Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 17:27

Miepie1980 schreef:
xPenny, lees mijn stuk aub nog eens door.

Ik heb nergens aangegeven dat ik vind dat het normaal/gezond is voor een 3.5 jarig om 2/3 uur te lopen.
En dan maakt het mij nog niet eens uit of dit een manege of eigen pony is.

Een jonkie hoort niet elke dag belast te worden maar hoort rustig op te bouwen. 3x per week een uurtje les gaan ze echt niet kapot van mits gereden door een ruiter met stille zit en hand.

Ik vind 3 grote bobbels, doorgezakte ruggen enz ook niet normaal.

Graag even goed lezen wat ik typ voor je me er op aanvalt. Want zo komt het wel op mij over.

Sorry dan,
Maar zoals al eerder getypt is geworden had ik het daar over ;)

Liepen ze bij ons maar 3x per week een uurtje....
dat doen ze bij ons op één dag, en nog wel met ruiters die nog nooit op een jonger paard dan 8 ofzo hebben gereden.
En maar trekken in de mond
Daar moet ik soms echt van huilen!

Afgelopen zaterdag ook! Jonge D-pony van 3,5 bijna 4, 3 uur achter elkaar in de springles gelopen.

EvieNargileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:57

Ik weet niet of het een goed idee is..
Jonge pony's moeten ( meestal ) nog veel leren.
Op een manege rijden veel meisjes ( en jongens ) die net rijden.
( ook heel veel niet hoor, maar jullie snappen het. )
Om een pony het verkeerd aan te leren is natuurlijk zonde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:52

Wat doe je daar dan nog?
Als je principes hebt, ga er dan vierkant achter staan... anders zijn het maar 'holle woorden'.
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 12-11-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 11:59

Ninx schreef:
Wat doe je daar dan nog?
Als je principes hebt, ga er dan vierkant achter staan... anders zijn het maar 'holle woorden'.

Kan toch ook zijn dat ze er voor haar eigen pony staat?
Teminste, als ik er met mn eigen sta heb ik niks te zoeken daar hoor voor de manegepony's.
Bij mij op de manege is het ook super gezellig en zou er niet zomaar weg willen gaan. :D
Ondanks met die jonge pony's, op een andere manege zou er wel een ander probleem zijn geweest waarvan mensen er dan ook zeggen; wat doe je daar dan nog?
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 12-11-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:09

Ze geeft daar les.....

Los daarvan: omdat het ergens gezellig moet je maar oogluikend toekijken hoe jonge paarden de vernieling in gereden worden?
Neem verantwoordelijkheid, voor jezelf en voor anderen en sta voor je principes...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:13

Ninx schreef:
Ze geeft daar les.....

Los daarvan: omdat het ergens gezellig moet je maar oogluikend toekijken hoe jonge paarden de vernieling in gereden worden?
Neem verantwoordelijkheid, voor jezelf en voor anderen en sta voor je principes...

Tuurlijk is het niet leuk om allemaal te zien,
Maar voor een klant die een eigen paard daar stalt en totaal niks met de lessen enalles te maken wilt hebben en daar alleen is voor hun eigen paard, lijkt mij het niet logisch.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:15

xPenny schreef:
Ninx schreef:
Ze geeft daar les.....

Maar voor een klant die een eigen paard daar stalt en totaal niks met de lessen enalles te maken wilt hebben en daar alleen is voor hun eigen paard, lijkt mij het niet logisch.

Mij wel.... ik wil dan toch op een plek staan waar mensen hetzelfde denken over paardenwelzijn als ik.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:20

Ninx schreef:
Ze geeft daar les.....

Maar voor een klant die een eigen paard daar stalt en totaal niks met de lessen enalles te maken wilt hebben en daar alleen is voor hun eigen paard, lijkt mij het niet logisch.[/quote]

Mij wel.... ik wil dan toch op een plek staan waar mensen hetzelfde denken over paardenwelzijn als ik.[/quote]
Nou, zo zit het bij ons dan niet ;)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:42

Lijkt me niet zo handig?

Het is al niet verstandig om een jong paard te nemen als je zelf niet zo veel ervaring hebt,
dus als je zo'n paard in de manegelessen stopt lijkt me dat al helemaal niet slim?

Kun je beter een wat ouder paard nemen die rustiger en ervarener is... denk ik.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 13:49

xHanne schreef:
Lijkt me niet zo handig?

Het is al niet verstandig om een jong paard te nemen als je zelf niet zo veel ervaring hebt,
dus als je zo'n paard in de manegelessen stopt lijkt me dat al helemaal niet slim?

Ja dat dacht ik dus ook,
maar andere denken ook weer dat de ruiters er zelf van leren.
Maar bij ons is het zo;
Er rijden wel ervaren ruiters op, maar ook onervaren!
Is voor het paardje toch ook slecht dan?
Eerst een ruiter met een rustige zit en is rustig in de mond, en de ander begint er wat op te hobbelen etc.?

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:59

Ik vind niet dat t moet kunnen om een paard in te laten rijden in de manegelessen door verschillende ruiters. Het is niet erg als het paard word ingereden door een manegeruiter maar dan wel in een priveles (dus onder begeleiding van instructrice/instucteur) en maar één ruiter erop. Dat is mijn mening. Ik heb een verzorgpony van drie (maart) die word twee keer in de week gereden om m niet te veel te belasten. Toch een goede beslissing.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:10

xPenny schreef:
xHanne schreef:
Lijkt me niet zo handig?

Ja dat dacht ik dus ook,
maar andere denken ook weer dat de ruiters er zelf van leren.
Maar bij ons is het zo;
Er rijden wel ervaren ruiters op, maar ook onervaren!
Is voor het paardje toch ook slecht dan?
Eerst een ruiter met een rustige zit en is rustig in de mond, en de ander begint er wat op te hobbelen etc.?

Ik denk het wel .

Ik rij ook op een manege en ik werk altijd superhard met het paard waar ik altijd op rij, maar we gaan maar langzaam vooruit omdat beginners mijn werk tenietdoen.

En je kunt beter eerst leren rustige paarden te rijden, en als je dat kan aan moeilijkere en jongere beginnen? Dat lijkt me een logische volgorde!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 20:21

Tja, niet zo verstandig? Jonge pony's hebben weinig ervaring, en zijn minder voorspelbaar, dus kan zomaar ergens van schrikken :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:10

casperzot schreef:
Tja, niet zo verstandig? Jonge pony's hebben weinig ervaring, en zijn minder voorspelbaar, dus kan zomaar ergens van schrikken :)

Ja is ook zo, alleen deze pony's zijn wel lief,
Maar waar ik het meeste mee zit,
Ze horen max. 1 uur per dag te lopen méér niet,
Het is het best om ze maar 4x per week 1 uurtje te laten lopen.
Maargoed voor hun omdat ze in de lessen lopen 1 uur per dag, méér niet en daarbij krijgen ze donderdags vrij.
Alleen het is nu,
Ze lopen minstens tot 3 uur per dag in de les.
Erg ofniet?
Dan kan het wel zijn dat er goede ruiters op zitten, maar wanneer die ook zoveel lopen, wordt hun rug zoieso nog belast.

vuurneon

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:14

Bij ons op de manege liepen ook de groene pony's en paarden mee in de les, máár alleen in de gevorderde les en alleen mensen erop die konden rijden zonder een paard of pony in de weg te zitten. Ging het niet goed? werd je er direct afgehaald en op een brave pony gezet.
Ik vond het zelf enorm leerzaam om ook groene pony's te mogen doorrijden! Met goede begeleiding is het juist ook voor de ruiters een leuke uitdaging!
Juist om die reden heb ik zelf ook een groene pony gekocht, daar heb ik veel van geleerd!

Moet ik er wel bij zeggen dat de paarden die ingereden of doorgereden moesten worden 3 keer per week 1 uur per keer meereden. Soms ook korter dan een uur als het voor het dier teveel werd.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:18

Bij ons lopen de jonge beesten gewoon in de les (wel na 8 uur, dan zijn de ver gevorderde lessen).
Mijn vriendin is wat kleiner dus die rijd vaak van die kleinere ponytjes.
Ik zou niet weten waarom je zon jong ding niet lekker kan laten mee lopen.
Meeste maneges (zelfs mijn alleen op geld uit willenden manege) zijn toch nog wel zuinig op jonge beestjes.
Bij ons worden ze dan elke dag gereden (als zo normaal doen) en anders gelongeerd, maar dat licht
wel echt aan de omstandigheden (normaal lopen ze dan 4x een uur per week, plus 1/2x longeren).
Wat ik zonet noemde vind ik toch redelijk normaal, paarden zijn niet van suiker (oei oei, nu ben ik bang dat ik me
met deze uitspraak nogal wat reacties op mijn nek krijg ;) )

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:37

loveidefix schreef:
Bij ons lopen de jonge beesten gewoon in de les (wel na 8 uur, dan zijn de ver gevorderde lessen).
Mijn vriendin is wat kleiner dus die rijd vaak van die kleinere ponytjes.
Ik zou niet weten waarom je zon jong ding niet lekker kan laten mee lopen.
Meeste maneges (zelfs mijn alleen op geld uit willenden manege) zijn toch nog wel zuinig op jonge beestjes.
Bij ons worden ze dan elke dag gereden (als zo normaal doen) en anders gelongeerd, maar dat licht
wel echt aan de omstandigheden (normaal lopen ze dan 4x een uur per week, plus 1/2x longeren).
Wat ik zonet noemde vind ik toch redelijk normaal, paarden zijn niet van suiker (oei oei, nu ben ik bang dat ik me
met deze uitspraak nogal wat reacties op mijn nek krijg ;) )

Neehoor;)
Een uur per dag vind ik ook dat ze kunnen lopen, maar 3 uur achter elkaar vind ik een beetje gek...

Paarden zijn idd niet van suiker maar zoals je misschien al weet,
Jonge pony's en paarden zitten nog volop in de groei, waardoor ze dus niet teveel mogen doen kwa last op hun rug omdat dat de groei hindert waardoor (als ze zovaak blijven lopen) enige problemen in de rug kunnen krijgen.

Vind dat een paardje de kans moet kunnen krijgen om zich volledig te kunnen uitgroeien inplaats van zoveel aantal uren lopen dat alles belast.
Ik vind dat sommige jonge paarden wel van suiker zijn, je moet er voorzichtig mee kunnen omgaan en weten wat je doet met zo een pony.
Ze kunnen niet hup 123 de lessen in en maar een paar uur lopen elke dag.

Nu zeg je wel dat ze bij jullie maar 1 uurtje per dag lopen soms minder omdat ze dan kapot zijn van het rijden.
Maar wat vind je dan 3 uurr lopen zoals het bij ons is?
Ik vind het niet normaal ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:37

dan moet je wel je lessen erop aanpassen, niet alle oefeningen zijn al goed bevestigd maar ook daar kunnen ze van leren maar vergt meer begeleiding. Degene op ervaren pony's krijgen dan ook de kans de basis weer eens te herhalen dus opzich niet verkeerd. Wel vind ik het belangrijk dat zowel pony als ruiter aan het eind van de les wat geleerd hebben. Met zijn 10en wat figuurtjes rijden en af een toe een opmerking naar je hoofd geslingerd krijgen heeft niet zoveel meerwaarde.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:17

lailapri schreef:
dan moet je wel je lessen erop aanpassen, niet alle oefeningen zijn al goed bevestigd maar ook daar kunnen ze van leren maar vergt meer begeleiding. Degene op ervaren pony's krijgen dan ook de kans de basis weer eens te herhalen dus opzich niet verkeerd. Wel vind ik het belangrijk dat zowel pony als ruiter aan het eind van de les wat geleerd hebben. Met zijn 10en wat figuurtjes rijden en af een toe een opmerking naar je hoofd geslingerd krijgen heeft niet zoveel meerwaarde.

Ik vind het juist belangrijk ja als ze allebij leren,
Maar deze kinderen wat er nu op rijden, moeten toch nog wel een jaartje doorrijden voordat ze echt wat gaan leren....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:26

xPenny schreef:
Ik wou graag weten hoe jullie hier over denken :)

Jonge pony's daarmee bedoel ik 3,4,5 jaar die in de manegelessen meelopen en met het inrijden eigenlijk ''vrij weinig'' geleerd hebben (alleen de basis stappen).
Ik heb het eigenlijk óók meegemaakt dat 4 drie-jarige jonge sportpony's 3 van Harry potter en 1 van Casper in de manege lessen mee lopen met kinderen die eigenlijk vrij weinig weten.
Het kan wel zijn dat de pony's lief en dergelijke zijn maar met zo'n leeftijd?
En zo'n goede afstamming?
Wat eigenlijk voor in de sport gefokt zijn?

Wat vinden jullie ervan? :D
Ieder zijn eigen mening dus ik ga er ook geen drama over maken als iemand het er anders over denkt!

Je wilt graag een andersmans mening in dit topic over hoe iemand er over denkt.

Die heb je van veel mensen gehad.

Waar het nu alleen nog maar over gaat is het feit dat
*een jonge pony niet 3 uur per dag hoort te lopen.
*een jonge pony niet bereden hoort te worden door een beginner
*een jonge pony beter af is met een vaste ruiter die tot een bepaald niveau kan opleiden voor het de manege lessen in gaat
Of dit nu op een manege is of prive bij iemand beide keren is het niet goed.
Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is.

Maar wat wil je verder nog bespreken in dit topic? Ik ben ff de weg kwijt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 13:12

Miepie1980 schreef:
xPenny schreef:
Ik wou graag weten hoe jullie hier over denken :)

Jonge pony's daarmee bedoel ik 3,4,5 jaar die in de manegelessen meelopen en met het inrijden eigenlijk ''vrij weinig'' geleerd hebben (alleen de basis stappen).
Ik heb het eigenlijk óók meegemaakt dat 4 drie-jarige jonge sportpony's 3 van Harry potter en 1 van Casper in de manege lessen mee lopen met kinderen die eigenlijk vrij weinig weten.
Het kan wel zijn dat de pony's lief en dergelijke zijn maar met zo'n leeftijd?
En zo'n goede afstamming?
Wat eigenlijk voor in de sport gefokt zijn?

Wat vinden jullie ervan? :D
Ieder zijn eigen mening dus ik ga er ook geen drama over maken als iemand het er anders over denkt!

Je wilt graag een andersmans mening in dit topic over hoe iemand er over denkt.

Die heb je van veel mensen gehad.

Waar het nu alleen nog maar over gaat is het feit dat
*een jonge pony niet 3 uur per dag hoort te lopen.
*een jonge pony niet bereden hoort te worden door een beginner
*een jonge pony beter af is met een vaste ruiter die tot een bepaald niveau kan opleiden voor het de manege lessen in gaat
Of dit nu op een manege is of prive bij iemand beide keren is het niet goed.
Ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is.

Maar wat wil je verder nog bespreken in dit topic? Ik ben ff de weg kwijt.

Het belangrijkste wat jullie vinden over dat ze 3 uur per dag lopen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:03

Belachelijk. Maar dat vind ik voor elk manege paard.
Jong of oud.
BIj ons is 2 uur het maximum per dag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:05

Opzich is beweging helemaal niet zo verkeerd, als de paarden er alleen uitkomen om te rijden en de lessen zijn niet te zwaar, is het misschien wel beter als ze het aankunnen om 3 uur te rijden, doen ze tenminste wat anders als naar de muur/tralies staren

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:07

lailapri schreef:
Opzich is beweging helemaal niet zo verkeerd, als de paarden er alleen uitkomen om te rijden en de lessen zijn niet te zwaar, is het misschien wel beter als ze het aankunnen om 3 uur te rijden, doen ze tenminste wat anders als naar de muur/tralies staren

Maar lieverd,
Jonge pony's horen niet veel te lopen omdat ze nog volop in de groei zitten.
Wanneer ze veel lopen gaat het helemaal verkeerd in de groei en kan het niet meer verder en zullen ze daar dus later problemen mee krijgen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:19

misschien moet je de reactie boven mij ook even lezen.
Wat betreft de groei mee eens, maar stilstaan is ook slecht, beweging zorgt voor doorbloeding-vervoer voedings en afvalstoffen, opbouwen conditie, opbouwen spierkracht, etc. Rijden is daar misschien niet DE manier voor maar ik vind dat (jonge) paarden wel veel de mogelijkheid moeten hebben tot bewegen. En je kan mij niet vertellen dat jij vroeger nooit een sport hebt gedaan of klusjes. Jij zat zeker je hele jeugd op een stoel...