Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:41

wauw mooizeg! :Y)
heb nog nooit eerder gehoord dat je zo'n touwtje erdoorheen kan doen. (A)
zal het eens proberen!
bedankt. ;)

oscar1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:15

Ik heb een eigen haflinger die ontzettend dikke manen heeft en ook nog is aan 2 kanten... :=

Ik heb het advies hier opgevold van met 3 touwtjes meevlechten. De eerste 20 minuten blijft het super zitten, maar langzamer hand begint het dan toch steeds meer en meer en meer uit te zakken, tot de 3 touwtjes de vlecht tegenhouden van het uitvallen, en ziet het er al helemaal niet uit.

Met de beschrijving van de vlecht bij het trekpaard vind ik echt hartstikke mooi! Ik wou dat ik zo een vlecht kreeg! Ik heb altijd bovenlangs gevlochten, maar kan je je vlecht mooier krijgen langs de manenkam als je onderdoor vlecht? Ik struikel dus nog steeds met het mooi en strak blijven zitten van een merrievlecht die mooi strak tegen de bovenkant van de manenkam ligt. Kan je eigenlijk wel een merrievlecht strak krijgen als de manen aan 2 kanten vallen (haflinger)?

Alvast bedankt! *D

bredla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:22

Ga ik proberen met die touwtjes. En dat blijft zitten ook tijdens het rijden zonder haarspray????
Mijn haf heeft behoorlijk lange manen maar erg fijn en de vlecht valt snel uit elkaar.
Laat je weten of het is gelukt

absque_dubio

Re: Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:33

Wat handig zeg!
Toch maar is een keer weer proberen. Moet is goed gaan oefenen met onderlangs vlechten, dat lukt me nog niet zo goed. :=

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:52

@oscar1995: Met een merrievlecht bedoel je onderlangs toch, dus zoals ik (an het trekpaard) vlecht?
Je vlecht blijft idd mooier plat tegen de manenkam liggen als je onderlangs vlecht; dan leg je hem er als het ware echt goed tegenaan.
Je kan elke vlecht strak krijgen! Als je maar goed tussendoor aan blijft trekken en het vanaf het begin strak houdt en goed vast blijft houden.
Als de manen naar 2 kanten vallen kan je zeker 1 vlecht maken die goeed blijft zitten (bij mijn trekpaard vallen ze ook naar beide kanten), maar wat ook erg netjes staat is om de manen keurig en recht te scheiden en dan aan beide kanten een vlecht tegen de manenkam te maken.

Heb je anders een foto van de manen en van jouw vlechtwerk? Wie weet kunnen we tips geven n.a.v. daarvan.

oscar1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:49

@ Jaan81

Harstikke bedankt voor je tip over 2 merrievlechten aan 2 kanten! Het vlecht veel makkelijker, het ziet er chique uit, en het aantrekken gaat hartstikke makkelijk.

Super bedankt!

PS. Wat heb jij een ontzettend mooi trekpaard! Moet je trots op zijn! +:)+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:13

Super dat t gelukt is oscar!!!! (foto??)
En thanks over mn knollekes! (heb er 2 he ;) ) Ben ook supertrots opze!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:16

Goed idee zeg, ik ga het binnenkort even uitproberen bij meneer haf. :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:23

Het zal wel aan mij liggen, maar bij mijn shet lukt dat dus echt niet :+ Heb het in totaal 8 keer geprobeerd maar het word zo stront lelijk. Ben nou niet bepaald slecht in vlechten :+ Hebben er nog mensen met andere ideeën voor paarden met extreem veel manen? :')

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:31

heb niet het hele topic gelezen, maar wat ik mij altijd afvraag bij een hengstenvlecht.. als mijn pony haar hals strekt of als ik met het dressuren haar door vraag dan schuift die vlecht altijd los (omdat de hals verlengt, logisch) maar wat als die vlecht niet los kan schuiven,, dan gaat het toch trekkerig voelen voor het paard?
of ben ik de enige met dit probleem? als ik wat losser vlecht dan word het niet mooi. en als ik strak vlecht trekt ie los met rijden of bv grazen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:11

jameyskatje schreef:
als mijn pony haar hals strekt of als ik met het dressuren haar door vraag dan schuift die vlecht altijd los (omdat de hals verlengt, logisch) maar wat als die vlecht niet los kan schuiven,, dan gaat het toch trekkerig voelen voor het paard?

Das een hele goeie vraag en daar zou ik ook wel is het antwoord op willen weten, doet me een beetje denken aan vroeger toen een goeie kapster mijn haar wel is invlocht (auw auw!)

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:21

Het ligt natuurlijk ook aan het paard of de vlecht blijft zitten of niet... Is het wat fijner haar dan zakt ie natuurlijk sneller uit. Haar dat net gewassen is, precies hetzelfde..

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:35

Voor gladde manen kan je er misschien wat water met zout op sprayen, daar krijg je stug haar van. ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:43

Erg handig zo'n topic :)

Is dit trouwens niet zo'n 'merrievlecht' of was dat als de vlecht op de manenkam bleef liggen zeg maar?

Ik deed het ook vaak met de manen van mijn paard, als ze weer lang waren na het trekken. Oefening baart kunst :).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:56

ZusJacobs schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar bij mijn shet lukt dat dus echt niet :+ Heb het in totaal 8 keer geprobeerd maar het word zo stront lelijk. Ben nou niet bepaald slecht in vlechten :+ Hebben er nog mensen met andere ideeën voor paarden met extreem veel manen? :')

Dan zou ik de manen in 2en doen en dan 2 merrievlechten maken (dus onderlangs), dat ze beide mooi tegen de hals aan liggen.

jameyskatje schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar wat ik mij altijd afvraag bij een hengstenvlecht.. als mijn pony haar hals strekt of als ik met het dressuren haar door vraag dan schuift die vlecht altijd los (omdat de hals verlengt, logisch) maar wat als die vlecht niet los kan schuiven,, dan gaat het toch trekkerig voelen voor het paard?
of ben ik de enige met dit probleem? als ik wat losser vlecht dan word het niet mooi. en als ik strak vlecht trekt ie los met rijden of bv grazen

Ik vlecht altijd superstrak (of iig zo strak mogelijk), maar paardje doet er nooit moeilijk om ofzo! Vlecht ook zeer regelmatig en ze is absoluut het type paard, dat als het vervelend zou voelen ze dat wel zou laten merken, maar ze staat altijd met een slaaphoofd te wachten tot ik klaar ben....
Denk dat t trekkerige ook alleen helemaal int begin ff is en daarna niet meer. Dan heeft t zich als het ware beetje aangepast ofzo, denk ik!?!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:16

Goed idee zeg! :D
Wat bij mij vaak goed helpt is nat maken..
vlecht gaat bij mij ook altijd los met rijden! ga het voor het weeked eens proberen met draad er bij!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:44

ik heb het vanmiddag ook geprobeerd.. alleen was die op het einde niet meer tegen de hals aan te krijgen..in het begin was ze een beetje bewegelijk vandaar dat ie daar ook wat lelijker is.. zal even een foto uploaden en dan hier plaatsen..

edit:
Afbeelding