Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:56

cap is helemaal eigen keuze vind ik
bvb: stalgenootje van mij rijdt ook altijd zonder cap (zelfs op buitenritten), ze is oud genoeg om zelf over haar hoofd te beslissen.
Ze weet ook wel dat ze geen medelijden moet verwachten en dat verzekering handen kunnen gaan afhouden of op zijn minst heel moeilijk kunnen gaan doen bij hoofdletsel als je geen cap op had...
eigenlijk is het net zoals het dragen van de gordel in de wagen. pro's en contra's maar ik draag hem altijd.

ik heb voor mezelf beslist dat ik altijd een cap op wil hebben op eender welk paard (ook mijn bomproof dikke tank die van veel te weinig onder de indruk is zelfs na lange tijd niet onder het zadel te zijn geweest)
de keer dat ik geen cap op heb met rijden is misschien wanneer ik een pet op heb en het domweg vergeten ben omwisselen :) (dit heb ik al eens voorgehad, met een grote "oeps" bij ontdekking na het rijden :D)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:56

kamsel schreef:
ONZE onwetendheid?
Een paard is en blijft een levend dier en kan of een onverwachte beweging maken of zelf uitglijden.
Maar goed je moet het zelf weten (je ouders moeten het zelf weten).
Maar nogmaals, welke argumenten hebben ze om zonder cap te rijden?

Mams, ik denk dat ze mij bedoelt.. Heb ze dan wel niet slecht genoemd, alleen onbegrijpelijk..

ik bedoelde het niet als over die cap hoor.
over het feit hoe reageert op mijn ouders je kent ze niet dus echt wel onwetendheid...

zij hebben geen argumenten...
kzou 't eens moeten vragen.

Hierboven staat dat ze NOOIT zeggen van : doe die cap af of dit of dat...
nooit heb ik verplichting gehad daartoe, wil je dat daar doen is het hen ook goed.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:59

mams schreef:
Ach ja Kamsel, de beste stuurlui staan aan wal :D

Nog even voor de TS
Ik geloof niet dat iemand mij zo gek krijgt om zonder cap op een paard te stappen en al zeker niet op 1 die ik niet ken ;)

ik stap ook niet zomaar op een paardje hoor.
btw, ik spring niet... alleja, tis te zeggen alleen in de vakanties als ik me ga ontspannen bij mijn vriendin op haar paardjes.

voor de rest rijd ik intensief dressuur.

btw, gaan jullie dan ook zo reageren tegen Anky?
naar mijn weten rijd zij met een hoedje...

en ja er bestaan van die verharde hoedjes maar of dat dan zou kunnen helpen en of zij dat dan ook effectief draagt ??

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:03

florrtje schreef:
mams schreef:
Ach ja Kamsel, de beste stuurlui staan aan wal :D

Nog even voor de TS
Ik geloof niet dat iemand mij zo gek krijgt om zonder cap op een paard te stappen en al zeker niet op 1 die ik niet ken ;)

ik stap ook niet zomaar op een paardje hoor.
btw, ik spring niet... alleja, tis te zeggen alleen in de vakanties als ik me ga ontspannen bij mijn vriendin op haar paardjes.

voor de rest rijd ik intensief dressuur.

en ja er bestaan van die verharde hoedjes maar of dat dan zou kunnen helpen en of zij dat dan ook effectief draagt ??

Als Anky mijn mening zou vragen over het rijden met een hoedje, zal ik haar vertellen dat ik dat ook helemaal niks vind. Nu rijdt Anky thuis gewoon met cap hoor ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:12

florrtje schreef:
sjaantje schreef:

Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit verhalen gehoord over dat een cap zou zorgen voor méér letsel. En jij vindt een cap dragen dus een rage?? Wat een giller zeg.

dan ben ik een leugenaar die hier zit te zwanzen zeker hé...
ik DENK dat het ooit begonnen is als een rage...

Wow ho ho, zeg ik dat?
Jij roept dat je die dingen 'van horen zeggen hebt', dus zeker weten doe je het niet! Misschien moet je je argumenten dan baseren op feiten.

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:19

florrtje schreef:
Zal dus even reageren.
heb het in mijn berichtje hierboven ook gezegd.
Jullie zijn een grote groep die ik niet in real life ken... maar jullie zijn met velen die aan het zelfde eind trekken.

waar ik rij is het een kleinere beperktere groep maar zit er wel mee samen voor 5/7 dagen...
die dus volledig aan het andere eind zit te trekken...

das de reden waarom het voor mij nog steeds niet overweegt naar de andere kant.
omdat je wellicht wel weet dat een sociale groep je toch naar mijn weten beter kan beïnvloeden dan een groepje mensen op het net waarvan ik niet eens de achtergrond ken (m.a.w. weet niet hoe jullie met paarden etc omgaan)

en voor er hier ergens een berichtje zal uitklinken dat die mensen slecht bezig zijn en niet weten wat ze doen...
neen hoor. er lopen er met meer dan 20 jaar ervaring de bazin loopt nu al rond met zo'n 30 jaar ervaring dusja...
de duur bepaalt op zich niets... maar geloof me ze weten echt waar ze mee bezig zijn hoor :)

Liefs

Ik kan er echt geen touw aan vast knopen, maar je moet het maar weten.
Je wilt liever zonder cap rijden, dat is jou keuze.
Maar als je het mij vraagt neem je onnodige risico's.

Succes!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:24

Gelukkig hebben mijn ouders mij altijd verplicht met cap te rijden, anders had ik hier allang niet meer gezeten :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:34

florrtje schreef:

Er is toevallig juist een hele ophef geweest omdat men ook een veiligheidscap in wil voeren in de dressuur.
en als je aan reglementen moet voldoen, is dat wel wat anders natuurlijk, dat is geen vrije wil.

En omdat er voorbeeld ruiters zijn die ze niet dragen is het meteen maar okee?

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:12

ik zal 2 voorbeelden geven van mensen die ik ken

- klant van me, van het paard gevallen, paard sloeg na, tegen haar hoofd, cap gescheurd, mevrouw een zware hersenschudding. je wil niet weten wat er zonder cap gebeurd zou zijn

- meisje dat ik ken, van paard gevallen met hoofd tegen de muur, gelukkig cap op

ik kan je tig voorbeelden noemen van verwondingen die niets met het hoofd te maken hebben, van gekneusde ribben, gebroken tenen tot een klaplong toe.. maar je hoofd is gewoon erg kwetsbaar, en het is natuurlijk lekker je haren te laten waaien, en je haar zit nergens meer na als je met cap gereden hebt
zovaak gebeurd er niet iets met een hoofd en paarden, maar ALS het gebeurd, is het ook meteen goed mis

het is een risico dat je zelf aangaat of niet

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:58

Ik vind me een cap rijden zeer onverantwoord.
Het is gewoon niet vielig, maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk. Maar ik rijd altijd MET.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:12

LiNdA1986 schreef:
Ik vind me een cap rijden zeer onverantwoord.
Het is gewoon niet vielig, maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk. Maar ik rijd altijd MET.

uhu begrijp jullie allemaal goed hoor.

en nu volgende vraag wie rijdt met bodyprotector?
betwijfel dat iedereen dat doet.
terwijl het ook veel risico's kan tegenhouden.

alleen vinden velen het ambetant etc...
zo denk ik ook voor de cap..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:17

Een arm of een been breken is een paar weken in het gips. Op je hoofd op straat vallen heeft vaak veel grotere consequenties.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:17

Nou prima toch Florrtje. Als jij het 'ambetant' vindt (wat dat ook mag betekenen), maar niemand gaat hier met jou een discussie blijven voeren als je niet met een fatsoenlijk argument komt.
Gewoon lekker zo doorgaan en hopen dat je nooit verkeerd terecht komt.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:20

sjaantje schreef:
Nou prima toch Florrtje. Als jij het 'ambetant' vindt (wat dat ook mag betekenen), maar niemand gaat hier met jou een discussie blijven voeren als je niet met een fatsoenlijk argument komt.
Gewoon lekker zo doorgaan en hopen dat je nooit verkeerd terecht komt.

Ik vindt het ambetant (betekend : lastig) dat men zo persoonlijk op mij reageert.
ik luister naar jullie argumenten.

heb toch nooit gezegd dat ik zonder cap rijden verantwoord vind? of veel beter?
ik heb nog nooit echt een zwaar ongeval gezien met mijn eigen ogen.

dus ik hoor jullie ook maar verhalen vertellen erover.
net zoals ik dat hoorde van wat een cap al eens fout heeft gedaan...

ik luister hier naar jullie om mss tot verstand te komen?
toch beter dat ik eens de moeite doe om te luisteren dan dat ik gewoon negeer en de risico's ervan niet durf in zien!

terwijl ik nu wel hoor dat het er heel veel zijn :)
daarom ook Bedankt voor alle reacties op dit topic...

hoop dat je hiermee mij wat beter verstaat.
en me niet meer persoonlijk becommentarieerd
Liefs Florrtje

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:49

Als je het zo ziet is zonder cap rijden te vergelijken met een inenting.

Als je 100.000 mensen inent tegen een bepaalde ziekte, zal je daar misschien 100 levens mee redden. Helaas is er iemand allergisch voor de enting en die overleeft het niet.

Gebruik van een cap zal in minstens 99 van de 100 gevallen minder gevaarlijk zijn, maar die ene persoon valt precies zo dat de cap schade aanrichtte. Dat laatste geval kun je zien als een reden om geen cap te dragen, maar je ook naar die 99 mensen kijken waarbij het wel baat had. Waarvan natuurlijk in alle gevallen nooit duidelijk is wat er was gebeurd als de persoon in kwestie geen cap op had gehad.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:54

Yessy schreef:
Als je het zo ziet is zonder cap rijden te vergelijken met een inenting.

Als je 100.000 mensen inent tegen een bepaalde ziekte, zal je daar misschien 100 levens mee redden. Helaas is er iemand allergisch voor de enting en die overleeft het niet.

Gebruik van een cap zal in minstens 99 van de 100 gevallen minder gevaarlijk zijn, maar die ene persoon valt precies zo dat de cap schade aanrichtte. Dat laatste geval kun je zien als een reden om geen cap te dragen, maar je ook naar die 99 mensen kijken waarbij het wel baat had. Waarvan natuurlijk in alle gevallen nooit duidelijk is wat er was gebeurd als de persoon in kwestie geen cap op had gehad.

1 persoon telt toch evenveel als 99 personen?
of meoten wie die dan maar in het gat duwen die ene persoon?

fifty-fifty ? niet?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:07

Jij vind 1 mensenleven gelijkstaan aan 99? Ik niet, maar dat verklaart wel een hoop van je posts :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:20

Je moet zelf weten of je een cap wil dragen of niet. Ja, je kan heel ongelukkig terecht komen met je hoofd, maar je kan ook heel ongelukkig terecht komen en je nek breken of je rug.. Uit onderzoek blijkt dat die kans zelfs groter is.. Maar nogmaals het is maar net waar een mens zich prettig bij voelt.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:26

ja de cap is niet alles je kunt je nek er door breken dus ja ik vind met pet rijden veel vijner of met een lekker dikke muts beschermd toch ook? dat harde ding is minder veilig, maarjah ik ben nog nooit van een paard afgevallen zelfs niet zonder zadel en hoofstel galopje en bokken en stijgeren :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:48

Mijn vader heeft jaren gewerkt met mesen met niet aangeboren hersenletsel, dan wil je niet eens meer zonder cap rijden.
De caps van tegenwoordig wegen bijna niks en zijn goed geventileert. Ook is de pasvorm en de bevestiging veel beter dan vroeger. Misschien zijn de verhalen die jij hebt gehoord gebasseerd op de caps van jaren terug met een elastiekje en nog niet dubbelwandig. Ook die caps boden wel wat bescherming maar de kans dat die in je nek klapte was wel wat groter (ook als reed ik toen ook nooit zonder). Maar ik kan met niet voorstellen dat dat met de caps van tegenwoordig gebeurt, de pasvorm en de sluitingen zijn zodanig verbeterd dat ze echt veel veiliger zijn.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:04

Hoi TS

Vet coole foto's op je profiel trouwens!
Maar als ik ze zo zie zou ik je zeker aanraden een cap te dragen.
Je doet namelijk erg risicovolle dingen met je paardjes.( Voor jezelf dan he :) Je hangt zels op je kop naast je paard, of staat in galop op zijn rug. Vet gaaf dat je dat kunt en durft, maar een cap is dan echt niet onnodig hoor.

kirii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:37

Die cap beschremt je hoofd.. minder kans dus dat er iets gebeurt met je als je eraf valt..
Ik vind zonder cap erg onverantwoordlijk.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:44

Vrij vertaald

Mijn vrouw, Jenny, staat erop dat ik een cap draag. Ze zegt dat een goede cap me beschermt tegen een hoofdblesure en zelfs tegen hersenbeschadiging. Maar ik ben gesteld op mijn vrijheid, en weiger zo'n ding op te zetten.

Ik denk namelijk dat caps voor watjes zijn. Ik heb er nog nooit een gedragen. Ik kan me niet eens herinneren hoeveel keer ik gevallen ben en op mijn hoofd terecht ben gekomen. En het heeft geen enkel negatief effect gehad op mijn hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd, hoofd.

Ik zweer dat ik de waarheid spreek! Ik ben met mijn hoofd tegen laaghangende takken gebotst, Ik ben meer dan eens met mijn achterkant van mijn hoofd tegen een hek gebutst, Ik heb mijn hoofd gestoten aan de deur toen mijn paard de stal in rende. Paarden hebben tegen mijn hoofd getrapt, gestoten en er is er zelfs eens een keer een op gevallen. En....geen hoofd aan mijn schade!

Jenny is het niet met me eens. Ze zegt dat ik dingen vaak herhaal. Pff Ze zegt ook dat ik dingen herhaal!.

Maar serieus, Ik heb geen enkel negatief effect gemerkt van het feit dat ik geen cap draag. Laatst vroeg ik Monty Roberts – The Man Who Listens To Horses Shoot The Breeze – wat hij hiervan vindt.

“Monty,” zei ik, “Denk jij dat ik een cap moet dragen?”

Monty zei eerst niets. Hij grinnikte en keek de andere kant op.

“Monty!” En ik gaf hem een schouderklopje. “Luister naar me, ik zou graag weten wat jij van deze kwestie vindt!”

Ik leunde naar hem toe, in afwachting van zijn antwoord. Ik denk dat ik iets te dicht bij kwam, want hij likte over mijn neus. Ik pakte hem bij beide oren en duwde hem weg. “Oh, kom op! Mr. Roberts.”

We waren nog steeds neus aan neus toen jenny binnenkwam. Ze wilde weten wat ik aan het doen was met de hond.

“Dit is niet de hond,” legde ik uit. “Dit is mijn beste vriend, de beroemde Monty Roberts!”

“Fijn, schat.”

Ze deed niet eens een poging haar sarcasme te verbergen. Maar dat is tegenwoordig de houding waar ik het maar mee moet doen, de laatste tijd. Ik moet het er mee doen, simpelweg omdat ik van mijn vrijheid houdt, en weiger en cap op te doen.

Er zijn nog meer conflicten. Jenny zegt dat ze het niet erg vind dat er chips in de wasmachine liggen. Maar dat ik de melk in de boekenkast zet is onacceptabel. Mr. Roberts heeft dat vast gedaan, vertel ik haar.

Teugelpoppers!
Teugelpoppers. Dat is wat ik eens zei tijdens het avond eten, gisteren avond. Het kwam er gewoon uit. Ik weet niet eens wat het betekent, maar deze term explodeerde uit mijn mond. En dat gebeurd nog steeds. Bijv als ik de telefoon oppak.

Ik denk dat ik wel kan wennen aan mijn dubbel zien. Natuurlijk, er zijn twee paarden die ik moet bestijgen, maar ik heb ook twee paar armen en benen. Er zijn ook twee zadels, twee hoofdstellen. Ik zie dit niet als een handicap. Meer als een lifestyle. Ik heb gewoon een dubbel leven.

Mr. Roberts is het met me eens. Hij zegt dat dubbel zien niets is om je zorgen te maken. Wel het feit dat ik een compleet gesprek heb met mijn hond. “twee honden,” verbeter ik hem. In ieder geval, Monty verwacht dat mijn zicht weer helemaal terug komt wanneer de maan rood kleurt en de koninging een baby baart.

Kleine mensen rennen steeds mijn huis in en uit. Wie zijn ze? Wat willen ze?

“Dat zijn onze kinderen, idioot,” Legt Jenny uit.

Oh, ja. Onze kinderen ...

“Wanneer kwamen die hier?”

Jenny denkt dat ik nu echt gek ben. “Waarom, dat is gek” Ik vertel haar dat ik, inderdaad, een beetje moeite heb met de volgorde, maar is dat zo erg?

Er is dus niemand die mijn mening kan veranderen over het dragen van een cap.

Caps zijn voor watjes.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:02

is een beetje als rijden zonder autogordel

ik doe het ook vaak, maar zou het niet moeten doen
en probeer hem toch om te doen

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:56

estherpitout schreef:
Hoi TS

Vet coole foto's op je profiel trouwens!
Maar als ik ze zo zie zou ik je zeker aanraden een cap te dragen.
Je doet namelijk erg risicovolle dingen met je paardjes.( Voor jezelf dan he :) Je hangt zels op je kop naast je paard, of staat in galop op zijn rug. Vet gaaf dat je dat kunt en durft, maar een cap is dan echt niet onnodig hoor.

Dat is nu wat de meesten denken.
terwijl je eigenlijk daarover verkeerd denkt...
het is een soort sport op je paard maar met veel MINDER risico's dan gewoon paardrijden.
als ik rechtsta op zen rug zonder cap en hij begint dom te doen dan spring ik gewoon eraf.

als ik omgekeerd hang ben ik zo in enkele seconden weer in men zadel en spring af.
daarbij zijn de paarden er ook serieus opgetraind dat ze moeten starten en weer deftig stoppen op het einde.

dat is het juist iedereen denkt dat dit gevaarlijk is,
maar neen hoor! Neem het van me aan dat je hier echt geen cap kan dragen...
moest je nu nog zeggen tijdens het springen ofzo...

neen ken enkele die vroeger met cap reden en toen ze voltige deden die gewoon afzette.
het is bijna onmogelijk omdaar mee te voltigeren...

Je moet me niet geloven.
maar ik kan het je bijna zweren en je zou van mij eens mogen komen testen met cap.

ik ben het met jullie eens als jullie zeggen dat je tijdens springen, buitenritten en evt. dressuur (en crossen enzoverder)
een cap op moet.

maar echt waar tijdens voltige is dat practisch onmogelijk.
ik zou me tijdens de votlige veiliger voelen zonder cap dan met.
het pakt een stuk van je flexibelheid in alle oefeningen weg...
en als je niet flexibel bent ben je verloren.

hoe zo ik ooit mijn hoofd tussen mijn armen moeten steken en de roulette deftig uitvoeren :
de roulette :
Afbeelding
je doet dus eigenlijk koprol van je paard en springt dan weer op ;)

Echt waar dat is nu echt iets dat ik jullie echt wil van overtuigen omdat het echt gewoon zo is.
btw, we hangen veel met ons hoofd hier en overal en een cap zou er voor kunnen zorgen dat we haperen etc...

Hoop dat je dit toch begrijpt.
Liefs (voltige op cirkel is 1 van de veiligste dingen in de paardensport omdat je telkens wanneer je valt je val onder controle hebt en op dat de paarden zo getraind zijn dat ze eigenlijk niets verkeerd doen, doen ze het toch dan weet je alle mogelijke manieren om je uit een benarde situatie te helpen! overal zijn veiligheidsoplossingen voor.)