nieuwe roemeense paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:23

Hier even een korte update van Vodka, (moeder van jaarling).
Ze is idd in slechte conditie, zonder meer, maar als je zag hoe ze "thuis" (nouja het is haar thuis) de trailer afkwam, haar oortjes naar voren en ze heeft ze nog niet naar achteren gedaan, ze stond echt de sfeer in zich op te snuiven. Ze is zo braaf geweest op de trailer, we hebben haar niet gehoord en gevoeld.
Ze was duidelijk erg moe, we hebben wat fotos gemaakt en haar daarna op stal gezet, waar ze even lekker wat hooi kon knabbelen.
Ze heeft goed gedronken, goed gemest, en ik heb een tijdje bij haar staan praten tot op een gegeven moment haar ogen dichtvielen en ze staand stond te slapen.
Ik wilde haar niet meteen ook aan een grote schoonmaakbeurt onderwerpen, eerst mag ze rusten want ze was echt kapot.
Het lijkt wel of ze met haar "blinde" oog toch wel wat kan zien dus eerst de dierenarts maar eens laten kijken.
Als je aan de kant met haar goede oog staat is ze heel schrikkerig, heel vreemd. |Als je je hand iets te hoog optilt deinst ze meteen achteruit en knippert met haar ogen, lijkt toch wel echt schrikreaktie op nare ervaringen.
Hoeven hebben ook hoognodig aandacht nodig maar zoals gezegd mag ze eerst rusten.
Fotos volgen nog, staan nu nog op de camera.

Groetjes Vodka en Mariska

Livito

Re: nieuwe roemeense paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:34

ben benieuwd naar foto's
en echt super wat jullie allemaal voor die paardjes doen!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:44

owja, klein advies voor de nieuwe eigenaren!!!!!!!!!! en eigenlijk waarschuwing!!

In roemenie zijn ze niet zo lekker met bekappen, mijn ervaring met de roemeense is dat ze absoluut niet braaf zijn met de achterbenen, en ze vliegensvlug kunnen slaan :D

Hoop dat die van jullie niet zo zijn, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:44

ben ook echt heel benieuwd naar foto's !

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:52

Wat super dat de paarden aangekomen zijn.

Hoe ging het inladen en de kennismaking met de nieuwe eigenaren?

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:57

Ik volg dit topic (en de vorige die erbij hoorde) al vanaf het begin. Ben blij dat ze nu lekker in Nederland staan en hoop regelmatig leuke updates en foto's te zien!!
Petje af voor de mensen die het georganiseerd hebben en de mensen die een paardje geadopteerd hebben +:)+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:04

Ben blij om de nu al goede updates te lezen!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:09

wat ontzettend fijn om te lezen dat ze thuis zijn.
Hoe is alles verlopen?
ben heel benieuwt naar foto's

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:16

Hallo allemaal,

Ik ben er vandaag uiteraard bij geweest samen met Bianca en Ton van DogsAdoptions. Murg voelde zich niet zo lekker en had last van lichte koliek. Hij heeft wat medicijnen gekregen. Ik heb niet heel veel verstand van paarden (ik red ze alleen maar)maar Pashon schrijft gelukkig dat het goed gaat. Ik was vandaag erg onder de indruk van de adoptanten. Wat een fantastische mensen! Ik heb een heleboel foto's, maar ik heb geen idee hoe ik die op een forum moet zetten. De transporteur (BS-Horseservice) vroeg me wanneer er weer een reddingsactie gepland staat. Dat antwoord kan ik hem niet geven. Na elke reddingsactie ben ik 10 jaar ouder, maar alles valt of staat met het vinden van sponsoren. De redding en verhuizing van de paarden dragen niet bij tot een structurele oplossing in Roemenië, maar als de mogelijkheid zich voordoet om weer paarden te behoeden van de hongerdood of erger, denk ik toch, dat ik het niet zal laten.

Murg betekent in het Roemeens roodbont, maar ik ben er nog niet achter wat Roib betekent.

Iedereen nogmaals hartelijk bedankt voor de morele steun!

Groetjes,
Nathalie
http://www.sosdogs.ro

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:21

Hallo Nathalie,

Jullie ook heel erg bedankt voor alles en omgekeerd was ik erg onder de indruk van alles wat jullie gedaan hebben en doen! Ook uiteraard voor de honden, daar heb ik zelf ook meer mee te maken gehad.
Maar toen ik Vodka net heerlijk rustig een beetje zag sluimeren en zachtjes hinniken toen ik met een emmer aan kwam lopen weten jullie in elk geval dat jullie mij en Vodka alvast een heel goed gevoel bezorgd hebben, bedankt!
Ik heb vandaag veel mensen gezien, Ton was volgens mij degene die alles heeft geregeld(?) in ieder geval financieel en Lieke natuurlijk die dit echt met hart en ziel doet, jullie zijn geweldige mensen, petje af!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:20

Ben zoals de andere ook ontzettend benieuwd naar de foto's!
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden, echt geweldig wat jullie allemaal doen, toppie! +:)+
Hopelijk winnen de paardjes snel wat gewicht en wennen ze snel aan hun mooie nieuwe leventje! :D

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:34

super dat ze goed aangekomen zijn
naar alle fotos en vervolgverhalen ben ik benieuwd!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:37

Super dat dit gedaan wordt.
Ben erg benieuwd naar de foto's. Hopelijk knappen de paardjes snel op :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:40

Spannend :D Alvast voor iedereen ongelofelijk respect dat ze dit doen, zowel de organisatoren als de mensen die de paardjes opvangen! :j Keep on that good work! ;)

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:43

Hier ook even een korte update over Roiba en het schimmeltje.

De reis naar huis is erg goed gegaan, ze hebben heel de weg super rustig in de trailer gestaan.
Thuis hebben we eerst even door de wei gelopen zodat ze die morgen al een beetje kennen, ze zullen morgen ook onze andere paardjes voor het eerst zien dus dat gaat waarschijnlijk al even genoeg indruk maken, het schimmeltje begon gelijk lekker te rollen in de wei terwijl hij nog aan het touw zat haha :D
Op stal lekker wat hooi gegeven waar ze gelijk van begonnen te smikkelen..

Het schimmeltje ziet er al met al nog wel redelijk uit, hij kan natuurlijk wel een flinke poetsbeur gebruiken maar dat komt wel.. eerst maar even lekker een beetje wennen.
Roiba ziet er een stuk minder goed uit dan schimmeltje, ze is erg mager en zit onder de kale plekken en wondjes..

Morgen de dierenarts nog even bellen om de afspraak vast te zetten, dan worden ze eerst even helemaal nagekeken..

Ik wil iedereen die hier aan meegeholpen heeft nogmaals hartelijk bedanken echt super!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:15

nog even een update over de nog 2 naamloze pony's (nouja Murg heeft dan een naam, maar vind de naam niet zo mooi noch passend)
Ze hebben vanmiddag even heerlijk genoten van het zomer zonnetje.
Nadat ze uit de vrachtwagen kwamen hebben we ze direct in de wei gezet even lekker de beentjes strekken ze hebben imo lang genoeg stil moeten staan.
Murg is erg beschermend naar het merrie'tje toe, de shet mocht niet in de buurt komen.
Nadat ik zelf ook even bijgekomen was van de reis die toch behoorlijk intens was, heb ik ze onderworpen aan een wasbeurd, dit vonden ze helemaal geweldig Murg stond volop te genieten.
Murg heeft schimmel en daarom heb ik ze ook direct onderworpen aan een wasbeurd met Imaverol.
Nadat ze lekker onder hun dekentje aan het opdrogen waren in stal was de DA ook al gearriveerd.
Het merrie'tje was in redelijke tot goede staat en daar hoefde niks medisch aan te gebeuren.
Murg daarintegen heeft last van een redelijke ontsteking en die krijgt nu antibiotica.
De koliek waar hij eerder last van bleek te hebben is niks aan gedaan hier had hij geen last van, hij had waarschijnlijk gewoon teveel en te snel zijn hooi opgegeten van toen ze uit het transport op stal kwamen en uiteraard toch erg hongerig.

De DA wil eerst dat de ontsteking goed slinkt tot weg is voordat hij ze verder onderwerpt aan een klinische keuring.
de tanden moesten ook hoognodig gebeuren maar in overleg hebben we besloten dat we ze eerst een paar maand rustig laten bijkomen

Morgen komt de hoefsmid en denk dat ze beide toch wel aan het speciaal beslag moeten, het merrie'tje heeft links achter een licht verdraaid hoefje (wat te corrigeren is) en Murg staat ook niet goed op z'n hoefjes.
We gaan wel eerst kijken of er met bekappen iets te verbeteren valt voordat we aan het beslag gaan, zeker bij jonge paarden heb ik het daar niet zo op. maar je kan er beter direct bij zijn dan dat het latere schade of problemen met zich mee brengt.

Heb ze vanavond de dekentjes afgehaald en ze stonden erg vredig op stal.
Het merrie'tje is er wel een met karakter maar ze is jong en moet nog heel veel leren.
Murg laat alles over zich heen komen en het kan hem allemaal weinig schelen.

Op Murg staan de camera's om toch bij eventueel opspelend koliek er direct bij te zijn.

Zal zo even kijken of ik nog puf heb om de foto's te plaatsen anders houden jullie die van me te goed en zal het morgen of dinsdag worden.

Het plan is nu om ze nog 3 dagen te wassen met Imaverol en 2 maal daags even lekker een half uurtje de beentjes te strekken in de wei en ze daarna even een weekje met rust te laten, geen wasbeurten of iets dergelijks.
Het is voor hun natuurlijk ook raar en nieuw allemaal.

Van Murg ben ik vanmorgen wel geschrokken, ik wist imo niet hoe hij eruit zag en moest me echt verbijten om niet in tranen uit te barsten, hij was toch zeker de ergste die erbij stond.
De DA geeft hem goede hoop. Als we deze week zonder al te grote problemen door komen dat is het vrijwel zeker dat hij het gaat redden, maar het kan alle kanten op met hem. toch denken we dat hij met een jaar misschien 2 toch een compleet andere pony is. en hier gaan we dan ook alles aan doen om dit te realiseren.

Ze blijven beide onder behandeling/ controle staan van de DA (ze worden wekelijks gecontroleerd) tot de DA zegt dat het niet meer nodig is.

Het was een slopende maar voldane dag. en kijken uit naar de vele mooie dagen/ maanden/ jaren die nog gaan komen voor deze pony's.

Ben ook blij om te horen dat het met de rest van de pony's ook nog goed verlopen is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:39

Afbeelding
Murg
Afbeelding
arm beestje
Afbeelding
om even een impressie te geven hoe mager die is
Afbeelding
de leuke uk
Afbeelding

Afbeelding
en eentje van hun beide. :+:

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:40

Laatst bijgewerkt door diana1 op 26-04-09 22:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:41

In één woord: Super!!
Net als de rest kijk ik uit naar foto's.
Ik hoop met heel m'n hart dat ze een geweldig leven tegemoet gaan.
Aan jullie zal het iig niet liggen,echt top +:)+

edit: Zie dat er al foto's geplaatst zijn.
Wat ziet Murg eruit zeg,arm dier.
De kleine uk ziet er bij hem vergeleken goed uit.
Ik ben heel benieuwd hoe ze er over een poosje uitzien.
Hopelijk blijven jullie ook na verloop van tijd updaten.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:44

pashon: die andere ziet er wel goed uit opzich (niet murg maar die andere)
echt fijn dat jullie ze weer een nieuwe toekomst bieden!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:46

:(:) murg
over een paar maand vast niet meer te herkenen ;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:48

Rockwitch!! Top gedaan wijfie!! Je kan weer even rusten haha.
En de nieuwe eigenaren heel veel succes met jullie aanwinsten!!
Het is de moeite waard! Mijn 2 roemeentjes zijn zo opgeknapt en dankbaar geworden, daar kan niemnd en niets tegenop.
Dat staat jullie ook te wachten.
Dankbare prachtige pony´s!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:52

Ik heb zoveel respect voor wat jullie doen,er zal zoveel meer bij komen kijken dan dat nu globaal zón beetje op bokt verteld wordt,als ik ooit een stal vrij heb en mijn twee oudjes er niet meer zijn,zal ik je helpen Rockwitch en ook zo'n stumper onder mijn hoede nemen om nooit meer te hoeven verkassen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:57

Arme Murg, hopelijk knapt ze snel op!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 08:28

En hier ben ik zelf weer even. Ik ben echt weer compleet gesloopt, maar zit toch weer op mijn werk.
Zaterdag lag ik pas om 4 uur in bed. De paarden waren eerder als verwacht en daar zijn Brainless en ik dus naartoe gegaan. Toen even alle paardjes bekeken en ze stonden allemaal op stal rustig te knabbelen op het hooi.
Maar ja dan kom je thuis en dan ga je toch nog even kletsen en bokken enzo. Dus om 4 uur naar bed. 8 uur ging de wekker weer. We zijn roen rond een uur of 11 weer naar de paarden gegaan. Toen stonden Murg en de jaarling een beetje koliekerig dus die hadden even darmontspanners gehad. Niet zo gek dat ze kramp hadden omdat ze natuurlijk nooit normaal te eten hadden gehad, en nu in eens toch wel goed hooi, ondanks dat het niet veel was, was het voor Murg toch iets te. En het stro vonden ze natuurlijk ook lekker en zoveel lag er niet eens in.
Ik heb wel wat foto's gemaakt, die zal ik vandaag even bij mijn ouders op de computer zetten en dan hier plaatsen.
Toen kwam Linda eigenlijk al snel, maar in overleg is besloten dat ze beter Murg en de baby konden vervoeren met de vrachtwagen, omdat de trailer toch iets te smal zou zijn. Dus echt weer toppie van die gasten van het transport, want die denken echt aan de paarden en het welzijn. Dus die zijn met de vrachtwagen vertrokken. De moeder van de jaarling bleef eigenlijk heel erg rustig. Ze had trouwens nog gewoon een redelijke uier eronder hangen.

Oh ja Tosadog, ze hebben natuurlijk allemaal bij elkaar gestaan en die bruin/grijze was nog steeds een hengst, dus ik zou ook even opletten op tekenen van dracht, je weet maar nooit, ze kan toch hengstig geweest zijn in de tussentijd.

Iets later kwam Tosadog dus haar merrie halen. De merrie heeft maar 1 oog, maar of er nou echt nog iets in zat of niet was niet zo goed te zien, maar goed daar wordt wel naar gekeken bij Tosadog thuis.
Het is wel een hele lieve merrie en heel jong natuurlijk, dus die heeft nog een mooi leven voor zich.

Daarna kwam Tatjalove haar 2 paarden halen. De schimmel en Roiba, Roiba zag er eigenlijk net zo uit als Murg. De schimmel was de nacht ervoor nogal zuur, maar ja hij stond te knabbelen en die paarden waren natuurlijk ook helemaal gesloopt van de trip, dus ik begreep het wel.
Zondag was hij echt al veel liever, hij kwam contact zoeken en vond het toch wel stiekem heel lekker om gekriebeld te worden. Denk dat dat ook echt een heel leuk paardje wordt straks, en Roiba als die bij is gekomen ken je haar niet meer terug.

Nou ja toen hadden we dus eigenlijk iemand voor de hengst, maar daar had ik al dagen niks van gehoord, maar gelukkig heeft silverbrumby me een paar dagen eerder al een pb gestuurd dat als er een paard overbleef dat ze hem zelfs 's nachts nog wel kwam halen. Nou ja dat hoeft natuurlijk niet, maar ik heb haar wel gebeld en ze stond in ieder geval stand by. Toen er 's middags nog niemand was gekomen heb ik haar gesmst en toen is ze 's avonds het hengstje komen halen. Ze wist niet eens welk paard ze zou krijgen tot ik dat maar even vertelde.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar haar verhaaltje, aangezien zij natuurlijk in een paar uur tijd heeft moeten besluiten of ze hem zou komen halen of niet. Maar gelukkig heeft ze het wel gedaan en ze had een heel lief verzorgstertje mee en ik denk dat deze jongeman het heel goed gaat doen daar. Hij is ook nog hardstikke jong, dus die kan ook nog heel lang mee. Hij zag er niet slecht uit en was ook heel lief. Hij heeft alleen iets aan zijn oog waar naar gekeken moet worden en zijn ballen gaan er nog af. Maar ik denk wel dat ook hij ontzettend leuk wordt als hij echt helemaal mooi schoon en opgeknapt is.

Nou ik ga maar aan het werk, nog even extra voor de eigenaren, kijk uit met voeren, vooral die hele magere. Maar dat hebben we natuurlijk gister ook al verteld en jullie zijn geen leken, dus dat komt goed.

Ben ook zeer benieuwd hoe het na de eerste nacht gaat.
Bedankt voor de steun en voor alle hulp!!