Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:28

@ Bravespots: Tuurlijk zijn we, of laat ik voor mezelf praten, geen experts. Ik heb als 10 jarige een half jarig veulen gekregen. Dat is in theorie niet echt slim. Maar ik stond wel altijd open voor tips van mensen die al veeeeel langer in de paarden zitten. Als je niet te beroerd bent om optijd hulp in te roepen en ook wat met de tips te doen dan maakt het niet uit dat je geen expert bent. Tenminste in mijn ogen niet. Ik heb daar pas echt leren omgaan met paarden. En niet iedereen zal het met mijn manieren eens zijn, dat houdt je toch. Maar mijn pony's doen het er goed op, dus dat is geen probleem :)

Olikea

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:34

Ik ben ook absoluut geen expert..
Maar ik heb wel een rugzak vol ervaringen..
Daarom durfde ik het aan om een jaarling te kopen 2 jaar geleden..
Ik ontdekte ook dat ik op sommige gebieden wat ervaring te kort kwam.. maar dan vraag ik om hulp..

Ik denk juist dat het heel gevaarlijk is als je denkt alles te weten.. en daarom blijft aanmodderen met het paardje..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:45

En waarom zeikt men dan mensen af die het nog niet zo goed kunnen? Laat iedereen toch zijn eigen ding doen met paarden in plaats van altijd maar commentaar te leveren.

Als iemand zijn paard geen dreun wilt verkopen dan is dat zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem. En ja, daar komen soms onopgevoede paarden vandaan.
Maare, ik ken evenveel 'oude rotten met bakken ervaring' die op een eind niet meer anders kennen dan dat een paard schop nodig heeft als ie bij wijze van spreken nog maar met zijn oor beweegd.

In hoevere iemand tips aanneemt van die oude rotten is nog altijd zijn eigen zaak. Als ik later een paard heb, dan zal ik mijn hele eigen manier uitwerken om met dat paard om te gaan. Of dat de juiste zal zijn, geen idee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:49

Nou weet niet maar ik heb niet het idee dat ik mensen die nog niet veel ervaring hebben afzeik, maar goed mss moet ik die opmerking ook niet teveel op mezelf betrekken. Vind de rest ook wel meevallen, maar ik heb het hele topic niet gelezen, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Ik vind wel dat je de taak hebt om je paard op te voeden, zodat mensen, zoals een hoefsmid veilig hun werk kunnen doen (uitzonderingen met trauma's even buiten beschouwing gelaten). En hoe iemand dat doet moet ie helemaal zelf weten. En of ie tips aanneemt of niet moet je afwegen, want idd wat jij zegt er zijn genoeg oude rotten die het met een trap oplossen. Maar dat afwegen krijg je ook pas nadat je ervaring met paarden hebt opgedaan (kan dus ook met verzorg en bijrijdpaarden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:01

BraveSpots schreef:
En waarom zeikt men dan mensen af die het nog niet zo goed kunnen? Laat iedereen toch zijn eigen ding doen met paarden in plaats van altijd maar commentaar te leveren.

Als iemand zijn paard geen dreun wilt verkopen dan is dat zijn verantwoordelijkheid en zijn probleem. En ja, daar komen soms onopgevoede paarden vandaan.
Maare, ik ken evenveel 'oude rotten met bakken ervaring' die op een eind niet meer anders kennen dan dat een paard schop nodig heeft als ie bij wijze van spreken nog maar met zijn oor beweegd.

In hoevere iemand tips aanneemt van die oude rotten is nog altijd zijn eigen zaak. Als ik later een paard heb, dan zal ik mijn hele eigen manier uitwerken om met dat paard om te gaan. Of dat de juiste zal zijn, geen idee.

Omdat veel van die paarden als onhandelbaar worden afgeschreven. Verkocht aan handelaren en een rotleven tegemoet gaan.
Als je je fiets niet opvoedt, kan ik daar niet mee zitten. Maar een dier.. dat is wat anders.

En ik zeik ze niet af. Ik verbaas me. Vooral omdat ze doormodderen en dan een topic op bokt openen met een standaardprobleem.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:03

En erger, wel vragen, maar uiteindelijk alleen maar met "Ja maar" aan komen bij elk gegeven antwoord.
Want ze doen zelf niets fout.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:07

Anya schreef:
En ik zeik ze niet af. Ik verbaas me. Vooral omdat ze doormodderen en dan een topic op bokt openen met een standaardprobleem.

Wel, niemand houd je tegen om al die arme zieltjes van paarden op te nemen en ze wel de behandeling te geven die ze blijkbaar nodig hebben. Want standaardproblemen heb jij nooit, toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:24

nee, standaardproblemen heb ik niet. Wel minder standaard. En dan roep ik ook hulp in :j
En dat is precies wat ik bedoel. Vraag dan hulp.

Overigens: ik heb mijn deel aan paarden die dat soort hulp nodig hadden wel al onder mijn hoede genomen. Gelukkig zijn er ook eigenaren die wel op tijd hulp inroepen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:34

LDRD schreef:
Mond houden en doen wat je gezegd wordt is er ook al niet meer bij (althans heel weinig). Is gelijk weer datzelfde probleem ;) .

Ik krijg hier didaktisch echt de rillingen van, ik zou niets kunnen leren in zo'n omgeving. Ik denk persoonlijk ook niet dat dit de beste manier is om mensen iets bij te brengen.

Ik ken zelf weinig mensen die denken het allemaal wel te weten. Ik kom vooral mensen tegen die denken dat ze het toch nooit kunnen leren, niet om hulp durven vragen, of uberhaupt niet snappen dat je het gedrag van een paard door training kan veranderen, mensen die denken dat gedrag hetzelfde is als de persoonlijkheid van het paard.

Ik irriteer me eigenlijk ook niet echt aan onopgevoede paarden. Daar horen meestal mensen bij die ook wel weten dat ze het niet allemaal weten en daarom ook niet teveel vragen van hun paard. Ik irriteer me meer aan mensen die constant, elke dag hun paard in de stress rijden (en dat normaal vinden..), en maar doorduwen, terwijl ze duidelijk even een stapje terug moeten doen in de training.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:27

Komt dat niet omdat jij jonger bent dan ons?
Nu lopen veel kinderen overal met hun snater door. Niet alleen bij de rij instructeur, maar ook thuis, op school, overal.
En dat wordt als heel gewoon en normaal bevonden tegenwoordig.

Ik vermoed dat de andere hier net als ik wat ouder zijn. Ik sta regelmatig te klapperen met de oren wat er tegenwoordig uit de jongeren komt. Dat ze overal hun woord(je) op terug hebben.
Denken met 14 jaar oud meer ervaring te hebben dan mensen van 3 keer die leeftijd en dus ook ervaring.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:31

Veel mensen hebben geen verstand van dieren, en kinderen.
Mensen zijn nu van het praten, zonder geweld op zien te lossen.
Lief vragen of ie weer terug wil staan, stilstaan tijdens op stappen.
Niet meer een knal verkopen als je een trap krijgt, onee, hij zou maar pijn krijgen.

Zo zie ik ook veel mensen met dieren omgaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:34

Ik vraag me af waarom men aanneemt dat mensen die ouder zijn ook beter zijn met paarden? Ze hebben normaal wel meer ervaring dan een jongere, maar of dat positief of negatief is valt maar nog te bezien denk ik...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:35

Ik denk dat inderdaad ook veel mensen hun band met het paard idealiseren. Hij is mijn "vriend" en hem niet meer behandelen als paard waarop het paard ze niet meer als hogere in rang behandeld en lekker doet wat hij of zij het best uitkomt.
Wat inderdaad ook eerder wordt genoemd mensen die met NH aan de slag gaan, maar net de plank mis slaan zeg maar...
En kleine schattige veulentjes die schoppen, bijten en tegen je opklimmen..Aaaaaah liefff

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:35

Ess_Ramona schreef:
Veel mensen hebben geen verstand van dieren, en kinderen.
Mensen zijn nu van het praten, zonder geweld op zien te lossen.
Lief vragen of ie weer terug wil staan, stilstaan tijdens op stappen.
Niet meer een knal verkopen als je een trap krijgt, onee, hij zou maar pijn krijgen.

Zo zie ik ook veel mensen met dieren omgaan.

Is dat per definitie fout dan?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:36

Als daardoor het paard overhand krijgt wel.
Ik vraag ook lief en beleeft, maar als een paard bedenkt dat hij over me heen kan walsen in welke vorm dan ook, ben ik niet meer lief en beleefd, maar eis ik.
En elk paard weet daarna hoe en wat en is lief en beleefd weer voldoende.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:38

Dat is jouw manier, en blijkbaar werkt dat bij jou. Maar laat iemand anders het op zijn eigen manier oplossen, daar leert hij nog het meeste van denk ik.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:40

Noem eens een andere manier die ook direct duidelijk is voor een paard? Zonder er weken over te doen, zonder truucjes oefenen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:43

kazary schreef:
Noem eens een andere manier die ook direct duidelijk is voor een paard? Zonder er weken over te doen, zonder truucjes oefenen?

Geen idee. Maar nogmaals, als die mensen er weken willen over doen, waarom niet? Laat ze toch, het is hun paard en hun manier. En ja, paarden worden er soms door verpest, maar paarden worden evengoed verpest door de 'harde' manier, of hoe je het ook wilt noemen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:45

Dus jij wilt er weken over doen als een paard je schopt, of met uit de stal halen over je heen loopt.
Van mij mag je, maar vind je het erg dat ik dat anders zie? :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:51

BraveSpots schreef:
Ik vraag me af waarom men aanneemt dat mensen die ouder zijn ook beter zijn met paarden? Ze hebben normaal wel meer ervaring dan een jongere, maar of dat positief of negatief is valt maar nog te bezien denk ik...

Klopt, maar ik denk dat je diep van binnen wel weet wat wel goed is en wat slecht is (even zwart wit gezien). En anders helpt ervaring mee.

Over de vraagmanier, daar is opzich niks mis mee, maar ik vind persoonlijk wel dat je je paard moet corrigeren wanneer hij over je heen walst. Als je dan niet gelijk duidelijk maakt wat je grenzen zijn, zal het paard je waarschijnlijk meer gaan uitproberen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:52

kazary schreef:
Dus jij wilt er weken over doen als een paard je schopt, of met uit de stal halen over je heen loopt.
Van mij mag je, maar vind je het erg dat ik dat anders zie? :D

Neen, dat vind ik niet erg, omdat iedereen zijn eigen manier heeft. Jij de jouwe, en iemand anders de zijne.

Ik heb trouwens niet gezegd dat het mijn manier zou zijn om er weken over te doen om een paard deftig uit zijn stal te halen.
Maar wie ben ik om te oordelen dat het een slechte manier is? Mss werkt het wel voor dat paard en die mens.

Dat vetgedrukte is ook een beetje de samenvatting van wat ik wil zeggen. het is niet omdat jouw methode werkt bij jouw paarden dat het daarom voor alles en iedereen werkt. Je bent dan mss een expert in jouw methode, maar niet in die van een ander. Dus heb je imo ook niet het recht om die ander te beoordelen, of om te zeggen van: 'zo moet je het doen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:02

Elk paard heeft weer een andere aanpak nodig, dat wel. Altijd dezelfde methode bij elk paard is per definitie al fout.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:22

Ik denk ook dat mensen de tijd er niet voor nemen om info te zoeken hoe ze dingen kunnen voorkomen. Mensen denken er allemaal zo makkelijk over, maar ze hebben niet genoeg tijd om de aandacht te geven aan het paard. Paarden staan soms dagen weken maanden binnen vind je het gek dat ze vervelend worden vind je het gek dat ze uit verveling gaan bijten trappen rennen gek doen, bokken steigeren. Die beesten kunnen hun energie niet kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:24

Russel, dat is niet helemaal waar, door de bank genomen werken alle paarden hetzelfde. Het onderscheid dat er tussen paarden is, is ook in grote lijnen op dezelfde manieren op te vangen. Een daadwerkelijk bang paard behandel je anders dan een dappere die loopt te miepen, maar heel veel dieper gaat het allemaal niet.
Sanne83 zei ergens dat iedereen op een andere manier leert, dat is ook niet waar, er zijn wel verschillende leerprogramma's maar die zijn op 1 hand te tellen en alle mensen vallen onder een van die programma's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:34

Lovely schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Hij doet het gewoon opeens????

Sorry, ik heb altijd een beetje moeite me te verplaatsen in een hij-doet-het gevoel als het bij wat anders is dan het springen van een wissel, maar misschien ligt dat aan mij :).

O zo letterlijk moet je het niet nemen hoor, maar gewoon in de zin van hé, dit werkt!