijk omdat ze dat de moeilijkste gang vindt!!

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:32

Ik stap meestal eerst 3 rondjes ernaast, nog even nasingelen, dan weer een rondje en opstappen. En dan natuurlijk als ik erop zit nog zeker 10 minuten instappen. En met uitstappen ongeveer hetzelfde eerst 10 minuutjes erop, dan eraf singel iets losser en er nog een paar rondjes naast lopen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:44

Ik stap altijd minstens 10 minuten in en uit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:32

Tjonge, ik geloof dat ik helemaal buiten de boot val. Als ik op onbekend terrein ben, dan hoef ik echt niet te proberen om los te stappen. Dan zou ik een onberekenbaar projectiel onder me hebben. Dan komt ie omhoog en klapt achterover of gaat me finaal over in telgang.

Om dit te voorkomen, draaf ik zo gauw mogelijk aan. Niet streng in de krul, maar wel lekker naar beneden. Als ie helemaal voor stuiterbal speelt, dan galoppeer ik hem los, uiteraard met lange lijnen. Anders is het echt niet te doen. En ik het vertik het om mijn en zijn nek of andere delen te laten breken omdat we nu eenmaal los moeten stappen. Daarnaast, als ik hem in de wei zet, sprint ie ook geregeld weg zonder zich om die instaptijd te bekommeren.

Als ik thuis of bekend terrein ben en hij is kalm, dan stap ik hem wel los, tenzij hij in de telgang gaat (aanwijzing dat 1 van ons zich niet kan ontspannen).

Uitstappen doe ik natuurlijk wel. Ik begin met hals strekken in draf, op beide handen. Daarna overgang naar stap en lekker uitstappen. Maar ik let dan niet op de klok. Ik ga op mijn gevoel af, hoe zwaar is het werk geweest, hoe nat is ie, hoe voelt ie vandaag aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:04

Ik 'probeer' altijd lang in te stappen met El roy. Hij is alleen zo verdomd heet in het begin dat we de eerste rondjes dribbelend rondgaan. Ro stap ik altijd 10 min. in en lang uit vaak zelfs nog over de weg.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:14

Ik stap meestal zo'n 10 minuten tot n kwartier in...

Als Cerut bijv. een beetje opgelopen benen heeft (lang leve rijk kuilgras Boos!) stap ik eerst over het harde

In de tijd dat ik instap, doe ik meestal met n lang teugeltje, beetje vragen en al n beetje links rechts laten buigen.

Heel verwend misschien, maar soms laat ik ze n half uur uitstappen in de molen...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:05

Ik stap meestal een minuut of 5 in, daarna draven grote figuren rijden, gehoorzaam maken aan het been en de zit en daarna even een galopje met grote figuren. Soms springt hij uit zichzelf al in galop als ik de hulp voor draf geef, tja galopperen vindt hij nou eenmaal makkelijker als draven.
Daarna weer terug en oppakken en serieus aan de gang. Aan het eind even lekker uit laten galopperen en draven aan de lange teugel en dan stappen tot hij droog is en op adem. Soms laat ik hem uitstappen aan de stapmolen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:36

Het hangt er vanaf of ze van het land of van stal komen. Uit stal stap ik ze wat langer in dan als ze al een tijdje buiten lopen.
Ik weet van me zelf wel dat ik niet altijd lang genoeg in stap, ik heb daar gewoon het geduld niet voor Frusty . Ik probeer het wel, en neem me elke keer maar weer voor om eerst een stuk buiten te gaan stappen (dan heb ik wel het geduld). Gelukkig komen de paarden bijna altijd van het land. Ik trek ze iig niet gelijk naar beneden, maar stap een paar rondjes op beide handen en draaf dan of nog even aan een lang teugeltje of pak ze rustig op. De tien minuten haal ik alleen denk ik nog niet. Als ze heel druk zijn, pak ik ze wel gelijk op en laat ik ze aan een wat kortere verbinding draven, puur uit veiligheidsoverwegingen Haha!

Uitstappen doe ik trouwens wel goed, ik blijf in ieder geval met ze stappen totdat ze op adem zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:50

Ik moet verplicht van mijn DA 15 a 20 min. instappen en 15 a 20 min. uitstappen. Mijn paard is nog niet zo lang geleden spierbevangen geweest en het is erg belangrijk dat ik hem goed in en uitstap voor zijn spieren.

Eigenlijk moet ieder paard altijd zo'n 15 min. in en uitgestapt worden. Als je zelf gaat sporten moet je toch ook eerst zorgen dat je goed bent opgewarmd en na het sporten een cooling down. Dit geldt dus ook voor paarden Als ik ga longeren dan wandel ik eerst zo'n 10 min. over het erf met mijn paard en na het longeren wandel ik vervolgens weer 10 min. met hem.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:18

Chantal schreef:
IK stap meestal een paar rondjes en een paar figuurtjes !

Ik stap nooit 10 tot 15 in hoor!
Ik meestal 5 min ofzo!

ik ook niet, ik stap ook maar 5 min in en 15 min uit want dat vind ik wel belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:51

Ik stap nu iets van 5 minuten in, ze komen of van het land of van de paddock en zijn los genoeg. Bovendien stap ik alleen echt in, als we wat gaan dressuren. Dus dan na die 5 minuten teugel erbij en oefenen met recht lopen. Voor een buitenrit, stap ik meestal iets van een minuut of 10 voor we in het bos zijn en gaan draven ofzo.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:09

Ivank staat dag en nacht op de wei, loopt dus veel rond daar. Ik vind het dan niet echt nodig om 20 minuten in te gaan stappen.
Meestal stap ik zo'n vijf minuutjes in, singel nog even nu. Ga dan voorwaarts neerwaarts rijden, paar figuren en overgangen stap-draf en weer terug.
Meestal begin ik ècht als ik er een kwartier op zit, dan moet ze aan het werk }>

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 21:35

Trix staat nooit op stal maar gewoon in de bak of in het weiland voordat ik wil rijden dus ze is niet stijf van het op stal staan ofzo. Dus ik stap meestal 5 minuten ofzo los. Uitstappen ongeveer 10 minuten.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 22:30

Cker wel, ik stap eerst meestal 10 tot 15 minuten in en daarna begin ik pas. Eerst een paar rondjes met een lange teugel linksom en rechtsom. Dan ga ik een paar overgangetjes maken naar het halthouden enzo. Daarna overgangetjes naar de draf en veel van handveranden. Daarna begin ik pas echt.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 14:50

Ik stap ook altijd in en uit, meestal zo'n 10 minuten. Soms zadel ik hem af, laat hem rollen en wandel dan buiten nog een stuk.

Friesemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:18

Ik stap altijd 10 tot 15 minuten in, dan draaf ik een paar rondjes en stap ik weer een paar rondjes daarna ga ik pas "echt' rijden.... Zo heb ik het ook geleerd bij mij op de manege.... En uitstapppen ook ik ga eerst 5min actief stappen en dan drafje met hals latenstrekken en dan nog 10 tot 15 min uitstappen

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:33

het ligt eraan hoe lang ik stap. Als ze heel de tijd op de wei heeft gelopen dan doe ik iets korter en anders langer. Maar gister was ik aan het uitstappen een paar minuten. En toen begon het te plenzen, dus toen stopte ik ermee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:40

Paarden die ik rij worden 10 minuten linksom, 10 minuten rechtsom los gestapt. Waarna ik rustig een drafje probeer te maken.. Als de ontspanning dan niet in een keer goed gaat maak ik een rondje galop links en rondje galop rechts..

Uitstappen is ook 10 linksom en 10 rechtsom Lachen

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:05

Ik rij ongeveer 10 minuten in en 10 minuten uit. Al is het vaak zelfs langer. Vooral het uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:10

Rocamor schreef:
Tjonge, ik geloof dat ik helemaal buiten de boot val. Als ik op onbekend terrein ben, dan hoef ik echt niet te proberen om los te stappen. Dan zou ik een onberekenbaar projectiel onder me hebben. Dan komt ie omhoog en klapt achterover of gaat me finaal over in telgang.

Om dit te voorkomen, draaf ik zo gauw mogelijk aan. Niet streng in de krul, maar wel lekker naar beneden. Als ie helemaal voor stuiterbal speelt, dan galoppeer ik hem los, uiteraard met lange lijnen. Anders is het echt niet te doen. En ik het vertik het om mijn en zijn nek of andere delen te laten breken omdat we nu eenmaal los moeten stappen. Daarnaast, als ik hem in de wei zet, sprint ie ook geregeld weg zonder zich om die instaptijd te bekommeren.

Als ik thuis of bekend terrein ben en hij is kalm, dan stap ik hem wel los, tenzij hij in de telgang gaat (aanwijzing dat 1 van ons zich niet kan ontspannen).

Uitstappen doe ik natuurlijk wel. Ik begin met hals strekken in draf, op beide handen. Daarna overgang naar stap en lekker uitstappen. Maar ik let dan niet op de klok. Ik ga op mijn gevoel af, hoe zwaar is het werk geweest, hoe nat is ie, hoe voelt ie vandaag aan.

Dit heb ik met veel jonge paarden ook gehad.
Dan heb je maar 1 keus en dat is naar voren.

Maar ik probeerde als het ook maar ff toeliet om zo lang mogelijk te stappen.
Of de stap zo vlug mogelijk na het naar voren rijden op te pakken.
Dit toch omdat ze moeten leren dat er ook iets als stap bestaat.

Ik geeft toe, Kawa snapte het ook pas vanaf zijn 9 Schijnheilig
Daarvoor kon ik hem op vreemd terein ook niet stappen, of ik moest graag doodgaan Lachen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 17:48

Ha er is dus hoop voor ons, nog een jaartje of 4 wachten Haha! . Thuis kan ik gelukkig nu wel losstappen (ben ik wel heel blij mee). Dit heeft ook even geduurd. Ik ga ervan uit dat dit ooit ook nog wel gaat lukken op onbekende terreinen. Als het verstand en de rust zich een keer in dat koppie van hem proppen Knipoog .

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:44

ik stap ook altijd goed in.Ik rij ook altijd een halfuur los,voordat ik met haar fanatiek ga trainen.Zelf hebben wij ook altijd een warming up en een cooling down nodig. Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:54

Ik heb wel eens een hele les in stap.......... Zweten jongens wil je niet weten (rijmt wel, dicht niet). Maargoed ik stap in de regel 10 minuten in en tot ze op adem is weer uit. In de wintermaanden als het koud is dan draaf ik vaak gelijk aan, met een klein beetje aanleuning vwnw. Want dan ben ook ik mijn leven niet echt zeker. Met de jonkies ook, proberen te stappen maar zijn ze te vrolijk dan gaan we toch lekker draven.......

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:35

Ik stap altijd 10 min. in;5 min. de ene kant,5 min. de andere kant.Wel al voltes en schakelen;halthouden en weer wegstappen,wat versnellen en weer terug.Daarna rustig in draf,ook een min. of 10 en dan lekker rijden.Zo gaat ze van zelf nageven.Aan het eind even lekker ''los draven'',naar de stap toe rijden en minimaal 10 min. uitstappen.

Danijelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 08:26

Ik hou de tijd niet zo vaak bij, maar meestal is het rond de 10 minuten. En uitstappen, vooral als hij zo nat is, rond de 20 minuten ofzo. Ik vind dat je na 1 rondje stappen niet gelijk je paard aan het werk moet zetten, wij warmen ons zelf toch ook op, anders heb je daarna flink spierpijn.. Volgens mij is dit best wel funest voor je paard.

Danielle