Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:10

Leuk zo'n prothese maar hoe zit het met de overbelasting van de andere benen? Ik denk namelijk dat het niet uitgesloten is dat het paard zijn "nepbeen" gaat ontlasten met allerlei complicaties van dien.

Zelf heb ik een "paard-op-3-benen" volgens de DA..Mijn paard heeft een operatie gehad (gekantelde baarmoeder) waarna haar peesblessure verergerd is. (heel verhaal...is een topic van :P )

Ze heeft nu een veulen aan de voet en de ene dag gaat het beter en de andere dag gaat het minder.
Wanneer hak je de knoop door en bel je de DA?
Een heel discussiepunt bij ons thuis..Vooral als je ziet dat ze nog volop geniet in het land en dat ze nog meer geniet van haar veulen en van het veulen van haar stalgenoot..Die drinkt volgens ons ook stiekum bij haar :D

We hebben besloten dat het punt van inslapen is gekomen zodra we zien dat Ibalia niet meer blij is.
Dus wanneer het haar er verkeerd op komt te liggen en ze vermagerd dan is het einde nabij.
Maar dan nog...wanneer bel je de DA..Je wilt het moment zo lang mogelijk uitstellen maar ook niet te lang.

Ik vind het moeilijk..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:12

ozzyhorse schreef:
Hoever je mag gaan, ik vind, dat je zo ver mag gaan met behandelen van ziektes er ernstige verwondingen, dat in er een normale tijd een compleet herstel kan plaatsvinden. Zonder dat een dier al te veel hoeft te lijden.

Wat is een "normale tijd" en wat is "niet al te veel pijn"? :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:13

Oef.. ik vind dit eerlijk gezegd een moeilijk onderwerp.
Een paard met botbreuk zou ik onmiddelijk in laten slapen, laten we dat even duidelijk stellen.

Bij elk dier dat iets mankeerd kun je je af vragen of je hem moet oplappen of niet.
Het meest belangrijke voor mij is dat een dier een pijnvrij en DIERwaardige leven moet kunnen leiden. Is dit niet het geval, is dat misschien jammer voor mij maar dan zal ik toch besluiten om het lijden te beindigen.

@ozzyhorse: Dan kun je vragen wat een normale tijd voor compleet herstel is? Is dat een week, een maand of een jaar..
En niet al te veel lijden.. tjah een dier kan nog steeds niet praten dus zal ook nooit aan kunnen geven hoeveel zij lijden.
Niet om je aan te vallen hoor, maar om de moeilijkheid van deze discussie aan te geven ;)

ozzyhorse

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:15

Sentido, ken uw paard :D
Dan zie je in een oogwenk wat wel en niet kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:16

ozzyhorse schreef:
Sentido, ken uw paard :D
Dan zie je in een oogwenk wat wel en niet kan.

Maar je ziet niet of hij te veel pijn heeft. Er zijn dieren die álles verdragen.. Die overal tegen vechten. Maar is het fair om zo'n dier met zo'n karakter door het uiterste te dwingen enkel omdat het er wel doorheen kan?

Een mens kan zeggen dat de pijn te veel is... Een dier niet... Dan mag je je paard zo goed kennen als je wil, je kan nooit weten of het dier te veel pijn heeft of niet. Ik zou mijn paard dus ook geen revalidatie van 2 jaar aan doen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:17

Tuurlijk. Maar niet alle paarden/dieren hebben baasjes die hun zo goed kennen dat ze dat zien.
Neem nou een manegepaard of een paard op een handelsstal?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:18

Ik denk dat op een handelsstal deze vraag ook niet "telt". Op een manege of handelsstal word zo'n "loze" investering niet gedaan. Want in dergelijke gevallen heb je nooit garantie dat hij helemaal goed komt.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:20

pharagirlke schreef:
Ik denk dat op een handelsstal deze vraag ook niet "telt". Op een manege of handelsstal word zo'n "loze" investering niet gedaan. Want in dergelijke gevallen heb je nooit garantie dat hij helemaal goed komt.

Nee okeey, maar ik heb het dan niet over botbreuken maar gewoon alles in het algemeen.
Ik geef gewoon aan hoe moeilijk de discussie is. Iedereen kan wel zeggen: ik doe mijn paard het lijden niet aan.
Maar zo lang je niet in de situatie zit zul je niet weten hoe je reageerd en wanneer je stop zegt. :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:20

Voor mij zou het echt einde verhaal zijn. Een operatie waarbij er pinnen ingezet zouden worden maar waarbij volledig herstel wel mogelijk zou evt een optie zijn afhankelijk van de kosten. Maar een paard is te duur in onderhoud om hem alleen als grasmaaier te gebruiken. Daar heb ik er al een aantal van thuis staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:22

we hebben in een situatie gezeten met een dier dat nog een heel heel klein kansje had maar daar zou een hoop "lijden" aan vooraf gaan... Dat dier is met alle liefde ingeslapen. Als je van je dier houd moet je durven onder ogen zien dat het op een gegeven moment genoeg is geweest. Daar rekenen ze op weet je? Dat je hen zal laten gaan op zo'n moment .. Ook al is er een kansje dat het weer goed komt. Dan vind ik nog dat je verplicht bent om eerst te kijken naar wat het dier moet ondergaan voor dat kleine kansje...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:23

Een paard op drie benen of met een prothese houden zou ik nooit doen.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets ooit went voor een paard.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:28

Sentido schreef:
Tuurlijk. Maar niet alle paarden/dieren hebben baasjes die hun zo goed kennen dat ze dat zien.

Juist die gaan het snelste naar de eeuwige jachtvelden.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:30

Ik geloof niet dat je een paard daar gelukkig mee kan maken..
Amputaties en prothese zijn voor mensen, een paard heeft geen idee wat hij er mee aan moet.
Krijgt waarschijnlijk veel stress en moet met zo'n ding leren omgaan, in het wild hadden ze het niet gered waarom moet de mens dan in deze gevallen de reddende engel spelen en een paard iets onmogelijks aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:32

ik heb niet t hele topic gelezen dus weet niet of t er al staat. Paarden ijn te zwaar om het gewicht langdurig over 3 benen te verdelen. ook mogen paarden niet te lng liggen. Paarden worden dan vaak voor genezig van een been breuk in een soort band gehangen aan het plafond..dit duurt 6 weken ofzo. Ik zou dat mijn paard niet an willen doen, das echt paard onvriendelijk, heeft dus niksmet financiele redenen te maken

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:33

Als ik dat financieel zou kunnen zou ik er geen moment over twijfelen.

Vorige week zondag was het 2 jaar geleden dat mijn pony aangereden werd. Uiteindelijk na 4,5 maand toch af moeten laten maken op 26-10-'07.
(Voor hele verhaal zie profiel)
Een pracht pony en mijn maatje door dik en dun. Wat heb ik daar een verdriet van gehad en nog steeds.
Ze zou dan alleen een nieuwe hoef nodig hebben gehad, binnen in haar hoef (waar rontgen niet kon komen) was alles verbrijzeld en waren de banden van de botten afgescheurd..

Als Judith dan pijnvrij kon leven zou ik er geen moment over twijfelen.
We hebben uiteindelijk voor haar gekozen zodat ze geen pijn meer had.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:41

beukiej schreef:
Als ik dat financieel zou kunnen zou ik er geen moment over twijfelen.

En denk jij dat een paard het aankan om met drie benen of een prothese te leven zowel fysiek als mentaal?
Dat lijkt me belangrijker dan het geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:50

Ibalia, het is ook niet makkelijk als je er middenin zit en je schuift je grenzen vrij makkelijk op. Eigenlijk zou iedereen op het moment dat alles nog goed en mooi is voor zichzelf een grens moeten stellen van als dat gebeurt, dan houdt het op. Dan nog is het moeilijk, maar je voelt wel van binnen of je paard je paard nog is, als het goed is.

Beukiej, als het nou als en paal boven water staat dat een prothese niet pijnloos kan, zou je het dan nog overwegen?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:52

mensen moeten voor ze dit soort dingen gaan ondernemen met een paard eens even heel goed beseffen voor wie ze dit paard nou in leven aan het houden zijn, voor het paard of voor jezelf? het is natuurlijk verschrikkelijk om je paard te verliezen maar ik vind dat je nooit egoistisch mag zijn tegen over je dier en deze in leven houden omdat jij het dier niet missen kan ongeacht de pijn die het beestje te wachten staat... van honden en katten is bekend dat ze prima een poot kunnen missen... maar paarden.... dat gaat gewoon niet...... je gaat mij neit vertellen dat ze alles kunnen met zon protese...... echt niet... en op 3 benen dat kan echt niet....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:00

Robynn schreef:
JustaLive schreef:
Robynn: Nee dat zou ik niet zovinden.
Wat dacht je van honden dan?
Het herstel. de Medicatie, operatie's spuiten etc. etc. Dat zou ik vreselijk vinden. Dat zou voor mij een reden zijn om af te kappen, Maar niet om hem op 3 benen te laten leven. Dat kan prima ;) En bij mensen dan? 1 oog er uit? Een arm missen? Een of zelfs 2 benen? Een oor of een geslachtsdeel?!
Wij kunnen ook prima zonder leven. Bij ons op school zit een jongen met maar 1 arm. hij is harstikke gelukkig met zichzelf! :j

Het verschil met mensen is, is dat je die kan uitleggen wat er gebeurd is ;)
Ikzelf vind een vergelijking met een "dier" wat kan praten (een mens dus) en een vluchtdier die ook nog eens ontzettend zwaar is een beetje onlogisch :+ :D

Edit: Een hond is imo ook heel erg anders, die zijn ongeveer 100X zo licht, kunnen lekker met het baasje in huis liggen en zijn ontzettend soepel en hebben een aanpassingsvermogen waar je U tegen zegt :j

Shadow0 schreef:
Robynn schreef:
Daarbij hebben paarden vaak last van het 'phantom limb' (spookledemaat) ze snappen gewoon niet dat het been er niet meer zit... :n

Wat is precies je ervaring hiermee? Ken jij persoonlijk paarden die een been geamputeerd hebben gehad, weet je dit vanuit je professie?

Robynn schreef:
Professie :j

Honden en katten (en ook mensen) hebben er ook last van, elke levend wezen eigenlijk :j
Maar vluchtdieren hebben er in zo'n mate last van dat je echt mazzel hebt wil het dier aan het geamputeerde lichaamsdeel wennen. Als zo'n dier schrikt gaat het vluchtinstinct zo hard werken dat zo'n dier gewoonweg vergeet dat hij bv zijn been mist... :\

Ania schreef:
http://www.thedenverchannel.com/news/18 ... etail.html

kijk vooral naar de video.

Het paard loopt er wel erg slecht op, maar is misschien een kwestie van wennen?

nog een foto:
http://lh3.ggpht.com/_RKfFr1Rr3GE/SKSYP ... C_0047.JPG

Robynn schreef:
Nee :n Wanneer je een amputatie bij een paard doet en hij schrikt, dan zal zijn vluchtinstinct het over nemen van zijn pijn... dus dan vergeet zo'n paard dat hij maar 3 benen heeft en gaat er dus op zijn "4" benen ervandoor waardoor je de kans hebt dat het andere been (of benen!) ook nog eens zal breken door de klapper die volgt als het paard dan valt...

Voorbeeldje: Trekpaarden waarbij de staart geamputeerd is, zie je toch ook nog steeds in de wei met hun staart/stompje slaan om de vliegen weg te krijgen...? Terwijl die paarden vaak al vanaf de eerste paar maanden geen staart heeft. Het is dus geen kwestie van wennen, het is gewoon een kwestie van "overleven" voor zo'n dier. Gelukkig is dit alweer een tijdje verboden! maar soms gebeurd het nog steeds....

Ook is het trouwens zo dat een paard met een geamputeerd been hele andere passen gaat maken (zie bovenstaande filmpje!) hierdoor krijgen ze een afwijking in hun gangen en binnen no-time heb je dus ook een paard met Artrose en andere nare verslijtingen... Hoe dan ook het paard verliest... :(:) en zijn einde zal gewoonweg pijnlijk zijn met een lange lijdensweg... Imo dus gewoon dierenmishandeling door en voor mensen die alleen en enkel aan zichzelf denken... en niet aan het leed van het dier.

Ik quote hem nog maar even, want er schijnen toch echt mensen te zijn die denken hun paard te helpen als je al die operaties doet...:n
Houden van je dieren is zoveel meer, dan alleen ervoor te zorgen dat ze het overleden.
Je moet ook weten wanneer iets te ver gaat.....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:08

Mjay schreef:
mensen moeten voor ze dit soort dingen gaan ondernemen met een paard eens even heel goed beseffen voor wie ze dit paard nou in leven aan het houden zijn, voor het paard of voor jezelf? het is natuurlijk verschrikkelijk om je paard te verliezen maar ik vind dat je nooit egoistisch mag zijn tegen over je dier en deze in leven houden omdat jij het dier niet missen kan ongeacht de pijn die het beestje te wachten staat... van honden en katten is bekend dat ze prima een poot kunnen missen... maar paarden.... dat gaat gewoon niet...... je gaat mij neit vertellen dat ze alles kunnen met zon protese...... echt niet... en op 3 benen dat kan echt niet....

Inderdaad Amen :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:09

Mijn paard heeft momenteel een grote scheur in haar achillespees en stond hierdoor maar op 1 achterbeen. Daardoor raakte dit achterbeen overbelast en was er grote kans op hoefbevangenheid en dus een hoefbeenkanteling. Daaruit heb ik eigenlijk aangenomen dat een paard simpelweg niet op 3 benen kan lopen omdat hij zijn gewicht dan niet meer kan dragen.
Bij honden zie je ze soms dat ze zo'n karretje krijgen maar dit lijkt me bij paarden geen oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:17

Nuage, wat jij beschrijft komt bij heel veel zware blessures voor. Het is bij blessures aan de voorbenen een nog veel groter risico, heb ik begrepen.
Toevallig ken ik iemand die een hond op een karretje had gebonden, maar dan ben je volgens mij als hondenbaas ook al aardig van het padje af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:27

ozzyhorse schreef:
Sentido schreef:

Juist die gaan het snelste naar de eeuwige jachtvelden.

Je zou eens in het oudste paard van bokt topic moeten kijken... Menig manegepaard word ouder dan 30.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 01:25

Heb niet alle reacties gelezen maar denken jullie ook eens aan de fantoompijn die zo'n dier zou hebben.

Ik ken iemand met een geamputeerde arm die dagelijks pijn ondervindt, en al helemaal bij weersveranderingen. Soms enorme jeuk aan haar geamputeerde arm etc.

Willen jullie dat jullie dier aandoen? Die daar allemaal niets van snapt?

Nee, een paard op 3 benen kan echt niet. Als ik zie hoe onze paarden dartelen, schijnbewegingen, bokken etc in de wei. Dingen die een paard op 3 benen onmogelijk kan.

Ik zou het erg egoïstisch vinden van de mens.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:12

als ik het financieel kan opbrengen (en ik zal in alle hoeken en gaten kruipen in de hoop dat ik het idd kan betalen) dan vind ik alles prima! natuurlijk wil ik niet bedrogen worden ;) en dat t veel goedkoper had gekunt of ik moest het echt heel goed kunnen missen. Iig ik had hem/haar dan gewoon laten leven, rijden zou ik niet weten lijkt me zeer onprettig rijden dat gehobbel :P (lijkt mij dat ze toch wat meer hobbelen dan) maar dan staat ze gewoon lekker op het land, poeten wat vanuit de grond werken en wandelen..miss wel lekker stappend de hei in ofzo.

ja nou een hond kan ook heel gelukkig zijn met 3 benen! na een tijdje leren ze rennen als geen ander.... tuurlijk als ik zou merken dat ze pijn had kreeg ze alsnog een spuitje.. of als ik heel zeker wist dat dit het geval zou zijn! maar ik ken ook mensen die nergens geen last van ondervinden ;)