De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

detour

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:51

Dan zou je dus eerst een soort definitie moeten vinden mbt een paardenmens, daar allemaal mee accoord gaan en dán nog eens stemmen..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:53

denk dat je daar geen accoord mee gaat krijgen.
Veel mensen denken er anders over denk ik.
Ik denk ook dat dit een oneindige discussie word

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:55

pmarena schreef:
KiWiKo : dan zitten we dus weer met verschillende mensen die verschillende betekenissen geven aan woorden.

Voor mij is wat een mens of dier nodig heeft om te overleven , heel wat anders dan basis-behoeftes in het leven.

Overleven daarvoor heb je lucht , eten , water nodig.

Maar om te LEVEN zoveel meer.

Iemand die een paard tot de knieën in de stront in een donker fietsenschuurtje zet en er net genoeg hooi en water bij gooit om het in leven te houden , kan voor mij NOOIT een echt paardenmens zijn in de betekenis die ik eraan geef.

Paardenmens zijn gaat over aanvoelen van paarden , en daar ook naar handelen.

Als je een paard op zo'n manier behandelt dan voel je het dier OF niet aan , OF je handelt er niet naar.

En dan kwalificeer je i.m.o. niet als "paardenmens" :)

wel als diegene met elk boktpaard dat voor elkaar kan krijgen wat diegene wil, zonder het paard en zijn geschiedenis te kennen :)

ik ben het met je eens dat je zo een paard natuurlijk niet houd.......... maar als diegene zo met alle paarden wegloopt is diegene alsnog paardenmens ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:58

Eens met KiWiKo.

Dit mens met paard gaat nu lekker naar haar paarden toe.
Ben benieuwd hoe de poll eruit ziet als ik vanavond terugkom.
Op dit moment: 37 paardenmensen tegen 30 mensen met paarden.
Zouden mensen echt zo weinig zelfkennis hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:32

KWK : Nou , dan denk ik dat we het eens kunnen worden dat we het over de invulling van het woord "paardenmens" niet eens worden :P

Ik ga ook eens kijken of die kleine nog leeft :P

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:51

Cassidy schreef:
Eens met KiWiKo.

Dit mens met paard gaat nu lekker naar haar paarden toe.
Ben benieuwd hoe de poll eruit ziet als ik vanavond terugkom.
Op dit moment: 37 paardenmensen tegen 30 mensen met paarden.
Zouden mensen echt zo weinig zelfkennis hebben?

hangt af van hun interpretatie van de term. ;)
Of je onderschat Bokt. :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:57

een mens met een paard vind ik van die mensen die een paard hebben, en alleen maar opscheppen over hoe goed ze kunnen rijden en blablabla.. op wedstrijden de andere niks gunnen enzo..

een paardenmens vind ik als je er alles voor doen om naar paarden te kunnen en bij paarden te zijn... ook echt alles voor hun paard willen doen, en niet als ze er eens geen zin in hebben en dat ze niet gaan naar hun paard enzo.. :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:01

ik heb geen paard dus dan moet ik wel een paardenmens zijn :Y)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:04

marrlinde schreef:
een mens met een paard vind ik van die mensen die een paard hebben, en alleen maar opscheppen over hoe goed ze kunnen rijden en blablabla.. op wedstrijden de andere niks gunnen enzo..

een paardenmens vind ik als je er alles voor doen om naar paarden te kunnen en bij paarden te zijn... ook echt alles voor hun paard willen doen, en niet als ze er eens geen zin in hebben en dat ze niet gaan naar hun paard enzo.. :)

Vind dat wel een mooi punt; hoe stoerder mensen idd doen en er zich over uiten ( rij al jaaaren, veel langer dan jij blabla) zijn vaak mensen die- áls ze eens moeten rijden- er niet veel vanaf brengen.

Heb een tijd in Ierland ruiters begeleid tijdens strandritten. Moest dan vragen naar hun jaren rij ervaring.
Ik kan je vertellen dat hoe meer ze blaatten; hoe sneller ze er af lagen.
de stillere bescheiden ruiters gingen vaak beter. Uiteraard is dit niet altijd zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:06

PHOOEI!! Moeilijk onderwerp! Ik denk dat een paardenmens iemand is die zich kan inleven in een paard en vaak met 1 oogopslag kan zien hoe een paard zich voelt. Die ziet ergens een paard staan en ziet dan b.v dat zo'n dier niet gelukkig is alleen al door de uitdrukking in de ogen. Kan meestal ook paarden die een verleden hebben weer in het gareel krijgen.
Mensen met een paard zijn mensen die zeker hart hebben voor paarden, het als hobby hebben en ook alles zullen doen om het paard een goed leven te geven, maar deze groep zal het minder snel zien als een paard ongelukkig is, om wat voor reden dan ook.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:08

detour dat herken ik inderdaad ook!
Ik heb jaren bij mijn werk bosritten begeleid en daar kwam dat ook voor!
Mensen begrijpen dan schijnbaar niet dat je aan de hand van hun kunnen een paard voor ze uit zoekt.
Ik liet ze dan ook altijd eerst even in de bak rijden zodat ik nog het 1 en ander kon wisselen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:55

ik heb wel een keer in zeeland per ongeluk zo iets gehad :=

ik ging zo'n bosrit maken met zo'n manege daar, ik reed toen alleen nog maar op de pony van mn vriendin, en had nog nooit echt les gehad zegmaar.. maar ik kon wel stap draf galop goed, dus ik wou een rit mét galop..

dus die vrouw vraagt zo hoeveel jaar heb je les? dus ik "nou, euhm.. geen.. " die vrouw verstond één :D haha maargoed, ik heb acteraf gezien van het privé paard/pony rijden toen in een jaar veeel meer geleerd dan dat jaar dat ik op de manege heb gereden := nu rijd ik allleeen nog maar privépaard en privéles (op privé paard) .. ;)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:59

Hm.. Ik vind een paardenmens iemand die met paarden werkt, van ze houdt, en er in ieder geval mee bezig is. Een mens met paarden is gewoon een mens met paarden en als mensen paarden hebben zorgen ze er vaak zelf ook voor, en zijn het dus paardenmensen.
Wantja, ik ben een mens met paarden, maar ik vind mijzelf een paardenmens :Y)

(voor de gene die dit niet konden volgen, sorry)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:10

Ik stem niet; deze discussie is volstrekt nutteloos zolang iedereen zijn eigen definitie van deze termen hanteert. Ik ben trouwens "hestamaður"... :D

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:10

Citaat:
Maar voor een echt paardenmens behoort er nog een stukje aangeboren intuitie, talent, feeling noem het zweverig "paragnostische gave", dat maar heel weinig mensen hebben.

Ik heb dat in het algemeen allemaal, niet paragnostisch hoor maar, intuitie gevoel, talent wil ik ook niet beweren. Ik heb dat voor mensen, honden, situaties, en naar men zegt werkt mijn intuitie ook heel goed bij paarden......ook lichaamstaal en wat er opgenoemd word allemaal, daar ben ik enorm bewust mee bezig, iedere dag.

Citaat:
Perro, vind je het met bijvoorbeeld de uitleg van mij en van Kim nog steeds een dooddoener die de wereld uit moet?

Nee, met jullie uitleg zeker niet, dan ben ik trots mens met paard te zijn bijna, alleen helaas word hij zo niet gehanteert op bokt. |(

Citaat:
het verschil komt altijd boven in topics met problemen, mensen met paarden denken dat zo een probleem "makkelijk" of met koekjes aangepakt kan worden omdat dit bij hun enigste eigenste goed werkt. paardenmensen weten dat er geen standaard is, en dat er dus voor alles een creatieve oplossing is, die over het algemeen niet in boeken staat.

Oeps Kiwiko, nu zeg je feitelijk dat ik als mens met paard zo denk en dat is niet zo. Nu verbind je toch een negatieve klank er aan, dat we geen inzicht heben ook, niet creatief kunnen denken en dus geen intuitie hebben ook. Of er klopt iets niet of ik ben stiekum toch paardenmens dan in jouw ogen (op de grote schat aan langdurige ervaring na). ;)

Cassidy schreef:
En Perrokai (en andere al dan niet stille meelezers), heb je ook de andere topics doorgelezen die met link in dit topic zijn vermeld?

Nee sorry, zit nog op pagina twee hier, moest even op visite. Maar heb al even vluchtig gelezen hier dat men de stelling nog steeds overeind houdt door toch de ene als positief te betitelen en de andere als negatief ook zij die vonden dat er niets mis mee is. Wij mensen met paard kunnen niet meedenken, mee reageren als het over paarden gaat en veel teveel mensen vinden van zichzelf dat ze een paardenmens zijn. Ik vind dat je dan de mensen met paard veel tekort doet.
Het blijft nog steeds de eeuwige dooddoener om je uit te schakelen helaas. Zo zitten er duidelijk onder de paardenmensen heel veel die helemaal geen paardenmens zijn omdat ze er de verkeerde definitie aan geven en zo zitten misschien onder de mensen met paard meer paardenmensen dan je denkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:13

En ik ben een ezelmens. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:14

Ik ben een mens met paarden, waarom? ze staan absoluut niet op nummer 1 en er gaan veel dingen voor :P

Ik handel nu uit een gevoel die ik wel heb moeten aanleren :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:21

suleilitha schreef:
Hihi, here the opposite..... ik geloof dat ik beter met paarden door 1 deurtje kan dan met veel mensen... maar goed, ik weet het van mezelf :D

Citaat:
Ik doe veel dingen niet uit "weten" met paarden, maar die gaan automatisch.

Heel herkenbaar Suleilitha!
Over het algemeen wel met dieren, veel dingen die ik nu op school moet leren die deed ik allang zo. :+
Dan blijkt dus gewoon dat het zo hoort. Dat heb ik met heel veel dingen.
Wat dat betreft is het inderdaad ook het straffen, zo hard als moet en zo zacht als kan.
Wat dat betreft verdiep ik me overal wel in en sta overal voor open en niet te beroerd om eens wat anders te proberen als dat misschien wel eens beter zou kunnen werken.

Ik durf mezelf wel een paardenmens te noemen. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:30

Ik heb dit topic globaal doorgelezen, maar ik ga in de defenitie mee die Kiwiko er aan geeft.
En paardenmens is iemand die instictief goed handeld als het om paarden gaat. Een soort van aangeboren tweede natuur.
Een mens met paard is iemand die het goed handelen moet leren, het is geen instinct. Wat niet betekend dat die niet goed zijn voor hun paarden of dat die paarden ook maar iets te kort komen. En dat lijkt wel vaak de opvatting te zijn, wat erg jammer is.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:34

Ik heb gekozen voor de tweede optie, een mens met paarden. Eigenlijk vond ik een derde optie beter: ergens er tussenin.

Het is moeilijk om te zeggen of iemand wel of niet goed aan het handelen is met paarden. Er zijn altijd die randgevallen. Mijn paard zal nooit 's winters zonder deken staan en haar ijzers zitten er stevig onder. Is daarom iemand die geen deken erom doet en de ijzers ver van zijn stal houdt.. dan geen paardenmens vanuit mijn positie?

Voor mij ben je al een paardenmens als je alles doet wat in je macht ligt om je paard goed te verzorgen. Als je dat niet goed doet, ben je voor mij nog steeds geen slecht persoon met paarden.

Waarom ik toch voor optie 2 heb gekozen? Mijn leven draait om meer dingen dan mijn paard. Ik laat alles vallen als er iets met haar is, maar dat doe ik ook met familie en ik ben echt geen familiemens ;)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:47

Ik sluit me aan bij aerdenhout en kiwiko. Mijn eerste reactie was paardenmens heb ik ook aangevinkt. Ik doe bijna alles op mijn gevoel met mijn paarden. Ik zie of ze happy zijn of dat ze pijn hebben, ik zie ook gauw genoeg wat voor vlees ik in de kuip heb. En kan daar ook naar handelen, maar weet ook wanneer een paard een "maatje" te veel is voor me.
Maakt me dat een paardenmens, nee hoe meer ik er over na denk ben ik ook gewoon een mens met paarden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 19:54

suleilitha schreef:
Hihi, here the opposite..... ik geloof dat ik beter met paarden door 1 deurtje kan dan met veel mensen... maar goed, ik weet het van mezelf :D

Oordeel je zo over jezelf vanwege bokt of is het in het echte leven ook zo ? Als het vanwege bokt is dan kun je het gelijk vergeten want dat zegt niets over het echte leven, dan zou je heel goed ook een mensenmens kunnen zijn.....

Volgens de ene ben ik dan dus een paardenmens en volgens de ander een mens met paard.

Dat neemt niet weg dat op bokt er over het algemeen nog steeds een negatieve bijklank word verbonden aan mens met paard. Je zegt het zelf Sul, daardoor is je Topic op slot. Ik durf te wedden dat velen die daar reageerden, op een negatieve manier, evengoed paardenmens kunnen zijn en of zichzelf paardenmens noemen. De echte paardenmensen die daar zaten maken ook fouten. Als je zo met je paard begaan bent (in het algemeen niet tege sul) als paardenmens zou je ook openstaan voor tips en kritiek. Kritiek ervaar je dan niet altijd standaard als negatief maar ook als positief en je gaat daar mee aan de slag. Ik als mens met paard luister heel goed naar de paardenmensen, maar wie is het echte paardenmens dan ? Dus ik moet zelf ook blijven denken.....en op eigen intuitie vertrouwen en als dat werkt ben ik dan ook paardenmens.

Mens met paard volgens bokt:
- mens die een paard erbij heeft voor hobby en geen enkel paardensignaal op schijnt te kunnen pikken
- mens die een paard heeft maar alleen voor de prestatie en uiterlijk vertoon
- mens die een paard heeft en niet over intuititie en gevoel voor paarden heeft
- mens die niet mee mag discussieren met de mensen die zichzelf paardenmens noemen
- mens die alle voorkomende gedragsproblemen op lost met pennymaatregelen
- mens die paard in manege heeft staan en zelf geen bal doet aan voeren en onderhoud

Paardenmens volgens bokt:
-je eet en drinkt en slaapt praktisch met je paarden
- je zou het brood uit je eigen mond sparen voor je paarden
- je zou nooit je paard verkopen onder geen enkele omstandigheden
- je paard staat altijd op nummer 1 wat er ook gebeurt
- je verstaat feilloos de paardentaal of je bent bijna zelf een paard denk ik
- je hebt je paard omdat het een paard is en nergens anders voor ook geen hobby
- je uitspraken op bokt mogen niet tegengesproken worden want je bent de expert op paardengebied
- Iedere tip en kritiek wijs je af want jij bent een paarden mens

Zo word deze dooddoener gehanteert in discussies buiten het feit dat niemand over iemand kan oordelen van achter zn PC of het nu wel of geen paarden mens is. Volgens de bokt definities zou ik nooit een paardenmens willen zijn of worden en ben ik dus ook geen mens met paard....

Er zijn al hele mooie definities gegeven aan mens met paard maar komt puntje bij paaltje dan geven dezelfde mensen er toch weer een negatieven bijklank aan dus blijft het een slogan om je tegenstanders in een discussie uit te schakelen.

Wie waagt zich aan een definitie van beiden zodat het negatieve er vanaf gehaald word en we er voor goed vanaf zijn ?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:56

Ik denk dat er best wel wat paardenmensen op bokt zitten.
Wat is voor mij een paardenmens, dat is voor mij iemand die veel ziektes kan herkennen, verstand heeft van training of van foktechnische praktijken .
Iemand die zijn leven leeft met paarden, oftewel iemand die dagelijks met paarden te doen heeft, en er meer dan voldoende vanaf weet.

Ik vind mezelf, zonder arrogant te worden, absoluut een paardenmens.
Zit al ruim 20 jaar in de paarden, en ben er jaren aan een stuk serieus mee bezig geweest dmv scholing en werk.
Nu ben ik hobbymatig bezig, hoewel dagelijks heel wat uurtjes in de knollen worden gespendeerd. Maar de kennis van die jaren raak ik nooit meer kwijt.

Mensen met paarden vind ik mensen die een of hooguit twee paarden hebben , hun rondje rijden, en verder hooguit een grote mond, maar niet meer dan algemene kennis hebben.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 20:02

crossmonster schreef:
Mensen met paarden vind ik mensen die een of hooguit twee paarden hebben , hun rondje rijden, en verder hooguit een grote mond, maar niet meer dan algemene kennis hebben.

Haha...moeilijk dan, ik heb er vier maar zorg er in mn eentje voor vijf, ik rij mn rondje wel maar niet echt rondjes maar ben er dan heel bewust mee bezig, met het paard, een grote mond heb ik absoluut niet, sta open voor alle opmerkingen, maar ik heb wel maar bescheiden kennis maar dan wel weer een hele goede betrouwbare intuitie.....wat ben ik dan ? O ja ik moet alles zelf doen van a tot z, we hebben geen luxe hier...

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:03

crossmonster schreef:
Verhaal

En wat zit daar dan tussenin? Ik kan mezelf met geen van beiden definiëren.