Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:28

Dat word toch niet gezegd?
Zolang je paardje het maar aankan, is het goed.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:28

[*]Afbeelding 3 jaar, net zadel mak, 1,65
Afbeelding 14 jaar, m2, 1.63

Ik weeg ook 85 kilo ben 1,72!

Dit soort paarden zijn mischien voor 100 kilo wat smal en klein, maar er zijn genoeg grotere en stevigere paarden, die moeten makkelijk 15 kilo meer kunnen dragen.

Vind dat mensen erg onaardig reageren!

Heel veel plezier met zoeken naar een geschikt paard, op een manege kunnen ze je vast veder helpen

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:29

ik probeer iets uit te leggen haha, maar ga echt niet in discussie hoor, het makt me verder niet zoveel uit wat anderen allemaal denken haha!
Nou, heb je wat aan de tips gehad in dit topic?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:34

"Je" bent 100 kilo en je bedenkt "je" nu dat je graag wil leren paardrijden...
Sorry, maar dat vind ik niet eerlijk tegenover het paard.
Als je het moet gaan leren, dan zit je zó vaak tegen de beweging in van het paard, dan is dat gewicht wel veel.
Heel jammer, zeker omdat ze zelf niks kan doen aan het gewicht. Ik kan ook niet van alles doen, daar leg ik me bij neer...
Met paarden kun je ook gaan mennen, als je toch graag watmet paarden wil gaan doen.

Onaardig vind ik mijn reactie niet.
Als ruiter zit je óp het paard, dus ook de kant van het paard moet je goed bekijken.
imo weegt de wens niet op tegenover het zware werk van het paard. Als je nooit gereden heb, weet je ook niet wat je mist.

Iemand die wel (goed) kan rijden, vind ik het gewicht al minder belangrijk worden... maar nog steeds wel belangrijk.
Ook met betrekking op het zadel die groot genoeg moet zijn voor de ruiter en niet te groot voor de paardenrug. Alleen daarom zijn stevige pony's soms al niet geschikt.

claudianoa

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:36

Denk ook niet dat een stevige pony geschikt is, maar een grote welch cob of richting tuigpaard. wel wat ouder paard natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:40

Bij mijn bijrijdpony staat ook een welsh cob en no way dat ik daarop ga zitten!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:43

ken alleen die bij ons op stal staan en dat zijn moeder en dochter en die zijn heel grof en groot. Rijd ook een wat grotere man op zondere problemen. Het is en blijft natuurlijk wel afhankelijk per paard, maar dat is neem ik aan wel duidelijk! of niet dan?

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:31

Je kunt het beste een paard/pony nemen met een sterke rug en benen zoals: haflinger, tinker, fjord, trekpaard. Maar ik zou ook proberen af te vallen want dat zal met rijden ook makkelijker zijn. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:55

hier nog een obesitas westernruiter met stevige quarter van 1.52, die ik al dik 13 jaar heb, die nog steeds niks mankeert, met goed passend westernzadel voor mijn dikke kont en nooit problemen met mijn gewicht heeft en er zelfs vandoor gaat als ze een jolige bui heeft. Ze komt hard rennend naar me toe in de wei dus ze zal me wel niet zo erg vinden. Maar ik heb dan wel al 30 jaar rijervaring en ben heel vroeger niet zo zwaar geweest... ;)

Om te beginnen met rijden als je zo zwaar bent heb je wel een probleem en zal het gewicht inderdaad eerder in de weg zitten, Maar als je goede begeleiding krijgt van een deskundig instructeur dan zal het rijden snel verbeteren. Heeft ze echter het talent niet en blijkt dat ze niet snel verbeterd is paardrijden misschien toch geen geschikte sport voor haar. Dat is een kwestie van uitproberen.

Zoek in ieder geval een geschikt paard wat al de nodige ervaring heeft en een goede rug met passend zadel heeft zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, maar daar zal een goede manege ook wel op letten.
De grootste problemen waar ze tegenaan gaat lopen zijn evenwicht en balans, als je zwaarder bent ligt je zwaartepunt nou eenmaal hoger dan als je een normaal gewicht hebt. Ze moet zeker met een opstapje gaan werken ook als dat niet gevraagd wordt, gewoon doen want het is beter voor het paard.
Als na een paar lessen blijkt dat het behouden van evenwicht en balans toch een probleem is moet ze wel reël blijven en stoppen met rijden anders gaat het ten koste van het paard, dan is mennen een betere optie.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:01

In m'n profiel staat een kruis van trekpaard x ? Ze is bedoelt voor iemand van +- 120, :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:22

Maritdegroot schreef:
dus dan moet ik ook maar overwegen om te gaan mennen???
Ik vind het echt belachelijk hoor hoe sommige mensen reageren! (sorry hiervoor)
Dus als je wat zwaarder bent dan moet je eigenlijk niet gaan rijden, mooie boel zou dat zijn zeg!
naja, het is voor mij ook geen excuus, ik ga op dit moment lekker wandelen zodat ik zelf lekker met haar bezig ben en daar wordt ik zelf ook weer dunner van uiteindelijk, maar sommigen kunnen er helemaal niks aan doen.
Ze willen wel, maar kunnen niet, en dan??? zouden die dan maar beter niet kunnen gaan paardrijden?? Iets waar ze helemaal vol van zijn gewoon maar laten schieten??
er zijn zat paarden waar je nog op kunt rijden dus vind het een beetje onzin om te vooroordelen.

Lees jij nou eens terug wat je zegt en denk dan nog een keer na. Dus omdat jij zo ontzettend nodig wil paardrijden, moeten de paardjes er maar onder 'lijden' omdat jij het zo graag wil? 100 kg is niet een beetje teveel, maar gewoon teveel. En wat je in de post daarboven zegt, slanke mensen zijn lekker mooi. Sorry hor maar hier kan ik dus boos om worden? Niemand zegt dat dikke mensen niet mooi kunnen zijn, maar wel dat ze beter niet op een paard kunnen stappen. Omdat deze helemaal niet gebouwd zijn om zware mensen te dragen. Maar als je dan toch wil rijden, vind ik je erg echoistisch. Omdat je nu rijd uit puur eigenbelang, omdat jij het zo leuk vind! En omdat je paardje soms niet te houden is betekend niet dat ze je makkelijk kan houden, maar dan rent ze weg voor de druk op haar rug. Als je een veel te groot kind op een shetlander ziet , die shetlander rennen ook altijd weg, en dan echt niet omdat ze dan zo lekker lopen ;)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:44

Geen 100 kili echt too much ;(
Als je zo zwaar ben idd niet gaan rijden, dat is zeker niet mooi voor persoon in kwestie maar wel mooi voor álle paarden :)

Als ik 100 kilo zou wegen zou ik eerst "dik" gaan af vallen en zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn paard moeite zou hebben mij te dragen.

Nee echt niet :(:)
Laatst bijgewerkt door Zwaantje1985 op 05-04-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:46

Ik vind dat men over het algemeen vrij vriendelijk en uitgebreid verwoord waarom het niet zou kunnen. Vermoedelijk worden tot de 'normale' reacties alleen die reacties gerekend die het rijden met een gewicht van 100 kilo toejuichen.
Dat is toch niet reëel? Als men zich verdiept in de materie kom je er al snel achter dat 100 kilo te zwaar is.
En man van 80 a 90 kilo met een atletisch figuur die goed kan rijden, is iets anders dan iemand met veel vetmassa... dan gaan er hele andere zaken spelen.... zoals het niet voldoende mee kunnen komen in de beweging.

In beweging (dus wanneer je gaat rijden) kan het gewicht tot 3,5 x zo zwaar worden voor het paard.
Kunnen we dan met droge ogen beweren dat 100 kilo wel okay is?

Ik wordt nu wel wat scherper van toon, dat realiseer ik me... maar dat iedereen stelselmatig de kop in het zand steekt vind ik zeer pijnlijk.
Er bestaan magere latten, sportieve types en lekker volle dames... maar op een gegeven moment ben je geen volle dame of heer meer, maar ontstaat er een ongezond overgewicht. Het is geen eenvoudige opgave om daar vanaf te komen, maar spaar je paard aub en ga eerst met jezelf aan de slag!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:01

maar wanneer je gewicht drie keer zo zwaar wordt ....

dan kan iedereen maar beter stoppen met rijden, toch ?

volgens mij als je 60 kilo weegt doe dat maar maal drie ....
mag jij dan nog rijden ?

wat een onzin allemaal, kijk wat die beesten vroeger deden !

zoek een paard , geschrikt maatje en lekker stevig gebouwd.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:03

Mallow schreef:
Maritdegroot schreef:
dus dan moet ik ook maar overwegen om te gaan mennen???
Ik vind het echt belachelijk hoor hoe sommige mensen reageren! (sorry hiervoor)
Dus als je wat zwaarder bent dan moet je eigenlijk niet gaan rijden, mooie boel zou dat zijn zeg!
naja, het is voor mij ook geen excuus, ik ga op dit moment lekker wandelen zodat ik zelf lekker met haar bezig ben en daar wordt ik zelf ook weer dunner van uiteindelijk, maar sommigen kunnen er helemaal niks aan doen.
Ze willen wel, maar kunnen niet, en dan??? zouden die dan maar beter niet kunnen gaan paardrijden?? Iets waar ze helemaal vol van zijn gewoon maar laten schieten??
er zijn zat paarden waar je nog op kunt rijden dus vind het een beetje onzin om te vooroordelen.

Lees jij nou eens terug wat je zegt en denk dan nog een keer na. Dus omdat jij zo ontzettend nodig wil paardrijden, moeten de paardjes er maar onder 'lijden' omdat jij het zo graag wil? 100 kg is niet een beetje teveel, maar gewoon teveel. En wat je in de post daarboven zegt, slanke mensen zijn lekker mooi. Sorry hor maar hier kan ik dus boos om worden? Niemand zegt dat dikke mensen niet mooi kunnen zijn, maar wel dat ze beter niet op een paard kunnen stappen. Omdat deze helemaal niet gebouwd zijn om zware mensen te dragen. Maar als je dan toch wil rijden, vind ik je erg echoistisch. Omdat je nu rijd uit puur eigenbelang, omdat jij het zo leuk vind! En omdat je paardje soms niet te houden is betekend niet dat ze je makkelijk kan houden, maar dan rent ze weg voor de druk op haar rug. Als je een veel te groot kind op een shetlander ziet , die shetlander rennen ook altijd weg, en dan echt niet omdat ze dan zo lekker lopen ;)

dan had jij mijn bericht ook beter moeten lezen! Slanke mensen zijn dus ook mooier, klaar, ik moet me dan gewoon schamen als ik op straat loop! Geeft verder niks, het was ook niet aanvallend bedoeld! Ik loop nu juist ook veel met haar omdat ik het ook kwijt wil en hoezo ego???? wie kleineert wwie nou eigenlijk!
Ik zei te dunne mensen zijn niet mooi! Niet dat slanke mensen niet mooi zijn, poeh.. Ik wou dat ik zo was, maar dat doet er verder niet toe!
Ze is overenthousiast in het bos, en loopt heus niet weg omdat ik te zwaar ben, maar wat jij wilt denken dat moet je zelf weten.
Ik vind ook dat jij nu wederom erg hard bent, maar dat geeft niks, ieder zijn eigen mening. Paardlief loopt verder ook wel rustig hoor, maar goed, ik ga me verder niet verlagen, ik vind het gewoon onterecht over hoe jij mensen beoordeeld!

Maar ik wil niet zonodig rijden hoor, ik hou me daarin erg beperkt en rij nu op dit moment helemaal niet, want ben nu lekker met haar aan de wandel, dus ben me erzelf heus van bewust hoor, maar goed, ieder zijn mening!!!
Laatst bijgewerkt door Maritdegroot op 05-04-09 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:05

jarco schreef:
maar wanneer je gewicht drie keer zo zwaar wordt ....

dan kan iedereen maar beter stoppen met rijden, toch ?

volgens mij als je 60 kilo weegt doe dat maar maal drie ....
mag jij dan nog rijden ?

wat een onzin allemaal, kijk wat die beesten vroeger deden !

zoek een paard , geschrikt maatje en lekker stevig gebouwd.

We weten nu meer dan vroeger en kunnen onze paarden dus beter beschermen tegen schade.
Vroeger dachten we ook dat de aarde plat was.... bleek ook niet zo te zijn.
Tja, er is nu meer bekend.... en nee, we deden het vroeger dus niet al te best. We kunnen daar van leren en paarden in de toekomst beter behandelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:08

Maritdegroot schreef:
Ik zei te dunne mensen zijn niet mooi! Niet dat slanke mensen niet mooi zijn, poeh.. Ik wou dat ik zo was, maar dat doet er verder niet toe!
Ze is overenthousiast in het bos, en loopt heus niet weg omdat ik te zwaar ben, maar wat jij wilt denken dat moet je zelf weten.
Ik vind ook dat jij nu wederom erg hard bent, maar dat geeft niks, ieder zijn eigen mening. Paardlief loopt verder ook wel rustig hoor, maar goed, ik ga me verder niet verlagen, ik vind het gewoon onterecht over hoe jij mensen beoordeeld!

Maar ik wil niet zonodig rijden hoor, ik hou me daarin erg beperkt en rij nu op dit moment helemaal niet, want ben nu lekker met haar aan de wandel, dus ben me erzelf heus van bewust hoor, maar goed, ieder zijn mening!!!

Te dunne mensen kunnen ook mooi zijn, en te dikke mensen ook. Te dun en te dik is echter niet gezond... en dat is belangrijker.
Het gaat hier niet om MOOI, maar wat is het beste voor het paard.
In slechts 2% vd gevallen kunnen extreem zware mensen echt niet afvallen, dat zijn er dus heel weinig.
Er is dus voor iedere te zware ruiter hoop. Maar afvallen is lastig, zwaar, een strijd. Maar men heeft wel een gouden stok achter de deur: de gezondheid van hun paard.
Maak het niet te persoonlijk Marit, het zou jammer zijn wanneer je je klote voelt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:08

100 kilo klinkt als heel veel, en is een psychologische grens, maar ten opzichte van een paard dat groot en stevig is van bouw is het niet zo gek hoor! Zal jullie verbazen hoeveel mensen daarboven zitten, en waarvan je het in veel gevallen niet eens verwacht! Paarden zijn niet van suiker en als je goed kan rijden is een ruiter van 100 kilo minder belastend dan een spriet van 50 kilo die maar blijft bonken in het zadel...

Zolang de manege niet zegt dat ze te zwaar is valt het echt wel mee. De meeste maneges letten daar namelijk wel op bij beginners (hoewel niemand met een gewicht van onder de grofweg 80 kilo daar wat van merkt).

En kapotrijden van paarden heeft niet bepaald alleen met gewicht te maken. Dat kan op ontelbaar veel manieren zonder dat je een grammetje teveel hebt...

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:08

Wie weet,
over 50 jaar,
rijd er niemand meer paard omdat zoals al eerder gezegd, paarden niet zijn gemaakt om op te rijden.
Wie weet.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:11

mick75 schreef:
100 kilo klinkt als heel veel, en is een psychologische grens, maar ten opzichte van een paard dat groot en stevig is van bouw is het niet zo gek hoor! Zal jullie verbazen hoeveel mensen daarboven zitten, en waarvan je het in veel gevallen niet eens verwacht! Paarden zijn niet van suiker en als je goed kan rijden is een ruiter van 100 kilo minder belastend dan een spriet van 50 kilo die maar blijft bonken in het zadel...

Zolang de manege niet zegt dat ze te zwaar is valt het echt wel mee. De meeste maneges letten daar namelijk wel op bij beginners (hoewel niemand met een gewicht van onder de grofweg 80 kilo daar wat van merkt).

En kapotrijden van paarden heeft niet bepaald alleen met gewicht te maken. Dat kan op ontelbaar veel manieren zonder dat je een grammetje teveel hebt...

Niemand heeft gezegd dat dat niet zo is... het betreft dan alleen dus niet het topic-onderwerp.
De meeste, goede, maneges hanteren een bovengrens van 90 kilo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:12

NatasjaECA schreef:
Wie weet,
over 50 jaar,
rijd er niemand meer paard omdat zoals al eerder gezegd, paarden niet zijn gemaakt om op te rijden.
Wie weet.....

Ik denk het soms ook wel.... en eigenlijk denk ik dat dat best wel okay zou zijn.
Ik zou het heel erg missen... maar soms vind ik het ook niet helemaal ethisch verantwoord allemaal.
Tot die tijd doe ik mijn best op gewicht te blijven en lekke soepel te zijn.... jep, best een hoop werk... maar uw paard is u dankbaar!
Waarom denken jullie dat al die topruiters zoveel sporten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:19

ikvind het wel kunnen vroeger wogen de soldaten ook ruim 120 kilo. en die paarden liepen dan hele dagen met ruiter op de rug

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:29

plutolover schreef:
ikvind het wel kunnen vroeger wogen de soldaten ook ruim 120 kilo. en die paarden liepen dan hele dagen met ruiter op de rug

Vroeger werkten kinderen in fabrieken, liepen honden voor de kar, dacht men dat de aarde plat was en mochten vrouwen niet stemmen.
Niet alles wat men vroeger deed is dus automatisch nu ook goed. En gelukkig hebben we bovenstaande zaken ook afgeschaft.
Wij hebben de luxe onze paarden te beschermen tegen overbelasting, die 'luxe' was er vroeger in oorlogstijd niet voor het paard... en reken maar dat er veel paarden helemaal kapot gingen aan al dat gewicht.... maar ja, er was geen ander transportmiddel. Mensen hadden het er gevoelsmatig iets minder moeilijk mee wanneer een paard 'het niet meer deed'.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:51

Mallow schreef:
Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, anders had de heer er wel een zadeltje opgelegd meteen bij de geboorte. Dit zegt mijn stal eigenaresse altijd, en dat is helemaal waar vind ik.

je rijdt zeker zelf niet?
mensen die dit lopen te verkondigen,moeten dan ook niet paardrijden of mennen

per paard en ruiter is het anders,en als je echt te zwaar bent zal je dat moeten accepteren,of er wat aan gaan doen.
je paard moet het belangrijkst voor je zijn,en er zijn zoveel leuke dingen te doen met paarden!
een goede manege zal overigens ook het juiste paard kiezen voor een ruiter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:02

Ninx schreef:
En man van 80 a 90 kilo met een atletisch figuur die goed kan rijden, is iets anders dan iemand met veel vetmassa... dan gaan er hele andere zaken spelen.... zoals het niet voldoende mee kunnen komen in de beweging.

Hier word ik dus niet goed van. Dus als je net zo zwaar bent als die atletische man, maar 20 cm kleiner dan is het belastender voor het paard, omdat je als vetkwab vast niet meer fatsoenlijk mee kunt komen met de beweging? :(
Ik vind dit heel denigrerend. er zijn genoeg amazones met overgewicht die prima kunnen rijden en een goede basisconditie hebben.