"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:26

Mijn zus en ik hebben de afgelopen jaren heel wat kosten gehad.Dit waren de grootste..
1 Mijn zus haar paard die begon met een peesblesure en dan het bekende verhaal naar de kliniek, scannen, foto's, medicijnen , controle, behandelingen ., andere kliniek enz. . We hebben drie jaar lang lopen doktoren en uiteindelijk heeft het allemaal niet mogen baten en hebben we hem in laten slapen.
2 Afgelopen december kreeg onze oude pony (25 jaar ) een koliek aanval. De veearts raade aan om direct naar de kliniek te rijden..enja wat doe je dan.. Wij hebben altijd gezegd als het zover komt dat hij geopereerd moet worden " laten we hem inslapen" tot het moment daar is en je daar staat! Gelukkig is het bij hem uiteindelijk niet nodig geweest maar als we hadden moeten kiezen hadden we de operatie gedaan. Als je voor die keus staat is het ineens heel anders..Als het zover is dat er geopereerd moet worden is het al heel erg en is er weinig keus , je opereerd dat hij nog een kans heeft om te overleven of hij gaat zowiezo dood.
Wij hebben na deze ervaring onze menig bijgeschaafd.
Overigens zijn alle paarden verzekerd.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:29

Tita; maar als jij geen respect krijgt hoeft dat niet direct te beteken dat je daarom ook geen respect voor andere mensen opbrengt ;)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:35

@malloesje ik vind dat je gelijk heb.
de rest van je leven krom liggen is geen optie natuurlijk.
je moetinderdaad tegen elkaar afwegen of het haalbaar is.
ik zelf zou nooit mijn paard met koliek laten opereren.
maar laten inslapen.
want het schijnt dat het herstel vaak nog pijnlijk is dan de koliek zelf
en het ook nog eens lang duurt.
dat doe ik mijn paard niet aan.

@tita.
ook voor jou heb ik respect hoor.
als het niet kan ,kan het niet.
dat betekent niet dat je geen goeie paarden eigenaar bent.
je geeft waarschijnlijk net zoveel liefde als ik aan mijn paard die
24/7 buiten/binnen kan staan.
(hij kan zelf kiezen het is een inloop stal)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:39

Daar begin je over respect!
Ik kan geen respect hebben voor mensen die teveel paarden hebben en die de paarden niet de juiste verzorging kunnen bieden omdat de finacieen er niet zijn zoals, geen jaarlijkse enting, een wormenkuurtje, een smid om de aantal weken.Mensen die geld verdienen aan die paarden maar een fatsoenlijke verzorging is teveel gevraagd. Paarden jaren laat kreupelen zonder er een DA naar te laten kijken en dan gewoon klanten erop laten rijden! Paarden die verwond raken waar niet naar omgekeken wordt! Slecht voer wordt gegeven waar de ratten de hele nacht hun behoefte in doen :r Nee dan verdien je geen respect.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:41

malloesje schreef:
Tita; maar als jij geen respect krijgt hoeft dat niet direct te beteken dat je daarom ook geen respect voor andere mensen opbrengt ;)

Staat er los van, maar we zijn allemaal verschillend en willen allemaal dat onze paarden het goed hebben.
Dat doen we zo goed als we kunnen.

Maar een goede buffer blijft in mijn ogen noodzakelijk maar dat is mijn mening ik wil NOOIT voor de keuze staan of ik mijn paard wel kan laten helpen financieel gezien

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:42

caspar2007 schreef:
maar laten inslapen.
dat doe ik mijn paard niet aan

Dat zeg je nu..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:43

Alabaster schreef:
caspar2007 schreef:
maar laten inslapen.
dat doe ik mijn paard niet aan

Dat zeg je nu..

:j :j

:= menselijk brein werkt niet zo goed meer als in een noodsituatie terecht komt

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:46

Inderdaad als je het meemaakt is het ineens heel anders :j

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:53

tita schreef:
malloesje schreef:

Staat er los van, maar we zijn allemaal verschillend en willen allemaal dat onze paarden het goed hebben.
Dat doen we zo goed als we kunnen.

Maar een goede buffer blijft in mijn ogen noodzakelijk maar dat is mijn mening ik wil NOOIT voor de keuze staan of ik mijn paard wel kan laten helpen financieel gezien

Ik snap echt wat je er mee wilt zeggen, maar ik wil uiteraard de discussie een beetje open spannend houden :D
Ik vind het noodzakelijker dat een paard elke dag, zomer en winter een aantal uur naar buiten kan dan duizenden euro's op mijn spaarrekening om op te maken aan de paarden. Maar dat betekent niet dat ik jou mening niet respecteer..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:15

Wij hebben zelf ooit voor de keuze gestaan, paard die al 3 dagen met zware koliek stond (in Utrecht na 1 dag trouwens) opereren, wachten of inslapen.
Het was toen nog echt een beslissing van mijn ouders en die hebben er voor gekozen om hem in te slapen. Vooral omdat dit paard altijd goed voor ons was geweest en we het hem niet aan konden doen om nog langer met pijn te staan. Zijn kansen waren niet heel groot, hij had een verstopping dus de kans op infecties was eigenlijk 100% en de kans op hetzelfde leven als daarvoor was juist weer nihil.
Toen hij dood was is er sectie gedaan, toen werden we gebeld met het bericht, wees maar blij dat hij ingeslapen is, anders hadden we dat op de operatietafel gedaan.
Nu was het bij dit paard vrij duidelijk wat je moest doen, maar op dat moment wordt die keus ineens heeeel moeilijk. En op zich was het geld niet eens het grootste probleem, maar het welzijn van het paard.
Het welzijn van mijn paard zal altijd op 1 staan. Mocht mijn paardje nu iets gaan mankeren, waardoor hij ook al krijgt hij een behandeling, toch niet meer het leven kan leiden wat ik hem zo gun, en dan bedoel ik niet rijden enzo, maar gewoon lekker op de wei, wandelingetjes en dat soort dingen. Gewoon een paardwaardig bestaan. Dan denk ik dat ik er niet aan begin.
Is die kans wel aanwezig, krijgt hij de zorg die hij nodig heeft.

Ik heb sinds 2 maanden 2 katten, gratis gekregen, gewoon Europese Kortharen. Ze hebben al vanaf het begin steeds van die kleine dingetjes waar je wel even voor naar de DA moet aangezien je zomaar niet antibiotica ofzo meekrijgt. Ik heb nu dus 1 kat die waarschijnlijk voedselallergie heeft. Die moet dus nu Hypoallergeen voer. 30 euro voor 2,5 kilo. Hij krijgt het gewoon, want daarmee kan hij gewoon prima oud worden. Het is duur, maar ja als het nodig is, is het nodig.
Ik ga ver voor mijn dieren, zo lang het dierwaardig blijft. Ik heb ouders die me steunen als ik het niet zou redden. Ik heb nog geen groot potje voor onverwachte dingen, omdat ik net op mezelf ben gaan wonen is sparen nog lastig, maar ik probeer het wel.

Ik heb zelf overigens wel al een hoop bokkers over me heen gehad omdat ik een zadelmarkt zadel heb. Toen ik dit zadel kocht, had ik geen geld voor een heel duur zadel en mijn andere zadel paste gewoon echt niet meer, mijn paard was nog in de groei. Het zadel past goed, ligt goed en zit prima (ga hier niet nog eens de discussie over voeren) Ik ben nu aan het sparen voor een ander vzh zadel omdat het dressuurzadel wat ik nu heb zo'n beetje antiek wordt. Daarna ga ik sparen voor een nieuw westernzadel, tot die tijd voldoet het andere zadel heel goed. Kijk als het kapot gaat is het een ander verhaal, maar zo lang er niks mis mee gaat gebruik ik het.
Mijn paard zal niks te kort komen, dan eet ik er zelf liever een boterham minder om. Maar ik moet wel voor grote uitgaven zoals zadels sparen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:05

@alabaster.
ik spreek uit ervaring
stond al een keer voor de keus opereren of inslapen
dus weet heel goed waar ik het over heb.
ik laat mijn paard niet pijnlijden aan koliek.
sorry voor de mensen die het er niet mee eens zijn
maar mijn paard gaat dan naar de eeuwige graslanden

Alabaster

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:20

Nee, ik laat mijn paarden ook niet lijden.
Gelukkig was er geen operatie nodig en knapte hij weer aardig op.
Als het wel nodig was geweest hadden wij natuurlijk ook wel eerst besproken met de arts wat de overlevings kans was geweest en hoe het revalidatie proces er uithad gezien.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:33

tita schreef:
Je kunt hier helemaal niet zeggen, wat je wel of niet zou doen.
Ik doe geen operatie meer want mijn paard is al 20...het moment van de waarheid is het moment daarbij.

Mensen veranderen als ze een bepaalde beslissing moeten nemen en oooo wat zal het zuur zijn als je dus echt geen geld heb, maar wel je paard laat behandelen.
Als het paard beter is begint de ellende weer want hoe kom je aan het geld, en een paard wat ernstig ziek is geweest, daar ben je voorzichtig mee want het kan weer terug komen en dan............... je hebt nog steeds geen geld

Dit vind ik ook onzin. Vanwege de leeftijd.

Mijn verzorgpaard is met haar 28 ste leeftijd over een hek gesprongen. Hele lap vlees uit haar knie. Ze moest 2 a 2,5 u geopereerd worden. Ze was nog super fit. Ze hebben haar ook laten opereren.

Nu is ze 32 en nog steeds super fit en af en toe zo gek als een deur. Ik ben de eigenaren eeuwig dankbaar dat ze deze beslissing genomen hebben. Hun zullen ook altijd voor het welzijn van het paard kiezen, ongeacht de leeftijd...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:41

caspar, vind je uitspraak dat je nooit laat opereren aan koliek erg cru. de meeste paarden zijn na een koliek operatie na een paar weekjes weer op de been en ze krijgen gewoon medicatie tegen de eventuele pijn. wat allicht minder is als een koliek aanval zelf.

ik vind sommige reactie's nogal kort door de bocht, dat vanwege leeftijd of geld niet geopereerd zou worden.
stel jij of je partner krijgt een aandoening/ aanval iets waar je niet voor verzekerd bent maar wel voor geopereerd moet worden, dan doe je dit toch ook! waarom voor je paard of ander huisdier dan niet doen.
nu zal ik wel weer de vergelijking krijgen dat mensen nog altijd boven paarden staan ook dit vind ik een op z'n zachtst gezegt een "zwakke" uitdrukking. jij kiest ervoor om een dier in huis te nemen en dus kies jij ervoor om voor de eventuele kosten op te dragen. op mensen mogen ook geen authenasie gepleegd worden dus waarom zelf het recht in eigen hand nemen en voor je dier wel doen!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:47

Hebben jullie dan allemaal een grote spaarpot met geld voor als er iets met je dieren gebeurd?
Ik heb zo'n €4000 spaargeld, voor als er iets met mijn (toekomstige) paard gebeurd. Maar wat nou als zo'n operatie of behandeling meer kost?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:49

Lotje02 schreef:
Hebben jullie dan allemaal een grote spaarpot met geld voor als er iets met je dieren gebeurd?
Ik heb zo'n €4000 spaargeld, voor als er iets met mijn (toekomstige) paard gebeurd. Maar wat nou als zo'n operatie of behandeling meer kost?

Dan moet je gewoon de broekriem aanhalen, extra werken en evt. een doorlopend krediet nemen ;)
Alles voor je paard, als je dat niet wil moet je um maar verkopen want dan ben je slecht en niet paardwaardig ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:51

Ja, dat bedoel ik! Ik zal dan inderdaad heel zuinig moeten gaan leven of mijn vriend/ouders moeten bijspringen. Maar als ik de meeste reacties zo lees heeft iedereen een gigantische spaarpot voor als er wat misgaat met haar paard.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:54

Lotje ik heb wel mijn paard al 16 jaar en nog nooit grote kosten gehad.
Ik betaalde alles gewoon van mijn salaris, tot vorig jaar ja dat was een flinke kostenpost viel nog mee maar toch.

dus 16 jaar sparen en 10000 euro hebben dat valt wel mee hoor heel veel geluk gehad vroeger denk ik dan.
Want tuurlijk ik was 16 kreeg deze pwoon maar had ook geen spaargeld wel lieve ouders

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:58

Ik denk dat je nu wel kunt zeggen ik doe dit of ik doe dat. Maar als je paard zo staat en de dierenarts geeft aan dat er nog wel een reële kans is dat het daarna goed komt, beslis je misschien anders terwijl je eerst dacht ik maak die kosten niet. En als je van te voren hebt bedacht ik opereer altijd maar de dierenarts beschrijft een paard met veel pijn wat nooit meer volledig geneest en pijn vrij wordt, dan reageer je vast ook weer anders.

Wel vindt ik dat als de dierenarts aangeeft dat het paard grote kans heeft dat het weer de oude wordt, dat geld niet de doorslaggevende factor mag zijn om het niet te doen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:39

Lotje02 schreef:

moet zeggen dat wij wel een grote spaarpot hebben. wij hebben voor de paarden een pot van €15.000,- en voor de kleine huisdieren van ons (hond, kat, konijn en cavia's) een pot van €4500,-
bij deze potten word momenteel niks meer bij op gespaard tenzij er wat van gebruikt word, dan word het wel weer aangevuld.

geld mag in mijn ogen nooit een doorslaggevende factor zijn om wel of niet tot behandelen/ opereren over te gaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:45

Ik vind het opvallend dat zoveel mensen van mening zijn dat leeftijd niets uitmaakt. Voor mij zou het namelijk echt wel schelen of het paard in kwestie 5 of 25 is. En natuurlijk hangt het ook van de levenslust en conditie af, maar ik zou er terdege wel rekening mee houden.

Net als bovenstaand voorbeeld met die herder - als je met de dure operatie maar 1-2 jaar te winnen hebt, snap ik dat je dat niet gaat doen. Zou het dier echter 10 jaar langer kunnen leven, lijkt het me toch een ander verhaal.

En ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat 1 jaar ook de moeite waard is, hoor. Dat is het ook wel..alleen voor mij niet genoeg om er zóveel geld aan te besteden.

Tita/Pashon - ik denk dat niemand graag in een situatie beland waarin je financiën bepalen of je paard geholpen kan worden of niet. Alleen denk ik niet dat het realistisch is, dat iedereen genoeg geld op kan sparen om dat te voorkomen.

Ik zou ook kunnen wachten tot mijn 30ste met een paard, zodat ik een stabiel leven heb, vast inkomen, etc. Maar ja, misschien krijg ik over 3 jaar wel een ongeluk en kan ik nooit meer rijden. Dan geniet ik liever nu, mét het risico dat geld een probleem kan vormen, dan dat ik mezelf suf spaar en er uiteindelijk niets voor terug krijg.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:49

nee klopt geld mag geen rol spelen.
maar je kan het mensen ook niet kwalijk nemen als ze het niet kunnen betalen.
niet iedereen heeft elke maand de kans om een flink bedrag weg te sparen.
sommige mensen komen prima rond inc. paard houden.
je bent niet verplicht geld achter de hand te hebben.
daar hebben ze ook verzekeringen voor bedacht.
dan valt de kosten die je zelf krijgt uiteindelijk nog wel mee.
als de verzekering 75 % betaald.

en als mensen ervoor kiezen om een paard met koliek in te laten slapen
omdat het te erg is dan vind ik dat geen schande.
wees blij dat je kan kiezen voor je dier.
ik zou als mens niet graag met pijn leven omdat ik geen euthanasie mag hebben.
ik vind het juist fijn dat wij voor dieren kiezen om ze uit hun leiden te verlossen

vind dat veel mensen hier wel erg worden afgekapt om wat hun mening is.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:12

caspar ik val niemand aan en oordeel ook niet over anderen. Ik zeg enkel hoe ik erover denk en iedereen heeft recht op een eigen mening dat meningen van elkaar afwijken daar zijn juist discussie's voor.

ik vind wel dat ik het mensen kwalijk kan nemen als ze geen geld hebben om noodzakelijke dingen te bekostigen.
Uiteindelijk kiest men er zelf voor en niet iemand anders.
Waar men de grens trekt kan niemand iemand op aanrekenen, enkel zijn/ haar mening hierover geven. dat die soms in de ogen van een ander nogal bekritiserend/ veroordelend over komt tja het is natuurlijk ook maar hoe mensen dingen lezen en hoe ze gebracht worden.

Nee paarden zijn idd geen mensen maar het zijn wel degelijk levende wezens en vind dan ook niet dat men het recht in eigen hand moet gaan nemen omdat men het niet wil/ kan betalen.
Ja er zijn verzekeringen om de ergste kosten te dekken, maar echt niet alles word gedekt en ook niet alles word deels vergoed.
Ook ik kan niet bepalen wat een ander voor "spaarpot" moet hebben voordat ze een paard of ander dier aanschaffen, maar zie nog te vaak dat mensen niet over eventuele risico's nadenken en dat er wel degelijk dingen kunnen gebeuren waar een groot kostenplaatje aan vast zit, dan word men met de neus op de feiten gedrukt en trekt meestal het dier aan het korste eind en word ingeslapen terwijl dit niet altijd het geval hoeft te zijn.
Tuurlijk ben ik blij dat ik kan kiezen voor mijn dieren om ze niet met onnodige pijn te laten leven maar als er ook maar enige reeele kans is om je dier nog een dierwaardig bestaan te geven dan vind ik dat dit moet gebeuren ook al zijn ze daarna niet meer te gebruiken waar ze voor aangeschaft zijn. Dat is nou eenmaal het risico als je een dier aanschaft.
Niemand wens je een dergelijke situatie toe dat diegene voor een moeilijke beslissing komt te staan, maar men moet het wel in het achterhoofd meenemen als ze een dier aanschaffen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:15

Mensen calculeren een bepaald risico in of niet. Niemand heeft te bepalen wat een ander moet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:24

opala schreef:
Mensen calculeren een bepaald risico in of niet. Niemand heeft te bepalen wat een ander moet.

Jammer dat het dier dan vaak aan het korste eind trekt omdat mensen het houden van een dier als een soort recht zien. Er mogen best eens wat strengere regels komen op gebied van dierhouderij. Want nee niet iedereen heeft 10000euro in spaarpot. En dat kan ik best begrijpen maar als je maar 2,50 over houd in de maand met alleen jezelf moet je voor die 2,50 geen dieren willen houden.