Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bandida schreef:KiWiKo schreef:hahahaha ik weet dat jij een uitzondering bent op de regeld![]()
![]()
maar laten we eerlijk zijn, hoeveel hengsten leven zoals jouw hengsten hier in Nederland![]()
Dat weet ik dan weer niet, maar er moeten in Nederland toch ook wel plekken zijn met genoeg ruimte (hoewel, betaalbaar?). Mits je kan zorgen dat ze hun energie goed kwijt kunnen -dag en nacht-, in een groep kunnen leven, en genoeg in de hand zijn kan het eigenlijk overal.
Karl66 schreef:Het is onzin om een paard op een positieve manier te vermenselijken, dus is het net zo'n grote onzin om een paard op een negatieve manier te vermenselijken.
Een paard moet je gewoon als een paard behandelen en daar maak je nou eenmaal fouten bij. Het gaat erom dat je van die fouten probeert te leren en ze niet weer opnieuw te maken.
gekvanfleur schreef:kiwiko in een zin: jij zegt dus letterlijk in je beginpost: een paard moet opgroeien met pro en cons want zo is het leven.
dat vind ik dus onzin.
het leven zit soms mee en tegen, maar je gaat dan toch niet op zeoek naar de tegens omdat dat er nu eenmaal bij hoort?
je zorgt toch dat je leven zo aangenaam mogelijk is? dus ook voor je paard, je gaat toch geen problemen zoeken
Bubsj schreef:Maar dat zul je altijd houden. Er zullen altijd, veel, mensen zijn die paarden niet compleet begrijpen. Die signalen missen. Dat zie je alleen al bij al het jonge manege grut, het is geen basis en menig ruiter leert het ook niet. Ook als je er geen goeroe's bijhaald.
Ik blijf van menig dat ik liever iets op die manier fout zie gaan, dan bij iemand die helemaal geen tijd of onderzoek/probeersel in een paard steekt.
Je leert van fouten. En de eerste ruiter/paardenhouder die nog nooit een fout heeft gemaakt moet ik nog tegen komen.
gekvanfleur schreef:hoe meer ik de bginpost lees hoe vager ie wordt![]()
waarom gek laten maken door het wezen paard. wat er in mijn ogen gebeurt is dat mesne erachter komen dat het ook anders kan en dan gaan zoeken naar een weg. en er komt veel geods uit merk ik juist.
dat er mesnen doorslaan hou je altijd.
voed een paard op zoals het hoort en je hebt geen problemen Karl66 schreef:Het is onzin om een paard op een positieve manier te vermenselijken, dus is het net zo'n grote onzin om een paard op een negatieve manier te vermenselijken.
Een paard moet je gewoon als een paard behandelen en daar maak je nou eenmaal fouten bij. Het gaat erom dat je van die fouten probeert te leren en ze niet weer opnieuw te maken.
HBVisser schreef:Ik vind dat je als paardeneigenaar zo veel mogelijk tegemoet moet komen in de basisbehoeften van een paard.
De basisbehoeften zijn:
voldoende drinkwater
voldoende goede voeding
weidegang (paard is van oorsprong een dier dat grote afstanden per dag af legt en daarbij ook graast)
soortgeno(o)t(en)
behandeling van een arts bij ziekte
hoefverzorging
Verder heeft een paard een evenwichtige duidelijke behandeling nodig. Een schop onder zijn gat kan geen kwaad als dit direct na zeer ongewest gedrag wordt toegepast. Oorzaak en gevolg kennen ze best.
Het heeft geen zin om helemaal uit je plaat te gaan maar een consequente straf na stout gedrag (mits dit niet veroorzaakt wordt door pijn of ziekte) kan echt geen kwaad.
Mijn draak van een merrie weet heel goed dat als we deken opgooien zij niet in mij mag bijten. Ze vind het niet leuk, prima........mag ze laten merken......maar dan bijt ze maar lekker in de tralies of zo.
Zij heeft ook wel eens een pak voor haar broek gehad en het heeft wel geholpen. Ik heb er nooit bij geschreeuwd of iets dergelijks. Gewoon HUP en KLAAR. Bijten in het baasje is een schop onder je achterste. En het was er echt snel af en ze vindt me nog steeds aardig.
Ik ben het dus geheel met je eens 
Hij kijkt wel uit om het een 2e keer te doen, die schop onder zijn kont heeft heel veel indruk gemaakt.
(maar om mezelf en mn paardje niet af te vallen...ook een mini is een echt paardje met een zeer aanwezig karakter!). jolin schreef:Hoe zit het eigenlijk met de voeding van een paard, om nog maar eens iets te noemen, ook daarin slaan we lekker door, met de bijkomende problemen of moeten ze net zo dik worden als wij denken dat ze horen te zijn, vaak te dik dus!
Citaat:Ik hou persoonlijk ook niet van vaste stromingen,zoals puur natural,of puur klassiek etc.
Ik pik overal wat weg,en wat me goed lijkt pas ik toe,maar niet volgens een vast patroon van die of gene...
KiWiKo schreef:naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........
bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!
over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terechtwaarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????
waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......
Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.
Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????
tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....
de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......
Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........
een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......
gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch![]()
maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............
en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......
ach zit even mijn gedachten van mij af te typen
Onassa schreef:Citaat:Ik hou persoonlijk ook niet van vaste stromingen,zoals puur natural,of puur klassiek etc.
Ik pik overal wat weg,en wat me goed lijkt pas ik toe,maar niet volgens een vast patroon van die of gene...
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als je je paard goed leert kennen, weet je wanneer je hem plezier kan doen, maar weet je ook wanneer het eens een trap onder zijn pens nodig heeft.
Ik zie bijvoorbeeld iemand netjes rijden met S&T en sporen dan iemand die denkt het licht te hebben gezien en bitloos en boomloos gaat en er vervolgens een zooitje van maakt.
En dus zeg ik ja.....sommige mensen laten zich behoorlijk gek maken.
marialva schreef:KiWiKo schreef:naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........
bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!
over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terechtwaarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????
waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......
Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.
Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????
tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....
de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......
Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........
een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......
gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch![]()
maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............
en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......
ach zit even mijn gedachten van mij af te typen
Ben het hier helemaal mee eens![]()
maar ik vindt wel laat iedereen in zn waarde hoe hij of zij met haar of zijn paard omgaat, er wordt in de paardenwereld erg veel met elkaar bemoeid, vaak zelf zo erg dat het voor sommige mensen onmogelijk wordt gemaakt, ik zelf heb nooit gesnapt waarom dat zo soms gaat?
ook de jaloersie is soms niet uit te staan! waarom als je paarden liefhebber bent is je liefde voor het paard onvoorwaardelijk, oneacht de staat of het uiterlijk voor het paard, tuurlijk heb je een bepaalde voorkeur voor het ras of de kleur dat is logisch.
maar een paardenliefhebber ben je in hart en nieren of niet
Citaat:janflicka Neem van mij maar aan,dat er een hoop grijs tussenvolk is,wat niet perse paardenliefhebber is....
Voorkeur voor een ras,kleur of bouw is helemaal niet verkeerd en natuurlijk kan en mag dat!
Maar helaas bestaan er mensen die een paard hebben,prat gaan op hun "kennis" dat graag verspreiden en daarmee niet alleen hun eigen paard ,maar ook paarden verzieken die ze op hun pad tegenkomen.(meestal in handen van iets meer onervaren eigenaren).
Dat zijn de type`s die een paard bezitten,graag hun zogenaamde kennis wijd verspreiden,en gewoon zelf opbloeien van alle kennis die ze denken te bezitten.